Permalänk

Hjälp mig välja dator!

Behöver lite hjälp av er. Så snabbt som möjligt helst. Jag är inget superfreak på datorer, men inte helt värdelös heller... Det jag behöver hjälp med är att välja rätt dator till mig.

Jag spelar inte allt för ofta...men de här spelen spelar jag, just nu ialf (blir säkert många fler): (Far cry, CS, Fahrenheit, splinter cell och lite andra spel), men för det mesta så laddar jag hem grejor, surfar och streamar filmer m.m. Med andra ord har jag rätt mycket program/processer igång samtidigt på datorn. Så hälp mig att välja rätt. Speciellt processorn!

Vi på jobbet har fått ett erbjudande av Dell. Jag vet att det finns de här på forumet som inte gillar Dell, men sådan är situitationen nu. Dessutom är en av mina andra datorer en dell....och den har funkat bra hittills. Så hjälp mig att välja en av de två följande:

DATOR ALT.1:
Avbetalning: 36mån
Ca. Avbet/mån: 895:- (brutto)
Ca. pris Brutto: 33000:-
Ca. pris Netto: 22440:-
Ca. pris från Dell utan företagserbjudande: 31.028,75 kr (haha bruttopriset vart
billigare, för de hade något erbjudande tydligen)
(Priserna räknat med: 24"widesc. skärm, dualcore processor och MW media center.)

Model: Dell dimension 9150
Processor: Här kan jag välja mellan följande två:
ALT.1: Intel® Pentium® 4 650 Processor med HT-teknik (3.4GHz, 800 FSB, 2MB cache)
ALT.2: Intel® Pentium® D 940 Dual Core Processor (3.20GHz, 800MHz FSB, 4MB cache) ca 1200:- extra (3år netto)

Chipset: Intel® 945P chipset
Bildskärm: Dell 19" Platt skärm 1907FP (ingår)
Funderar här ifall det är värt att satsa på en: Dell 24'' 2405FPW Wide Aspect
UltraSharp™ Digital Plattskärm TCO'99 istället? (Kostar ca 2900:- extra för 3år netto)

RAM-minne: 2048MB Dual channel DDR2 533MHz (4x512MB)
Hårddisk: 1TB SATA 2x500GB (7200RPM, RAID 0)
Optiska enheter: DVD-spelare och 16x DVD+/- RW (bränner DVD och CD)
Media card läsare: Internal 13-in-1 Media card reader
Grafikkort: 256MB nVidia® GeForce® 7800GTX Single Card
Högtalare: Creative Inspire T7900 7.1 Speaker System
Ljudkort: Sound Blaster X-Fi Xtreme Music Card, PCI w/Dolby Digital, 7.1
Modem: V.92 Data/Fax K56 PCI Modem
Nätverkskort: Dell Gigabit Ethernet 10/100/1000
Programvara: Microsoft works 7.0
Operativsystem: Här har jag tre allternativ:
ALT.1: Windows® XP Home Edt.
ALT.2: Windows® XP Professional
ALT.3: Windows® XP Media Center Edition med fjärrkontroll och TV-tuner (digital eller analog)

Antivirus: McAfee® Security Centre™ 3års license
Garanti: 3års at home service
Support: Hem-pc support via 0200-nummer
Tangentbord & Mus: Dell Quietkey keyboard, Optisk 2 knappar med scroll USB
Övrigt: Överspänningsskydd

DATOR ALT.2
Avbetalning: 36mån
Ca. Avbet/mån: 980:- (brutto)
Ca. pris Brutto: 35500:-
Ca. pris Netto: 24140:-
Ca. pris från Dell utan företagserbjudande: 41.553,75 kr
(Priserna räknat med: 24"widesc. skärm, dualcore processor och dual grafikkort)

Modell: Dimension: XPS 600
Processor: Här kan jag välja mellan följande två:
ALT.1: Intel® Pentium® 4 Processor 670 med HT (3.80GHz, 800MHz FSB, 2MB cache
ALT.2: Intel® Pentium® D Processor 940 Dual Core (3.20GHz, 800MHz FSB, 4MB cache

Chipset: nVidia® nForce4 SLI-chipset
Bildskärm: Dell 19" Platt skärm 1907FP (ingår)
Funderar här ifall det är värt att satsa på en: Dell 24'' 2405FPW Wide Aspect UltraSharp™ Digital Plattskärm TCO'99 istället? (Kostar ca 2900:- extra för 3år netto)

RAM-minne: 2048MB Dual channel DDR2 667MHz (2x1024)
Hårddisk: 320GB SATA RAID 0 Stripe [2x160GB 7200rpm hårddisker med DataBurst™ cache]
Diskettstation: 3,5" Diskettstaion
Optiska enheter: DVD-spelare och 16x DVD+/- RW (bränner DVD och CD)
Media card läsare: Internal 13-in-1 Media card reader
Grafikkort: Här har jag två alternativ:
ALT.1: 256MB nVidia® GeForce® 7800GTX Single Card
ALT.2: 256MB nVidia® GeForce® 7800GTX Dual Card (ca 1100:- extra (3år netto)

Högtalare: Creative Inspire T7900 7.1 Speaker System
Ljudkort: Sound Blaster X-Fi Xtreme Music Card, PCI w/Dolby Digital, 7.1

speaker surround THX certification
Nätverkskort: Dell Gigabit Ethernet 10/100/1000
Programvara: Microsoft works 7.0
Operativsystem: Windows® XP Home Edt. OBS! Bara engelsk version.
Jag har alltså ingen möjlighet till varken MW Pro/Media center eller svensk version. Lite dåligt tycker jag. Iofs kan jag engalska rätt bra...

Antivirus: McAfee® Security Centre™ 3års license
Garanti: 3års at home service
Support: Hem-pc support via 0200-nummer
Support 2: Särskild teknisk support för XPS är tillgängig via telefon på engelska. Dygnet runt, varje dag, finns våra erfarna och spelkunniga tekniker på plats för att ge dig råd om maskinvara när du behöver hjälp.

Tangentbord & Mus: Dell trådlöst tangentbord & Mus
Övrigt: Överspänningsskydd
Extra tillbehör: Maxtor 300GB USB2.0/Fireware

Så vilken ska jag välja...är väldigt tacksam för all tips! Som sagt jag tror dualcore processorn passar mig bäst....vad tror ni??

Det vart mycket att läsa hoppas att någon orkar svara.

/Applehorn

Visa signatur

Dell dimension 8200 l P4 2.4GHz l 512Rdram

Permalänk
Medlem

EDIT: never mind.. för lite sömn

Permalänk

Ingen som orkar hjälpa mig?

Visa signatur

Dell dimension 8200 l P4 2.4GHz l 512Rdram

Permalänk
Medlem

Är det verkligen akut med en ny dator nu? Jag skulle verkligen vänta lite med ett köp av en sån dyr dator! Både dx10 och conroe kommer väldigt snart, conroe är viktigast. Kanske inte så bra och sitta och vänta hela tiden, men att köpa en sån dyr dator med netburst nu är verkligen inte bra

Om du måste ha den nu:

Dual core, helt klart!

Windows home edit och MDC är det ingen större skillnad på. MDC är som home edit, men det följer med ett extra program som gör det lättare att använda datorn som HTPC, ifall du vill det.

Ja, 2405 FPW är en väldigt fin skärm. Den behövs ifall du vill utnyttja SLI. Om du tänker ta 1905 så kommer du inte märka skillnaden på sli och ett grafikkort.

XPS600 är datorn du ska välja. Eftersom den kostar lika mycket som 9150 (för dig), men är något bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Är det verkligen akut med en ny dator nu? Jag skulle verkligen vänta lite med ett köp av en sån dyr dator! Både dx10 och conroe kommer väldigt snart, conroe är viktigast. Kanske inte så bra och sitta och vänta hela tiden, men att köpa en sån dyr dator med netburst nu är verkligen inte bra

Ja, 2405 FPW är en väldigt fin skärm. Den behövs ifall du vill utnyttja SLI. Om du tänker ta 1905 så kommer du inte märka skillnaden på sli och ett grafikkort.

Förklara gärna lite närmare vad du menar med det där uppe....vart helt ställd...hehe.

Visa signatur

Dell dimension 8200 l P4 2.4GHz l 512Rdram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av applehorn
Förklara gärna lite närmare vad du menar med det där uppe....vart helt ställd...hehe.

Conroe är en ny processor för stationära. Den bygger på yonahs teknik (core duo). Det betyder att du får mer prestanda / watt, väldigt mycket mer faktiskt. Detta ger en tystare, svalare och snabbare dator!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Conroe är en ny processor för stationära. Den bygger på yonahs teknik (core duo). Det betyder att du får mer prestanda / watt, väldigt mycket mer faktiskt. Detta ger en tystare, svalare och snabbare dator!

Ok, hur långt fram i tiden ligger det? Erbjudandet gäller just nu tyvärr. Några frågor till: Vad är netburst och "SLI"? Tack för alla svaren, MooDHooDs!!

Visa signatur

Dell dimension 8200 l P4 2.4GHz l 512Rdram

Permalänk
Medlem

Conroe kommer i September som det ser ut nu.

edit:
Kan säga att Conroe slår skiten ur varenda Netburst baserade Intel-CPU. Drar också mycket mindre ström än de andra Intel-CPU:erna ovan.

Det finns betydligt bättre saker för de pengarna än Dell-erbjudandet (utan en sån 24" skärm dock).
Ska inte vara några problem att få ihop en riktig bra speldator för 12-15k kr idag som är mycket bättre än Dell-datorerna.

Är det inte ett måste att köpa dator just nu så tycker jag att du väntar till i September och köper då.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk

Men skulle jag klara mig i säg 3-4år med XPS600?

Edit: Ok, tack D A!

Visa signatur

Dell dimension 8200 l P4 2.4GHz l 512Rdram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av applehorn
Ok, hur långt fram i tiden ligger det? Erbjudandet gäller just nu tyvärr. Några frågor till: Vad är netburst och "SLI"? Tack för alla svaren, MooDHooDs!!

Netburst: Tekniken som används i P4 (PD, Celeron, Xeon)! Dvs, processorn blir skitvarm och är ganska oeffektiv om man ser hur mycket el den får.
http://en.wikipedia.org/wiki/Netburst

SLI = Teknik från nvidia som kopplar ihop två grafikkort.

Ja en XPS600 med konfin du har där uppe skulle nog klara sig 3 år. 3dje året kanske skulle knaka lite i fogarna. I pentium d finns iprincip allt man kommer behöva om tre år, 64bits och dual core. Men conroe är ett mycket trevligare val, ifall du värdesätter ljudnivå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Netburst: Tekniken som används i P4 (PD, Celeron, Xeon)! Dvs, processorn blir skitvarm och är ganska oeffektiv om man ser hur mycket el den får.
http://en.wikipedia.org/wiki/Netburst

SLI = Teknik från nvidia som kopplar ihop två grafikkort.

Ja en XPS600 med konfin du har där uppe skulle nog klara sig 3 år. 3dje året kanske skulle knaka lite i fogarna. I pentium d finns iprincip allt man kommer behöva om tre år, 64bits och dual core. Men conroe är ett mycket trevligare val, ifall du värdesätter ljudnivå.

Varför är dual core bättre för mig? Ganska konstigt att jag får ge mindre pengar (ca 600kr på 3år hehe) för den än för "HT-processorn 3.80GHz (XPS600)".....menar du att den kommer att låta som ett mindre kärnkraftverk med två grafikkort? hehe

Visa signatur

Dell dimension 8200 l P4 2.4GHz l 512Rdram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av applehorn
Varför är dual core bättre för mig? Ganska konstigt att jag får ge mindre pengar (ca 600kr på 3år hehe) för den än för "HT-processorn 3.80GHz (XPS600)".....menar du att den kommer att låta som ett mindre kärnkraftverk med två grafikkort? hehe

Nej, kylningen är bra på grafikkorten! Dual core är mycket trevligare då det kommer finnas spel som stödjer det om 1-2 år. Därför är de 600 extra MHzen onödiga.

Permalänk
Medlem

Hur räknas det där med brutto???

Jag får 33 000*0,68(32%marginalskatt)=22440/36mån=623kr???

Vad fick det att kosta 895kr var det att skärmen tillkommer,vad tillkommer?

35500*0,68=24140/36mån=670kr????

Jag sitter i samma dilemma som du av valet. Men vi får troligtvis HEMPC från www.komplett.se där finns fördelar med att kunna konfiguera datorn själv!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Nej, kylningen är bra på grafikkorten! Dual core är mycket trevligare då det kommer finnas spel som stödjer det om 1-2 år. Därför är de 600 extra MHzen onödiga.

Ok, tackar för alla svar! Får tänka lite på det under helgen, men det lutar mer och mer åt en XPS600. Skriv gärna mer tips/synpunkter ifall ni har några!!

Edit: Svar till wallan2: hade glömt att skriva brutto där. Ca. Avbet/mån: 895:- (brutto)

/Applehorn

Visa signatur

Dell dimension 8200 l P4 2.4GHz l 512Rdram

Permalänk
Medlem

Själv har jag tänkt mig detta HEMPC-system (Valde utan skärm. Fast det medföljer lite OEM produkter typ virus prog m.m)

Coolermaster cavalier 3 silver aluminium!

Fourton source 700W nätagg!

MSI K8N Diamond Plus, nForce4 SLI X16, Socket-939, SB Audigy, GbLAN, PCI-Ex16

Sony dvd brännare dual layer!

Ahtlon FX-60 2.6Ghz

Corsair Twinx2048-3200C2 2048MB

2 st Western digital raptor 150GB 16MB 10 000 RPM!

2 st XFX GeForce 7900GTX 512MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 650/1600Mhz

Samt Windows XP-Pro!

Brutto : 746kr/36mån!
3 års service
3 års garanti m.m m.m

Köper till ett PhysX kort privat senare!

Permalänk
Medlem

Beror på hur man ser på dethär.

Den datorn du köper nu kommer igentligen.. Hålla tills Vista och Directx10 kommer. då är det nya saker som gäller.

Men prestandamässigt kommer den hänga med i 3 år. Men den kommer inte kunna utnyttja dx10 osv.

Och.. Conroe spöar inprinsip alla processorer på marknaden idag så...

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Beror på hur man ser på dethär.

Den datorn du köper nu kommer igentligen.. Hålla tills Vista och Directx10 kommer. då är det nya saker som gäller.

Men prestandamässigt kommer den hänga med i 3 år. Men den kommer inte kunna utnyttja dx10 osv.

Och.. Conroe spöar inprinsip alla processorer på marknaden idag så...

Sen är det ju anningen coolare att ha den första värsting-conroen, än en värsting pentium d.

Permalänk
Medlem

Köp inte någon utav datorerna, eftersom det sitter 7800GTX kort i dom och inte 7900GTX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wallan2
Va?

Han tycker grafikkorten är för dåliga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Köp inte någon utav datorerna, eftersom det sitter 7800GTX kort i dom och inte 7900GTX.

Vad är det som gör ett 7900GTX så mycket bättre då?

Visa signatur

Dell dimension 8200 l P4 2.4GHz l 512Rdram

Permalänk
Medlem

En hel del. Om du söker på google så finner du svaret.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
En hel del. Om du söker på google så finner du svaret.

Jag har läst om de...men kan inte du förklara på svenska, vad det är som gör det så mycket bättre?

Edit: Läste detta på skatteverket hemsida:

"Däremot gäller för låneavtal som ingås fr.o.m. januari 2004 att bruttolöneavdraget högst får uppgå till 10.000 kr per år för att datorn ska vara skattefri."

Kan inte jag köpa XPS600 då?

Visa signatur

Dell dimension 8200 l P4 2.4GHz l 512Rdram

Permalänk
Medlem

Hmm beräknas inte allt på marginalskatt???

http://www.hem-pc.nu/default.asp?id=22

http://www.hem-pc.nu/default.asp?id=1

Tror maxbeloppet är 834kr/mån=brutto!!!

834*36=30024kr detta är maxbeloppet! Brutto!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wallan2
Hmm beräknas inte allt på marginalskatt???

http://www.hem-pc.nu/default.asp?id=22

http://www.hem-pc.nu/default.asp?id=1

Tror maxbeloppet är 834kr/mån=brutto!!!

834*36=30024kr detta är maxbeloppet! Brutto!

Nu var det beställt då....vart en XPS 600 med dual core, dubbla 7800GTX och 20" widescreen...hade inte råd med 24" skärmen

Såhär i efterhand skulle man nog ha tjatat lite på jobbet att de skulle ha tagit från komplett.se istället! De verkar ha mycket man kan välja till och mycket bättre priser osv....men, men, det blir nog bra med denna med.

Någon som vet hur långa leveranstider Dell brukar ha?

Wallan2, vad blev det för dator för din del då?

Visa signatur

Dell dimension 8200 l P4 2.4GHz l 512Rdram