Permalänk
Medlem

Undvika spam!

Tjena alla!

Har ett problem. Jag håller just nu på att kolla över mina email's. Ja, det stämmer.
Jag har flera. Givetvis har jag forwardat mina email's till en och samma adress.

Nu till mitt problem. Jag la ut en rättså stor sida för ett tag sedan och valde att
publicera min email så folk skulle kunna få tag på mig. Detta resulterade i SPAM
av ALLA dess slag. Får säkert över hundra mails om dagen. =/

Först har jag min GMail adress. Totalt nerspammad nåt så ini helvete. Iofs går
det mesta i SPAM-korgen och därför använder jag nu min GMail som min spam-
blockad. Dvs mailen skickas till min gmail, godkänns den där skickas den vidare
till min "riktiga" mail så att säga. Detta fungerar bra, men så här snett ska det
inte behöva vara. Nu ska jag starta en ny sida - dvs en personlig sådan och
min email ska givetvis bli bloho@minadress.com.

HUR undviker jag att denna blir nerspammad? Ska jag skriva på hemsidan
bloho[at]minadress.com eller? Använda något mailformulär direkt på sidan?

Tankar, ideér uppskattas!

Permalänk

För att undvika spam ska du aldrig publicera din epostadress i klartext, på det sättet som du just gjort i det här forumet. Redigera bort den direkt innan någon spambot-spindel hittar den. Dessa letar nämligen kontinuerligt genom internet efter allt som ser ut som en epostadress och det enda effektiva sättet är att antingen aldrig publicera adressen, eller att gömma eller koda den på något sätt, så att den inte känns igen som en epostadress.

Antingen gör man som du säker, skriver den så att det är uppenbart för människor att det är en epostadress, men så att en dator inte ser det, t.ex.
bloho (snabel-a) minadress (punkt) com

Ettformulär är som du säger också effektivt, men det kan resultera i lite spam, men främst från människor som tycker det är kul att skicka skit genom webbformulär och vissa bots kan orsaka lite tomma meddelanden när de söker igenom webbsidan.

Ett annat sätt som jag använder på några sidor, som hittills varit väldigt effektivt, är att koda epostaderssen som ett javascript. Spindlarna tolkar nämligen inte javascript. Jag har gjort ett script som kodar adressen till oigenkännlighet, men som på en webbsida ser helt normal ut (förutsatt att browsern har stöd för javascript). Har browsern inte javascript så visas istället bara namnet på personen, men det är lämpligt att ändra till epostadressen kodad som ovan (dvs bloho (snabel-a) osv...)
Testa gärna scriptet här:
http://hagelberg.name/email-encoder.html

Permalänk
Medlem

Ett ytterligare alternativ som är vanligt för företag är att
placera ett webformulär som användaren skriver sitt mail i.
Då är din mailadress inte ens läsbar för ögat.
Din webserver skickar sedan vidare mailet till din ordinarie mailbox.
Givet att personen som vill ha något svar bifogar han/hon
naturligtvis sin mailadress till dig.

Visa signatur

/ Assar