Funkar kylfläns och processor ihop? (Pentium 1 system)

Permalänk
Medlem

Funkar kylfläns och processor ihop? (Pentium 1 system)

Som rubriken, vet inte vad flänsen har använts till för processor antagligen nånstans imellan 75~Mhz - 200~Mhz, tänkte använda denna fläns tillsammans med fläkten för att kyla en pentium MMX 120~Mhz, tror ni det funkar? (processo0rhn i mitten) Tycker processorn ser lite konstig ut, ska det inte vara typ nått skydd för kärnan? Den gråa, tjaa vad det nu är men, är det nån sorts kylpasta? Behöver man skaffa nån sånt, har inge och vill helst slippa skaffa. Om du nu är nån sorts kylnings-pasta eller nått behöver man ta bort den så den inte bränner fast i processorn dåe eller?

Tacksam för snabbt svar

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Hedersmedlem

Socket 5, Socket 7, SS7, S370 och S462 (socket A) är mer eller mindre helt kompatibla vad det gäller kylflänsar. Så länge flänsen sitter fast med ett spänne runt piggarna på socketen så passar alla modeller förutsatt att inget på moderkortet sitter ivägen. Flänsen på bilden bör passa men personligen skulle jag ta en större fläns och köra passivt utan fläkt istället.

Processorn ser inte ett dugg konstig ut i mina ögon, har flera likadana Pentium MMX liggande hemma. Nån risk att du krossar kärnan finns i princip inte om du inte är extremt våldsam.

Kylpasta borde du klara dig utan, vanligt kiselfett (vitt klet) duger gott om du har någon liggande hemma.

*tråd flyttad* förresten...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000

Processorn ser inte ett dugg konstig ut i mina ögon, har flera likadana Pentium MMX liggande hemma. Nån risk att du krossar kärnan finns i princip inte om du inte är extremt våldsam.

Kylpasta borde du klara dig utan, vanligt kiselfett (vitt klet) duger gott om du har någon liggande hemma.

*tråd flyttad* förresten...

Okej, låter ju bra än så länge, men vad tror du det gråa grejen på flänsens undersida är? Nån risk att den kan ta "fyr" eller smälta när processorn blir varm?

Tack för svaret btw..

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Okej, låter ju bra än så länge, men vad tror du det gråa grejen på flänsens undersida är? Nån risk att den kan ta "fyr" eller smälta när processorn blir varm?

Tack för svaret btw..

Det ser ut att vara en thermalpad, dvs nåt gummiliknande material som är avsett att ersätta kylpastan på processorer som inte utveckar så mycket värme. Antaligen så får du lägre temperatur om du sliter bort den oavsett om du har kylpasta eller inte.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det brukar inte sitta någon som helst kylpasta på gamla MMX. Har monterat ner ett antal sådan i skolan, med mer eller mindre våld.

Permalänk
Avstängd

Passar en socket A fläns på en socket 7 cpu?
I så fall ska jag köpa en till mitt special bygge med en 233 MMX cpu.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
Passar en socket A fläns på en socket 7 cpu?
I så fall ska jag köpa en till mitt special bygge med en 233 MMX cpu.

Ja, det passar direkt förutsatt att den monteras med clips/spänne och inget sitter ivägen på moderkortet runt socketen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Någon som kan rekomendera en bra och tyst fläkt och kylfläns till min P233 MMX ?

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Är själv sugen på att köra passiv kylning på en gammal Pentium MMX 166 MHz, som sitter på ett Gigabyte GA-586ATS moderkort. Den kylflänsen som sitter där nu är ganska minimal med dagens mått, men jag antar att det ändå krävs en hyffsad stor kylfläns för att klara av värmeutvecklingen utan fläkt. Tycker dock inte jag hittar nått vettigt alternativ när jag letar. Det finns inte allt för mycket plats runtomkring CPU:n så det vore bra om kylflänsen inte är större längd/bredd-mässigt än CPU:n.

Vad finns det för bra köpbara alternativ? Sitter någon på en standard Socket A-kylfläns till en Athlon Thunderbird eller liknande, som mer än väl kan fixa jobbet att passivt kyla P166 MMX?