Permalänk
Medlem

100% cpu användning vid flashspel

Jag har en amd64 3700+ venice processor. Även 2 gb cl2 stickor från corsair.
Jag spelade lite flash spel förut och jag märkte att det laggade till då och då. Hände även efter omstart och vid olika sorters spel. När jag kollar i aktivitetshanteraren så arbetar processorn ibland vid 100% och detta kan väl inte vara rätt med såhär små spel som inte ska kräva nåt?

Vad kan vara felet?

Edit: När jag t.ex. bara klickar på aktivitetshanteraren och drar den fort över skärmen så åker cpu användningen upp i max. T o m när jag skriver detta så blir cp-användningen högre. Dock går spelet i bakgrunden men ändå.

Edit2: I processer så är det "Systemets vänteprocess" som tar upp 99% av cpukraften

Permalänk

Re: 100% cpu användning vid flashspel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av okke

I processer så är det "Systemets vänteprocess" som tar upp 99% av cpukraften

Låter som ett virus det.
MvH Jonas

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Medlem

Kör ad-aware och antivirus, låter som om något käkar cpu-tid för dig.
Systemets vänteprocess ligger alltid och fyller upp den oanvända cpu-tiden så det är inget problem, att det laggar i ett flash-spel är däremot ett problem med den prollen. Kanske ett buggigt spel.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Re: Re: 100% cpu användning vid flashspel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumiskallen
Låter som ett virus det.
MvH Jonas

ebola kanske hihi

Permalänk
Medlem

Re: Re: 100% cpu användning vid flashspel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumiskallen
Låter som ett virus det.
MvH Jonas

Hoppas du är ironisk/skojar?

Permalänk
Medlem

Varför kan inte folk lära sig det där med cpu-användning.

Operativsystemen arbetar med att distribuera cpu-tid till alla processer som är startade - a.k.a multitasking. Om bara en process är igång (vilket aldrig kommer att hända, men ändå) så kommer den automatiskt att få tillgång till all cpu-tid och detta rapporteras med att processen "tar 100% cputid". Det finns lite mer att säga om detta; huruvida processen bygger på callbacks eller inte och hur pass interaktiv processen är med användaren

Detta "fenomen" uppstår även om du har flera processer igång samtidigt: Om du har en callback-process (en process som bara arbetar när den får input från anvädaren - dig) och en interaktiv-process (en process som arbetar utan din interaktion - Winamp till exempel) så upplevs det att den interaktiva processen stjäl all cpu-tid från callback-processen. Detta är ju inte sant eftersom att callback-processen inte behöver cpu-tid innan du väljer att agera med processen.

Om nu din dator känns seg i allmänheten så kan det ju trots allt vara spyware, en mask eller ett virus.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}