Permalänk
Medlem

WLANet fun

Jag har en "all-in-one"-gateway (modem/router/switch/WLAN) som är korrekt inställd. Internet och nätverk fungerar perfekt för tre datorer (två av dem kör kabel och den tredje kör trådlöst).

Däremot så fungerar det inte med en laptop (med WLAN) jag har. Den får upp nätverket men kan inte ansluta fast allt verkar vara rätt inställt.

På gatewayen har jag bl.a. följande inställt:
- Dold SSID
- Begränsat MAC-adresser till de datorer som ska få komma in
- WPA pre-shared key (WEP) på 128-bit
- Mixed mode (B och G)

Det konstiga är att om jag stänger av krypteringen på gatewayen, dvs "no authentication required", så fungerar det helt plötsligt för laptopen.

Gatewayen heter: Zyxel 662HW (körs med senaste mjukvaran)
WLAN-kortet på laptopen heter: Intel(R) PRO/Wireless LAN 2100 3B Mini PCI Adapter (körs med senaste mjukvaran)

Har ni någon aning om varför jag inte får det att fungera på laptopen när kryptering är på?

- Jag har rätt MAC-adress inskriven på gatewayen eftersom det fungerar utan kryptering.
- Jag har skrivit in rätt kod på WPA PSK (försökt bra många ggr).

Permalänk

Det kan bero på att Intelkortet inte fullt stödjer den WPA som din gateway använder sig av, vad är det för märke på gatewayen?

Kör du mixed mode med B/G eller enbart B eller G?

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk

Vad har du för OS på den andra laptopen?

Permalänk
Medlem

Det är en Zyxel 662HW och jag kör mixed mode.

Jag har Win XP Pro på laptopen som det inte fungerar för.

Ska jag ta lite skärmdumpar på gatewayens och laptopens inställningar?

Permalänk

Har du SP2? Använder du tillverkarns verktyg för att ansluta eller windows inbyggda?

Edit: När jag funderar undrar jag om jag inte hade samma problem med det kortet hos en kund. Testade allt och lite till men fick det inte att funka så tillslut satte jag in ett nytt pc-card (min tid är såpass dyr att jag inte kan googla i 5h för att lösa ett problem).

Permalänk
Medlem

Jag är 99% säker på att jag har 99% på laptopen. Jag använder Intel-mjukvaran för att ansluta.

Jasså. Men i skolan använder jag denna laptop och där är det trådlöst med nåt slags krypteringsskydd, där funkar det.

Tack för att du försöker hjälpa mig iallafall!

Permalänk

WEP fick jag att funka, men inte WPA.

WEP känns dock inte som ett seriöst allernativ att ens överväga.

Permalänk
Medlem

Jag kan faktiskt inte riktigt skillnaden på WEP och WPA. Är WEP inte bra menar du?

Så här ser det ut för mig:

Permalänk

WEP är en "light" kryptering kan man säga som förövrigt redan är hackad så det är i pratiken inget skydd alls för någon som har rimliga kunskaper och tillgång till rätt programvara vilket vem som helst kan ladda ner. Men visst, det är bättre än inget och sedan kan du komplettera med MAC adress filtrering så är du hyfsat säkrad.

WPA är dock en annan histora då, där används en mycket , mycket tyngre kryptering som oftast är 128 eller 256bitars och kan vara en mix av diverse alogaritmer och det tror jag inte "grannen" ens skulle ge sig på att försöka. Det är lättare att hitta "Inca indianernas försvunna guld" om du "get my point"

Man ska också komma ihåg att ju "tyngre" kryptering du aktiverar ju mer tär det på prestandan.

Jag skulle också vilja rekommendera dig att om du vet om att samtliga trådlösa enheter stödjer 11G så borde du aktivera endast G då det ger en märkbart prestandaförbättring och räckvidd än mixed mode.

Mvh
Onda Dockan

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan
WEP är en "light" kryptering kan man säga som förövrigt redan är hackad så det är i pratiken inget skydd alls för någon som har rimliga kunskaper och tillgång till rätt programvara vilket vem som helst kan ladda ner. Men visst, det är bättre än inget och sedan kan du komplettera med MAC adress filtrering så är du hyfsat säkrad.

WPA är dock en annan histora då, där används en mycket , mycket tyngre kryptering som oftast är 128 eller 256bitars och kan vara en mix av diverse alogaritmer och det tror jag inte "grannen" ens skulle ge sig på att försöka. Det är lättare att hitta "Inca indianernas försvunna guld" om du "get my point"

Man ska också komma ihåg att ju "tyngre" kryptering du aktiverar ju mer tär det på prestandan.

Jag skulle också vilja rekommendera dig att om du vet om att samtliga trådlösa enheter stödjer 11G så borde du aktivera endast G då det ger en märkbart prestandaförbättring och räckvidd än mixed mode.

Mvh
Onda Dockan

Tack för ditt svar...

Okej, det var bra att veta.
Men nu är det så att jag har både 11Mbits- och 54Mbitsenher så jag måste nog köra på mixed.

Det trådlösa nätverket har faktiskt gått ner någon gång ibland, kan det bero på att gatewayen inte riktigt pallar allt som är aktiverat? Den är hyfsat varm men tror inte att den är så varm så att det gör nätverket instabilt.

Kan du kolla på min bild och förklara varför det först står WPA-PSK sen längre ner WEP?

Permalänk

WPA-PSk står för "pre shared key" alltså en förutbestämd nyckel som du angett i hexformat eller plain text som du ställer in i basstationen, denna nyckel måste du sedan ange på varje klient som ska ansluta sig.
Men jag tror ditt problem beror på att du har olika tillverkare till både kort och basstation. Det är tyvärr en del kompabilitetsproblem ibland mellan olika märken. Trots att det finns en standard så kan det skilja lite ibland och det lilla kan tyvärr räcka för att du t ex få problem med en burk som ska köra WPA. Det är därför man i de flesta fall rekommenderar att man genomgående kör samma märke på Wlankorten som basstationen för att minimera ev problem.

Har du provat att byta kanaler? för ibland så vill bastationen köra på en kanal för Europa och Wlankorten på kanaler för USA.

Jag kan inte svara just nu exakt på vad dom menar med WEP på nedersta rutan, men du kan prova att bocka i den där rutan med WPA-mixed mode får du se.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Okej, jag kör på kanal 1 och ställt in det på båda. Kan det ändå strula? Får väl testa.

Om jag bockar i det så börjar den tjafsa om att RADIUS inte är aktiverat (vad det nu är?).

Permalänk

Kanal1 är inte den normala att använda, prova 6 och uppåt och även AUTO.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan
Kanal1 är inte den normala att använda, prova 6 och uppåt och även AUTO.

Vad är det för fel på kanal 1?

Permalänk
Medlem

Radius är en lösning för företag där man har en server som delar ut unika lösenord till varje användare. Lite overkill för hemma användare som lämpligen använder sig av WPA-PSK som är samma kryptering men bara ett gemensamt passord.

Jag gissar du använde windows xp anslutningsverktyg?
Kolla följande:
Gå till näverksanslutningar, ta egenskapar på ditt trådlösa kort, gå till fliken trådlösa nätverk, klicka lägg till eller editera om du redan laggt till det (doh ), skriv i/kolla ssid och se till att du valt rätt i rutorna nedanför, alltså, WPA-PSK, samt TKIP (du kan prova AES men då måste routern stödja det) och sen rätt nätverksnyckel förståss. Undvik åäö och special tecken i passordet men använda stora, små bokstäver och siffror (det skall funka med special tecken men man vet aldrig). Du måste ha minst 8 tecken. Tror iofs inte man tillåts sätta kortare.

Och det är inge fel på kanal 1.
Den är oftast mindre använd då de flesta nya routrar kör på 6 per default. Klart skall man köra Super G (108 Mbit) måste man ha kanal 6 då man använder två kanaler samtidigt.

I övrigt finns det bara 3 kanaler som inte stör varandra. 1,6 och 11.

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!