Fotorealistiska spel, är vi där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Fast bara för att nya filmer fortfarande renderas av klustrade datorer betyder det inte att toy story inte skulle kunna renderas i realtid. Nu kan det givetvis vara så att jag är för optimistisk ändå, men du får isf komma med några bättre argument för att övertyga mig.

Till Toy Story hade dom ett kluster som klarade ~200 gflops enl länkarna, och det är inte så ofantligt mycket nu för tiden. Visst, en p4 har en bit kvar, men nu har vi ju feta grafikkort som gör mycket jobb. Själva filmen har ju dessutom inte så många luriga scener (vad jag kommer ihåg), inte speciellt många figurer som är aktiva samtidigt, inte så många jobbiga material, mycket fusk i ljussättningen osv.

edit:stavfel

Iofs låg de flesta stilla vad jag minns.

Toy story hade ju ganska lama bakrunder för övrigt.

Permalänk
Medlem

Har nån tänkt på Sagan om Ringen, framförallt Gollum?

Om man tänker sig är Gollum ett rätt så stort "objekt" som flyger runt på skärmen, + han var vell den figur som har haft messt effekter på sig genom tiderna (då iaf)?

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W3rkan
Har nån tänkt på Sagan om Ringen, framförallt Gollum?

Om man tänker sig är Gollum ett rätt så stort "objekt" som flyger runt på skärmen, + han var vell den figur som har haft messt effekter på sig genom tiderna (då iaf)?

Beror väl på lite hur man menar, en av animatörerna säger att en frame som tog kanske 2-3 timmar med gollum lätt kunde ta 48 timmar med lavskägge. Även olifanterna lär väl ha varit rätt jobbiga att få allt att se rätt ut. Dock har ju gollum såpass mycket tid på skärmen.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Tänk också på att upplösningen i film är ungefär 3000x2000.

/Andreas

Upplösningen på en DVD är 720*576 eller 720*480.

Det är först med HD-media som det blivit högre upplösning (äntligen) på digital filmformat.
Det är tre olika "standard" upplösningar på HD-media:
852x480, 1280x720 och 1920x1080.
Den mittersta är troligvis den som kommer bli vanligast i framtiden då det nästan är enbart den upplösningen som dagens platta TV-apparater har.
Kan även slinka in att det finns många som köpt platt TV som är "HD-ready" som inte alls har HD-upplösning utan enbart kan visa HD-media i en lägre upplösning. För att få stämpeln HD-ready räcker det att TV:n har minst 720 linjer. Inte att den har minst 1280 horisontala pixlar.
Nu har däremot det blivit rätt ovanligt med en HD-redy TV som inte har upplösning på tex 1366 x 768

Så vad du har fått dina 3000*2000 får du gärna förklara.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Upplösningen på en DVD är 720*576 eller 720*480.

Det är först med HD-media som det blivit högre upplösning (äntligen) på digital filmformat.
Det är tre olika "standard" upplösningar på HD-media:
852x480, 1280x720 och 1920x1080.
Den mittersta är troligvis den som kommer bli vanligast i framtiden då det nästan är enbart den upplösningen som dagens platta TV-apparater har.
Kan även slinka in att det finns många som köpt platt TV som är "HD-ready" som inte alls har HD-upplösning utan enbart kan visa HD-media i en lägre upplösning. För att få stämpeln HD-ready räcker det att TV:n har minst 720 linjer. Inte att den har minst 1280 horisontala pixlar.
Nu har däremot det blivit rätt ovanligt med en HD-redy TV som inte har upplösning på tex 1366 x 768

Så vad du har fått dina 3000*2000 får du gärna förklara.

Toy Story renderades i 1536x922, Cars i 2048x1080. LotR tror jag oxå renderades i 2048x.

I vilket fall skulle jag säga att upplösningen är rätt ointressant för diskussionen, kan man rendera en film i 800x600 i realtid så är det nån generation grafikkort som skiljer från att man oxå kan rendera den i 2048x1080.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Toy Story renderades i 1536x922, Cars i 2048x1080. LotR tror jag oxå renderades i 2048x.

I vilket fall skulle jag säga att upplösningen är rätt ointressant för diskussionen, kan man rendera en film i 800x600 i realtid så är det nån generation grafikkort som skiljer från att man oxå kan rendera den i 2048x1080.

Dom rendrerade alltså helt enkelt Cars i högsta HD standardern. Att den har lite högre upplösning i X är för att den rendreras i en bredare bild för biobruk.
Det är härligt att dom nyttjar den nya tekniken.

Men det är ändå inte några 3000*2000 som jag påpekade till Andreas.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det är härligt att dom nyttjar den nya tekniken.

Pixar om några borde väl göra det iofs.

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk
Medlem

Jadu... ni kan ju tänka er hur The Elder Scrolls V kommer att se ut...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Upplösningen på en DVD är 720*576 eller 720*480.

Det är först med HD-media som det blivit högre upplösning (äntligen) på digital filmformat.
Det är tre olika "standard" upplösningar på HD-media:
852x480, 1280x720 och 1920x1080.
Den mittersta är troligvis den som kommer bli vanligast i framtiden då det nästan är enbart den upplösningen som dagens platta TV-apparater har.
Kan även slinka in att det finns många som köpt platt TV som är "HD-ready" som inte alls har HD-upplösning utan enbart kan visa HD-media i en lägre upplösning. För att få stämpeln HD-ready räcker det att TV:n har minst 720 linjer. Inte att den har minst 1280 horisontala pixlar.
Nu har däremot det blivit rätt ovanligt med en HD-redy TV som inte har upplösning på tex 1366 x 768

Så vad du har fått dina 3000*2000 får du gärna förklara.

Det finns något som kallas biograf.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=104982

Permalänk
Medlem

"DVD 720 x 576 = 414 720 pixlar
HD1 1280 x 720 = 921 600 pixlar
HD2 1920 x 1080 = 2 073 600 pixlar
2k (35mm filmremsa) 2084 x 1080 = 2 211 840 pixlar
4k (35mm filmremsa) 4096 x 2160 = 8 847 360 pixlar"

Jäklar!, vilken upplösning 4096 x 2160

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Det finns något som kallas biograf.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=104982

En biograf visar bilden på en "analog" projektor. Det är fotografier utan någon upplösning.
Att ens försöka jämföra upplösning på en "analog" bild visar bara på okunskap på hur det fungerar.
Det enda som skulle kunna vara en "upplösning" på en "analog" bild är hur korning bilden är p.g.a. ISO/ASA känsligheten på filmen.
Ändå går det inte jämföra på detta sätt.

Optiken på en vanlig standard biograf har inte på långa vägar den kvalitet som behövs för att kunna visa korningheten på en kvalitetsfilm.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
En biograf visar bilden på en "analog" projektor. Det är fotografier utan någon upplösning.
Att ens försöka jämföra upplösning på en "analog" bild visar bara på okunskap på hur det fungerar.
Det enda som skulle kunna vara en "upplösning" på en "analog" bild är hur korning bilden är p.g.a. ISO/ASA känsligheten på filmen.
Ändå går det inte jämföra på detta sätt.

Optiken på en vanlig standard biograf har inte på långa vägar den kvalitet som behövs för att kunna visa korningheten på en kvalitetsfilm.

Men om du ska överföra en digital skapelse till ett analogt medium, så hjälper ju inte frånvaron av pixlar i det analoga systemet, om det som överförs fortfarande är dåligt upplöst...

Filmar jag en fyrkant med analog film så är den fortfarande fyrkantig när jag spelar upp filmen. Överför en dåligt upplöst och pixlig film till rulle lär det som rullen sen visar också vara "pixligt" och dåligt upplöst, speciellt när det projicerad upp flera hundra gånger i storlek på en duk på tiotals kvadratmeter. Så om man inte vill ha legofigurer på skärmen så vill man nog se till att det digitala ursprungsmediet är så högupplöst det bara går att få det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
En biograf visar bilden på en "analog" projektor.

Digitala projektorer börjar komma till biografer, se t.ex. http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=125...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Fortfarande en del kvar vad gäller reflektioner av ljus och liknande. Kolla bara på skuggorna. I den animerade bilden av skjulet är de MYCKET mörkare eftersom den inte tar hänsyn till att ljus reflekteras på omgivningen.

Sen ser man på bergen i flygfotot att de ser "platta" ut. Alltså, om man tittar på bergsidorna så ser man att de är platta med texturer på. Detta syns dessutom mycket tydligare när man rör på sig.

Hur lång tid det tar innan det blir fotorealistiskt? Tja, 50 år minst.
Hur lång tid innan man blir lurad ett tag, 10 år kanske.

Usch, tänk grafikprocessorn som ska beräkna ljusreflektioner. Ta då också reflektioner från dimma, damm å dyligt. Usch usch usch!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Fotorealistiska spel, är vi där?

Säker en 15-20 år till innan man ens närmar sig!

Visa signatur

Se hit: Letar speldator för 18,000:- och behöver din hjälp i denna tråden!
"Håll käften innan du uttalar dig" - Poka64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
En biograf visar bilden på en "analog" projektor. Det är fotografier utan någon upplösning.
Att ens försöka jämföra upplösning på en "analog" bild visar bara på okunskap på hur det fungerar.
Det enda som skulle kunna vara en "upplösning" på en "analog" bild är hur korning bilden är p.g.a. ISO/ASA känsligheten på filmen.
Ändå går det inte jämföra på detta sätt.

Optiken på en vanlig standard biograf har inte på långa vägar den kvalitet som behövs för att kunna visa korningheten på en kvalitetsfilm.

Ditt resonemang stämmer inte. Såsom någon annan påpekat kommer bilderna först från digitalt medie och konverteras sedan till analogt. Så startbilderna har naturligtvis en upplösning och den är väldigt hög.

/Andreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Men om du ska överföra en digital skapelse till ett analogt medium, så hjälper ju inte frånvaron av pixlar i det analoga systemet, om det som överförs fortfarande är dåligt upplöst...

Filmar jag en fyrkant med analog film så är den fortfarande fyrkantig när jag spelar upp filmen. Överför en dåligt upplöst och pixlig film till rulle lär det som rullen sen visar också vara "pixligt" och dåligt upplöst, speciellt när det projicerad upp flera hundra gånger i storlek på en duk på tiotals kvadratmeter. Så om man inte vill ha legofigurer på skärmen så vill man nog se till att det digitala ursprungsmediet är så högupplöst det bara går att få det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Ditt resonemang stämmer inte. Såsom någon annan påpekat kommer bilderna först från digitalt medie och konverteras sedan till analogt. Så startbilderna har naturligtvis en upplösning och den är väldigt hög.

/Andreas

Ni båda missuppfattar mig rejält.
Självklart vet jag att en digital bild som ska hamna på ett analogt media behöver ha en mycket hög upplösning för att kunna på något sätt "matcha" den analoga bilden.

Det jag pratar om är att det är ofanligt felaktigt att prata om upplösning på ett analogt media. Det finns ingen upplösning på en analog biograf.
Därför kan man inte säga att en analog bild har si och så många megapixel eller så hög upplösning.
Det som finns är möjligvis som jag redan har beskrivit hur hög/låg brus som finns i den analoga bilden. Men det är ändå inte möjligt att prata om upplösning i den bemärkelsen som ett digitalt media har.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Raytracat så har vi ju redan fotorealistiska bilder, ingen som hört talas om Maxwell renderer? Man kan ställa in l i watt, om man modellerar efter verkligheten och mäter ett materials färg, glans med mera med diverse verktyg och lägger in dessa värden på objekten blir resultatet helt fotorealistiskt. Man ställer även in kamerans fokus, slutartid ALLT. Inga skuggor simuleras eller någonting annat fejkas. Ställer du in renderingen efter en viss kamera ser det ut som en bild tagen med en likadan kamera. Haken är att en bild tar ofta flera dygn att rendera en bild. Om vi säger 60^4 (timmar, minuter, sekunder,fps) så krävs det ungefär 13 miljoner gånger högre prestanda för att kunna lira i 60fps. Om hårdvaran anpassas efter maxwell och maxwell optimeras utan att dra ner på bildkvalité behöver man inte vänta tills vi har 13 miljoner gånger snabbare datorer. Men många års väntan är kvar. Det går inte idag

För avancerade spel som kräver fotorealistisk grafik i realistiska miljöer, kanske 15-20 år kanske mer. Beroende på hur coolt folk kommer tycka det är såklart, utan efterfrågan ingen marknad ingen utveckling.

PS: Ser vissa skriver om kornighet i foton, det är så det blir i Maxwell när man renderar. Bilden blir först väldigt kornig för att sen bli bättre och bättre, ofta renderar man en riktigt stor bild som man skalar ner för att bli av med kornigheten. På visssa stora bilder renderade i maxwell kan man se dessa kornigheter. Det är en naturlig del av hur maxwell arbetar och inget filter eller likande.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Sen är det ju förstås en definitionsfråga vad man menar med fotorealistiskt spel och hur petnoga man är. Vissa spel idag kan se fotorealistiska ut i vissa vinklar och vrår.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com