Vilket är det mest krävande spelet idag?

Permalänk
Medlem

Vilket är det mest krävande spelet idag?

Som titeln lyder, vilket är det mest krävande spelet?
Jag och en polare tänkte testa hans nya dator så då vore det kul att pröva med ett nytt krävande spel.

//Victor

Permalänk
Medlem

oblivion

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Tänk bara på en sak, bara för att den är "ny" behöver den inte vara bra. Så bli inte besvikna Och bara för att det flyter i 800x600 behöver inte datorn vara bra

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej detta är det mest krävande spelet idag!

http://tonaz.altervista.org/zidane.html

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

HAHAHAHHA

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nej detta är det mest krävande spelet idag!

http://tonaz.altervista.org/zidane.html

Love it!!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 4Ghz // Gigabyte GA-890GPA-UD3H // Gigabyte Radeon AMD 6850 // Corsair Dominator DDR3 2x2GB PC12800 // Samsung SpinPoint F3 500GB // Corsair CMPSU-650TX 650W // Eizo FlexScan S2431W + NEC MultiSync LCD20WGX2 // Logitech Z-5400 // Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Permalänk

Fear?

Visa signatur

Se hit: Letar speldator för 18,000:- och behöver din hjälp i denna tråden!
"Håll käften innan du uttalar dig" - Poka64

Permalänk

Snart säger väl någon Everquest2. Men det är ju bara så otroligt dåligt optimerat:p

Jag röstar iaf på Oblivion. Det är knappt att min dator pallar det med höga grafikinställningar. Alla andra spel jag har lirat de senaste åren (Typ alla FPS) flyter hur fint som helst.

Edit: Då menar jag Oblivion med alla vettiga grafik- och NPC-moddar installerade som Natural Environments, Parallax Cities, alla LOD Texture Replacers, Crowded roads Revamped, Tamriel VWD, etc.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Snart säger väl någon Everquest2. Men det är ju bara så otroligt dåligt optimerat:p

Senast jag kollade vad krävande var, så var det att det krävde av datorn, inte att nåt var dåligt optimerat.

Så jag säger att eq2 är mest krävande

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk

oblivion är oxo grymt dåligt optimerat...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Alla spel är dåligt optimerade!!

*Host* dods

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Avstängd

quake2... för att inte glömma harpan,

Permalänk
Medlem

Spel idag är inte optimerade..
var skillnad för på AMIGA tiden.. då visste man vad folk hade för burk, och fick optimera spelen ,-)

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Alla MMORPGs kommer alltid vara mest krävande. Att sitta och spela ett singelplayer-lir kommer aldrig i närheten av att ha 200pers i samma rum som kastar spells etc. EQ2 på max och spelandes i en någorlunda folktät zon gör även den mest monstruösa burk seg som deg.

Annars är väl det mest krävande spelet idag ett sån't spel med dansmatta. Man blir svett. Kräver en hel del.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

Everquest 2 utan tvekan när det gäller hårdvara.

Burk 3 i signatur klarar inte av en 6pers instance på snäppet över medium. Hackar apa. Dock spelbart.

24 pers raid är katastrof. På medium grafik är det näst intil ospelbart.

Att försöka få alla karaktärer renderade och alla spells varje char gör renderade på rätt sätt kräver ett monster grafikkort. Runt 5-10 gånger bättre än ett 7900gtx för att få det att flyta.

Dåligt optimerat kan man väll säga att det är till viss del men det är texturerna som kräver.

Varje karaktär kastar dessutom 3 skuggor på maxxad grafik.

Sen kan man diskutera om det är nå vidare snyggt. På maxxad grafik utan AA eller AF ser det inte alls bra åt på distance. Kör man med AA så hackar det ordentligt.
Får sjuk muslagg med mitt 7900gtx med AA på.

Fanns ett test på Anadtech (eller va det heter) där dom testar eq2 med två stycker x1900xtx i crossfire. Dom kör inte på maxxad grafik utan 1-2 snäpp under och dom får 15-25 fps.
Finns inte riktigt me power på korten för att orka rendera upp alla karaktärer.

Dessutom gillar inte everquest 2 dualcore eller Sli/Crossfire. Får bättre prestanda med singel kort och singelcore.

För att få spelet "frys" fritt så behöver man 2 gb ram och hellst ett 512 mb grafikkort. Spelar ingen roll om det är ett gf 7900gt med 512 mb eller ett 6600 med 512 mb.

512mb gör så han lägger texturer i grafikminnet istället för hårdisken alternativt ramminnet.

Edit: Exempel där endast 4 pers är renderade på Extreme Quality (högsta väljbara men går att höjja mer) Med dator 3 i signatur.

Länk för full size: http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/EverQuest2_2006-07...

Har 2xAA och 0xAF.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men jag har hört att eq2 i extreme quality så tar texturerna på 1 gubbe cirka 512mb ? Isf får det mig att tro att 2gb RAM inte kommer räcka till om man ska spela med några st. Jag själv körde det på 1024 och allt på medium utan större problem.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Inte riktigt. Eq2 på extreme quality drar 1.5-2.5gb minne för mig.
När det kommer grafikkort med 1-2 gb minne samt 512 bitars minnesbus samt en central klock på ca 2 ghz och minne på typ 4 ghz lär man väll få 40-60 fps på maxxad grafik.
Bara spekulationer

Dock är eq2 inte bara krävande för grafikkortet. Processorn är MINST lika viktig. Hårddisken är faktiskt väldigt viktig också.
Installerar man Eq2 på en Raptor disk utan något annat på ska man tydligen få en riktig boost. Anledningen är att han måste hämta texturer hela tiden som är komprimerade.

Beror helt på instance och hur många som är i den.

Everfrost flyter väldigt bra då det endast är snö och is så det är inte mycket texturer där.
Qeynos harbor är därimot katastrof. Får 3-10 fps där på extreme.

Bara provat dra på max grafik i raid 1 gång. Gör jag inte om det lovar jag.
Herregud aldrig sett något värre. Har 2 gb ramminne och 2 gb som den kan ta från hårdisken men det va inte tillräckligt
Fick en trevlig Bluescreen där det stog att minnet var slut.

Det som hände va att datorn fick rendera 24 stycken karaktärer med sjukt höga texturer, även miljön runtom och alla monster.

Så jag tror Everquest 2 är ganska outstanding på Mest krävande spel idag.
Är ju gjort för att hålla tills 2008-2010.

Så eq2 är inprinsip beroende av en snabb dator i helhet.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Ghost Recon Advanced Warfighter har du kraftig dator så är spelet snyggt och faktiskt bra optimerat.

Permalänk
Medlem

Alla jäkla PCspel skulle ju kunna spelas på sämre datorer om de optimerades bättre (Kolla bara spelet Black på ps2. Ps2an är sjukt slö jämfört med en sprillans PC och ändå flyter Black bra. Det är för att speltillverkarna inte har mer att gå efter och tvingas komma på smartare lösningar för att Ps2 ska kunna hantera tung grafik)
Men jag säger Oblivion iallafall

Permalänk
Medlem

att gemföra en konsol med en PC är bara dumt, (Xbox är ett undantag) PS2 har en processor och minne som är utvecklat för spel/grafik, en PC har ett grafik kort, ja, men processorn och minnet är gjort för matematik närmare än grafik.

On-Topic:
Oblivion och X2:the Threat är dom spel jag varit i kontakt med som har krävt mäst av min burk.

annars kan du ju plocka fram Total Annihilation och vrida upp allt till max, spelet ska tydligen ha en bugg i sig som gör att det laggar även på moderna burkar

Permalänk

Oblivion är lätt det mest krävande spelet... jag har problem med det på högsta grafik( fick en ny dator för några dagar sedan) MEN JAG REKOMENDERAR OBLIVION EFTERSOM DET HAR DEN BÄSTA GRAFIKEN!!!!
spana bara in vattnet har tyvär ingen bild.....

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Everquest 2 utan tvekan när det gäller hårdvara.

Nu är jag långt ifrån en expert men vad jag har läst mig till så är det att EverQuest 2 är extremt dåligt optimerat. Spelet som är mest krävande är utan tvekan The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Visa signatur

XAMMAX
Vissa dricker Budweiser, andra dricker Besserwisser.
Gör om, gör rätt!

Permalänk

fan spelet funkar ingen mer, ville ju lira fotboll

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Igentligen är inte eq2 dåligt optimerat. Grejjen är den att om man vill få spelet att flyta så går det, Men man kan även trycka på allting och då finns det inget system idag som klarar av det. Spelar man solo så visst.

Du kan ställa in om datorn ska rendera offscreen eller inte. Du bestämmer hur många karaktärer motorn ska rendera upp, hur många shaders man vill annvända, hur mycket effekter per person osv osv. går att ställa in precis som du vill ha det inprinsip.

Kan få spelet flytande på vissa ställen med mitt 6600gt kort.

Oblivion kan jag lira på max grafik på dator 3 med 25-60 fps.

Everquest 2 kan jag inte lira på max grafik då jag får 2-10 fps.

Är då oblivon mer krävande? Nej.

Frågan i denna tråd är heller inte om spelet är bra optimerat. Nu är det så att Everquest 2 kräver mest hårdvara av alla spel idag. Inte sett något som kräver mer hårdvara.

Vattnet i eq2 ser ganska smaskigt ut också om ärligheten ska fram
Sen är everquest 2 skapat mellan 2002-2004 så spelet har inte dessa "genvägar" som programerarna annvänder sig av idag för datorspel.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine
Oblivion är lätt det mest krävande spelet... jag har problem med det på högsta grafik( fick en ny dator för några dagar sedan) MEN JAG REKOMENDERAR OBLIVION EFTERSOM DET HAR DEN BÄSTA GRAFIKEN!!!!
spana bara in vattnet har tyvär ingen bild.....

Farcry har ju ochså ett fint vatten xP

Permalänk
Medlem

Oblivion, utan tvekan!

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Oblivion kan jag lira på max grafik på dator 3 med 25-60 fps.

Everquest 2 kan jag inte lira på max grafik då jag får 2-10 fps.

Är då oblivon mer krävande? Nej.

Oblivion är lite bättre optimerat...kanske därför det flyter på lite bättre

Är Oblivion mer krävande? *Host* Ja! */Host* Kolla bara systemkraven.

Oblivion min

2 Ghz Intel Pentium 4 or equivalent processor
512MB System RAM
128MB Direct3D compatible video card and DirectX 9.0 compatible driver

EQ2 min

1GHz or greater
512 MB RAM
DirectX 9 compatible, pixel shader and vertex shader compatible hardware with 64 MB of texture memory

Oblivion rek

3 Ghz Intel Pentium 4 or equivalent processor
1 GB System RAM
ATI X800 series, Nvidia GeForce 6800 series, or higher video card

EQ2 rek

2 GHz or greater
1 GB RAM
DirectX 9 compatible, pixel shader and vertex shader compatible hardware with 128 MB or more of texture memory

Visa signatur

XAMMAX
Vissa dricker Budweiser, andra dricker Besserwisser.
Gör om, gör rätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
att gemföra en konsol med en PC är bara dumt, (Xbox är ett undantag) PS2 har en processor och minne som är utvecklat för spel/grafik, en PC har ett grafik kort, ja, men processorn och minnet är gjort för matematik närmare än grafik.

On-Topic:
Oblivion och X2:the Threat är dom spel jag varit i kontakt med som har krävt mäst av min burk.

annars kan du ju plocka fram Total Annihilation och vrida upp allt till max, spelet ska tydligen ha en bugg i sig som gör att det laggar även på moderna burkar

Vill bara tillägga det att det är myyyyycket lättare att optimera till konsoll eftersom alla har exakt samma grejer, och inte bara som du säger att hårdvaran är utvecklad för just spel.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Som sagts innan, du kan aldrig jämföra ett singelplayerspel med ett MMORPG. Visst du kan köra starten med låga krav men så fort du kommer in i ett område med folk blir det BETYDLIGT mer krävande än vilket singelplayer som helst. Jag kan dra på fullt på Oblivion utan hack. EQ2 i en vettig zon med mycket folk, glöm det - diabilder. Det är inte optimering som är fel, det är mer krävande att ha hundra spelare kastandes spells och gud vet vad.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Avstängd

EQ2 är dåligt optimerat, så är det bara

Visa signatur

XAMMAX
Vissa dricker Budweiser, andra dricker Besserwisser.
Gör om, gör rätt!