Vad gör Du för att få ditt system så stabilt/snabbt som möjligt?

Permalänk
Medlem

Vad gör Du för att få ditt system så stabilt/snabbt som möjligt?

Ja, vad använder du för tweaks och tricks för att få ditt system stabilare, säkrare, optimalare?

Tänkte att man i denna tråd kunde dela med sig av tips om sånt.

Jag vet att alla här gör något för att få sitt OS att gå snabbare och smidigare. Tänk efter vad ni gör efter en ren Win-installation t ex (eller kanske vad ni gör innan?). Själv kan jag inte låta bli att ändra tema, göra alla möjliga inställningar, stänga av tjänster, diverse grejer i kontrollpanelen etc.
Men jag vill också höra tips på program som rensar skit på datorn, ser till att datorn är stabil, eller ja - allt möjligt som förbättrar prestandan!

Detta gör jag innan/medan jag installerar Windows:
* Ser till att all hårdvara är i toppskick såklart! Bra kylning, rent i datorn från damm och skit. Tar även bort onödiga komponenter i datorn, t.ex. floppy.

* Partitionerar så att jag har en systemdisk, där man har OS och eventuellt program, en tempdisk för temporära systemfiler, resten för lagring och större program/spel. I och med detta underlättar det nästa gång man vill formatera och ominstallera sitt operativsystem. Och så formaterar jag till NTFS!

Detta gör jag efter en vanlig/ren Windows-installation:
* Installerar nyaste drivrutinerna för de enheter som behöver det.

* TweakUI, bra program som man tweakar systemet med (ger Win fler inställningar). Här gör jag jättemycket saker.

* Inaktiverar Indexeringstjänsten på samtliga diskar/partitioner (egenskaper för X-hårddisk). Detta gör dem något snabbare.

* Kontrollpanelen>System>Avancerat>Prestanda>Inställningar - här väljer jag "Justera efter bästa prestanda" för att dra ner på onödig grafisk prestanda.

* Kör>services.msc - Här stänger jag av onödiga tjänster (tänkte inte ta upp vilka men kan göra om någon vill, SweC ska ha en gammal artikel om detta)

* Jag ser till att det finns bara ett användarkonto på datorn, Administratör. I TweakUI fixar jag så att Admin loggar in auto. Jag stänger även av välkomstskärm m.m. i Kontrollpanelen>Användarkonton.

* Jag tar bort onödiga fonter. Detta ger snabbare boottid.

* Jag har ingen diskettstation så därför inaktiverar jag den i Kontrollpanelen>Enhetshanteraren. Då slipper man se A:-disken i Utforskaren och sånt.

* HDDHealth, lätt och resurssnålt program som bevakar hårddiskarna och förutspår kraschar. Kan vara bra att ha igång om man nu inte bryr sig om att få en diskkrasch helt plötsligt.

Mer självklara saker man gör för att hålla systemet i topptrim:
* Rensa alla slags tempmappar, cachar, historiker, osv

* Avinstallera program som inte används längre / ha inte flera program för samma syfte. Bestäm dig för vilket som är bäst.

* Scanna datorn regelbundet med antivirus/anti-spyware.

* Ha inte 100 ikoner på skrivbordet. Samma gäller Startmenyn!

Det var allt jag kom på nu. Vet att det är bra mycket mer man gör.

Så, nu är det er tur att berätta vad ni gör för att få datorn att flyta på så bra som möjligt! Berätta ALLT! Allt från små inställningar till rejäla modifikationer, alla möjliga program, saker som förbättrar det visuella, tips för att inte få datorn seg, etc etc!

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!
Kan inte bidra med så mycket mer förutom Defrag. Defrag kan göra rätt stor skillnad i startup/laddningstider för större spel och sånt.
Kör inte med defragprogrammet som kommer med windows, det är ingen höjdare. Fixa nått bra som t.ex O&O Defrag eller Diskeeper (jag kör med en lite-version av den sistnämda).
Glöm inte att defragga typ varje dag!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra tråd!

Är lite intresserad av vad du gör för inställningar i TweakUI och vart man kan hitta info om vilka tjänster jag kan stänga av?
Vilka font är det som är onödiga och kan tas bort?

Ett program som jag precis skaffat mig är CCleaner som rensar upp skräpfiler i datorn och även kollar efter fel i registret.

Angående defragmenteringen som VorbiC nämner så kör jag med O&O Defrag och gör en Complete/Access defragmentering med "boot time" aktiverat, och sedan kör jag Complete/Name på de andra diskarna.
Är det bästa sättet att defragmentera på?

Ett annat tips är att flytta page filen till en annan disk samt ställa in en manuell storlek på den. Detta görs genom högerklicka på Den här datorn -> Egenskaper -> Avancerat -> Prestanda -> Inställningar -> Avancerat -> Ändra.
Jag stänger också av systemåterställningen som jag bara tycker tar onödig plats på hårddiskarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel
* Partitionerar så att jag har en systemdisk, där man har OS och eventuellt program, en tempdisk för temporära systemfiler, resten för lagring och större program/spel. I och med detta underlättar det nästa gång man vill formatera och ominstallera sitt operativsystem. Och så formaterar jag till NTFS!

* Kontrollpanelen>System>Avancerat>Prestanda>Inställningar - här väljer jag "Justera efter bästa prestanda" för att dra ner på onödig grafisk prestanda.

* Jag tar bort onödiga fonter. Detta ger snabbare boottid.

* Jag har ingen diskettstation så därför inaktiverar jag den i Kontrollpanelen>Enhetshanteraren. Då slipper man se A:-disken i Utforskaren och sånt.

* Rensa alla slags tempmappar, cachar, historiker, osv

* Avinstallera program som inte används längre / ha inte flera program för samma syfte. Bestäm dig för vilket som är bäst.

* Scanna datorn regelbundet med antivirus/anti-spyware.

* Ha inte 100 ikoner på skrivbordet. Samma gäller Startmenyn!

Många bra saker att tänka på där. Här kommer lite egna kommentarer på vissa av dem:

* Allra helst ska man ha systemet och tempmappar inkl växlingsfil på olika diskar. Att ha dem på samma disk men olika partitioner kan faktiskt sakta ner HD-access.

* Varför inte stänga av allt om du nu vill ha Windows så snabbt som möjligt?

* Du måste rensa bort bra många för att det ska ge någon mätbar skillnad i boottid.

* Varför inte inaktivera den redan i BIOS? Då syns den aldrig i Windows.

* Historiker vill jag behålla, de underlättar så mycket för mig. Däremot cachefiler rensar jag ofta (i Opera automatiskt varje gång jag avslutar), tempmappar lite mer sällan.

* Här slarvar jag kanske en del...

* Mitt AV-program (NOD32) scannar i realtime med lite resurser. Något speciellt AS-program har jag inte installerat, pga:
- Jag vet vad jag gör...
- Jag använder inte IE utan Opera.
- NOD32 detekterar ofta sånt.

* Stämmer definitivt för skrivbordet, tveksam för startmenyn.
Tveksamt om man egentligen tjänar prestanda på att ha få ikoner, men visst, ibland refreshas ju skrivbordet och då tar det extra tid med många ikoner där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Väldigt bra tråd!

Är lite intresserad av vad du gör för inställningar i TweakUI och vart man kan hitta info om vilka tjänster jag kan stänga av?
Vilka font är det som är onödiga och kan tas bort?

Angående defragmenteringen som VorbiC nämner så kör jag med O&O Defrag och gör en Complete/Access defragmentering med "boot time" aktiverat, och sedan kör jag Complete/Name på de andra diskarna.
Är det bästa sättet att defragmentera på?

Jag stänger också av systemåterställningen som jag bara tycker tar onödig plats på hårddiskarna.

Tänk på att vissa teckensnitt används av system och ska inte tas bort. Det enklaste är nog att undvika att installera fler än de som finns med i Windows.

Avaktivera Systemåterställning är bra om man istället (regelbundet) tar mirrors på systempartitionen (Acronis TrueImage är ett trevligt program), annars kan man ju bli tvungen att formatera och lägga in allt på nytt om något blir galet. Tar ofta massor med tid. Minska storleken på hur mycket återställningsfilerna får ta på respektive partition är ett annat tips.

Visst är Complete/xxxxx de bästa defragmenteringsmetoderna, men på större lagringspartitioner med många filer tar det mycket tid och resurser. Stealthmetoden räcker bra här och går mycket snabbare.

Numera kör jag Diskeeper och har aktiverat 'Set it and forget it' på de flesta diskar/partitioner. Då slipper jag tänka på defragmentering överhuvudtaget och har alltid alla partitioner i topptrim.

Stor tråd att läsa mer i -> http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=235571

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Väldigt bra tråd!

Är lite intresserad av vad du gör för inställningar i TweakUI och vart man kan hitta info om vilka tjänster jag kan stänga av?
Vilka font är det som är onödiga och kan tas bort?

Ett program som jag precis skaffat mig är CCleaner som rensar upp skräpfiler i datorn och även kollar efter fel i registret.

Angående defragmenteringen som VorbiC nämner så kör jag med O&O Defrag och gör en Complete/Access defragmentering med "boot time" aktiverat, och sedan kör jag Complete/Name på de andra diskarna.
Är det bästa sättet att defragmentera på?

Ett annat tips är att flytta page filen till en annan disk samt ställa in en manuell storlek på den. Detta görs genom högerklicka på Den här datorn -> Egenskaper -> Avancerat -> Prestanda -> Inställningar -> Avancerat -> Ändra.
Jag stänger också av systemåterställningen som jag bara tycker tar onödig plats på hårddiskarna.

TweakUI...

Under General avbockar jag allt.

Under Explorer avbockar jag alla "Allow ..." , "Prefix 'shortcut to' on new shortcuts", alla "Show ..." utom "View workgroup computers".
Jag bockar i "Use Classic Search..."

Common Dialogs, här avbockar jag "Remember..."

Taskbar and Start menu, endast "Show taskbar notification icons" ibockad.

Desktop, inget ibockat!

Control Panel, här testar jag mig fram och bockar av de jag inte använder. Brukar bli runt hälften. Vem vill t.ex. ha Telefoni och Security Center?

Templates, bockar av dem jag själv tycker är onödiga.

Logon, Autologon, skriver in Administratör och lösenordet för admin.

Det jag inte nämnt har jag inte rört.

Ett till program som har ungefär liknande inställningar som TweakUI är gpedit.msc som man skriver i Kör.

Ta bort de fonter du inte använder. Man kan faktiskt göra så att man markerar allt och trycker på delete, Windows återställer de som är systemfonter!

Ja CClenar är skitbra!
O&O Defrag är också bra, bättre än Wins. Vet inte om det är bästa sättet, är inte så haj på det programmet.

Yes, det där med page-filen är ett måste!

Systemåterställning, hur kunde jag glömma att nämna det?

Citat:

Ursprungligen skrivet av Kanel[b]
Många bra saker att tänka på där. Här kommer lite egna kommentarer på vissa av dem:

* Allra helst ska man ha systemet och tempmappar inkl växlingsfil på olika diskar. Att ha dem på samma disk men olika partitioner kan faktiskt sakta ner HD-access.

* Varför inte stänga av allt om du nu vill ha Windows så snabbt som möjligt?

* Du måste rensa bort bra många för att det ska ge någon mätbar skillnad i boottid.

* Varför inte inaktivera den redan i BIOS? Då syns den aldrig i Windows.

* Historiker vill jag behålla, de underlättar så mycket för mig. Däremot cachefiler rensar jag ofta (i Opera automatiskt varje gång jag avslutar), tempmappar lite mer sällan.

* Här slarvar jag kanske en del...

* Mitt AV-program (NOD32) scannar i realtime med lite resurser. Något speciellt AS-program har jag inte installerat, pga:
- Jag vet vad jag gör...
- Jag använder inte IE utan Opera.
- NOD32 detekterar ofta sånt.

* Stämmer definitivt för skrivbordet, tveksam för startmenyn.
Tveksamt om man egentligen tjänar prestanda på att ha få ikoner, men visst, ibland refreshas ju skrivbordet och då tar det extra tid med många ikoner där.

Okej, det stämmer nog det där med diskar/partitioner.
Stänga av allt? Vad?
Ja, man rensar bort många fonter men skrev det mest för att folk ska tänka på att inte ha 1000 fonter installerade på datorn (de laddas upp vid varje boot).

För mig syns A: i Win trots inaktivering i Bios, fast jag tror detta sklijer sig från moderkort till moderkort.

Ska jag vara ärlig kör jag helt utan brandvägg, antivirus, antispyware på min dator. Som du säger, man vet oftast vad man gör sen har man en hårdvarubrandvägg utanför.

Permalänk
Medlem

Jag kan hysta in att jag kör med ett program som heter regdoctor för att scanna av registret efter trasigheter. Nu kanske det finns andra program som gör samma sak (kollar efter 'lösa trådar' etc) men jag trivs rätt bra med det. Här är en länk dit: http://www.itcompany.com/regdoctor.htm

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har redan fixat allt som trådskaparen nämner och lite till med nlite
Då behöver man bara göra det en gång och det går mycket fortare att installera windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Knappast märkbart snabbare eller stabilare med eran tweaks.
Är inte dagens windows stabilt out of box?
Upplever det allfall döstabilt med rätt (välkänd) hårdvara och drivrutiner.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Jag var jättesnäll mot min dator för ett tag sedan och införskaffade en raptor åt den att lägga Windows och program på bästa investeringen någonsin. jäklar vad snabbt windows blev. Boottid innan ~ 1,30min, boottid nu ~11sek. det var helt sjukt.

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Vad ska page/växlings -filen ligga på?

Vilket defragg-program rekommenderar ni? Jag kör O & O Defrag V8 Pro just nu och det fungerar bra.

Vad kan göra för att datorn ska boota upp snabbare? (Förutom att ta bort en massa fonts)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vänner,

Att bara ha ett konto på burken är extremt idiotiskt. Konton kan bli obrukbara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Vad ska page/växlings -filen ligga på?

Vilket defragg-program rekommenderar ni? Jag kör O & O Defrag V8 Pro just nu och det fungerar bra.

Vad kan göra för att datorn ska boota upp snabbare? (Förutom att ta bort en massa fonts)

Stänga av tjänster! services.msc i Kör.

Förresten, jag tog och läste lite på den där guiden på NeoWin, som länkade till en annan där man tweakar genom att få Win-mappen så liten som möjligt. Jag tog bort en hel del filer som han nämnde man kunde ta bort utan problem - men icke! Nu startar inte ca 90% av alla mina program! Står något om konfigurationsfel Tur är att IE funkar. Nu får det bli en formatering och ominstallation av Win. Fast tur är så var det länge sen och jag hade ändå tänkt göra det snart

TANDEMCYKELN: Skitsnack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Jag har redan fixat allt som trådskaparen nämner och lite till med nlite
Då behöver man bara göra det en gång och det går mycket fortare att installera windows.

Hmm, det där lät intressant.. Vart hittar jag det och hur funkar det?

Permalänk

nLite - http://www.nliteos.com/

Det använder jag och det gör det grövsta jobbet. Förutom att hålla kylningen och hårdvaran i gott skick så använder jag Tuneup utilities, Lavalys everest, Spybot: Search and destroy, Mozilla firefox och Nod32. Mer behövs inte anser jag.

Håller även med om att ha fler än ett konto. Har ofta varit med om att konton har förstörts av någon skum anledning.

Helst formaterar jag dock om burken och slänger in GNU/Linux så mår datorn mycket bättre.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

"Konton som förstörs" är profilen som ballar ur, den går att rensa/flytta undan via repair/cmd. Skapa nytt konto går utmärkt att göra över nätverk osv. Nej, ett konto ftw.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

växlingsfilens storlek bör vara dubbelt så stor som ditt RAM (har du 512MB RAM, dra till med 1024 eller mer.)
Jag körde min växlingsfil på 2gb när jag hade 512mb ram, och det blev skillnad att orientera sig i windows.
jag kör med windows standard theme och kör massa program i bakgrunden, funkar utmärkt att spela med eller göra vad jag nu vill
ska jag spela.. då stänger jag av allt som jag vet drar minne, Winamp, Dev-C++, VisualBasic, WMP, Firefox, IE, ja ni fattar
allt som ligger i trayen får ligga kvar. har 60 FPS i spelen på 800x600 upplösning, funkar skitbra.
så jag undrar vad det är som ni inte har tid med?
en sekund snabbare start av ett program?
nej.. lite måtta får det vara, låt det ta den tid det tar. vi är liksom bara i början på IT-samhället. Kräv inte för mycket, ha tålamod och använd datorn rätt så funkar allt skitbra

//AJL

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
växlingsfilens storlek bör vara dubbelt så stor som ditt RAM (har du 512MB RAM, dra till med 1024 eller mer.)

det där har ja aldrig fattat...
visst, har man 512ram kanske man behöver minst 1gigväxel...
men har man mer ram behöver man väl mindre växel?
ska jag, med 2gig ram (som knappt används vid vanligt windowsanvändande) ha 4gig växelfil???
varför behöver mitt win 6gig när det räcker med 1,5 för den med 512ram
EDIT: oj då, tråden var nästan lite gammal... men min fundering kvarstår

Visa signatur

"Get a life!" But? What lvl do I need 4 that?

Permalänk
Medlem

en bild säger med än 1000 ord men jag var tvungen att lägga till några rader ändå bara för att förklara vad alla dessa 1000 ord handlar om... eller hur var det nu??

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
växlingsfilens storlek bör vara dubbelt så stor som ditt RAM (har du 512MB RAM, dra till med 1024 eller mer.)
Jag körde min växlingsfil på 2gb när jag hade 512mb ram, och det blev skillnad att orientera sig i windows.

Stämmer verkligen det här? Som Stupid säger så känns det extremt onödigt med 6gb virtuellt minne.
Känns som det är någon gammal tweak som satt sig i folks huvud sen "64mb-tiden".
Borde ju logiskt sett bli snabbare ju mindre swapfil man har, så länge minnet inte blir fullt.

Ta bort typsnitt och ikoner känns också som nån gammal uråldrig tweak som inte hjälper det minsta.

Permalänk
Medlem

Jag brukar följa denna artikel, då jag sysslar med 3d grafik och behöver "kräm" i datorn.
http://www.3dluvr.com/content/article/123

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Måste verkligen fråga vad för datorer folk sitter på.
Tror inte man märker någon prestandaökning överhuvudtaget på min dator, en p4 2.4 GHz, 1024 MByte Ram, GForce 6800 GT med dessa punkter...
Det enda som gör en MÄRKBAR stor skilnad är att defragmentera datorn efter nyinstallation (helst med ett 3:e parts program), och sedan göra en defragmentering minst en gång varanan vecka.

Men däremot skulle jag nog kunna märka en snabbare start av OS:et, men det är inte så viktigt för mig då jag startar datorn när jag kommer hem från jobbet och står den på tills jag lägger mig (har tystat ner den till ohörbar).

Fast jag sitter som sagt med Windows 2003 server, det är den bästa tweaken man kan göra att gå från XP till 2003.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Måste verkligen fråga vad för datorer folk sitter på.
Tror inte man märker någon prestandaökning överhuvudtaget på min dator, en p4 2.4 GHz, 1024 MByte Ram, GForce 6800 GT med dessa punkter...
Det enda som gör en MÄRKBAR stor skilnad är att defragmentera datorn efter nyinstallation (helst med ett 3:e parts program), och sedan göra en defragmentering minst en gång varanan vecka.

Oj, man märker ju apstor skillnad bara att växla från teletubbies-läget till klassikt och inaktivera alla animationer och effekter. Men jag förstår ditt resonemang, iaf. till viss del. Men samtidigt blir aldrig datorn segare för att man frigör mer minne, t.ex. genom att stänga av onödiga tjänster. Dessutom, ju fler tjänster som är igång, desto fler eventuella luckor finns att utnyttja...

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

* Jag installerar ett stabilt och resurs-snålt shell, tex BBLean
http://img167.imageshack.us/img167/3061/bakgrundgx8.gif
(ja, jag kör Win2K)

((minst)2xskärm är det bästa sedan skivat bröd)

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Gå in i administratör verktygen och stäng av allt som är onödigt

Permalänk
Medlem

Kör med 3 diskar då de delas upp i partitioner med Windows på 1, Installerade program på 1, 1 temp och resten för filer.

Kör kontuneirligt med defrag, spybot och regcleaner.
Väldigt bra program för det är t.ex. Diskeeper 10, Tweak now Reg cleaner pro och spybot search and destroy.

Installerar inge onödiga program och surfar med Firefox och Opera och ibland IE när jag kodar bara för att se om den fungerar lika bra där.

Inga ikoner på skrivbordet utan bara på aktivitetsfältet.

Ser ungefär ut såhär nu

Känns onödigt att tweaka för mycket i XP om man inte har en gammal 1000mhz eller något...

Kör för övrigt med ganska så default, det borde en AMD 64 3,2GHz klara

Permalänk

Jag kör HD Recovery Card, för att slippa alla förbaskade antivirus som suger cpu. Bara stoppa in kortet å efter varje boot så återställer sig windows till den senaste updaten på hårddisken. Riktigt bra lösning!

Visa signatur

"This guy in the bar lines up 20 Jägermeister, and I like Jäger. I blew him right the fuck out the water, he drank 4; I drank the rest" - Tommy Lee

Permalänk
Medlem

Hmm hmm, var hittar jag Systemåterställningen? Formaterade precis om datorn och har spenderat hela dagen med att greja och fixa med allting för att optimera och ha precis om jag vill ha det.

Jag vill minnas att jag helt tog bort systemåterställningen i min nLite version av XP men jag är inte säker. Hade för mig att den låg under Tillbehör-Systemverktyg men det gör den ju inte.

Sen finns det något som heter Säkerhetskopiering, men det är inget som körs automatiskt eller? Utan den säkerhetskopierar bara när man säger åt den?

Sen letar jag efter en bra sida som har en detaljerad lista över tjänster förutom Blackviper som varit nere ett bra tag nu.

Permalänk
Medlem

Kör Orthos i några timmar, ett säkert sätt att kontrollera om datorn är stabil. Det kan gå att klocka ett par hundra MHz högre i Windows än vad det går med Orthos, men det är inte stabilt och det vi alla vad det kan innebära i ett kritiskt ögonblick.

Funkar inte klocken med Orthos kan det bero på en mängd saker, förutom att det är klockat, men det vanligaste är att man behöver mer Vcore och bättre kylning om man vill ha det stabilt lika högt som det bootar in i Windows.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Stänga av systemåterställning snabbar upp rätt bra.