$100 dollar laptop utan vev

Permalänk
Melding Plague

$100 dollar laptop utan vev

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

dom borde utveckla billiga solceller istället och stoppa i datorerna .. menar om det är nått dom har gott om i dom länderna datorn ska användas så är det väll sol ...

Permalänk
Medlem

Herregud vad intressant. Tycker de aldrig släpper den datorn, bara massa prat och prototyper.

Permalänk
Avstängd

haha
först en vev sen ett snöre.
va kommer här näst då?kanske en motioncykel som genererar ström till den

Permalänk
Medlem

"Veven var dessutom jobbig att använda."

Och det lär inte snöret vara...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HiVVe
dom borde utveckla billiga solceller istället och stoppa i datorerna .. menar om det är nått dom har gott om i dom länderna datorn ska användas så är det väll sol ...

Jovisst, suttit ute i solen med en latop?

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk
Medlem

Som föregående talare nämnt, fixa billiga solceller. Eller ev gör två varianter, en med "snöre" och en med solceller. Sen så tycker jag dom ska göra det möjligt även för svenskar att köpa den.

Permalänk
Medlem

koppla snöret till närmsta GNU så kan man rendera nästa ICE AGE

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Det tycker att detta projektet är mkt intressant.

Sen så _tror_ jag att dem som håller i detta vet vad dem gör - era "tips" är nog fel ute.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Ja, bimbim har rätt. Solceller hade INTE fungerat. Varför?

1. De måste vara klart större än vad ni tror för att kunna ge ström nog åt en dator
2. Bara solcellerna hade fördubblat priset på datorn
3. solceller måste torkas av och hållas rena och håller inte alls särskilt bra

Hoppas det kommer lite mer information om hur snöret ska användas... Drar man i snöret sedan åker det tillbaka av sig själv så att man kan dra det igen eller? dvs. som med gräsklipparmotorer och liknande.

Förövrigt, alla ni som tror sig veta att fattiga barn inte behöver datorer - läs tidigare trådar, grundligt. Det är bara 4-5 sidor. De här människorna har mat, SÅ SLUTA SÄGA EN MASSA FELAKTIGA SAKER!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Hoppas man inte trasslar in sig i snöret när man "jobbar" med datorn.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

"ungefär som anordningen man kan hitta på äldre handgräsklippare.." Bara jag som inte hänger med? Som på en handgräsklippare menar ni väl?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HiVVe
dom borde utveckla billiga solceller istället och stoppa i datorerna .. menar om det är nått dom har gott om i dom länderna datorn ska användas så är det väll sol ...

Du är ju en klyftig gosse. Stäng av datorn och läs en bok.

Permalänk
Medlem

hehe... hoppas dom dessutom släpper dessa för en kanske lite dyrare slant till omvärlden...
VILL HA!

Permalänk

Datorn ser ut att ha plockats ur ett avsnitt av Teletubbies.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Datorn ser ut att ha plockats ur ett avsnitt av Teletubbies.

det har du rätt i xD
synd att dom skippade vev iden... det hade sett komiskt ut :D...
fatta vad coolt om man kunde köpa en för ca 2-3000kr... jag skulle handla en på direkten bara för att ha

Permalänk
Medlem

Skulle gärna villja ha en sådan dator. 7.5" är grymmt, alla vanliga laptops är ju bra mycket fetare och klumpigare.

Perfekt som server, extremt strömsnål och troligen inga rörliga delar alls - dvs. knäpptyst.

Även helt OK som pluggdator/PDA. Vore bra om man kunde köpa den i handeln (så att man samtidigt finansierade projektet så att de kan nå ut till flera (meningen är ju att datorn ska vara gratis).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

....Perfekt som server, extremt strömsnål och troligen inga rörliga delar alls - dvs. knäpptyst...

Lite jobbigt om man ska behöva gå och dra i ett snöre på en server

Permalänk
Medlem

Jag är rätt så säker på att man även kan använda en extern strömkälla ._.

Permalänk
Inaktiv

man kan nog spela MS röj på den iaf. kanske ngt cnc-spel om det blir en version med mer minne xD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Datorn ser ut att ha plockats ur ett avsnitt av Teletubbies.

hahahaha ganska kul design datan har asså xD ser ut so ngt man kan vinna i ngn tävling från disneychannel

EDIT: vad har skärmen för upplösning?? och hur många bitar??

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, bimbim har rätt. Solceller hade INTE fungerat. Varför?

1. De måste vara klart större än vad ni tror för att kunna ge ström nog åt en dator
2. Bara solcellerna hade fördubblat priset på datorn
3. solceller måste torkas av och hållas rena och håller inte alls särskilt bra

Hoppas det kommer lite mer information om hur snöret ska användas... Drar man i snöret sedan åker det tillbaka av sig själv så att man kan dra det igen eller? dvs. som med gräsklipparmotorer och liknande.

Förövrigt, alla ni som tror sig veta att fattiga barn inte behöver datorer - läs tidigare trådar, grundligt. Det är bara 4-5 sidor. De här människorna har mat, SÅ SLUTA SÄGA EN MASSA FELAKTIGA SAKER!

Får dom mat så pippar dom fram fler ungar, ge dom datorer och dom porrsurfar och smiskar apa tills dom dör.

Skämta bara, dom behöver inte mat utan kunskap om preventivmedel

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Synd att dom ska måsta upptäcka o dras me windows bara.
Hoppas de finns ett annat os (som ALLVARLIGT konkurerar ms) innan dom får detta. (Snälla:).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Synd att dom ska måsta upptäcka o dras me windows bara.
Hoppas de finns ett annat os (som ALLVARLIGT konkurerar ms) innan dom får detta. (Snälla:).

Jag vågar säga att det inte är någon risk för det då utvecklarnas lojalitet till open source är fundamental för projektet. Man skall till och med ha dissat ett erbjudande om gratis Mac OS X från självaste Steve Jobs endast pga. att man inte vill ha något annat än fri mjukvara i maskinen.

bomber3: Eh, va? Vad har preventivmedel med dem att göra? Och vilka är "dom" anyway?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato

bomber3: Eh, va? Vad har preventivmedel med dem att göra? Och vilka är "dom" anyway?

Dom där är väl på väg till Afrika med tanke på att den texten jag citera stod det att dom behöver mat istället för datorer.

Om dom får mat, är dom självförsörjande då? nope
För att dom ska bli självförsörjande måste dom dra ner på att pippa fram mer ungar.. så kunskap om preventivmedel är nog bättre än mat.

Sen med att skicka leverans efter leverans med mat till dom och de bara ökar och ökar så kommer man få ett fet spark i arslet och då svälter ännu mer folk.

Människan är som pesten, sprider och sprider tills det finns inget kvar och allt dör.

Jag är ingen domendags profet eller så, utan jag kan tänka längre än pitten når

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl ganska lätt gjort det...

Skämt åsido, även om man satte solceller på leksaken skulle jag vara tveksam. Solceller kräver som bekant solljus, något som bekant har ganska tråkig inverkan på skärmarna.

echo: 7,5" skärm som antagligen är större än en 12"-skärm utanpå, på en laptop som nog är rätt tjock för sitt innehåll för att man ska slippa dyra minikomponenter av allting.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Om dom får mat, är dom självförsörjande då? nope
För att dom ska bli självförsörjande måste dom dra ner på att pippa fram mer ungar.. så kunskap om preventivmedel är nog bättre än mat.

Jag vet inte hur du ser det, men jag ser Internet som en ganska stor kunskapskälla.

Permalänk
Avstängd

pr0n for the africa!
pr0n räddar världen
*skämt* (dåligt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
hehe... hoppas dom dessutom släpper dessa för en kanske lite dyrare slant till omvärlden...
VILL HA!

Sist jag löäste om den s¨skulle "de rika" också få köpa såna, men de skulle vara typ 3 ggr dyrare. Däremot så skulle den extra slant som vi betalar gå till projektet eller till att bygga fler datorer...

EDIT:

JBRAA: I många afrikanska länder är det kristna och muslimska (extremister?) som styr. Att aktivt ha kampanjer mot tex kondomer eller förebygga sådana kampanjer som är till för att sprida kunskapen om tex användandet av skydd vid sex är inte ovanligt. Så så mycket pron tror jag inte kommer bli

BOMBER: Det är knappast med pitten de tänker. Det var inte alltför länge sedan då ens framtidssäkring var antalet barn man hade, ju fler barn = större sannolikhet att en av dem tar hand om dig. Samma sak gäller i många fall här.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag vet inte hur du ser det, men jag ser Internet som en ganska stor kunskapskälla.

Jo det stämmer, finns inget som har större kunskaps spridning än internet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
Lite jobbigt om man ska behöva gå och dra i ett snöre på en server

Tänk om alla företag skulle ha servrar som måste dras i snöret hela tiden. Tänk vad många nya jobb vi skulle få!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4