Hjälp mig betatesta! (Winamp/iTunes-tillbehör)

Permalänk
Hedersmedlem

Hjälp mig betatesta! (Winamp/iTunes-tillbehör)

... eller snarare alphatesta, vill inte börja kalla versionerna beta innan minst 4 användare har testat programmet.

Den korta versionen: http://multiremote.net (innehåller även en lång version på engelska).

Den längre versionen:
Efter en hel del jobb och knackande av ca 135kB kod så har jag en version duglig till att släppas här.

Vad?
Multiremote.NET är ett program som styr Winamp/iTunes via globala hotkeys.
Än så länge finns dessa features (med options till mer eller mindre allting, så om någon tänker "usch!" så är det bara att inte använda den funktionen):

  • Stöd för Winamp 2.9x, Winamp 5 samt iTunes

  • Språkstöd. Än så länge finns bara engelska, ingen mening att börja översätta innan beta-fasen

  • Möjlighet att kolla efter uppdateringar automatiskt (och manuellt) i programmet

  • Startar spelaren vid hotkey-tryck om den inte körs

  • Kan visa balloon tips vid låtbyte (samt på hotkey) med information

  • Egna format på vad som ska visas, t ex "$artist - $title [$rating]"

  • osv...

Varför?
Winamp må ha global hotkeys inbyggt, men inte med samma funktioner som mitt program har; sedan så är jag ganska långt ifrån klar än. Dessutom hade jag ett liknande program innan winamp hade global hotkeys. Bra argument, huh?
Informations-delen är inte att förglömma heller, jag har blivit smått beroende av balloon tips-funktionen när jag byter låt, eftersom det är lite drygt att ha winamp/itunes framme hela tiden.

I vilket fall som helst.
Programmet kräver .NET Framework 2.0 (länken går till 32-bitars-versionen), och själva programmet finnes här.

All sorts kritik mottages, om det så är buggrapporter (var utförlig!), funktionstips, eller bara allmänt babbel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag hakar på då jag tycker om dessa små trevligheter som kan uppfylla tillvaron.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

funkar de med x64?

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte testat, men jag ser ingen anledning att det inte ska göra det. En guldstjärna om du kan svara på det åt mig!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Fixar du så de funkar med foobar så kan jag testa det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte så bara, dock. Winamp-klassen är ca 600 rader, plus plugin till winamp på ~350 rader. Det är inte allt heller, det finns en del kod utspridd i andra filer så det blir mer än så.
Med andra ord, stöd för foobar är ingenting jag lägger till på 5 minuter. Jag ska kolla på det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

@ Thomas
Synd att det inte stödjer WMP, som ju inte har inbyggt stöd för global hotkeys. Nu när dessutom Opera äter upp mina mediatangentkommandon skulle ett sånt program vara guld värt!

Permalänk
Medlem

Winamp har väl haft detta inbyggt sen typ... alltid ?

Jaha, du visste tydligen om det, vad är det för nåt din klarar som inte winamps kan då ?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Hedersmedlem

Projektet började först som iTunescontrol; iTunes har inga av dessa funktioner alls. Sedan utökade jag på det.

Det som mitt program kan och winamp inte kan är än så länge är väl balloon tips, och så custom formats-prylarna så du kan få texten till clipboard exakt hur du vill.
När alla ev. buggar som hittats är lösta ska jag lägga till möjlighet att skriva info till fil (TXT/XML) samt logga allt som spelas, även där TXT/XML.
Feature requests tas emot med öppna armar så länge som det inte är halvt omöjliga prylar som efterfrågas.

Angående WMP så verkar det inte så enkelt, det verkar inte gilla att låta andra program styra en redan existerande "instance", med andra ord måste jag antagligen baka in en WMP-kontroll i mitt program för att det ska funka.

foobar är det troligare att jag fixar stöd till någon gång snart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Som vanligt är dina prylar enkla men mycket användbara! Har stört mig riktigt mycket på att detta inte fanns från början

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Först och främst: perfekt program! Äntligen en iTuneskontroller utan tjaffs!

Fixa: det vill inte lägga till knappar utan modifiers, vilket blir en aning frustrerande när man vill använda play/pause-knappen på tangentbordet.

Edit: en funktion för att ta bort enstaka hotkeys hade varit bra med ;D

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst: tack
Man kan lägga till knappar utan modifiers, men inte vilka som helst. Det är tyvärr inte jag som bestämmer det dock, utan microsofts hotkey-control.

Kan du lägga till typ ctrl+alt+mediatangent så att den fungerar? Samt isåfall, fungerar alla mediaknappar som de ska?
Isåfall får jag göra om lite där.

Enstaka hotkeys tar man bort genom att markera dem och "sudda", sen ta add/set. Jag ska snygga till det någon gång är det tänkt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag kör ctrl+play/pause för p/p just nu (vtrl+alt+pp fungerar fint det med), det fungerar super. Det fungerar även att lägga till andra mediatangetner, fortfarande med modifiers.

Copy info to clipboard funktionen var kanon föresten.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Hedersmedlem

OK, får skriva upp i min todo att göra om där. Stöd för mediatangenter måste förstås fungera som det ska när de väl fungerar alls.

"Skyddet" är till för att tvinga användarna att köra med någon modifier på t ex A-Z, 0-9 osv. F11 och liknande funkar fint utan, och det ska som sagt även mediatangenter göra!

Edit: Jag testade lite snabbt på farsans dator (har inga mediaknappar på mitt), och de rapporteras som G, J osv i hotkey-rutan. Blir det så för dig(/er) också? När man väl trycker Set så ser det bra ut i listan, t ex MediaPlayPause.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det stämmer att de rapporteras som bokstäver i rutan, men som mediatangenter när man tryckt på set. Anledningen till att jag inte skrev något om det var för att i stort sett alla program som använder sig av hotkeys har samma problem.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Tänkte på det med att skriva ut det till txt/xml fil. Skulle vara bra om du gjorde så att man kunde köra igång ett program precis efteråt. Använder just nu ett plugin till winamp som skriver ut statistik (mest spelade låtar) till en txt, efter det kör den igång ett valfritt program. Jag har valt att den ska köra igång en batch fil som automatiskt laddar upp txt filen på min ftp-server.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Smurphen: Det ska nog inte vara några problem, skriver upp det också.

Jag funderar på att skapa en helt egen kontroll för hotkeys, MS-kontrollen är väl gissningsvis från Win95-tiden och gillar inte alla nymodigheter så värst bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Låter vettigt. Programet är just nu klockrent för oss som "bara" vill ha golbal hotkeys till winamp, bortsett från hanteringen av medietangenter då.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Hedersmedlem

Ny version ute.
Skrev om hotkey-kontrollen från början (ska ladda upp den på codeproject.com snart, apropå ingenting), så nu ska det funka fint utan modifiers på mediaknappar!

En knapp för att ta bort enstaka hotkeys la jag också till, det var ju inte direkt solklart hur man tog bort hotkeys innan.
Därtill kan man nu starta playback med "Play/Pause" även i Winamp (tidigare behövdes "Play" till det) så att använda MediaPlayPause-knappen till det passar perfekt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tackar! Programmet är fulländat.

Uppdatering:

Information om att aktivera JIT-felsökning i stället för den här dialogrutan finns i slutet av det här meddelandet. ************** Undantagstext ************** System.Runtime.InteropServices.COMException (0x80080005): Hämtningen av COM-klassfabriken för komponenten med CLSID {DC0C2640-1415-4644-875C-6F4D769839BA} misslyckades på grund av följande fel: 80080005. vid t.b() vid k.a(Message A_0) vid f.a(Message& A_0) vid System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m) vid System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m) vid System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam) ************** Inlästa sammansättningar ************** mscorlib Sammansättningsversion: 2.0.0.0 Win32-version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200) CodeBase: file:///C:/WINDOWS/Microsoft.NET/Framework/v2.0.50727/mscorlib.dll ---------------------------------------- Multiremote.NET Sammansättningsversion: 1.0.0.0 Win32-version: 1.0.0.0 CodeBase: file:///D:/Program/Multiremote.NET/Multiremote.NET.EXE ---------------------------------------- System Sammansättningsversion: 2.0.0.0 Win32-version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200) CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.dll ---------------------------------------- System.Windows.Forms Sammansättningsversion: 2.0.0.0 Win32-version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200) CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Windows.Forms/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Windows.Forms.dll ---------------------------------------- System.Drawing Sammansättningsversion: 2.0.0.0 Win32-version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200) CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Drawing/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Drawing.dll ---------------------------------------- HotkeyControl Sammansättningsversion: 1.0.2407.17013 Win32-version: 1.0.0.0 CodeBase: file:///D:/Program/Multiremote.NET/HotkeyControl.DLL ---------------------------------------- WRM.PropertyTree

Mindre bra :/

Edit: programmet krashar numera hela datorn mer eller mindra random
går stabilt som en klocka utan.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här