Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning av E6600 på P5B

Tjena.
Jag tänkte att jag skulle testa att få lite mer kräm ur datorn även om den är ny, delarna jag har står här nere.
Det jag funderar på är t.ex. hur hög FSB jag kan köra på CPU:n då jag har PC5300 minnen och vilken spänning jag "bör" ha som max för att CPU:n ska palla med klockningen.

Permalänk

testa dig fram...

Visa signatur

P4 3.0GHz @ 3.9GHz | 7900GTX
3DMark05: 9066 06: 5723

Permalänk
Medlem

Jo det hade jag gärna gjort men jag vill inte sabba min sprillans nya cpu

Permalänk
Avstängd

Om du är osäker, gå inte över 1.55v!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

Ok, jag började med att höja FSB:n till 300 så nu har jag en 2.6Ghz istället hehe. Tempen har knapt rört sig heller, nu ska jag leta reda på SuperPi också och se ifall det håller sig stabilt.

Permalänk

kör prime95 ett tag istället

Visa signatur

P4 3.0GHz @ 3.9GHz | 7900GTX
3DMark05: 9066 06: 5723

Permalänk
Medlem

Tjenare...jag tänkte precis sätta ihop samma burk som du har "Bulglar".
Vill gädna göra dina åsikter.
Är du nöjd med presstandan? Låter datorn mycket? Vad gick hela paketet på?

Alla svar uppskattas!

MVH

Visa signatur

Antec 300 | Intel Q9400 @ 2,66 | Asus P5Q | PowerColor 4870 1GB | Twin2X 4Gb | WD Caviar Black 500GB | Silver Power 600W | SyncMaster 2443BW

Permalänk
Medlem

Någon som vet den rekommenderade max temperaturen på Dual Core 2 processorer? AMDs ligger väl runt 75-80.

Tjena almirz, jo för fasen allt funkar klockrent, dock fick jag ju flasha BIOS det första jag gjorde för att mobot skulle hitta CPU:n ordentligt. Som referens kan jag ju säga att jag kör Oblivion på högsta inställningar (alltid något hehe).
Fläkten som följer med chassit hörs fan inte alls, jag trodde den var trasig eller något det som hörs är däremot GPU fläkten. Det gick på 12k cirkus, men då köpte jag en HDD och ett PSU också. Jag rekommenderar denna uppsättningen varmt

Permalänk
Medlem

Har i princip samma prylar som du, men 6400-minnen ist. ska hålla ett öga på denhär tråden, låter dig agera försökskanin när det gäller klockningen

Läste nånstans att CPUn helst inte skulle ligga varmare än 61,5 grader, det skulle tydligen intel själva ha sagt, men sen hur pass det stämmer har jag ingen aning om, tycker det låter lite lite?

almirz: efterssom jag har i princip ett identiskt system så kan jag väl svara på din fråga också Köpte det som står i sig., 100% problemfri installation, var dock tvungen att flasha bios så att mobot stödde Cornoen, precis som Burglar.

Tycker burken är jävligt tyst, mycket tystare än min gamla dell-låda vars tempreglerade 90mm-fläkt kunde dra igång som fan ibland och fick alla plastdelar i burken att vibrera Prestadan är.. sjuk.. Varje gång man startar photoshop så sitter man och väntar 20 sekunder extra bara för att man tror inte att skiten laddat klart

1280*960, allt på absoluta maximum (inklusive kantutjämning och ansiotropisk filtrering, 5.1 EAX-surround, osv), flyter riktigt fint

Testade nyss även lite Quake4 på 1280*1024, Ultra-inställningar, även där 5.1-EAX samt max kantutjämning osv, flyter sjukt bra där med Kan tyvärr inte köra högre upplösningar pga skärmen (17" CRT), planerar dock att byta ut den så man får se lite mer vad ens dator kan prestera

Mitt paket gick på ungefär 13000
köpte det som du ser på länken nedan, dock bytte jag moderkortet mot just ett P5B, samt priserna har hoppat lite upp och ner sedan bilden togs
http://linje12.net/katana/datorkonf13k.jpg

Sjukt trevlig dator, värd vartenda öre av sommarjobbslönen

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!