C2D + Prime95 crashar oavsett vad jag gör.. :(

Permalänk
Medlem

C2D + Prime95 crashar oavsett vad jag gör.. :(

Ok nu e jag trött på mitt jävla system....

Prime95 crashar hela tiden oavsett vad jag gjort med den....

har testat me en minnes kapsell samma sak det crashar efter några timmar...

har bytt ut minnena från corsair te kingston samma sak crashar igen...

bytt nätagg o samma jäkla saker.....

har kört hot cpu pro o bara testat prollen inga fel där inte.... vad fan e felet?..

nån som har nån idé på varför just prime crashar??? e så trött på det nu att jag bara vill gråta..... har fått vänta flera veckor när man skickar saker framåt och tillbaka...

köpte systemet för snart 4 veckorsen.. och ennu inte fått det stabilt med prime....

alla ide er och förslag e välkommna...

speccen står längst ner....

Biosen på mobot e 0507 (senaste) och de testade nätaggen är det medföljande NEOHE 430w och ett Antec Silent Power 450w.. hmm.. kör enbart me två hitachi sata 2 diskar i raid... mer info kan jag nog inte ge på rak arm...

//Pjotr2k

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk
Medlem

Har du provat SP2004? Jag har oxså haft det problemet men bara ibland.Fast bara med min E6600,E6300 fungerar klanderfritt i SP2004 och prime m.m.Min E6300 är tillverkad vecka 27 medans min E6600 är tillverkad vecka 24.Tydligen en hel del som har liknade problem,det verkar vara något med C2D prollarna beroende på när dom e tillverkade.Står en hel del om det här ifall du vill fördjupa dig i detta:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=113539

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk

Men den conroebuggen verkar ha funnits i alla hitintills släppta revisioner? Ska bli kul att se vilken revision av e6600 som komplett skickar ut den 8:e oktober iaf; det vore trevligt att få en nominellt "bättre" version.

Testa att köra superpi 32m några gånger med två instanser samtidigt... problem med processorn borde verkligen framträda då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Men den conroebuggen verkar ha funnits i alla hitintills släppta revisioner? Ska bli kul att se vilken revision av e6600 som komplett skickar ut den 8:e oktober iaf; det vore kul att få en nominellt "bättre" version.

Jo precis,vissa har märkt av den mer än andra bara.Dock så fugerar det utan problem i andra benchprogram,spel,film m.m så vettefan om det är något enormt problem.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk

Ja, i normalanvändning så lär de där problemen inte spela någon roll öht; i synnerhet när nya bios kommer ut som kan fixa till en del av dem (cacheproblemet t ex). Oavsett så skulle det kännas rosapuffsigtmysigt att ha en ny version.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Testa att köra superpi 32m några gånger med två instanser samtidigt... problem med processorn borde verkligen framträda då.

Prime95 stressar min CPU betydligt mer än SuperPi, 64 grader varm kan ena kärnan bli på min E6600 medan Prime klarar att driva upp dem ända till 72 grader.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

så ni säger att det här problemet beror på felaktigheter i de tidigaste revisionerna av processorn?

exempelvis i extreme techs forum så uppkommer juh andra frågår till detta... går det då att fixa med en bios uppdatering eller är det processorn i sig som måste uppdateras....

en intressant notering från intels document.....

AI20. FP Inexact-Result Exception Flag May Not Be Set

Problem:
When the result of a floating-point operation is not exactly representable in the destination format (1/3 in binary form, for example), an inexact-result (precision) exception occurs. When this occurs, the PE bit (bit 5 of the FPU status word) is normally set by the processor. Under certain rare conditions, this bit may not be set when this rounding occurs. However, other actions taken by the processor (invoking the software exception handler if the exception is unmasked) are not affected. This erratum can only occur if one of the following FST instructions is one or two instructions after the floatingpoint operation which causes the precision exception:

* FST m32real
* FST m64real
* FSTP m32real
* FSTP m64real
* FSTP m80real
* FIST m16int
* FIST m32int
* FISTP m16int
* FISTP m32int
* FISTP m64int
* FISTTP m16int
* FISTTP m32int
* FISTTP m64int

Note that even if this combination of instructions is encountered, there is also a dependency on the internal pipelining and execution state of both instructions in the processor.

Implication: Inexact-result exceptions are commonly masked or ignored by applications, as it happens frequently, and produces a rounded result acceptable to most applications. The PE bit of the FPU status word may not always be set upon receiving an inexact-result exception. Thus, if these exceptions are unmasked, a floating-point error exception handler may not recognize that a precision exception occurred. Note that this is a "sticky" bit, i.e., once set by an inexact-result condition, it remains set until cleared by software.

Workaround: This condition can be avoided by inserting three non-floating-point instructions between the two floating-point instructions.

Status:
For the steppings affected, see the Summary Tables of Changes.

The Specification Changes listed in this section apply to the following documents:

* Intel® Core™2 Extreme Processor X6800 and Intel® Core™2 Duo Desktop Processor E6000 Sequence
* IA-32 Intel® Architecture Software Developer’s Manual volumes 1,2A, 2B, 3A, and 3B

All Specification Changes will be incorporated into a future version of the appropriate Intel® Core™2 Extreme and Intel® Core™2 Duo Desktop Processor documentation.

det hela blir juh en mer intressant.. då fler en jag borde råkat ut för detta...

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk
Medlem

Var det inte Antec-nätaggen som inte alls gillade de nya Asus-moderkorten?

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

vad jag har förstått så var det neohe nätaggen som skeppades mellan november 2005 o januari 2006.. och efter det skulle dessa va ok..

folk for gärna korrigera mig om jag har fel.. men efter detta så fixa la antec dom problemen?

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjotr2k
vad jag har förstått så var det neohe nätaggen som skeppades mellan november 2005 o januari 2006.. och efter det skulle dessa va ok..

folk for gärna korrigera mig om jag har fel.. men efter detta så fixa la antec dom problemen?

Ja, men de felaktiga nätaggen är fortfarande ute i handeln. De har inte återkallat några. Fick ett sånt nätagg så sent som för 3v sen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Prime95 stressar min CPU betydligt mer än SuperPi, 64 grader varm kan ena kärnan bli på min E6600 medan Prime klarar att driva upp dem ända till 72 grader.

Du är väl medveten om att 60C är maxtemperatur för tillförlitlig drift? Detta enligt Intel själva. http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9S8#

Jag trodde att nya Core2Duo skulle vara svala. Funderar själv på att skaffa ett sådant system snart, men att de blir så varma bådar inte gott alls. Hur ser din kylning ut?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

kylning på cpu?
Sitter den plant på prollen?
Dagens IHS kan vara skeva därmed kyler man inte cpu ordentligt.

skulle kolla detta först.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

En annan sak att testa är att öka vcore en smula, och även att alternativt klocka ner processorn ner mot 1ghz. Då utesluter du åtminstone med rimlig sannolikhet att det är instabilitet som spökar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Du är väl medveten om att 60C är maxtemperatur för tillförlitlig drift? Detta enligt Intel själva. http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9S8#

Jag trodde att nya Core2Duo skulle vara svala. Funderar själv på att skaffa ett sådant system snart, men att de blir så varma bådar inte gott alls. Hur ser din kylning ut?

Hehe jo det vet jag, en Zalman CNPS7700-ALCU står för kylningen vilket inte räcker. Men just nu sitter jag och kör 2 st SP2004 och kärnorna ligger på 70c både två, enligt Core Temp och det i 1,45 V 500*6 = 3000 mhz.

Jag tror jag fått ett riktigt måndagsex, min conroe klarar inte ens 333*9 vid standard volt. Jag hoppas det beror på min dåliga kylning.

Edit kan ju nämna att de temperaturerna får jag med öppen låda + en bordfläkt som blåser på högsta inställningen

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående hur man får igång två isntanser av super-pi. När jag sätter igång och ska börja testa med 2st igång så får jag fel nästan direkt fast dual prime fungerar fint.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Jag har en fråga angående hur man får igång två isntanser av super-pi. När jag sätter igång och ska börja testa med 2st igång så får jag fel nästan direkt fast dual prime fungerar fint.

Du måste ha två olika programfiler i två olika kataloger då superpi sparar resultaten i filer lokalt; om de två instanserna arbetar mot samma filer så kommer en av dem få fel resultat vid första beräkningskontrollen.

Gambit_2K: Du borde följa Floppers råd om att kontrollera att din heat spreader inte är konkav (och således har dålig kontakt med kylflänsen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Du måste ha två olika programfiler i två olika kataloger då superpi sparar resultaten i filer lokalt; om de två instanserna arbetar mot samma filer så kommer en av dem få fel resultat vid första beräkningskontrollen.

Gambit_2K: Du borde följa Floppers råd om att kontrollera att din heat spreader inte är konkav (och således har dålig kontakt med kylflänsen).

Vid orginal Volt och hastighet med stängd låda (92mm på sidan blåser in luft och en 80mm bak blåser ut) ligger min Conroe på ~43 Idle och ~53-54 Load verkar inte det normalt för en gammal Zalman.

Enda sättet att att fixa en "sned" heatspreader är väl att putsa den med sandpapper? Det är inte riktigt något jag har lust att göra (Eller kan, har tummen mitt i handen typ). Jag ska köpa ny kylning (Tuniq Tower) snart och om jag märker att den fortfarande är lika varm då så får jag väl se vad som kan göra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

om IHS är konkav skulle jag prata med butiken om ett byte.
att putsa ihs kan vara bra men då ryker också garantin direkt.

svårt att säga vad tempen kan bero på.
kanske dålig tillverkning med ihsén?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Det kan ju vara problem med temperaturmätningen... vissa verkar anse att en del mjukvara och moderkort inte är att lita på.