Permalänk
Medlem

M-audio vs X-fi

tänker köpa en NAD-förstärkare och DALI högtalare, och eftersom jag vill att det ska låta finfint så är det även ett nytt ljudkort på ingående.

Funderar på följande:

M-audio Audiophile PCI ( http://www.m-audio.com/products/en_us/Audiophile2496-main.htm... )
M-audio Audiophile USB: ( http://www.m-audio.com/products/en_us/AudiophileUSB-main.html )
Creative X-Fi XtremeMusic ( http://www.creative.com/products/product.asp?category=1&subca... )

Att M-audio bl a bjuder på bättre Digital-Analog-Conversion och allmänt är lämpligare för musik, borde inte vara någon tvekan om.

Däremot, kommer jag i spel (och film?) få sämre ljud med M-audio-korten än med X-Fi?
(tänker på att dom kanske saknar eax och liknande)

tacksam för alla svar, även förslag på andra ljudkort!

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem

Satt i precis samma sits (med skillnaden att jag redan ägde en NAD och ett par Dali )

Jag gick på Audiophile 2496, tack vare dess fenomenala digital-analog konvertering. Jag fick hem det idag, och jag trodde först inte mina öron! Kan det göra en sån skillnad med ett ljudkort!? T o m sunkiga 128 Kbit/s MP3or låter otroligt mycket bättre!

Jag har inte provat att spela än, men min polare har ett E-mu 0404 (huvudkonkurrenten till Audiophile 2496), och hos honom har jag då inte märkt någon försämring. Snarare förbättring (klarare ljud). Men hur det är med 5.1 stöd och liknande vet jag inte, då jag är och lär förbli stereo-nörd.

Jag skulle iaf köra på Audiophile 2496 PCI om du inte har någon användning av att kunna flytta runt det, eftersom USB tar en del extra processorkraft.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

det sägs ju att PCI ofrånkomligt "brusar" mer än usb-kort.. hur pass reellt är detta egentligen? är det bara paranoida hifi-nördar som låtsas att dom hör det?

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem

Jag sitter med hörlurar nu, och så länge jag inte drar upp volymen mer än 75% på förstärkaren så är bakgrundsbruset helt och hållet försummbart, det är absolut inget som kan störa någon egentligen, och som sagt hörs det bara i hörlurar på extrema volymer.

USB-kort belastar som sagt processorn mer, och kan faktiskt negativt påverka din spelprestanda märkbart.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Om jag kör ut mina mp3or via SP/DIF utgången från min dator till min förstärkare, hör jag ljudskillnad genom att byta upp mig från mitt gamla integrerade till ett bättre ljudkort typ de ni nämner?

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Om jag kör ut mina mp3or via SP/DIF utgången från min dator till min förstärkare, hör jag ljudskillnad genom att byta upp mig från mitt gamla integrerade till ett bättre ljudkort typ de ni nämner?

//fog

Det vågar jag nästan garantera att du kommer göra. Jag märkte klar skillnad när jag bytte ljudkort(integrerat till Audigy2) och då hade jag ett halsunkigt headset att lyssna med.
-edit- Kör du ut ljudet digitalt idag?

Angående topic så är nog X-Fi bästa valet om det ska spelas, tittas på film och lyssna på musik.
För X-Fi så bör man nog ha denna också eller köpa platinumversionen: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320935

Permalänk
Medlem

Om du kikar så ser du att jag skriver att jag kör ut ljudet via SP/DIF utgången

Blir det skillnad om jag kör ut som bara digitalt eller om jag kör via Dolby Digital?

Vill veta om det är värt att skaffa ett nytt ljudkort för att få bättre ljud..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Kör inte ut den i DD för då blir den kraftigt komprimerad.

Vill du ha kortet både till spel och musik skulle jag tveklöst välja X-Fi då det är helt överlägset på spel.

X-fi kan oxå konvertera upp cd och mp3 till 24 bit 96 eller 192 mhz.

Kanske låter det inte riktigt lika bra på musik (men finns en dyrare variant som nog ligger lika) men är mkt bättre på spel så totalt sätt tror jag att X-fi är ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att X-Fi XtremeMusic låter bättre med spel/film, varför är det så? Vad saknar M-audio PCI som gör skillnad?

Och dessutom, jag ser att X-Fi inte har analoga RCA-utgångar, är det inte sådana jag vill ha för att koppla till min NAD C320BEE förstärkare?

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem

En fördel med X-Fi är att du kan få surroundljud via vanliga stereohörlurar och att EAX effekterna förhöjer spelupplevelsen enormt.

Permalänk
Medlem

_3fps

Jag skulle gissa att det beror på Audiophile-kortets avsaknad av 5.1 stöd samt EAX-acceleration. Inget jag med min 2-kanaliga anlägging saknat dock, ljudet i HL2: Episode 1 lät i går betydligt bättre än med mitt integrerade iaf

Att X-fi saknar RCA-utgångar stämmer, du får helt enkelt köra med en adapterkabel 3.5 mm -> 2x RCA ifall du köper detta.

Men det är sant, om du inte bara är ute efter rent och klart ljud, utan vill ha en del effekter som sourroundljud och EAX-acceleration är nog X-Fi det du är ute efter.

Hittade iofs detta som verkar vara något mitt emellan:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=757594&prod...

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

detta verkar vara ett kort som fungerar med både spel och är populärt på head-fi's forum

E-Mu 0404 -
http://www.emu.com/products/product.asp?category=505&subcateg...

någon som har erfarenheter med det?
det står hårdvaruacceleration men inte eax, vad innebär det?

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem

Mig veterligen är det ett kort med mer eller mindre exakt samma funktioner som M-Audio Audiophile 2496, och som också är dess huvudkonkurrent.

Min kompis har ett sådant, och av det lilla jag kunnat jämföra så hör jag definitivt ingen skillnad på mitt 2496 och hans 0404. Dock så har vi båda 2-kanalsanläggningar, så 3D-ljud är svårt att bedöma.

Ljudkvalitet/prestanda verkar dock vara hugget som stucket. Det som fick mig att ta 2496 istället för 0404 är att 2496 har RCA-ut (0404 har 2x mono-tele) och att 2496 har betydligt "lättare" drivrutiner (dvs som laddas snabbt och är stabila).

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

hmm och jag som läst tvärt om; att 2496 börjar bli lite gammalt och har krångliga drivrutiner... detta är sannerligen en djungel för den oinvigde (jag alltså)

några nya frågor;

- Hur kommer avsaknad av hårdvaruaccerleration och/eller EAX att märkas egentligen? Jag är ingalunda en hardcoregamer vill bara kunna spela nån gång då och då

- Nån som kan kommentera ESI Juli@ btw?

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem

Min kunskap är också mycket begränsad inom området, men jag fick lära mig en hel del när jag lade upp en tråd liknande din här på SweC. Kolla in den för att få läsa vad jag läst

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=677...

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!
fick just tag på ett beggat 2496 för blott 500kr - om det inte är sålt blir det definitivt ett köp

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem

Hmm, det var händelsevis inte detta?

http://www.annonsdirekt.se/aa.asp?aaaa=4650331

I så fall måste jag göra dig besviken, det sitter i min dator just nu

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

är det någon som vet om det finns 'aux in'-port internt på kortet? så man kan koppla datorns cd-enhet till det..

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se genom chassidörren så verkar det ont om sådana.

Men vad ska du med den till? Har aldrig brytt mig om att koppla det, och har aldrig känt att jag förlorat något?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
är det någon som vet om det finns 'aux in'-port internt på kortet? så man kan koppla datorns cd-enhet till det..

Det är till för de som fortfarande sitter med windows 95 eller tidigare, alternativt inte vet att även ljudsignalen går digitalt genom IDE kabeln från cd-spelaren i.o.m. win98 och uppåt.

Permalänk

ska jag vara ärlig så visste jag faktiskt inte det :/ har altid kört med den där auxutgången.. aja, men då ska jag ta o slita bort den

Permalänk
Medlem

Undrar också om EAX, hur kan det göra ljudupplevelsen bättre i två kanaler?

Och en grej till, jag kan inte se nån mikrofoningång på 2496, finns det eller inte?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Du har ju en ingång, sen vad du stoppar in där spelar ju mindre roll?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Trodde det spelade roll, inte kan man väl koppla en mic till line-in på en förstärkare t.ex, är det inte olika impedans å tjofräs?

På mitt moderkort med AC97, eller soundstorm eller vad det nu är, har jag ju både mic å line in, samt att de har olika volymkontroller. Borde väl va en anledning till det eller har jag helt fel?

Om inte annat så är det väl bra om man kan ha en mic inkopplad samtidgt som nåt annat

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Hmm, nu när du säger det, så behövs nog "lite annat tjofräs" för att kunna köra micen direkt där (t ex ett mixerbord).

Har inte provat själv, men visst borde det gå att köra med det integrerade ljudkortets mic-in som "in-enhet" i Windows, och M-Audios ut som "ut-enhet" i windows?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

De som har ett 2496 borde ju veta

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

Hur stor skillnad i ljudet är det på Rev 5.1 och 24/96 (väldigt subjektivt, men en uppskattning är aldrig fel)?, då jag har funderingar på framtida inköp som troligen kommer att bli en surround-anläggning från Denon (S-101 och S-301 ser trevliga ut).

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, jag är ute efter ett externt ljudkort och d har jag kollat på M-audio audiophile USB som kostar runt 1200, och HUR mycket bättre blir ljudet med det eller CREATIVE SOUND BLASTER AUDIGY 2 ZS NOTEBOOK gentemot exempelvis Creative SB Live! 24-bit, External USB,24bit/96kHz för 600 eller M-Audio Transit USB för 800?

Jag ska bara använda hörlurar, och spela upp Flac. Sitter på ett integrerat ljudkort i min laptop nu som varkar låter bra eller orkar driva mina hörlurar.

är det för 6-7 hundra kr extra för dom adnra ljudkorten eller funkar ett SB Live! 24-bit lika bra undrar jag?

Dom pengarna skulle jag gärna lägga på mer minne eller ett nytt spel till xboxen, eller varför inte lägga undan till min uppgradering av hörlurar Samtidigt som jag inte vill ångra mitt val av ljudkort

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med 2496-kortet när ni ska använda mikrofonen? Måste ju vara nån som sitter på ett sånt kort som använder teamspeak eller ventrilo

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Svar: de som har Audiophile 2496 är i allmänhet också ägare till en mixer = det kryllar av mikrofoningångar

För 2496 har ingen. Ska man bara Skypa lite kan man ju köra med det integrerade ljudet, det är lätt att ändra i inställningarna mellan dem och 2496 störs inte alls av att AC97 också är aktiverat.

Man kan tom va så smart så man drar ac97 kablarna till de frontuttag som brujar finns på de flesta lådor, så kan man hålla Skype/Ventrilo kablarna separerade från Hifi-kablarna därbak.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||