Två HDD eller en stor?

Permalänk
Inaktiv

Två HDD eller en stor?

Har en spinpoint s-ata 160gb som är delad 60/100. Den börjar nu bli full och jag behöver utöka.

* Vad är snabbast? En stor hdd som är delad eller två separata?

* Kan man köra s-ata- och s-ata2diskar i samma system?

* Är raidsystem snabbare och säkrare eller bara snabbt eller säkert?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Två hårddiskar är snabbare än en.
Att dela en hårddisk ökar väl prestandan lika mycket som att göra två mappar i en disk och dela all data mellan dom (alltså inget)?

2. SATA och SATA2 funkar jättebra tillsammans.

3. Beror på vad för slags Raid du tänker på.
Raid0 ökar prestandan, Raid1 ökar säkerheten. Sen finns det andra som är mer komplicerade.

Permalänk
Inaktiv

Angående raiden så tänkte jag mest om det fanns något alternativ som var både snabbare och säkrare inte antingen eller. Isåfall måste jag väl köpa två nya identiska diskar eller hur många behövs det?

Permalänk
Medlem

Identiska diskar är att föredra. Dock så borde olika diskar fungera med kanske liten prestandaförlust.

Dessa är de olika Raid-varianterna jag (tror jag) kan i huvudet, enkelt förklarat.

Raid0 minskar säkerheten, går en disk sönder så försvinner allt. Fördubblar läs- och skrivhastigheten.

Raid1 ökar säkerheten, alla diskar utom en kan förloras. Med bra kontrollerkort kan läshastigheten fördubblas. Användbara utrymmet halveras.

Raid5 ökar säkerheten, en disk kan förloras. Har för mig att med bra kontrollerkort så kan läshastigheten ökas. Processorkraft behövs, bäst att ha inbyggt i kontrollerkortet. Svag processor kan minska på prestandan. Användbara utrymmet = antal diskar minus 1.

Raid6 är som Raid5, men med ökad säkerhet, två diskar kan krascha. Användbara utrymmet = antal diskar minus 2.

Raid10 = Raid1 och Raid0. Läs- och skrivhastigheten fördubblas, och med bra kontrollerkort kan läshastigheten fördubblas ytterligare. Ökad säkerhet, alla diskar utom en hel spegling kan förloras (i en 4-diskars Raid10 kan en disk förloras utan problem, samt en till beroende på vilken disk det är). Användbara utrymmet halveras.

Permalänk
Inaktiv

Så RAID1 är snabbare och säkrare än utan RAID? Då behöver man minst två, med fördel identiska, diskar?

Permalänk
Medlem

Exakt, förutom att jag inte är helt säker på vad som krävs för att det ska vara snabbare (bara läs, inte skriv). Vet bara att det går och att vissa kontrollerkort stödjer det.
Vill du ha både snabbt och säkert: Raid10 (minst 4 (identiska) diskar krävs).

Permalänk

Raid 5 och 6 ger alltid ökad läshastighet men med ett bra kontrollerkort kan man även få ökad skrivhastighet.