4GB begränsning på Extern Lacie 250GB

Permalänk
Inaktiv

4GB begränsning på Extern Lacie 250GB

Hej!

När jag försöker packa upp filer som är 4GB stora och därutöver får jag ett meddelande om att det inte går. Jag har en Lacie Extern USB HD 250GB, varför är jag begränsad när jag försöker packa upp filer på disken? Det strular när jag försöker packa upp rarade dvd-r filmer på disken.

tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sedan jag läste data men beror det inte gränsen på 4gb på att det är en begränsning i filsystemet som jag antar är ntfs. Det går säkert att hitta något på nätet om du söker.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk

Det är väl FAT32 som har den begränsningen? Så har jag fått lära mig det en gång i tiden. Själv formaterade jag direkt till NTFS och har inga problem med stora filer.

Permalänk
Inaktiv

Jo det där om FAT32 och begränsningar känner jag till, men det står ju att min externa Lacie är NTFS...jäklar skit detta.

Permalänk
Medlem

LacIe kommer alltid formaterad i FAT32 för funka på multibla plattformar.. perfekt format för backup

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Inaktiv

Stort tack för det svaret, då vet jag att det är jag som gjort en tabbe. Ska snarast möjligt göra en formatering med och därefter en konvertering till NTFS.

Gissar att det inte går att konvertera disken utan att behöva formatera?

Permalänk
Medlem

Det ska gå att konvertera utan formatering, prova Partitionmagic så ska du nog se att det går fina fisken.

Permalänk
Medlem

Går direkt i windows också:
http://www.ntfs.com/quest3.htm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
skojjar du eller?

FAT används för att externa diskar ska vara kompatibla med bla. mac som inte tycker så mycket om NTFS

Permalänk
Medlem

Måttligt konstruktivt må jag säga, smått ologiskt också. Då referererar jag till ovanstående kommentarer av herr dahl.
Att en extern hårddisk per default kommer formaterad i FAT32 är inte så konstigt då mer eller mindre samtliga operativsystem klarar att läsa och skriva det. Att välja ett filsystem som hfs+/ntfs/ReiserFS/ext3 känns inte så aktuellt eftersom det skulle leda till ett enormt strul med support. De flesta vet inte ens vad ett filsystem är och än mindre hur man formaterar en disk. Att ha ett icke-standard filsystem som default på en extern disk är att be om att få sin helpdesk bombarderad med förvirrade människor som upptäckt att det inte bara är att plugga in hårddisken och tuta och köra.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte alls vart denna duskussion är på väg, kan jag inte formatera till NTFS? Kommer jag få problem om jag konverterar disken? Har win Xp Prof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe79
Förstår inte alls vart denna duskussion är på väg, kan jag inte formatera till NTFS? Kommer jag få problem om jag konverterar disken? Har win Xp Prof

Jo det går bra.

Däremot kan det bli lite pyssel att få den att fungera i andra OS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
eller så kanske man köper en produkt som är specad med rätt filsystem så slipper man problem. se forum swec frågor gällande fat.
Personligen tycker jag det är stört att lägga fat32 som default. Speciellt då folk i störtsta allmänhet lagrar saker på externa diskar som de anser har ett värde i form av filer större än 4gb

Rätt filsystem?

Skulle jag sälja externa diskar skulle jag lätt välja FAT32. Det finns stöd för det överallt och det är jusst det som är hela poängen med en portabel disk. Att den fungerar på så många ställen som möjligt.

Det där med att folk i största allmänhet lagrar saker i filer över 4 gb måste nog vara det värsta påhitt jag hört på länge (och nu är det ändå valtider).

Permalänk
Medlem

http://www.ntfs.com/quest3.htm

Q: Is it possible to convert a FAT32 Hard Drive to NTFS without losing all data on the drive? I like to change from FAT32 to NTFS, my operating system is Windows XP PRO, how can I do that? Without the lost of my programs?

A: Standard Windows utility that is called CONVERT serves this purpose

Just go to the Command Prompt and execute the command:
C:\> CONVERT C: /fs:ntfs

Where C: is a name of the drive you want to convert.

After machine re-boot conversion process will start and you'll have your FAT32 converted to NTFS without of data loss.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem

jag försöker konvertera till ntfs..
vad ska jag skriva i command promt? jag skriver i k:\> convert K:/fs:ntfs
och får upp "the type of the file system is fat32. Enter current volume label for drive k:"
vad ska jag skriva där?

Visa signatur

Abit KN8 ultra | Amd athlon64 3500+ | 1gb ram | Nvidia geforce 6800 GS | maxtor 160gb | WD 250gb | Samsung 250gb | iomega 320gb | 20 tum acer widescreen
| Qtek8310 | LG RD-JS31 Projektor |

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar det inte bara med [enter]?
Annars tar du och skriver volymnamnet, alltså vad disken heter. Kolla i "den här datorn". Om du fortfarande inte vet vad den heter så ta egenskaper i högerklickmenyn från disken(partitionen egentligen) och läs i första fältet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

tackar tackar! nu fungerade det!

Visa signatur

Abit KN8 ultra | Amd athlon64 3500+ | 1gb ram | Nvidia geforce 6800 GS | maxtor 160gb | WD 250gb | Samsung 250gb | iomega 320gb | 20 tum acer widescreen
| Qtek8310 | LG RD-JS31 Projektor |

Permalänk
Medlem

Jag fick för mig att gör detsamma med min externa, men jag har "smustiga"(låter rätt lustigt) filer.
Jag har kontrollerat disken i Enhetens egemskaper moch där är den ok, vad mer ska göras?

Permalänk
Hedersmedlem

Du skrev ju inte det men jag antar det är en dum fråga, men har du kört CHKDSK /F ?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du skrev ju inte det men jag antar det är en dum fråga, men har du kört CHKDSK /F ?

Glömde skriva det, men det gjorde jag några gånger. Det löste sig med att jag bytte USB plats, fattar inte riktigt varför då det aldrig varit något problem innan.