Permalänk
Medlem

Core 2 Duo Temperatur

Hej
Jag bytta fläkt på min Core 2 Duo E6600, som jag har klockat till 4,7 Ghz.
Jag vet inte riktigt vad jag låg på innan jag bytte fläkt, men nu ligger den stabilt på 33-37 Grader, är det en bra temperatur?

Kanske skulle tillägga att det var inte jag som klockade, om jag hade det hade jag troligen vetat vad tempen ska ligga på

Och hur mycket till tror ni jag kan klocka den innan tempen blir för hög?
Har 800 Mhz minnen.

MVH/BlasteR

Permalänk

Det du skriver är inte trovärdigt helt enkelt.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk

Hur har du mätt temperaturen?

Använd programmet Intel Thermal Analasys Tool (TAT.exe), det ger värden som borde vara hyggligt jämförbara mellan alla Core 2 Duos. Om temperaturen under load på båda kärnorna ligger under 60 C i det programmet är kylningen bra.

För övrigt ifrågasätter jag skarpt att du har en processor som är klockad till 4,7 Ghz. Hur avläste du den frekvensen?

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

gissar på att det ska vara 3.7

Permalänk
Medlem

33-37 grader låter lite för lågt om han kör den i 3.7 ghz. Ditt rum måste vara svinkallt eller så är det fel värden. Jag gissar på att det är fel värden.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem

Han mäter nog itne med TAT

Permalänk

jag tror på 2350... han tyckte nog att eftersom det är 2 st så blir det 2x prestandan ^^

Och den här tråden känns som om den har lite mytoman över sig, 33-37 C är gruvligt lågt om du nu inte ställt datorn utomhus och har någon sorts fläkt/ar som pumpar extremet mycket

Permalänk

Min ligger på 37 grader idle @3.2 Ghz. Mätt med TAT.
Kommer upp i drygt 50 load.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Avstängd

njaaaaa 4,7 på luftkylning låter mycket, i vilket fall som helst är idletempen inte så intressant, tryck istället på loadknapparna i TAT för att se hur varm processorn blir i full load.
OT: Vilken kylare har du?

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Medlem

kungtut: Lite OT igen, men vad har du för kylning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
kungtut: Lite OT igen, men vad har du för kylning?

Jag har en Zalman 9500 på cpu. Och 2 st 120 mm fläktar på chassit, en in och en ut.

Kan säga att det skiljer mycket på tempen beroende vilket program jag använder. TAT visar runt 36-37 idle och Asus Probe kring 47.
Vet ej vad som stämmer men enligt dom flesta på forumet ska TAT visa rätt.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

så som jag har uppfattat det så är det väl TAT, samt coretemp som mäter dom riktiga core tempsen? asus probe programmet är väl inte känt för o mäta så himlans rätt? speedfan ska väl vara rätt ok oxå? men den mäter inte coretempen, så det blir lite skillnad där skulle jag tro ...

hare gött

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Då kan jag vara lugn då, med bra temps.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....