Permalänk
Avstängd

Phunky: Har du nån info ang Göteborg ? det har vart lite si och så nu de senaste dagarna, runt 10-14mbit villken tid på dygnet jag än kör tp test. Första dagen då jag uppgraderade fick jag 22mibt. Är det något comhem vet om att Göteborg har sämre fart, eller är det bara jag ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
varför är Comhem dyrare en www.c-sam.se ?

c-sam large : 395 kr / månad

25mbit download
10 mbit uppload

Teknik : Docis 2.0 , Cabel

Comhem : Large 429 kr / månad
24mbit download
8mbit uppload

Teknik Docis 2.0 , Cabel

Tycker inte att comhem är det billigaste på markanden i alla fall :/

att 24/8 för cirka 429 kr är 100 % sämre en fiber 10/10 för ynka 50 lapp ?

ganska svårt o förstå hur dom tänker.

Hi har de bra ni i UPC hus
Tror knappast vi vanliga comhem kunder kan få c-sam, skulle va lätt val isf.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

C-Sams peering verkar inte vara något vidare..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilos
och ?
vad ska du göra med sådan information, bara den funkar räcker väll eller hur?

Så du hittade bara på ditt svar eftersom du ansåg att jag inte hade någon användning av informationen?

Visst, det räcker med att det fungerar men eftersom de har varit dåliga så länge så vore det intressant att veta om de gjort något mer konkret.

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Phunky: Har du nån info ang Göteborg ? det har vart lite si och så nu de senaste dagarna, runt 10-14mbit villken tid på dygnet jag än kör tp test. Första dagen då jag uppgraderade fick jag 22mibt. Är det något comhem vet om att Göteborg har sämre fart, eller är det bara jag ?

detta sa phunky lite tidigare :
Fick reda på orter som inte ens de på supporten visste var belastade nu ikväll. Värst var Göteborg tydligen. Ringer ni till veckan får ni nog reda på hur illa det ligger till egentligen.

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

jag får mitt så kallade 24mbit på tisdag hoppas att jag får över 20 mbit annars kommer jag ringa polisen*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
hehe frostfield anade du detta då du skapade tråden? 1243 svar=)
men men som det verkar så avvaktar jag nog med at beställa 24/1 tills efter nyår, verkar ju som nätet klappat ihop för stackars comhem iaf under tider då man e vaken

Klart jag visste att detta skulle bli den längsta tråden i denna forumdelen.. Skämt å sido, den borde faktiskt byta namn till "den stora comhem-tråden" eller dyl.

SweCarl:

Bor i gbg och min uppkoppling är ganska kass faktiskt. Stabil förvisso men jag tankar aldrig snabbare än 1.7 meg per sekund och ibland så långsamt som 800-900 kbyte per sekund

Permalänk
Medlem

Samma här, bor med i GBG och får typ ~8-10Mbit.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Alltså någon som vet varför mitt ip aldrig ändras längre har haft samma ip några veckor nu månad kanske ?? kör me comhem 8 mbit comhem har väl Dynamic IP ?

Permalänk

familjen ville byta upp sig till 24/1 från 8/1 men gick inte att få det till priset av 369:- utan till fullpris 399:- det har ca 9 mån kvar på kontraktet, enligt comhem så går det inte att göra så sedan i måndags (slog då ihop med upc) så är det slut med detta.. har gått innan att förlänga till kampanjpris..

någon annan som har råkat utför samma sak?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kortleken
familjen ville byta upp sig till 24/1 från 8/1 men gick inte att få det till priset av 369:- utan till fullpris 399:- det har ca 9 mån kvar på kontraktet, enligt comhem så går det inte att göra så sedan i måndags (slog då ihop med upc) så är det slut med detta.. har gått innan att förlänga till kampanjpris..

någon annan som har råkat utför samma sak?

om du binder dig till 12 månader så kommer du betala 369:- ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0znia
jag får mitt så kallade 24mbit på tisdag hoppas att jag får över 20 mbit annars kommer jag ringa polisen*

i cmd
ipconfig /release

stäng av modemet
byt mac adress på ditt kort som är direkt ansluten till modemet
sätt på modemet
vänta

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilos
i cmd
ipconfig /release

stäng av modemet
byt mac adress på ditt kort som är direkt ansluten till modemet
sätt på modemet
vänta

alltså har du testat själv ? för att när jag byter mac adress me SMAC 2.0 så funkar internet inte alls hur gör du och hur vet du vad för mac adress du ska byta till ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0znia
alltså har du testat själv ? för att när jag byter mac adress me SMAC 2.0 så funkar internet inte alls hur gör du och hur vet du vad för mac adress du ska byta till ??

japp det funkar!

ibland kan det ta upp till 20 min innan du får nytt ip

räcker med att du ändrar ett värde i mac addressen typ 00-40-9D-E5-81-A8 till 00-40-9D-E5-81-A9

edit: om du inte visste
ta reda på din mac adress genom ipconfig /all

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilos
japp det funkar!

ibland kan det ta upp till 20 min innan du får nytt ip

räcker med att du ändrar ett värde i mac addressen typ 00-40-9D-E5-81-A8 till 00-40-9D-E5-81-A9

edit: om du inte visste
ta reda på din mac adress genom ipconfig /all

när jag byter mac adress så står det att no connection osv att det inte funkar ? :S kan du beskriva lite närmare hur du gör vart byter du mac adressen ? osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0znia
när jag byter mac adress så står det att no connection osv att det inte funkar ? :S kan du beskriva lite närmare hur du gör vart byter du mac adressen ? osv

gör som han beskriver http://whatismyipaddress.com/staticpages/index.php/how-do-I-c...

men du behöver nog inte vänta sålänge..

du kommer inte få ett ip förrens modemet skickar dig ett ip

du kommer få ett ip som liknar 169.. dvs ingen connection.

ät kakor och drick kaffe sålänge.

efter 20 min testa
cmd ipconfig /release
sen efter allt är 0.0.0.0
skriv ipconfig /renew

här är en bild hur jag ändrar min mac address på ett nforce 2 kort

http://img91.imageshack.us/img91/7286/untitledxi2.jpg

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilos
gör som han beskriver http://whatismyipaddress.com/staticpages/index.php/how-do-I-c...

men du behöver nog inte vänta sålänge..

du kommer inte få ett ip förrens modemet skickar dig ett ip

du kommer få ett ip som liknar 169.. dvs ingen connection.

ät kakor och drick kaffe sålänge.

efter 20 min testa
cmd ipconfig /release
sen efter allt är 0.0.0.0
skriv ipconfig /renew

här är en bild hur jag ändrar min mac address på ett nforce 2 kort
http://img91.imageshack.us/img91/7286/untitledxi2.jpg
http://img91.imageshack.us/img91/7286/untitledxi2.jpg

hehe Tackar!

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske var en mätning före 24/1 lanseringen? http://www.e24.se/dynamiskt/it_telekom/did_13959961.asp

Ja Gbg verkar vara rätt belastat. Som sagt, räkna med åtgärd tidigast 10/11 och senast i slutet av Nov. Det var tydligen inte lite som skulle göras.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

MÅnga i gbg som ligger på mellan 10-15Mbit, jag ligger dock snarare mellan 2 och 10 beroende på tid på dygnet, kan det vara problem inne i vår bostad eller nån växel nära där jag bor?

Känns inte som jag har samma belastningsproblem som de flesta andra i göteborg.

Permalänk

Jag kan tänka mig att GBG är ganska lågprioriterat för tillfället eftersom att Comhem riskerar att tappa MÅNGA kunder framöver. Framtidenkoncernen kommer som sagt eventuellt byta leverantör till deras kabeltvnät.

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit bra mycket bättre på farten. TP-test visar runt 15,5 - 17,5. Dock är den lite missvisande tycker jag då jag lätt kommer upp i runt 25,5 vid fildelning eller hämtning från snabba servrar.

DNS:erna har man också fått ordning på verkar det som. Vid 100 ping förut hade jag ett snitt på 460 ms och nu ligger det på 11 ms. Det är skillnad det.

Jag är ju ny combokund och har idag fått telefonen porterad. Till min fasa upptäckte jag att telesvar går in direkt istället för en upptagetton när någon använder telefonen. Dessutom hade min nummerpresentatör lagt ned verksamheten.

Fast genom att plocka ut batterierna i den och sen sätta i dom igen så funkade den igen. Dock indikerar den inte när någon lämnat ett meddelande på svararen.

Efter samtal med supporten visade det sig att denna indikering till nummerpresentatören och att en upptagetton ska komma när någon pratar är saker som inte fungerar just nu men som Comhem jobbar febrilt på.

Så får man ordning på dessa saker så är iaf jag nöjd med mitt byte till combo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Jag kan tänka mig att GBG är ganska lågprioriterat för tillfället eftersom att Comhem riskerar att tappa MÅNGA kunder framöver. Framtidenkoncernen kommer som sagt eventuellt byta leverantör till deras kabeltvnät.

Hoppas inte det för vad finns det för alternativ Inga som jag ser i allafall

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rahul
MÅnga i gbg som ligger på mellan 10-15Mbit, jag ligger dock snarare mellan 2 och 10 beroende på tid på dygnet, kan det vara problem inne i vår bostad eller nån växel nära där jag bor?

Känns inte som jag har samma belastningsproblem som de flesta andra i göteborg.

Lider av samma problem som dig. Br vi i närheten av varandra så det kan vara områdesrelaterat? Jag finns i Sndarna/Majorna. Tog iofs nytt rekord i morse och hamnade på ca 19Mbit men nu är det nere under 10 igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansomguy
Hoppas inte det för vad finns det för alternativ Inga som jag ser i allafall

Telia

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Ang att det skulle vara lågprioriterat stämmer inte tror jag. Senast 1nov skall ju comhem veta om de får förlängt avtal med framtidsbostäder m.m. Får de förlängt avtal så sätter de väl i en högre växel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

hansomguy:

Telia kan väl som sagt bli ett OK alternativ. Men eftersom att famtidskoncernen vill att man ska få minst lika bra utbud så känns inte telia så vettiga. Grattis! Du kan få ADSL med telia eller Kabeltv-internet med telia. :/

Huddex:
Bor nånstans mellan drottningtorget och kortedala...

Phunky:
Upphandlingstiden är förlängd så besked kommer inte förens mitten av november.

Permalänk
Medlem

Huddex:
Jag bor med i majorna/sandarna (Öckerögatan).

Låg runt 10Mbit imorse vid kl 8

Permalänk
Medlem

Bor på Orustgatan och i morse var det på 19Mbit nu är det på 9Mbit.

Permalänk
Medlem

Ni som har en fungerande 24/1 Mbits lina. Kan inte ni gå in på: http://80.88.96.102/ och göra ett test av hastigheten? När jag gör det så hamnar jag runt 7421 kbit/s (Se bilden!) och enligt ComHem så skulle jag haft 24/1 i fredags. Observera att modemet har varit strömlöst på nätterna! (Jag bor i Uppsala)

Permalänk
Avstängd

Samma på hisingen/backaplan har runt 10mbit hela dagarna i enda

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •