Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
När du skriver "en blixt är en blixt" så tolkar jag det som att du menar att det inte är någon skillnad. Om detta ska tolkas annorlunda får du nog formulera dig bättre.

EDIT: Haha Fiero, Sony Ericsson fjortismobil? Bland mig och mina vänner brukar Nokia hamna i ungdomsträsket och S/E räknas som lite mera business. Visserligen har Nokia hämtat sig en hel del, men för mig är det helt tvärt om.
Nokia satsar på massa färger, utbytbara skal och annat klatschigt, det tilltalar nog inte så många vuxna.

Men någon större skillnad är det nog egentligen inte, reagerade mest mot att S/E hamnade i detta facket hos dig, aldrig hört förr.

OBS! Ta nu detta med lite humor!

Jag pekar på enbart dessa två modeller. N series ser du knappast massa 14isar gå runt med va?
Men menar du Nokias lurar runt 2kkr så är det också vanliga för denna ålder och även 40+.

Nokia gör ju en lur för varje kategori människor. Men de har ju lite mer resurser. De gör 900 000 telefoner per DAG så..

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
När du skriver "en blixt är en blixt" så tolkar jag det som att du menar att det inte är någon skillnad. Om detta ska tolkas annorlunda får du nog formulera dig bättre.

Att du tolkar det på ditt sätt är inget jag kan rå för, hursomhelst n73 har en blixt end of story.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Gör ett test i världen får vi se hur siffrorna ser ut..
Jag tror Volvo vore bästa bilen i detta land med följt av saab. Kanske inte samma resultat i tyskland? Eller frankrike? Säger de siffrorna något om vad som är bäst eller vad folk köper för ens kompis gör det?

Jag försökte bara påpeka att det fanns lite lustiga argument emot SE och K800i i detta fall i denna tråd.
Klart försäljningssiffror ser olika ut land för land...
Men nu var det denna omröstning på detta forum som stod i fokus.
Antingen är man svag och köper något som man själv inte kanske gillar fullt ut bara för att "alla andra" har det. Eller så tar man och bildar sig en egen uppfattning.
Att påstå att SEk800i skulle vara någon fjortismobil är ganska löjligt.
Om man ser till det praktiska, så hur många fjortisar har råd med en mobil som kostar ca 4000:-? Vilka föräldrar har råd att köpa en sådan telefon till sitt barn?
Vilka föräldrar vågar ge sitt barn ett abonnemang(få telefonen för 1:-)?
Tror faktiskt de flesta "fjortisar" kör med kontantkortstelefon, där föräldrarna kan ha full koll på hur mycket pengar som rings upp. Därav blir inköpet av telefon i det stora hela någon från "medel eller under budgetklassen".
Bara min syn på det hela..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Att du tolkar det på ditt sätt är inget jag kan rå för, hursomhelst n73 har en blixt end of story.

Citat:

Swedish entry word
blixt [blik:st] blixten blixtar noun
kameratillbehör som ger kortvarigt ljus

K800i har en blixt, N73 har en lampa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Att du tolkar det på ditt sätt är inget jag kan rå för, hursomhelst n73 har en blixt end of story.

Men N73 har ju ingen blixt! Den är utrustad med en lampa som tänds/släcks fort. Jeez...

FIERO: "Nokia gör ju en lur för varje kategori människor. Men de har ju lite mer resurser. De gör 900 000 telefoner per DAG så.." - skrev du. Nokia gör ingen mobil som passar mig.

Jag har inte sett några fjortisar med K800 heller, men jag ser iofs väldigt sällan fjortisar överhuvudtaget. Mina argument och resonemang kring vad som är en fjortislur eller inte är egentligen inte baserat i någon som helst verklighet, det är mer en känsla av vilket segment företagen i stort inriktar sig på. Men skillnaden är väl hårfin om ens där, det jag opponerade mig mot var din uppfattning om vad som är fjortislur eller inte, den allmäna uppfattningen i min vänkrets är att Nokia är ungdomsmobiler. Jag fick utstå mycket spott och spe när jag provade skitluren N80.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Jag är chockad över omröstningsresultatet. Har testat K800i och jag måste säga att den är tråkig och ful. Den är som sagt helt ok men ingenting jag skulle köpa. Har testat N80 som har samma plattform som N73 och jag vill säga att N80:ns plattform är skitskön. Symbian äger också.. N73 is teh shiat helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Vilken som är snyggast är nog upp till var och en, jag som ägt både N80 och K800i vet ju iallafall vilken av dom som är hopskruvad ordentligt, vilken som har en användbar batteritid och vilken som inte buggar och hänger sig vid exempelvis surfning. Svaret är inte N80, tyvärr.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Vilken som är snyggast är nog upp till var och en, jag som ägt både N80 och K800i vet ju iallafall vilken av dom som är hopskruvad ordentligt, vilken som har en användbar batteritid och vilken som inte buggar och hänger sig vid exempelvis surfning. Svaret är inte N80, tyvärr.

För det första så pratar vi N73 vs K800i, och för det andra så vet alla att n80 är buggy

Permalänk
Medlem

Har M3 någon nätupplaga? Skulle vilja se deras test med N73an som fick 6 av 10.

Någon vet något om Nokia N73 Music Edition förresten?

Permalänk
Medlem

Nokia presterar aldrig något imponerande betyg i tidningen M3. Snittet ligger nog överlag kring 5-6.
Dom kanske är mutade av SE som stadigt ligger på 7-8 score, vem vet?
I tidningen mobil skiljer det inte lika mycket, 90% för SE k800i och 86% för N73.

Permalänk

K800i har autofokus och kameran som är gjord av Sony själva är bättre en denna Zeiss optik eller vad den heter för N73:an. K800i har en något bättre optik i sin.

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonsson86
K800i har autofokus och kameran som är gjord av Sony själva är bättre en denna Zeiss optik eller vad den heter för N73:an. K800i har en något bättre optik i sin.

hahah, N73 har autofocus också, jag har den mobilen och jag vet

Permalänk
Medlem

Men seriöst.. Vem fan köper en mobil för att fota med?? Fattar inte att så många glor sig blinda på kameran.. Alla mobilkameror suger helt enkelt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
hahah, N73 har autofocus också, jag har den mobilen och jag vet

Har själv K800i och slåss för min sak en kompis har N73 och han köpte snabbt en K800i lite senare. Designen är ju inte den bästa på en N73 och Nokia ligger lite på efterkälken vad gäller kamera. Vem var först med 3,2 megapixel exempelvis??

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonsson86
och Nokia ligger lite på efterkälken vad gäller kamera. Vem var först med 3,2 megapixel exempelvis??

Är det så? Nokia släptte en ny lur nyligen med 5M kamera undra vad SE har släppt? *host*

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Nokia presterar aldrig något imponerande betyg i tidningen M3. Snittet ligger nog överlag kring 5-6.
Dom kanske är mutade av SE som stadigt ligger på 7-8 score, vem vet?
I tidningen mobil skiljer det inte lika mycket, 90% för SE k800i och 86% för N73.

Du läser inte M3 regelbundet då?

Det enklaste är ju att läsa tidningen där du får förklaringen varför N73 inte fick bättre betyg.

Vill man verkligen ha Symbian är N73 bäst. I annat fall är K800i det bättre valet.

Sen att fler "fjortisar" skulle välja SE före Nokia är ju minst sagt "fjortissnack". En av SE framgångar är ju W-serien (mp3 mobiler) som nästan helt saknar konkurrens. Det går ju knappast att undgå att ungdomar gillar mp3.

Jo det finns andra fabrikat, men SE är kung på den marknaden.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Om Nokia N73 står sig så bra så hur är det med röda ögon vid foto? stabilisering vid kameratagning? något SE har tänkt på

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonsson86
Om Nokia N73 står sig så bra så hur är det med röda ögon vid foto? stabilisering vid kameratagning? något SE har tänkt på

http://www.nokia.se/phones/n73/features.php

Bläddra ner och läs.

Under rubriken Fotografering:
"Inbyggd blixt (når upp till 1 m). Lägen: auto, av, på, röda-ögon-reducering."

Edit: Stava om, stava rätt.

Visa signatur

Compaq Presario CDS 520 | Windows 3.11 / MS-Dos 6.22

Permalänk
Medlem

Kan inte någon berätta varför det är bra med S60? Då kanske folk förstår att N73 är bättre. Själv orkar jag inte.

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt en N73 från tre? Och kan berätta hur den funkar med deras menyer etc? Och om man får MSN på den. Står inte att det finns msn på den när man kollar under mobiler. Men om man kollar under tjänster så står det "Nyhet! Mobilchat förinstalleras i Nokia N73. MSN Messenger."
Lika bra att passa på nu när det ändå är gratis. Tecknar man ett abomang innan slutet på denna månaden så får man det gratis för alltid. (Kostar 35:-/mån annars). Och tre bjuder på abomangsavgiften tills Januari. Så lika bra att passa på nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Men N73 har ju ingen blixt! Den är utrustad med en lampa som tänds/släcks fort. Jeez...

ja jeeez... vad är definitionene blixt? och vem säger att en xenon är blixt och inte nåt annat? jag anser att LED är mycket väl blixt som Xenon dock något sämmre.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
ja jeeez... vad är definitionene blixt? och vem säger att en xenon är blixt och inte nåt annat? jag anser att LED är mycket väl blixt som Xenon dock något sämmre.

Jag har testat K800i och jag kunde inte komma på något sätt att tvinga blixten.

EDIT: Och även när jag tog en bild i ett mörkt rum så blixtade inget till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Jag har testat K800i och jag kunde inte komma på något sätt att tvinga blixten.

EDIT: Och även när jag tog en bild i ett mörkt rum så blixtade inget till.

Då måste det vara nåt fel på den?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Då måste det vara nåt fel på den?

Eller så kan ni inte använda er av blixten. Jag har själv en k800 och den har alltid gått på när den har behövts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pumas
Eller så kan ni inte använda er av blixten. Jag har själv en k800 och den har alltid gått på när den har behövts.

?? han skriver ju att han har en k800, jag har en N73 och blixten, ja blixten går igång även mörker.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som var fel med den...

Permalänk
Medlem

http://dump.minkompisundrar.nu/k800ivsn72/ Liten bildjämförelse mellan k800i och n73. På tex bilden på skylten så är det väldigt mycket brus på k800:an. 5an är också rätt intressant att jämföra de med, båda bilderna är tagna i mörker med blixt.

Permalänk

Hämtade ut min N73 idag, nokias skärmar krossar alltid ericssons tycker dom alltid gjort pissdåliga skärmar. Har inte kollat på just K800i men föregångaren osv.
Ända som jag tycker var småkasst på N73 är tangenterna, hade en 6280 innan o den var det mkt lättare o skriva sms på.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk

Jag har inte haft någo n73 men just nu äger jag en k800i och det är den bästa telefon jag haft. Hade innan den Qtek 8310 men damn k800i slår den med hästlängder. Ska man skaffa sig en smartphone bör man nog välja symbian före windows mobile det är min slutsats. Min qtek kändes bara som en enda evig struggle för att få den verka bra.

Visa signatur

-Ser du luffarn som går där på vägen
-Ser du luffarn Guds lille fyr

Permalänk
Medlem

Jag är 29år och köpte min Nokia N73 pga storleken på skärmen..
Stor ljus TFT-display på 2,4 tum!!
vilket är viktigast i mobilen.. inte kameran och sådant kraffs..
så är den snygg med.

se och lär..

men jag har ej testat ericsson luren så kan ej rösta

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz