Nvidia gör moderkort för att sälja fler grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia gör moderkort för att sälja fler grafikkort

Nvidia har valt ut en tillverkare för att tillverka moderkort kompatibla med företagets senaste högpresterande grafikkort, som sedan kommer skickas till andra moderkortstillverkare och säljas under deras respektive namn.

Läs nyheten: Nvidia gör moderkort för att sälja fler grafikkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

SLI-certifierade moderkort

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk

ehhh jag fattar inte.. räcker det inte med en pci-e kontakt för att det ska vara kompatibelt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
ehhh jag fattar inte.. räcker det inte med en pci-e kontakt för att det ska vara kompatibelt...

Jag tror att dom ska improvisera bandbredd mm,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
SLI-certifierade moderkort

antagligen
jag har en personlig bojkot på sådant... och fatal1ty produkter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
Jag tror att dom ska improvisera bandbredd mm,

Improvisera? Är det en riktigt taskig översättning av improve eller?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd

Tycker de låter som en bra idé, nu vet jag inget om moderkortstillverkning men de kan ju vara så att dessa moderkort är krångliga att tillverka så därför väljer tillverkare bort de istället.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Nu har väl inte ECS särskilt bra "highend" rykte så att säga. Inte hört mkt bra om dom tvärtom hört en del dåliga saker om dom.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Nja, ECS sitter i massor av märkesburkar fast ni inte vet om det. De är stora. Deras egna moderkort kännetecknas i mina ögon av hög stabilitet, lite finesser och få klockfunktioner i bios. Inget av det har med dålig kvalitet att göra.

Och att slänga in lite överklockarfunktioner i bios, bara de vill det, är säkert inte så svårt. Det behöver de inte ens göra själva, bios kan de som sätter sitt namn på korten programmera ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

jaha så whats the problem licksom?

PCI-E grafikkrot kräver en PCI-E palts som har 16x PCI banor och kan ge 75W det är en fastslagen standard som funnits sedan PCI-E introducerades. vad mer krävs? har nvidia går utanför standarden eller?

Permalänk

ganska listgt sätt att försöka tjäna litte xtra pengar ..... om det nu går hemm

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Vilka moderkort med PCI-E x8 eller x16 port klarar inte ett 8800GTX? ...

Myteri nästan?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Vilka moderkort med PCI-E x8 eller x16 port klarar inte ett 8800GTX? ...

Myteri nästan?

Nja, kan faktiskt tänka mig att ett moderkort med en x8-port inte klarar ett 8800GTX speciellt bra. Man lär tappa en del prestanda på den mindre bandbredden som man redan testat med X850XT och uppåt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

haha dom låter andra tillvärkare skriva sina namn på moderkorten, för att om dom ger ut korten under nvidia namnet. så tror dom att andra moderkorts tillverkare kommer att bojkotta nvidias grafikkort. pga konkurens.

ps jag skrev nog lite luddigt fråga om nått e oklart:P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Nja, kan faktiskt tänka mig att ett moderkort med en x8-port inte klarar ett 8800GTX speciellt bra. Man lär tappa en del prestanda på den mindre bandbredden som man redan testat med X850XT och uppåt.

Notera att det står fungera :). Att man inte kan maxa prestandan av grafikkortet är en annan femma, men det kommer med största sannolikhet att fungera.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Nja, kan faktiskt tänka mig att ett moderkort med en x8-port inte klarar ett 8800GTX speciellt bra. Man lär tappa en del prestanda på den mindre bandbredden som man redan testat med X850XT och uppåt.

Jag tvivlar på att en 8x PCI-E port skulle vara en flaskhals åt ett 8800, det är snarare andra faktorer som spelar in.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Jag tvivlar på att en 8x PCI-E port skulle vara en flaskhals åt ett 8800, det är snarare andra faktorer som spelar in.

Man får sämre prestanda med ett X850XT på ett SLI-DR om man kör 8x.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag kanske är lite korkad men är de inte så här
Bara för att de är 16x pci-e så kan de vara olika busshastigheter beroende på sträcka mellan chippen och om de är 8,10,12,16 layer kretskort.
dvs att nvidia vill ha exacta specar på moderkorten att dom klarar av en viss buss?

men de är bara en vild gissning.

Permalänk
Medlem

"SLI-certifiering" på moderkort, nätagg etc. är ingen egentlig standard. Standarderna defineras på formfactors.org och sätts av bl.a. (bara?) Intel.

SLI och liknande nämns ingenstans där, varken på moderkorten eller på nätaggen. Faktum är att 6-pinskontakten till grafikkorten inte ens är någon standardkontakt utan någons (nVidias från början?) påhitt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Faktum är att 6-pinskontakten till grafikkorten inte ens är någon standardkontakt utan någons (nVidias från början?) påhitt.

Mer elle mindre så börja både ATI och nVidia med 6-pinskontakten till sina PCI-E kort, dock den förta kortet med denna konstakt var X800XT (PCI-E).

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."