Skillnaden mellan 3 grafikkort prestandamässigt?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 3 grafikkort prestandamässigt?

Vad är skillnaden mellan dessa grafikkort i prestanda:
MSI GEFORCE 7600GT DIAMOND 256MB HDMI PCI-E
ASUS GEFORCE 7600GT 256MB DVI HDMI HDTV PCI-E
ASUS GEFORCE 7950GT 512MB HDTV 2XDVI PCI-E

Det två översta valde jag för att de har HDMI, men jag vet inte om det är värt det. Känns som att 7600 inte riktigt har den senaste tekniken med prestanda. Undrar om ni har några bra tips och förslag antingen på bättre kort eller vad som är bra respektive dåligt med korten. Tänkte grafikkort i prissumman 2000 kr eller mindre helst.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

om du ska ha ett kort under 2k så kan jag rekomendera ATI Radeon X1950Pro prisvärt kort kostar runt 17-1800

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Tänkte att det inte skulle vara ett ATI Radeon utan ett nVIdia Geforce av diverse olika skäl.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Har inte hela 7xxx-serien samma teknik?
Ska man ha nyare är det väl 8xxx-serien som gäller. Den finns inte i någon budgetmodell än vad jag vet?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

ne det finns inget "billigt" 8xxx kort än...
dock så kan jag ju rekommendera 7900GT... finns för 2pap

Permalänk
Medlem

Det skulle vara mycket intressant att veta varför ett ATi kort inte är med i frågan. Ifall det handlar om FanBoy-saker så får det vara... men annars är det intressant.

7950GT kortet är nog bäst genom priset mellan de 3 korten (alltså, du får mer % prestanda om man jämför priset mellan korten).

Permalänk
Medlem

Är också sugen på att veta varför ATI är helt fel..

Permalänk
Medlem

han kanske använder linux ibland (då är nvidia att föredra) eller så vill han ha ett svalt kort...
jag vet, jag e en nvidia fanboy

7900GT tyvker jag är ett bättre val då 7950 bara är ett uppclockat 7900GT med mer minne (det ger inte SÅ mycket)

Permalänk
Medlem

Ja det är den enkla anledningen till den negativa atityden av ATI är att ATI-kortet jag har inte fungerar. Har alltid fått svaret nVidia framför ATI från andra jag frågat. Enklare än så är det inte. ATI känns alltså allmänt lite sämre än nVidia. Jag kanske har helt fel. Men har faktiskt haft ATI Radeon X1950Pro i och med det låga priset idag.

Och det är väl funktioner och extra gränssnitt som är i fråga. T ex anledningen till att de 7600-versioerna är med är för att de båda har HDMI, men har disskuterat det och känns lite onödigt, men ändå lite framtiden i och med att skärmar kommer att utrustas med HDMI-portar. Sedan har de även HDCP. Och 7950GT känns som valuta för pengarna i och med att jag kommer att få det för ca 2000 kr.

Hoppas det besvarade era frågor Men jag funderar om prestanda verklgien spelar roll eller om det är gränssnitten som DX10 som alla snackar om t ex. Är ju inte det som är i fråga nu men t ex som HDMI, är det värt pengarna eller ska man lägga dem på något annat.

Sist men inte minst undrar jag om korten är fungerande till DVI-D sladd. Nuvarande X600Pro verkar inte ha stöd för det. Fungerar inte alls. Eller om det överhuvudtaget fungerar till min skärm ViewSonic VX922.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Mina 3st senaste grafikkort har varit Ati kort. Kommer inte att skaffa Ati på ett bra tag nu, är trött på Ati's förbenade drivrutiner.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Okej, jo det är bl a drivisarna som verkar vara det ena problemet. Min skärm hänger sig ibland pga ati2dvag.dll som är en av drivisarna. Fick bluescreen på tidigare skärm där det stod att filen hade fastnat i en oändligt loop blablabla. ATI har släppt ett antal uppdateringar sen första gången problemet uppstod. Men det som händer nu eller förut också är att hela datorn hänger sig även ljudet om jag lyssnar på musik. Men nu med denna skärm får jag ingen bluescreen utan bara svart och återgår sedan. Sedan körs VPU recover och den säger att jag ska skicka felmeddelande som jag gör varje gång + att den sedan frågar om jag vill starta om datorn vilket jag gör för att datorn inte ska vara seg.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

7950Gt är rejält kraftfullare än de 2 andra.

Andra anledningar till att inte ta ett Ati kort ur 19XX serien är tex att de är längre än standard och att de drar mer el och att de blir betydligt varmare och därmed låter mer....osv.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Linux tycker jag räcker, det var inte kul att köra Linux när jag hade 9800Pro - och fortsätter MS att lusa ner sina operativ med mer och mer DRM och kontrollkod som suger cpu-cykler så blir Linux stadigt viktigare att köra så mycket som möjligt på - nevermore ATI som huvudkort.

Annars har jag inte haft något problem med ATI-krascher med de lägre ATI-korten, 9000/9200, och de har mycket bra bild i 2D. Utmärkta kontors/titta-på-tv-kort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

HDMI-ut på dagens grafikkort är i stort sett värdelösa.
Dagens HDMI grafikkort har inte fullt hdcp-stöd nämligen.

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen idé att bestämma sig över vilken hdcp/hdmi-lösning man skall använda förrän man börjar stå med HD-DVD eller BlueRay-skivor i handen. Den dagen bör det ha utkristalliserats sig vilka lösningar som de facto fungerar.

Men de skivor som har släppts hitills saknar väl hdcp, så det är svårt att testa?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
7950Gt är rejält kraftfullare än de 2 andra.

Andra anledningar till att inte ta ett Ati kort ur 19XX serien är tex att de är längre än standard och att de drar mer el och att de blir betydligt varmare och därmed låter mer....osv.

Ja skoja att dom korten är långa. Fick skaffa ett nytt moderkort för att atx kontakten satt i vägen för kortet lol (m-atx). Sen fick jag möblera om hårddiskarna i fronten på chassit för att kortet var så långt, det ska tilläggas att jag har ett relativt djupt chassi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Linux tycker jag räcker, det var inte kul att köra Linux när jag hade 9800Pro - och fortsätter MS att lusa ner sina operativ med mer och mer DRM och kontrollkod som suger cpu-cykler så blir Linux stadigt viktigare att köra så mycket som möjligt på - nevermore ATI som huvudkort.

Annars har jag inte haft något problem med ATI-krascher med de lägre ATI-korten, 9000/9200, och de har mycket bra bild i 2D. Utmärkta kontors/titta-på-tv-kort.

Att kunna ha 3D acceleration i Unix systemen är också en anledning till att jag tänker välja nVIDIA nästa gång.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Tycker att det känns som att det är sämre kvalitet i ati korten... Mitt kort nu tjuter vid hög fps... Man väntar bara på att det ska spraka till och börja brinna

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

den stora nvidia-fanboy tråden (jag inkluderar mig själv där också)
odck så har jag för mig att hdcp stödet är bättre på 7900GS och 7950GT (iaf uppdaterat)

Permalänk
Medlem

OKej, tack för alla funderingar. Jo det känns som att HDMI är onödigt. Men om man har kortet ett tag så är det ju kompatibelt. Men det är nog dumt att tänka så i och med att man kanske ändå måste köpa ett nytt grafikkort nästa år igen. Tekniken går så otroligt fort att man knappt hinner köpa något förräns det kommer något nytt Men hursomehlst en annan sak jag undrar är avrför butikerna har slutat sälja GT7800. De har ju bara 7100/7300/7600/7900 typ. Men om man ska jämföra 7600 och 7900 vilket kort verkar bäst. Och ni får ta in i beräkningen att jag inte behöver det fetaste gamerkortet utan mer för framtiden och vad som är bra att ha liksom

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

7800 serien blev ersatt av 7900 serien helt enkelt
ett 7900GT borde väll funka finemang för dig? ett 7600GT tycker jag inte riktigt är värt

Permalänk
Medlem

Aha okej, det var så enkelt Mjo det jag tror är att just nu säljs 7950GT för en billigare peng än 7900GT. Undrar då isåfall, skulle 7900GT vara bättre eller sämre än 7950GT? Dessutom, brukar det vara GS-budget-varianten som säljs i olika butiker och inte GT? Kan det också göra stor skillnad på prestanda? Vill att det helst ska räcka ett tag, men framförallt att det fungerar perfa

Och den sista frågan är vilket märke bör man välja? Finns ju typ XTX, BFG, Gainward, Gigabyte, ASUS, mSI osv. Jag har hört att det bara skiljer vad som följer med, men är det inte lite mer än det? Som exempelvis kvalite på fläkten. De jag har tittat på är ASUS framförallt för det känns som de är de bästa bland nVidia-marknaden, vet inte om jag har fel?

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

du får ett 7900GT för 2000kr och ett 7950GT för 2500kr om jag inte tar fel...
du ska inte köpa GS varianten dock...
angående märke så spelar det ingen större roll, vissa märken brukar clocka lite bättre än andra dock

Permalänk
Medlem

Okej Aja utseendet om man nu bryr sig om det på olika märken verkar variera också Men undrar varför bör man ej köra GS-varianten för? Och 7900GT vs 7950GT, vad sklijer dem åt egentligen? Undrar om det är värt att lägga ner ca 500 kr extra på 7950GT isåfall?

Hursomhelst tack alla för all hjälp jag fått. Har hjälpt mig väldigt mycket.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

enligt mig så är det inte värt dom extra 500kr... det är fysiskt sätt bara minnet som skiljer...
anledningen till att man inte ska köpa GS är att det är nästan lika dyrt som ett GT
detta är ju dock mina åsikter säkert någon annan som tycker annorlunda

Permalänk
Medlem

Testade nu att jämföra produkterna. Det visar sig att minne, processorhastighet, minneshastighet och HDCP skiljer sig åt.

------------------------------ 7950GT 512 MB--------------- 7900GT 256MB
processorhastighet----------- 450 MHz----------------------- 350 MHz
minneshastighet-------------- 1400 MHz--------------------- 1300 MHz
HDCP------------------------- Ja ---------------------------- Nej

Det var de enda skillnaderna, det är ju iförsig nånting. Men känns som att det kanske är värt att lägga ner 500 kr. Inte bara för det utan även för att man får mer för pengarna. Dessutom har de rätt bra priser på 7950GT just nu i affärerna. Dock har 7900GT högre THG-index vilket jag inte riktigt förstår varför.

Någon som kan komma på andra skillnader som jag inte har hittat?

EDIT: Är min dator kompatibel med GF 7950GT med denna prestanda:
ViewSonic VX922 (datorskärm)
Intel P4 3.0 GHz Hyperthreading (CPU)
Abit N18-SLI GR (moderkort)
Kingston 2x512 MB, 533 MHz, DDR2 - (RAM-minne)

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spiroo

EDIT: Är min dator kompatibel med GF 7950GT med denna prestanda:
ViewSonic VX922 (datorskärm)
Intel P4 3.0 GHz Hyperthreading (CPU)
Abit N18-SLI GR (moderkort)
Kingston 2x512 MB, 533 MHz, DDR2 - (RAM-minne)

JA kan dock hända att processorn halkar efter liite i 3dmark men i spel skall det fungera fint, fint.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Okej, mjo jag kunde tänka mig att min processor skulle bli "flaskhals" som ni kallar det Men 3DMark spelar faktiskt ingen roll alls för mig. Kul att testa bara för att se om grafikkortet hänger med

Tack för länken men har ett billigare erbjudanden jag redan hittat fast då med ASUS och 512 MB minne.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig