Apple iPod Video eller Creative Zen Vision:M?

Permalänk
Medlem

Apple iPod Video eller Creative Zen Vision:M?

Hejsan, nu har ja tänkt köpa en mediaspelare så att man kan titta på film på vägen till skolan mm. Men jag vet inte vilken jag ska köpa
Vilken tycker ni?

iPod
+ Snygg
+ Tunn (11mm)
+ Okey Meny
+ Bra batteri (20h)

- iTunes!!
- Inte bästa ljudet?
- Spelar itne vissa format
- tar lång tid att konvertera

Creative
+ bra skärm
+ bra meny
+ bra ljud

- Tjock (19mm)
- Inte lika snygg som iPoden
- mindre bra batteri (14h)

snälla hjälp mej

Permalänk

alla som använder iT unes seriöst vet att det hör hemma på + sidan.

Visa signatur

-Ser du luffarn som går där på vägen
-Ser du luffarn Guds lille fyr

Permalänk

Alla som använder iTunes seriöst är spelarmässigt handikappade...
Kan säga att CZVM:s touchpad och allmänna handhavande är knepigt och oförståeligt för mig, känslig som f*n och inte ett dugg initiutivt som det borde vara enligt mig.

Permalänk
Medlem

ingen mer som kan ge mej lite hjälp?:)

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte skaffa en creative för den är för klumpig, ipod:en är inte mycket bättre med den är acceptabel.

När det gäller ljudet blir det mycket bättre om man sänker ljud förstärkningen på ljudfilerna för då kan jag använda EQ:n, innan så blev det överslag så basen lät som skit om jag använde en av de förinställda EQ lägena som är det ända som finns på Ipod.

Sen finns det även Rockbox som gör att man kan spela alla format av filer du kan tänka dig och då är det mycket bra ljud, tyvärr fungerar inte video uppspelning bra och batteritiden är kort men rockbox är i en tidig version också.

Har bara testat Creative spelaren mycket kort men tycker rent instiktivt att ipod:en är bättre, dock skulle jag inte välja någon av dessa igentligen.
Orsaken till att jag skaffade en ipod var att den var så förbaskat billig i USA

Edit: En stor nackdel med Ipod, du måste använda iTunes vilket jag personligen hatar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Kanske kan Cowon D2 vara ett alternativ när den väl kommer? Eller iriver Clix2? Finns trådar om de på Swec, så är du nyfiken kan du ju söka upp dem

Permalänk
Medlem

det som lockar mej mest med ipoden är att den e snygg å lätt hanterad, fast det negativa är ju iTunes som är helt bugg

stämmer batteritiden 20 timmar på den nya versionen?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det verkar konstigt att den nya ipoden ska ha 20 timmars batteritid. Ingen tidigare ipod har ju varit speciellt känd för sin batteritid, och jag tror inte att det blir någon skillnad nu. Jag skulle helt klart välja en annan spelare än en ipod, som t.ex. Creative Zen Vision: M som du nämner eller kanske en Cowon D2 som också verkar vara en bra spelare och som också nämns i texten...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon W
Jag tycker att det verkar konstigt att den nya ipoden ska ha 20 timmars batteritid. Ingen tidigare ipod har ju varit speciellt känd för sin batteritid, och jag tror inte att det blir någon skillnad nu. Jag skulle helt klart välja en annan spelare än en ipod, som t.ex. Creative Zen Vision: M som du nämner eller kanske en Cowon D2 som också verkar vara en bra spelare och som också nämns i texten...

Uhm, till skillnad från andra tillverkare så anger Apple alltid batteritider som stämmer. Så står det 20h så klarar den 20h.

Välj iPod, Creative är ren skit i jämnförelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon W
Jag tycker att det verkar konstigt att den nya ipoden ska ha 20 timmars batteritid. Ingen tidigare ipod har ju varit speciellt känd för sin batteritid, och jag tror inte att det blir någon skillnad nu. Jag skulle helt klart välja en annan spelare än en ipod, som t.ex. Creative Zen Vision: M som du nämner eller kanske en Cowon D2 som också verkar vara en bra spelare och som också nämns i texten...

Du TROR inte att det är nån skillnad nu...hohoho. ;D

Fakta är sån att det som står stämmer, och Apple har faktist skärpt till sig och har nu rätt bra batteritider på sina produkter (nano tex. 24h).

Ville bara klargöra det.

Ztaaf: Får man fråga vad det är du inte gillar med iTunes? Är det nått specifikt eller är det bara ett helhetsintryck?

/Adam

Permalänk
Medlem

Creative'n har väll bara MTP (Windows Media Transfer Protocol) stöd?

Tycker det också är ett grovt minus, precis som iTunes, spelarna blir helt handikappade som någon sa.
Hade iPod nano haft stöd för UMS så hade jag köpt en direkt.

Både MTP och "iTunes överföring" är ett ytterligare steg mot DRM imperiet.. hehe

Permalänk
Medlem

Jag var själv i en position där jag var tvungen att välja mellan iPod och Zen Vision:M. Jag valde Zen för att:

+ Bättre skärm (högre skärpa, ljusstarkare, 4x så många färger).

+ Vista har inbyggt stöd för spelaren så jag behöver inte använda någon speciellt program för att föra över musik (kör windows explorer).

+ En aning billigare än iPoden för samma hårddiskutrymme

+ DivX/Xvid och MPEG1 stöd. Detta var en av de största anledningarna. Om vi ska vara ärliga här så är nästan alla mina TV-avsnitt nerladdade över p2p i DivX eller Xvid format. Det är skönt att slippa konvertera allt.

+ FM radio. En mindre anledning.

Skälva utseendet på spelaren bryr jag mig inte så mycket om, efter några månader kommer inte spelaren se så snygg och ny ut oavsett.
Och så länge spelaren är mindre än en bärbar CD-spelare är den inte för stor.

MTP och iTunes håller jag mig helst borta från. Köper jag ett antal "skivor" över iTunes, och senare bestämmer mig för att skaffa en ny MP3 spelare, har jag inget annat val än att välja en till iPod. Bättre att köpa CD-skivor och sedan rippa och konvertera till vilket format jag vill.

Permalänk

Alltså, jag måste ändå fråga lite halv-OT, men det vanligaste argumentet mot MTP brukar vara att man vill kunna använda spelaren som en extern hårddisk och kunna lagra vilka filer man vill på dem. Grejen är ju att man kan använda en MTP-enhet som ett externt minne med begränsningen att det bara fungerar på Windows XP eller Vista.

I mina ögon och på forum och i recensioner är det väldigt många som är hysteriskt rädda för MTP utan att veta varför.

Så min fråga, är det något mer med MTP som gör att spelaren blir oanvändbar? Du kan ju dra in vilka låtar du vill i en MTP-enhet och du är inte bunden till något externt program (om vi tar iriver Clix som ett exempel). Du behöver ju heller inget program eftersom låtar synkas in automatiskt i spelaren efter ID3-tagen när du drag n' droppar låtarna i Explorer... Så, what else?

EDIT: Andra generationens Clix kommer man kunna switcha om man vill köra MTP eller UMS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Grejen är ju att man kan använda en MTP-enhet som ett externt minne med begränsningen att det bara fungerar på Windows XP eller Vista.

Just därför det är värdelöst.

Permalänk
Medlem

Zen Vision:M har en funktion som tillåter användaren att dela hårddisken i två partitioner, där en är MTP och den andra är UMS. Storleken på UMS partitionen kan ställas in direkt från spelarens gränssnitt. MTP i Vista fungerar ungefär som UMS, med några små skillnader. Man kan t.ex inte flytta på filer från en mapp till en annan av någon underlig anledning. Det kan visserligen vara en firmware sak...

Jag hade föredragit UMS eftersom jag då kunnat spela samma video filer på min Mp3 spelare som på min DVD-spelare (som har USB uttag), nu måste jag separera dem. Men när det kommer till överföring av musik, är det väldigt enkelt. Bara att kopiera över hela MP3 katalogen.

Citat:

Grejen är ju att man kan använda en MTP-enhet som ett externt minne med begränsningen att det bara fungerar på Windows XP eller Vista.

Vad jag har förstått så går det att köra MTP på äldre versioner av Windows om man tankar hem drivrutiner:
http://forums.americas.creative.com/creativelabs/board/messag...

Det ska också fungera på Linux:
http://sourceforge.net/projects/libmtp/

...och Mac OS.
http://www.wentnet.com/projects/xnjb/

Jag har inte själv testat detta...

Permalänk

Finns det någon svensk affär, gärna i Stockholmsområdet, som säljer den vita Vision:M 60gb? Jag hittar bara den svarta modellen.

Och, hur är baksidan på den modellen, är det en fyndig spegel som på iPoden, eller är den bara vit/svart?

Och, hur lirar en sådan i iTunes på OS X, Bara tuta och kör eller har den också massa hinder som hindrar hur jag får använda min egna produkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Och, hur är baksidan på den modellen, är det en fyndig spegel som på iPoden, eller är den bara vit/svart?

Baksidan är lite tråkig till färgen eftersom alla Zen Vision:M har vit baksida. Men ytan är matt så man behöver inte bekymra sig över fingeravtryck.

Citat:

Och, hur lirar en sådan i iTunes på OS X, Bara tuta och kör eller har den också massa hinder som hindrar hur jag får använda min egna produkt?

Jag är ganska säker på att iTunes var skrivet för att fungera endast med Apple's Mp3-spelare, inte för att du behöver använda programmet för att föra över musik. Som sagt, jag vet inte exakt hur MTP fungerar under OS-X.

Krypterar inte iTunes filnamnen när man för över låtarna till sin iPod?

Permalänk

Jag är väldigt imponerad av min kompis creative zen vision: M. Jag tycker den verkar rocka byxorna av iPoden på allt utom deisgnen och storleken.