Bästa BitTorrent i dagsläget?

Permalänk

Bästa BitTorrent i dagsläget?

Vilket är det bästa BitTorrent klienten i dagsläget? Är det fortfarande Utorrent?

Har för mig att man var tvungen att göra en del inställningar så att man slapp för mycket CPU-användning och långsam nedladdningshastighet. Jag kör med Windows XP SP2 och har Windows brandväggen igång och så kör jag med NOD32.

Permalänk
Medlem

µTorrent kör ja med sedan ett tag tillbaka.
Fungerar bra för mig iaf.
Maxar min lina utan problem och tycker disken inte jobbar vidare mkt.
Förövrigt så rekomenderas denna klient av många sidor med.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
µTorrent kör ja med sedan ett tag tillbaka.
Fungerar bra för mig iaf.
Maxar min lina utan problem och tycker disken inte jobbar vidare mkt.
Förövrigt så rekomenderas denna klient av många sidor med.

Hur var det där med inställningarna nu igen, har för mig att jag har läst det här på Sweclockers om att man bör ändra i virusprogram och brandväggar och sånt?

Permalänk

Jag har inte gjort ett jota och det funkar felfritt för mig iaf

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
Hur var det där med inställningarna nu igen, har för mig att jag har läst det här på Sweclockers om att man bör ändra i virusprogram och brandväggar och sånt?

Det är nog inte så mycket du behöver modifiera utifrån en standardinstallation, men dom har en riktigt bra sida med några guider: http://www.utorrent.com/setup_guide.php

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag körde först med BitLord och gick senare över till Azureus, och till BitLord igen. Men sen hittade jag uTorrent, kommer aldrig att byta klient på ett bra tag!
Inga inställningar behövdes, maxar nästan alltid min lina.

//Lasse

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

Jag läste lite i den här tråden och där stod det en hel del om att den inte är optimal från början: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Deb första sidan står det en del om, men de kanske har fixat det med de nyare versionerna?

Just det en sak till, vilken installationsfil ska man välja och vad skiljer dessa åt?

uTorrent 1.6 Standalone [170 kB]
uTorrent 1.6 Installation Program [597 kB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
Jag läste lite i den här tråden och där stod det en hel del om att den inte är optimal från början: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Deb första sidan står det en del om, men de kanske har fixat det med de nyare versionerna?

Just det en sak till, vilken installationsfil ska man välja och vad skiljer dessa åt?

uTorrent 1.6 Standalone [170 kB]
uTorrent 1.6 Installation Program [597 kB]

Den första får man "installera själv", man lägger µTorrent där man vill ha det alltså.
Den andra installerar det åt dig, vilket brukar bli "C:/Program/µTorrent/".

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Den första får man "installera själv", man lägger µTorrent där man vill ha det alltså.
Den andra installerar det åt dig, vilket brukar bli "C:/Program/µTorrent/".

ytorrent funkar riktigt bra.

Laddar hem för fulla muggar.

tack för tipset. Bra och enkelt program.

Permalänk

Laddade ner uTorrent nyss och de var de mest avancerade inställningar jag någonsin skådat, så grymt mycket inställningar och de svenska installations-språket är inte mycket till hjälp, då det är bara en massa datorslang! Av vad jag kunde förstå av engelska versionen var det många inställningar som behövdes göras för att få det hela optimalt vilket jag anade hela tiden...

Permalänk

Skämtar du? µtorrent är bland de enklaste jag har stött på iaf!

Permalänk
Medlem

µtorrent är väl knappast någon tvekan om att vara bästa klienten idag.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

rTorrent är grymt trevligt. Riktigt minimalt utan massa skräp och tjafs. Snabb är den också.

http://en.wikipedia.org/wiki/RTorrent

Permalänk
Medlem

jag måste nog rösta på µtorrent jag med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
rTorrent är grymt trevligt. Riktigt minimalt utan massa skräp och tjafs. Snabb är den också.

http://en.wikipedia.org/wiki/RTorrent

Har du lust att förklara hur jag får igång det i XP? (Noterade du att du skriver i Microsoft-forumet?). Jag kan säkert dra igång SFU men... där tar det nog stopp.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
rTorrent är grymt trevligt. Riktigt minimalt utan massa skräp och tjafs. Snabb är den också.

http://en.wikipedia.org/wiki/RTorrent

Verkar jäkligt användarvänligt också och ett säkert sätt att leva kvar på 80talet med avsaknad GUI och 386a botten, det är ju coolt.
Det är klart *NIX användare betalar inte för nått, inte ny dator heller så det är förståligt.
Dator från 2000talet har inga större problem med snabbheten med uTorrent.
Suck!

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Till er som inte kunde det: AltGr+m = µ [my] Alltså [my:torrent] och inte [u:torrent].

Mvh

Permalänk

Ska ge en liten rapportering om hur uTorrent är, det första var en jävlusk mässa inställningar som ingen vanlig svensson hade klarat, och det finns alldeles för mycket inställningar som har att göra med hur programmet kommer att prestera, det tom började med att man skulle testa sin uppkoppling mot en amerikansk site (skitbra om man nu är amerikan), men då jag är svensk gav dessa värden att jag hade 1 Mbps vilket är långt ifrån sanningen, kör med TPTEST 3.01 och där får jag värden runt 95 Mbps i båda vägarna! Sen var det en till sak jag störd emig på och de var att man skulle dividera Kbit med 8 eller vad de nu var. en till det intressanta; i vilken hastighet tror ni jag laddade i? Jo 15 Kbps!!! När man tankar i DC++ så får jag hastigheter uppåt 1 Mbps vanligtvis om jag inte tankar från staterna. Och sist men inte minst så laddade jag ner en fil på 500 Mb som plötligt har blivit 1GB och ökar fortfarande men det står hela tiden att det är 100% klart, så vad har jag lärt mig idag? Jo BitTorrents är skit! Ska det avinstalleras? JA!!!

EDIT: Kan väl också säga att när jag hade igång uTorrents så var allting annat enormt segstartat, iofs så är det väl en slö dator 1,2 GHz 384 MB RAM men DC++ och de andra programmen jag testat har aldrig slöat ner datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
Ska ge en liten rapportering om hur uTorrent är, det första var en jävlusk mässa inställningar som ingen vanlig svensson hade klarat, och det finns alldeles för mycket inställningar som har att göra med hur programmet kommer att prestera, det tom började med att man skulle testa sin uppkoppling mot en amerikansk site (skitbra om man nu är amerikan), men då jag är svensk gav dessa värden att jag hade 1 Mbps vilket är långt ifrån sanningen, kör med TPTEST 3.01 och där får jag värden runt 95 Mbps i båda vägarna! Sen var det en till sak jag störd emig på och de var att man skulle dividera Kbit med 8 eller vad de nu var. en till det intressanta; i vilken hastighet tror ni jag laddade i? Jo 15 Kbps!!! När man tankar i DC++ så får jag hastigheter uppåt 1 Mbps vanligtvis om jag inte tankar från staterna. Och sist men inte minst så laddade jag ner en fil på 500 Mb som plötligt har blivit 1GB och ökar fortfarande men det står hela tiden att det är 100% klart, så vad har jag lärt mig idag? Jo BitTorrents är skit! Ska det avinstalleras? JA!!!

EDIT: Kan väl också säga att när jag hade igång uTorrents så var allting annat enormt segstartat, iofs så är det väl en slö dator 1,2 GHz 384 MB RAM men DC++ och de andra programmen jag testat har aldrig slöat ner datorn.

Så pga din okunskap och dåliga erfarenhet av µTorrent så är det skräp?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Jag litade på er och installerade det och lät allting vara och då skulle de inte vara några problem, det skrev du i ditt första inlägg i den här tråden och fler därtill. Hur mycket måste man hålla på och joxa med DC++ för att de ska funka? Jo skriva din IP-adress and that's it!

Måste ändå fråga hur seriöst är ett program som vill testa mot enbart amerikanska servrar? Jag menar alla i hela världen kan väl ladda ner detta program? Nej, tur att så många inte använder BitTorrent-filer på de flesta sidor, då är man tvungen att använda ett nerbytesprogram gentemot DC++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Verkar jäkligt användarvänligt också och ett säkert sätt att leva kvar på 80talet med avsaknad GUI och 386a botten, det är ju coolt.
Det är klart *NIX användare betalar inte för nått, inte ny dator heller så det är förståligt.
Dator från 2000talet har inga större problem med snabbheten med uTorrent.
Suck!

ptja, var kanske lite onödigt inlägg av mig. Men frågan var vilken torrentklient som du tycker är bäst så jag svara på frågan utan att ta hänsyn till att det var windows relaterat.

Att den saknar GUI försämmrar inte funktionaliteten, vilket du vill framhäva. Väldigt bra om man har en liten filserver som tankar torrents. Det är verkligen inget wannabe 80tals 386 program till dos. Suck...

"Det är klart *NIX användare betalar inte för nått, inte ny dator heller så det är förståligt."

Gratis är gott. Vilken dator syftar du på? Min gamla P4 häck eller?

vill inte skapa gnäll och flamewar i den här tråden, så vi kanske ska ta och släppa den här diskussionen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
Jag litade på er och installerade det och lät allting vara och då skulle de inte vara några problem, det skrev du i ditt första inlägg i den här tråden och fler därtill. Hur mycket måste man hålla på och joxa med DC++ för att de ska funka? Jo skriva din IP-adress and that's it!

Måste ändå fråga hur seriöst är ett program som vill testa mot enbart amerikanska servrar? Jag menar alla i hela världen kan väl ladda ner detta program? Nej, tur att så många inte använder BitTorrent-filer på de flesta sidor, då är man tvungen att använda ett nerbytesprogram gentemot DC++

Det enda du behöver testa i µTorrent är ju om porten du valt är öppen och då spelar det ingen roll om servern
ligger i Kina eller på Mars.
Jag förstår inte vad du tycker är krångligt med µTorrent, det enda du ska behöva göra är att peka vart nedladdade
filer ska hamna och vilken port den ska ansluta igenom.
Visst kan man finslipa inställningarna men jag personligen märkte ingen skillnad när jag gjorde det,
har haft maximala hastigheter ifrån början.

Och jag tycker torrenter är så mycket bättre än DC, du slipper oroas över om folk ska gå offline,
maximala hastigheter (På dom större seriösare bittorrentsiterna) och det är säkrare än DC.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis

"Det är klart *NIX användare betalar inte för nått, inte ny dator heller så det är förståligt."

Gratis är gott. Vilken dator syftar du på? Min gamla P4 häck eller?

Ja, gratis är gott. Men att sutta på en gratis potatis eller att betala lite extra och festa på en stek inklusive dricka - det är bättre enligt mig.
Något jag ständigt ser i diverse datortidningar/bilder så ser alla linux-fantaster likadana ut. Långhåriga och lite för mycket hårdrock alá iron maiden, visst - tröjorna var coola 1993, är det av någon särksild anledning?
Som sagt, alla har vi olika värderingar. Förstår dock inte var rTorrent passar in i tråden?

Till trådskaparen: µtorrent här med.
Såg att någon hade problem med µtorrent, du ska inte behöva ändra något bland inställningar, utan bara att tuta och köra, kanske brandväggen som ställer det isåfall?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Ja, gratis är gott. Men att sutta på en gratis potatis eller att betala lite extra och festa på en stek inklusive dricka - det är bättre enligt mig.
Något jag ständigt ser i diverse datortidningar/bilder så ser alla linux-fantaster likadana ut. Långhåriga och lite för mycket hårdrock alá iron maiden, visst - tröjorna var coola 1993, är det av någon särksild anledning?
Som sagt, alla har vi olika värderingar. Förstår dock inte var rTorrent passar in i tråden?

Till trådskaparen: µtorrent här med.
Såg att någon hade problem med µtorrent, du ska inte behöva ändra något bland inställningar, utan bara att tuta och köra, kanske brandväggen som ställer det isåfall?

Off Topic: Stekar? Det var en rätt dåligt gämförelse.
Jag har använt Windows en längre tid, men har på senare tid börjat med Linux, att hitta motsvarigheter i Linux var inget problem.
Den enda skillnaden har varit att programen till Linux är faktiskt gratis, vilket dom till 90% inte är för Windows.
Och varken Linux eller programen har varit dåliga.
Visst finns det program som fungerar bättre i Windows respektive Linux.
Men så är det med nästan allt här i världen.
Nu kom jag av mig lite, men det ja dels reagerade över var din fördomsfullhet mot hur Linux-användare ser ut? Vad har det med saken att göra?
Jag tror snarare det är din rädsla för främmande saker som är problemet och det är synd, för det är så här fördommar och myter uppkommer.

Och nej, rTorrent passar inte alls in i denna tråd.
Kanske lika lite som mitt inlägg?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Utorrent är bäst tycker jag. Fyller alla mina behov, och säkert några tilll..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
Jag litade på er och installerade det och lät allting vara och då skulle de inte vara några problem, det skrev du i ditt första inlägg i den här tråden och fler därtill. Hur mycket måste man hålla på och joxa med DC++ för att de ska funka? Jo skriva din IP-adress and that's it!

Måste ändå fråga hur seriöst är ett program som vill testa mot enbart amerikanska servrar? Jag menar alla i hela världen kan väl ladda ner detta program? Nej, tur att så många inte använder BitTorrent-filer på de flesta sidor, då är man tvungen att använda ett nerbytesprogram gentemot DC++

Det hela hänger på vad du har för operativ, inställningar i det och vad du har för router.

Har du en router som klarar av upnp från scratch så kan du tuta och köra.

Har du inte det får du köra portforward för att det ska fungera som det ska.

Du kan inte tro på vad andra skriver, speciellt inte att det gäller just dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Till er som inte kunde det: AltGr+m = µ [my] Alltså [my:torrent] och inte [u:torrent].

Mvh

µTorrent syftar inte på "MyTorrent" utan µ som i SI prefixet micro alltså microTorrent, för er som inte visste detta. Skulle man skriva det utan att använda special tecknet så ska man skriva u.

Sen är det absolut inget fel med att köra terminal baserade program som t.ex. rTorrent, jag tycker det är mycket lättare. Det har verkligen inget att göra med hur pass dålig min dator är.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Jag körde först med BitLord och gick senare över till Azureus, och till BitLord igen. Men sen hittade jag uTorrent, kommer aldrig att byta klient på ett bra tag!
Inga inställningar behövdes, maxar nästan alltid min lina.

//Lasse

Lite nyfiken: varför i h-e vill man köra BitLord? hela skiten är grundad på BitComet (som redan den är buggig) och sen har dom slängt in reklam och adware. Känns som att dom som använder BitLord har gått på reklamen som fanns på The Pirate Bay förrut.
Har jag fel får nån gärna rätta mig.

Skönt att du hittade "rätt" till slut

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

µTorrent och rTorrent kör jag med, båda två fungerar väldigt bra med grundinställningarna.

Sen var det då ett jäkla gnäll på att linux-användare är snåla
Hur många använder då torrentclineterna till att enbart ladda ner opensource, polarens semesterfilm/bilder?

Jag tror att majoriteten använder sina torrentclienter till piratkopierat material, är inte det snålare än att köra linux på en gammal dator?

Permalänk

Ni som använder uTorrent kör ni med default inställningarna alltid eller ändrar ni en massa?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD