Permalänk

Spänningsomvandlare till bilen??

hej

Skulle nån av dom här funka till att driva en PIII i bilen.Jag menar alltså inte mini itx eller nåt.Utan en desktop pIII.

Classe
eller
classe 2

mvh elitemodd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

med tillräcklig effekt så ska det funka, vi har en sån i husvgnen att driva TV, 230-lampor med mera på.

Permalänk
Medlem

Jodå det ska nog gå, men det känns lite dumt att omvandla 12V DC till 230V AC bara för att dra ner den till lite olika spänningar runt 12V DC.

Permalänk

Men vad är det bästa sättet att få det att funka utan problem:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

beronende på hur mycket ström din dator drar.

80w
http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=1054

160w
http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=1261

mini-itx korten har standard atx kontakt så nätaggen ska funka med en vanlig dator. Ta reda på hur mycket ström din dator drar och kolla om det räcker.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Kolla upp vad du har för generator i bilen. Vanligast är en generator på omkring 50A, dvs ca 600W, om du räknar bort all effekt som grejerna i bilen drar så blir det kanske 200-300W kvar, dessutom behöver batteriet laddning. Resultatet blir att du kan inte använda mer än ca 150W till egna prylar utan att du laddar ur batteriet och bilen vägrar starta nästa gång. Så att köpa en växelriktare för 500W är bara slöseri med pengar. Jag vet inte vad en pIII drar men ägna gärna en tanke åt detta.

Har du en saab så är du lyckligt lottad, deras generatorer ligger som standard på 70A, dvs 840W, du kan då förbruka ca 400W till egna prylar.

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem

Re: Spänningsomvandlare till bilen??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elitemodd
hej

Skulle nån av dom här funka till att driva en PIII i bilen.Jag menar alltså inte mini itx eller nåt.Utan en desktop pIII.

Classe
eller
classe 2

mvh elitemodd

Dessa växelriktarna ger väl fär lite amper.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

Re: Re: Spänningsomvandlare till bilen??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christer
Dessa växelriktarna ger väl fär lite amper.

Nej, P/U=I, det räcker gott och väl, om nu bilen kan förse växelriktaren med tillräckligt stor effekt. Du kanske såg tomgångsförbrukningen, den har inget med detta att göra.

Visa signatur

Permalänk

Hallå

Nu har bildatorn börjat sitt nya liv.(Endast på skrivbordet än).Skall bara hitta nåt lämpligt att sätta ner den i.För att tanken är att den skall funka både i bilen och sommarstugan.Alltså typ bärbar:)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Har du en saab så är du lyckligt lottad, deras generatorer ligger som standard på 70A, dvs 840W, du kan då förbruka ca 400W till egna prylar.

Eller för den delen en volvo, de flesta moderna volvobilar brukar ha uppåt 100A. Dock stämmer inte dina beräkningar riktigt, du räknar på 12V medans generatorn laddar 14,4V.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

ser bra ut, jag ska själv köra på den större av dom två 12 voltsnätaggen som mikgus länkade till.

jag vet inte var du har tänkt placera själva burken? om du ska ha den i skuffen så kan du kanske bygga en låda som passar i hålet på reservhjulet, om du fattar vad jag menar.

jag har placerat min laddare där då jag har ett valigt atx moderkort.

om du är sugen på lite insperation så kan du kika på den här länken till mitt bygge:

http://www.garaget.org/Tykoo

EDIT: jag vet inte om du har tänkt nått på det, men borde man inte försöka dämpa hårddiksen mot stötar och sånt? min sitter bara skruvad på baksidan av träskivan som allt sitter på.

Visa signatur

...

Permalänk

Hej

Jag har tänkt att ev bygga en allt i en aluminiumväska för att jag vill ha den både i sommar stugan och i bilen.Därför vore det ju skönt att köra allt 230v.Har även kopplat in skärmen till nätagget.(MOLEX).

Funderar på en sådan här!

Väska

Tykoo vart köpte du din omvandlar(12/230v)??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har ej köpt någon egen omvandlare och kmr nog inte göra det då mitt atx nätagg gick sönder igår. så då blir det nästan lika dyrt att köpa nytt nätagg och en omvandlare som att köpa 12 voltsnätagget på 160 watt.

jag tänkte dock köpa en omvandlare från biltema, dom har en för 498 kr, den är på max 300 wtt. min far har en liknande fast på 1500 watt från jula och den fungerar klockrent till datorn, fast man behöver ju knappast 1500 watt till bara en dator.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Min server (P3 1000, 7200rpm HD, 521MB, integrerat gfx) drar under 40W, så vilken enkel växelströmsgenerator som helst bör ju funka.
Har kört laptopen (P3 500, runt 25W) på min biltemapryl (300W) och det funkar bra.

Värt att tänka på är att många klumpar har aktiv kylning vilket inte är så roligt. Jag har monterat min i bagaget och hör ändå det irriterande fläktljudet i lägre farter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Min server (P3 1000, 7200rpm HD, 521MB, integrerat gfx) drar under 40W, så vilken enkel växelströmsgenerator som helst bör ju funka.
Har kört laptopen (P3 500, runt 25W) på min biltemapryl (300W) och det funkar bra.

Värt att tänka på är att många klumpar har aktiv kylning vilket inte är så roligt. Jag har monterat min i bagaget och hör ändå det irriterande fläktljudet i lägre farter.

Jag har ett m-atx med inbyggt grafikkort + ljud en 7200 varvare
slimdvd + kortläsare.Har även min tft skärm som går på nätagget(200w)

Undra hur många watt den drar??

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Fy fan vad klen generator... har inga problem med att dra på alla ljus på 360GLT som är 700W (2x100, 2x55, 3x130)... lite overkill men ger igen till alla tattare som inte fattar att blända av vid möte.

OnTopic: Duger fyrkantsvåg eller är det bätre med sinusvåg på primärsidan?

Har en 300W med sinusvåg hos farsan inkopplat till cirkulationspumpen i pannrummet, ifall strömmen går... stackars jävlar med fjärvärme

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ursäkta räknefelet tidigare, det ska vara 14V vilket gör att effekterna ökar något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Fy fan vad klen generator... har inga problem med att dra på alla ljus på 360GLT som är 700W (2x100, 2x55, 3x130)... lite overkill men ger igen till alla tattare som inte fattar att blända av vid möte.

Vet inte vad du har för generator i din GLT men orginal är 55A, 14V, dvs 770W.

Självklart kan du använda alla helljus samtidigt under en viss tid eftersom batteriet har en viss laddning, men eftersom din förbrukning överstiger generatorns laddningsförmåga kommer batteriet att laddas ur.

Om det nu är så att du inte bytt generator själv till någon kraftigare så ska du nog lugna ner dig lite och inte gläppa så mycket med foderluckan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursäkta räknefelet tidigare, det ska vara 14V vilket gör att effekterna ökar något.

Vet inte vad du har för generator i din GLT men orginal är 55A, 14V, dvs 770W.

Självklart kan du använda alla helljus samtidigt under en viss tid eftersom batteriet har en viss laddning, men eftersom din förbrukning överstiger generatorns laddningsförmåga kommer batteriet att laddas ur.

Om det nu är så att du inte bytt generator själv till någon kraftigare så ska du nog lugna ner dig lite och inte gläppa så mycket med foderluckan.

Hehe, kom på att generatorn är visst utbytt.
Dock innan jag köpte rishögen.. borde veta det nu.
Tillverkarna är inte så generösa att dom slänger i en generator som ger "för mycket" än det som krävs, sådant problem hade jag i min dodge ram 250..
Slängde på 4st extraljus på 100w styck och under en tripp norrut så slocknade bilen efter ett par timmar, hade tur nog att plocka med en MC batteri som otroligt nog fick 5.2L motorn å vakna till

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

En standard bilgenerator ger 50-100A (har 60A i min Mazda 323F).
Detta ska räcka till lampor, AC, billjud mm och samtidigt kunna ladda batteriet.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
F...

OnTopic: Duger fyrkantsvåg eller är det bätre med sinusvåg på primärsidan?
...

Fyrkantsvåg duger fint för ett datoragg. Nämligen så likriktas strömmen på primärsidan i nätagget, så vågformen spelar ingen roll.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Min SAAB 9-3 har en generator som levererar 130 A som standard.
Men det är för att det är en klimatanläggning i min 9-3.
Modellen utan klimatanläggning har en generator som levererar 90 A som max.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

köpte en inverter på 300w,tog upp datorn till bilen och allt funkade kanon.:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gratulerar

har du några bilder på installation?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

gratulerar

har du några bilder på installation?

Nej det är inte en fast installation,utan ett bygge som man kan ta mig sig både till bilen å i sommarstugan.Allt i ett.:)Det funkar bra,men den blev lite för stor för bilen,så det blir bara sommar stugan:)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Kolla upp vad du har för generator i bilen. Vanligast är en generator på omkring 50A, dvs ca 600W, om du räknar bort all effekt som grejerna i bilen drar så blir det kanske 200-300W kvar, dessutom behöver batteriet laddning. Resultatet blir att du kan inte använda mer än ca 150W till egna prylar utan att du laddar ur batteriet och bilen vägrar starta nästa gång. Så att köpa en växelriktare för 500W är bara slöseri med pengar. Jag vet inte vad en pIII drar men ägna gärna en tanke åt detta.

Generatorer på 50A tillhör definitivt det förgångna om vi inte pratar småbilar.
Dessutom laddar inte generatorn 12V, räkna med kanske 13,5-14V
Det ger cirka en kilowatt på en 70A.

Jag har sett en felsökning på en generator på en 525d som tryckte ut strax under 180A lite över tomgångsvarvtal.
Dessa bilar har även en styrenhet som mäter åtgången ström, producerad ström och kapaciteten i batteriet och kan vid behov strypa effekten på vissa förbrukare såsom elvärmeruta, fläkt eller liknande.

Bilens elsystem är avsedd att klara av full effekt på alla eldetaljer normalt använt, ej inräknad saker såsom elhissar, eltaklucka då dessa inte är avsedda att köras kontinuerligt.
Dvs att köra med helljus, värmebakruta, full fläkt, vindrutetorkare och elstolar är det garanterat dimensionerat för. Använder du alla dessa saker hamnar man nog någonstans vad generatorn laddar max eller strax under. Men hur ofta inträffar det?

Jag påstår att du kan använda en växelriktare på 300w eller 500w utan större problem.

Visa signatur

Nja.