Produkttest: Fyra externa hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Fyra externa hårddiskar

Får du ideliga varningar om lågt diskutrymme, behöver du en lösning för att enkelt transportera stora mängder data, vet du med dig att du borde ta tag i den där backupen som inte kommit längre än till planeringsstadiet, eller har du helt enkelt plats att fylla på ditt skrivbord? Läs då vidare för en lösning på dina problem.

Läs produkttestet: Fyra externa hårddiskar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt och välgjort test. Har själv funderat på hur bra eSATA är i praktiken. Sweclockers har rikligt med tester nu, det är roligt att se.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Fint test, Freecom verkar vara det självklara valet!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

skulle varit trevligt med ett mer veckolångt test eller längre för alla diskarna lär ju funka några dar utan större problem, det är ju vid längre påslagning och arbete som kvaliteten syns.

Vet att ex lacie inte är nått man sattsar på om man vill ha nått som skall funka över 2 månader

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Det är inte rättvist att ta med en nätverkshårddisk och resten inte är det.

Gör istället ett test som enbart har nätverkshårddiskar.

Jag tycker alla nätverkshårddiskar som kräver installation av programvara på maskinen är helt meningslösa och oegentänkta produkter. Det begränsar möjligheten till vilket operativsystem som körs.
En SAN disk _skall_ vara en någorlunda standard typ SMB

Permalänk
Medlem

Ni skulle haft med WD Mybook 250GB i testet. Där hade ni fått lite problems med att plocka isär vill jag lova, det är näst intill inbrottssäkert. Så mycket skruvar annat tjafs som kretskort som måste skruvas bort i rätt ordning för att få bort den, helt sinnessjukt

Härligt att fler tester dyker upp, även om det vore bra (som ovanstående person säger) att testköra dem lite längre.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Vet att ex lacie inte är nått man sattsar på om man vill ha nått som skall funka över 2 månader

Har ett par polare som fått byta diskar i sina LaCie Porsche, minst en av dem har fått byta mer än en gång. Det är nog en disk jag _inte_ rekommenderar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BOFH
En SAN disk _skall_ vara en någorlunda standard typ SMB

Jag antar att du menar NAS.

SAN = Storage Area Network - lagringsnätverk
NAS = Network Attached Storage - nätverksansluten lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag antar att du menar NAS.

SAN = Storage Area Network - lagringsnätverk
NAS = Network Attached Storage - nätverksansluten lagring

Självklart skall det vara så. Jag är bara miljöskadad på jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ni skulle haft med WD Mybook 250GB i testet. Där hade ni fått lite problems med att plocka isär vill jag lova, det är näst intill inbrottssäkert. Så mycket skruvar annat tjafs som kretskort som måste skruvas bort i rätt ordning för att få bort den, helt sinnessjukt

Härligt att fler tester dyker upp, även om det vore bra (som ovanstående person säger) att testköra dem lite längre.

//fog

Håller med dig helt, Mybook'arna är jävligt svåra att bryta sig in i - men så blir inte disken direkt varm heller eftersom att tre av sidorna är helt perforerade

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ni skulle haft med WD Mybook 250GB i testet. Där hade ni fått lite problems med att plocka isär vill jag lova, det är näst intill inbrottssäkert. Så mycket skruvar annat tjafs som kretskort som måste skruvas bort i rätt ordning för att få bort den, helt sinnessjukt

Härligt att fler tester dyker upp, även om det vore bra (som ovanstående person säger) att testköra dem lite längre.

//fog

Tyvärr, vi blev lovade en men den hittade aldrig fram. Nästa gång!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk

Jag äger själv en LaCie porsche, dock på 250GB.

Jag upplever inga problem med den alls, den fungerar ypperligt!
Inga överhettningsproblem, inga krascher, den bara går och går...

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk

Jag köpte en Xtend Samsung för typ en månad sen. Mycket nöjd, och nu när jag såg hur lätt det var att ta av skalet kan jag bara vara ännu nöjdare. Rekommenderas!

En "anmärkning" kan tilläggas. Jag skulle skicka en stor iso fil (över 4gb)till den och då tyckte windows att den var full. Kan det bero på att det är fat filsystem kanske?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av attilakok
Jag köpte en Xtend Samsung för typ en månad sen. Mycket nöjd, och nu när jag såg hur lätt det var att ta av skalet kan jag bara vara ännu nöjdare. Rekommenderas!

En "anmärkning" kan tilläggas. Jag skulle skicka en stor iso fil (över 4gb)till den och då tyckte windows att den var full. Kan det bero på att det är fat filsystem kanske?

kommer den formaterad med fat så kommer inte att kunna ta filer på över 4gb.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Jag äger själv en LaCie porsche, dock på 250GB.

Jag upplever inga problem med den alls, den fungerar ypperligt!
Inga överhettningsproblem, inga krascher, den bara går och går...

Jag har LaCie porsche 250GB med Maxtor disk. Darrar och värmer upp...

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Citat:

... Man får dock betala ett högre pris och behöver en esata-port på sin dator.

Så var det väl inte? Fanns väl även USB på den disken?
Citatet kommer ifrån slutsatsen, kommentaren om den sista/dyraste disken.

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk

har en liten OFT-fråga, en del klagar på att externa diskar TEX WD's Mybook kommer formaterad med NTFS, vad är nackdelen med det?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

LaCie Har sparläge!!

Jag sitter sedan ett par år tillbaka med en LaCie F.A Porche och jag märker att när den inte används under några minuter så går den ner i vad jag uppfattar som någon typ av spar läge eftersom den spinner på som satan när jag ska kolla någon fil på den enheten!

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D'Artagnan
Så var det väl inte? Fanns väl även USB på den disken?
Citatet kommer ifrån slutsatsen, kommentaren om den sista/dyraste disken.

Ja det stämmer bra det. Jag uttryckte mig dåligt där och det jag ville få fram var att man behöver en eSATA-port på sin dator för att uppnå bättre prestanda, via USB tappar man nästintill meningen med att köpa just Freecom HD Pro.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: LaCie Har sparläge!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morphe
Jag sitter sedan ett par år tillbaka med en LaCie F.A Porche och jag märker att när den inte används under några minuter så går den ner i vad jag uppfattar som någon typ av spar läge eftersom den spinner på som satan när jag ska kolla någon fil på den enheten!

Detta är inte något som jag upplevde under mina tester. Vad jag kunde märka så roterade alltid diskarna med en konstant hastighet, oavsett om kabinettet fick stå på över natten eller om det belastades.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
skulle varit trevligt med ett mer veckolångt test eller längre för alla diskarna lär ju funka några dar utan större problem, det är ju vid längre påslagning och arbete som kvaliteten syns.

Vet att ex lacie inte är nått man sattsar på om man vill ha nått som skall funka över 2 månader

Ja alltså att testa kabinetten under en längre tid hade såklart varit ett stort plus, men någonstans så vill vi som få ut testen också och inte bara sitta på en massa produkter i ett halvår

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BOFH
Det är inte rättvist att ta med en nätverkshårddisk och resten inte är det.

Gör istället ett test som enbart har nätverkshårddiskar.

Jag tycker alla nätverkshårddiskar som kräver installation av programvara på maskinen är helt meningslösa och oegentänkta produkter. Det begränsar möjligheten till vilket operativsystem som körs.
En SAN disk _skall_ vara en någorlunda standard typ SMB

Som Edin skriver så får vi inte alltid tag på alla de produkter som vi vill testa. Att då visa på att det ändå finns andra kabinett än sådana som bara går att ansluta via USB/FireWire fann vi vara intressant. Men visst, jag håller med dig i det du säger om att det finns smidigare lösningar än programvara för att komma åt sin disk..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
har en liten OFT-fråga, en del klagar på att externa diskar TEX WD's Mybook kommer formaterad med NTFS, vad är nackdelen med det?

Min kom formaterad med FAT32.

Anledningen till att folk klagar på en disk som är förformaterad med NTFS är att de vill inte vara bereonde av att köra Windows för att läsa den, eller ha stöd för NTFS i det operativsystem som används. Simple as that.

EDIT: För övrigt tog jag ut disken och körde den internt. Blev så sjukt irriterad på att den varva upp och ner lite som den ville, ibland helt utan att man använde den, så låste den systemet tills den helt varvat upp, sen tog det 5 minuter så dog den igen. Sen öppnar man ex.vis firefox och vipps så ska den snurra igång igen.. (Nej jag har inga swapfiler eller liknande liggandes på disken, det gäller oavsett vilken dator den användes i).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Jag har en iomega hi-speed usb 2.0 som är jätte bra. 320 gig och blir inte så varm.mest kall hela tiden. ni får ta med den i nåt test någon gång.
jag är nöjd med denna.

Permalänk

ännu en USB produkt kan dom inte använda fire wire istället får ju ont om USB platser som det är redan.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av attilakok
Jag köpte en Xtend Samsung för typ en månad sen. Mycket nöjd, och nu när jag såg hur lätt det var att ta av skalet kan jag bara vara ännu nöjdare. Rekommenderas!

En "anmärkning" kan tilläggas. Jag skulle skicka en stor iso fil (över 4gb)till den och då tyckte windows att den var full. Kan det bero på att det är fat filsystem kanske?

Ja, det är filsystemet som sätter stopp för det. FAT16 har en begränsning på 2 GiB och FAT32 en begränsning på 4 GiB.

Jag skulle gissa att de bara är att formatera om den till NTFS så ska de fungera.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Riktigt synd att ni väntade in WDn. Jag har precis beställt en sådan och det skulle vara kul att se hur den stod sig mot de andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Ja, det är filsystemet som sätter stopp för det. FAT16 har en begränsning på 2 GiB och FAT32 en begränsning på 4 GiB.

Jag skulle gissa att de bara är att formatera om den till NTFS så ska de fungera.

Japp det är bara att formatera om till NTFS. Jag testade alla hårddiskarna som de kom förformaterade men det är inget som säger att man inte kan byta filsystem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Riktigt synd att ni väntade in WDn. Jag har precis beställt en sådan och det skulle vara kul att se hur den stod sig mot de andra.

Jo du är inte ensam om att tycka det är tråkigt. Men som sagt, kanske nästa gång!

Permalänk
Avstängd

Intressant har själv en Freecom Classic SL network drive, fast dock bara 80gb >__<

Permalänk
Medlem

Om ni nu valde att ta med eSATA, usb 2.0 och nätverksdisk borde ni väll ändå ha tagit med firewire direkt in i datorn för att se skillnaden där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Om ni nu valde att ta med eSATA, usb 2.0 och nätverksdisk borde ni väll ändå ha tagit med firewire direkt in i datorn för att se skillnaden där.

Som sagts tidigare så är det inte direkt så att vi alltid får tillgång till de produkter vi vill. Men om det finns intresse för ett till test är det självklart något vi tar i beaktning

Permalänk

Du behöver inte formatera.
Windows XP klarar av att konvertera FAT32 -> NTFS. Sök på det jag just skrev på google så finner ni svaret.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?