Linux brandvägg/router vilken dist ska jag använda?

Permalänk
Medlem

Linux brandvägg/router vilken dist ska jag använda?

Hej

Jag har en gammal p2 på 400mhz med 192mb ram, 200gb ide hårdisk liggandes som jag tänker sparka igång som en server. Den ska kunna dela ut internet och brandvägg.

En bonus grej skulle ha varit om den kunde dela ut min skrivare epson c86 och kanske ftp + torrent.

Jag har hållit på lite med Mandrake/Mandriva i skolan.

Jag har gjort ett försök att installera Mandriva 2006 men fått problem att köra något grafiskt gränsnitt. Det är ett pci grafikort som jag inte har en aning om vad det är för något.
När jag väll har installerat utan icewm och startar om får jag felmeddelandet 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 osv på 5-10 rader.

Har linux problem med min 200gb hårdisk? vet att windows kan ha problem med hårdiskar större än 128gb men går lätt att fixa.

Att starta upp Ubuntu 6.10 funkar inte då den har problem med det grafiska gränssnittet.

Nu undrar jag om det finns någon bra distribution av linux som är special anpassat (som jag antar att det finns) till att köra router.

Vill att det ska vara lätt installera och eftersom det är säkert svårt att lösa drivdutinernas problem till grafikkortet så behöver det absolut inte vara grafiskt.
Det kanske går att ordna genom att låta datorn agera som en vanlig server, att man konfrigurerar allt via en webb, precis som en vanliga router från d-link eller nåt, från en dator i hemmanätverket.

Några förslag på distributioner som skulle passa mig??

PS. ska inhandla imorgon ett till nätverkskort så den kommer ha totalt 2st nätverkskort.

Permalänk
Medlem

du kan testa pfsense och m0n0wall, dok är de bsd baserade inte linux. Men de kan jag iallafall rekommendera. Kan även rekommendera openbsd. Men om du söker en linux baserad lösning kanske clarkconnect är något för dig.

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag vill att det ska vara linux och därmed också helt grattis. Skulle vilja och ni tänker på det som skulle ge mig minst problem. Säg gärna också hur man konfigurerar det hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag vill att det ska vara linux och därmed också helt grattis. Skulle vilja och ni tänker på det som skulle ge mig minst problem. Säg gärna också hur man konfigurerar det hela.

Både monowall och pfsense konfigurerar man via webbgränsnitt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

via webbgränsnitt säger du. Tror du att det går se sånt när jag inte har drivdutiner till grafikkortet? (jag har ingen anning) eller kan konfrigurera det via en annan dator i nätverket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
via webbgränsnitt säger du. Tror du att det går se sånt när jag inte har drivdutiner till grafikkortet? (jag har ingen anning) eller kan konfrigurera det via en annan dator i nätverket?

Du konfiguerar det över nätverket via ett html gränsnitt. Du kan läsa mera på http://www.pfsense.com/ samt http://m0n0.ch/wall/. Du borde även kunna köra ubuntu och konfiguerara iptables via nått grafisktgränsnitt http://bifrost.heimdalls.com/ t.ex. Vet dok inte om det finns i ubuntus packethanterare.

Rekommenderar dok openbsd med pf, dok kräver det lite mer tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oj tackar där fick jag den hjälp jag behöver tror jag, hoppas nu den hittar mitt nätverkskort d-link des-530tx med drivdutiner.

Tycker ni jag ska köpa ett lika dant för 140kr eller zonet NE-6 för 86kr? Det kanske underlättar att ha samma.

EDIT: M0n0wall är bara 6mb på skiva och pfSense 20-30mb. Kan det verkligen stämma?