Permalänk

Mobilt bredband utomlands!

Hej!

Är så att jag ska flytta till portugal i ett halvår och skulle ju gärna vilja ha en bärbar dator med mig. Till den vore det ju inte helt fel att få en liten internet uppkoppling. Alternativet som kom upp var då mobilt bredband ala turbo-3g. Men hur funkar det utomlands. Finns det några bra alternativ eller blir det bara hutlöst dyrt helt enkelt?

/Fredrik

Permalänk

Skulle isf vara fastpris om det täcker att surfa utomlands.

Permalänk

Dom priser som gäller hos operatörerna är inom sveriges gränser. Ta Tele2 som exempel. Om du tar med dig ditt Mobila breband dit kostar det dig:

Portugal Optimus 58,2
Portugal Vodafone 124,8
Portugal Moveis 86

Skrivet i antal kr per mb.

Permalänk
Medlem

Eller så köper du ett simkort när du kommer fram..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Eller så köper du ett simkort när du kommer fram..

Du menar alltså köpa ett simkort i portugal och använda mobilen som moden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraelsarn
Du menar alltså köpa ett simkort i portugal och använda mobilen som moden?

Han syftar förmodligen på ett CardBus-modem som du sätter i ditt simkort i och surfar på det viset.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lojden
Han syftar förmodligen på ett CardBus-modem som du sätter i ditt simkort i och surfar på det viset.

Okej! Nån som kan berätta lite om hur det fungerar, vad man behöver osv?
Vad kostar ett sånt modem?

Permalänk
Medlem

Du behöver ett modem och ett simkort. Googla lite så hittar du säkert den info du behöver.

Permalänk

Tack för svaren. Skulle inte kunna ge mig en länk till ett sånt cardbus modem? Så jag vet vad jag ska använda för något.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Dom priser som gäller hos operatörerna är inom sveriges gränser. Ta Tele2 som exempel. Om du tar med dig ditt Mobila breband dit kostar det dig:

Portugal Optimus 58,2
Portugal Vodafone 124,8
Portugal Moveis 86

Skrivet i antal kr per mb.

Japp, med hspda kan man äntligen surfa för 60:-/sekund!

Använd inte ett svenskt abonnemang vad du gör! Finns ingen (utom 3 i 3-nät utomlands) som har vettiga priser. Bara att glömma rss-läsaren på i mobilen kostar snabbt tusenlappar.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
http://www.tre.se/templates/ExtStartPage.aspx?id=26649
Där kan du få lite mer info.

Så det jag behöver är alltså ett kort liknande tre kortet. och sen hitta det billigaste abonnemanget för surfning i portugal? Behöver inte nåt abonnemang hemma i sverige för att få det att funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraelsarn
Så det jag behöver är alltså ett kort liknande tre kortet. och sen hitta det billigaste abonnemanget för surfning i portugal? Behöver inte nåt abonnemang hemma i sverige för att få det att funka?

Ja, det borde funka. men först så borde du maila till operatörerna i portugal och kolla.

Permalänk

Du kan skaffa Tele2 Mobilt Internet, då usbmodemet inte är låst. Du kan alltså köpa ett abb för 169:- i mån, sen kan du köpa dig ett simkort i portugal och använda. Usbmodemet kostar 4000:- löst. Sen kan du låta nån kompis eller nåt ha tele2 simkortet här i sverige då det även fungerar i mobilen. Vad jag vet är det bara Tele2 som inte har operatörslåst modem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Du kan skaffa Tele2 Mobilt Internet, då usbmodemet inte är låst. Du kan alltså köpa ett abb för 169:- i mån, sen kan du köpa dig ett simkort i portugal och använda. Usbmodemet kostar 4000:- löst. Sen kan du låta nån kompis eller nåt ha tele2 simkortet här i sverige då det även fungerar i mobilen. Vad jag vet är det bara Tele2 som inte har operatörslåst modem.

Så såna här modem går alltså inte att få tag på för ett rimligt pris utan abonnemang? nån som har en länk till ett modem?

Permalänk

Re: Mobilt bredband utomlands!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraelsarn
Hej!

Är så att jag ska flytta till portugal i ett halvår och skulle ju gärna vilja ha en bärbar dator med mig. Till den vore det ju inte helt fel att få en liten internet uppkoppling. Alternativet som kom upp var då mobilt bredband ala turbo-3g. Men hur funkar det utomlands. Finns det några bra alternativ eller blir det bara hutlöst dyrt helt enkelt?

/Fredrik

Kolla om det finns någon fon accesspunkt i närheten av där du skall vara?
http://maps.fon.com/

Permalänk

Re: Re: Mobilt bredband utomlands!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeyman
Kolla om det finns någon fon accesspunkt i närheten av där du skall vara?
http://maps.fon.com/

Nu känner jag mig helt lost! "Fon" vad är det för något, en telemast?

Permalänk
Avstängd

det är folk som delar ut sitt internet trådlöst till alla som vill ansluta...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
det är folk som delar ut sitt internet trådlöst till alla som vill ansluta...

så då är det bara att leacha på deras med ett trådlöst nätverkskort alltså?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraelsarn
så då är det bara att leacha på deras med ett trådlöst nätverkskort alltså?

Ja, du måste regga dig först på fon´s sida. Kravet är dock att du blir medlem och sätter upp en fon-accesspunkt på din egen anslutning... Men för 325 kr som det kostar kan du surfa gratis i resten av världen sedan. Sen är det väl bara att köra på om det finns en accesspunkt i närheten av där du skall vara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeyman
Ja, du måste regga dig först på fon´s sida. Kravet är dock att du blir medlem och sätter upp en fon-accesspunkt på din egen anslutning... Men för 325 kr som det kostar kan du surfa gratis i resten av världen sedan. Sen är det väl bara att köra på om det finns en accesspunkt i närheten av där du skall vara.

Men det här är ju ingen säker ansltuning, det kräver ju att det finns en acesspunkt där jag ska vara. Jag skulle hellre förlita mig på en egen anslutning som jag själv har fixat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraelsarn
Så såna här modem går alltså inte att få tag på för ett rimligt pris utan abonnemang? nån som har en länk till ett modem?

http://www.expansys.se/p.aspx?i=141528