IDE kablar med en kontakt?

Permalänk
Medlem

IDE kablar med en kontakt?

Finns det IDE kablar med en kontakt att få tag på? Typ som en floppykabel.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd

Har aldrig sätt nån sån, minst 2 drivar har det varit

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag letar också efter en ide med bara en kontakt, ytterst störande med både master och slave när man bara använder master.

Permalänk

Jag vet, använd saxen och klipp den sista. Jag har provat och det funkar

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir slave sladden då Master? Eftersom Master är ju i vanliga fall den sista..

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

hahahaha jag har en sån!!!! min polare hitta en dator i ett soprum och den har en sådan sladd, altså en ide med endast master eller slave har inte kollar jumper positionen än

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Hedersmedlem

Kablar med bara en kontakt blir tämligen värdelösa, för hur ska man annars kunna koppla in dem i andra änden?

Det går bra att klippa av sladden på valfritt ställe, se bara upp så det inte blir kortslutning nånstans ifall det sticker ut några stumpar av den gamla sladden.

Master och slave har bara betydelse om man kör med cable select, ställer man in ide-enheten manuellt på master eller slave kvittar det i vilken ordning de sitter på sladde. Dock kan man få roliga effekter om man exempelvis sätter moderkortet i mitten...

*tråd flyttad* också

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Kablar med bara en kontakt blir tämligen värdelösa, för hur ska man annars kunna koppla in dem i andra änden?
Dock kan man få roliga effekter om man exempelvis sätter moderkortet i mitten...

*tråd flyttad* också

Vad händer med moderkortet i mitten? nyfiken.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Jag har i någon gammal maskin ståendes med enbart 1 uttag för hårddisk, dock är den väldigt kort men det funkar ist för att knyckla ihop 90 cm kabel och gömma. Dock inte sett några sådana i datorhandeln

Permalänk

Jag har 2 sånna kablar med enbart 2 kontakter på. Satt i min Compaq som jag fick som numera agerar server, alltså åkte kablarna ner i en låda. Lite värdelöst med att ha bara en disk i en server... Men annars kan man göra som flera redan har nämnt, bara att klippa kabeln. Handlar ju om parallell överföring så om bara moderkortet och BIOS stödjer det så skulle man kunna ha oändligt med diskar på samma kabel. Är ju samma ledare som går vidare hela tiden så...

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pera
Vad händer med moderkortet i mitten? nyfiken.

Ärligt talat så vet jag inte, men jag har hört talas om att det ska bli väldigt konstigt då.

Men, jag är inte sämre än att jag kan göra ett försök, gamla moderkort och hårddiskar för mer eller mindre plågsamma datorförsök finns det än så länge gott om här hemma

Återkommer med resultat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Ärligt talat så vet jag inte, men jag har hört talas om att det ska bli väldigt konstigt då.

Men, jag är inte sämre än att jag kan göra ett försök, gamla moderkort och hårddiskar för mer eller mindre plågsamma datorförsök finns det än så länge gott om här hemma

Återkommer med resultat.

Bra med modiga människor, jag törs inte försöka. Har inga skrotdelar nu heller, ibland får man rensa.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Jag har stött på datorer (Fujitsu-Simens), där mittersta kontakten på PATA-kabeln skulle kopplas till moderkortet. Datorerna använde Cable Select. Kabelns totallängd c:a 20 cm.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Slogs halva Oskar000s el ut på grund av kortslutning nu eller?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Re: IDE kablar med en kontakt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Finns det IDE kablar med en kontakt att få tag på? Typ som en floppykabel.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319509 79kr

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Re: Re: IDE kablar med en kontakt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clintan_ttt
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319509 79kr

Det där är en floppy kabel

Permalänk
Hedersmedlem

Fram med rakbladskniven och snitta av ovanför mellersta kontakten och så en liten koll så inga ligger ihop. Klart!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChriZtoffer
[...]
Handlar ju om parallell överföring så om bara moderkortet och BIOS stödjer det så skulle man kunna ha oändligt med diskar på samma kabel. Är ju samma ledare som går vidare hela tiden så...

Inte riktigt så. BIOS har inte så mycket men den saken att göra, det är ju PATA-standarden som bara stödjer två enheter (plus moderkortet). Men SCSI klarar ju fler

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clintan_ttt
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319509 79kr

Haha du glömde smilyn...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Re: Re: Re: IDE kablar med en kontakt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robendo
Det där är en floppy kabel

Offf, fan... Iaf så när jag köpte mitt gamla |K8N Neo4 Platinum (PCB 1.0)| moderkort fick jag en IDE kabel med en kontakt. Som jag använder till min DVD-Brännare.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden!

Nu har jag klippt bort en ide kontakt, och gjort kabeln "rund" med hjälp av skalpell och eltejp :D. Så tänkte jag bara höra det där med kortslutning.. Kan något gå sönder om två "skalade" kablar nuddar varandra? Jag råkade nämigen gå lös med skalpellen och blottade några kablar.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Slogs halva Oskar000s el ut på grund av kortslutning nu eller?

Det har inte blivit något test pga jag just nu bor i ett katastrofområde.. eller rättare sagt, installerar bergvärme.

Får se om jag kan komma åt min samling med mindre värt datorskrot under veckan för ett test.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Återupplivar tråden!

Nu har jag klippt bort en ide kontakt, och gjort kabeln "rund" med hjälp av skalpell och eltejp :D. Så tänkte jag bara höra det där med kortslutning.. Kan något gå sönder om två "skalade" kablar nuddar varandra? Jag råkade nämigen gå lös med skalpellen och blottade några kablar.

Ja, det kan gå åt skogen om det är fel kablar som kortsluts.

Normalt sett när man rundar kablar brukar det räcka att man gör ett kort snitt mellan två ledare och sen drar isär dem längs hela kabelns längd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ok. tack för svar! Får ta och isolera med lite eltejp ^_^

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

sry för of t nu men har en polare som hade kopplat 1xdvd läsare 1xdvdbränare o en cdläsare på samma p-ata kabel och han köpte kabeln i en lokal dator butik men när jag frågade så sålde dom inte såna längre och jag undrar om någon vet om det finns att köppa någonstans.
(vet att det inte borde funka med 3st på samma kabel men hur f.. lykades då han??, vet att det var p-ata för jag köpte cdläsaren)

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
sry för of t nu men har en polare som hade kopplat 1xdvd läsare 1xdvdbränare o en cdläsare på samma p-ata kabel och han köpte kabeln i en lokal dator butik men när jag frågade så sålde dom inte såna längre och jag undrar om någon vet om det finns att köppa någonstans.
(vet att det inte borde funka med 3st på samma kabel men hur f.. lykades då han??, vet att det var p-ata för jag köpte cdläsaren)

Uppgifter från "en kompis" bör ju tas med en nypa salt.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

men jag såg på när han tog ur cdläsaren, och det var då jag såg att han hade 2 p-ata kablar som man kunde kopla in tre enheter till.
han hade 2x 80g hdd på en p-ata kabel och 3 cdenheter på en annan, och han kunde kopla in en enhet till.
ska fråga om han har någon bild på den datorn, är såld nu men han har haft den ganska många år så det borde ju finnas någon bild

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hedersmedlem

Och det FUNGERADE verkligen? Det tror vi inte på förrens det är bevisat.
Kablar med flera (ofta 5) kontakter finns men det är bara för att man ska ha bra avstånd mellan enheterna så t.ex. moderkortet till första enheten behöver spännas som satan (om det ens räcker fram).
Vad som fysiskt går att koppla in är en sak, en annan med protokollet som möjliggör överföringen, det kan inte hantera fler enheter.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

ok, jag vet inte om han kunde använda alla cdläsarna, jag såg bara att han hade kopplat 3 till samma kabel.
om någon vet vart det finns såna kablar så ´får ni gärna skriva, så jag kan prova.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ok, jag vet inte om han kunde använda alla cdläsarna, jag såg bara att han hade kopplat 3 till samma kabel.
om någon vet vart det finns såna kablar så ´får ni gärna skriva, så jag kan prova.

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=DEL-12...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

danke, ska beställa
men ska nog fundera utt nåt mer jag kan beställa samtidigt, blir ju lite jobigt med frakt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Hej! Tänkte fortsätta å skriva lite här..

Jag fick hem en rund IDE-kabel idag med board, slave & master kontakter.. Nu är det så att jag inte alls behöver dessa två "kontakter" utan vill kapa den..

Mellan Slave och Master är det ca 15cm vilket är perfekt.. Frågan är om det går att klippa bort "board" alltså den delen som ska sitta på moderkortet?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

borde väll gå, flytar ju bara "board" till någon av dom andra

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo