Permalänk
Medlem

höja spänningen på fläktkontakten?

tror att jag har spänningsförlust på vägen så jag undrar om man bara kan höja spänningen och på så vis "komma runt" problemet?
fläkten snurrar med 750-900 rpm, borde ligga på 1200.

några förslag?

Permalänk

Finns adapters så du kan koppla fläkten till en s.k. molex kontakt. Sånnadär som du kopplar strömmen till t.ex. gamla ide diskar.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Finns adapters så du kan koppla fläkten till en s.k. molex kontakt. Sånnadär som du kopplar strömmen till t.ex. gamla ide diskar.

Jepp, om du vill köra fläkten på maxvarv, koppla direkt till PSU. Om du går via moderkortet så regleras förmodligen fläktvarv beroende på temperatur.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

även om jag stänger av Qfan (asus styrprogram för fläktar) så ökar inte hastigheten ändå.

jag tror det beror på de långa kablarna som jag får en spänningsförlust.
här ser ni vad jag gjort:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

jag har parralellkopplat fläktarna och sen kopplat fanmaten i serie så den styr bägge fläktarna. rpmsignalen är endast inkopplad på den närmsta fläkten eftersom jag var rädd för det skulle bli problem om man kopplar in två rpm signaler i samma kontakt på moderkortet.

den enda lösningen som jag annars kan komma på är om jag använder två kontakter på moderkortet och två fanmates.
men det är enklare och snyggare så som det är kopplat nu, därför drar jag mig för att koppla in det med två seperata kablar

men jag förmodar att svaret är att det inte går att höja spänningen på en kontakt, eller?

Permalänk
Medlem

Som sagt, det finns adeptrar att köpa så du kan ta strömmen direkt ifrån nätagget för en tjuga, eller om du är bara lite händig och har samlat på dig lite "reservdelar" gjort på 3 minuter.

Ohh btw, fanmate stjäl alltid ström/rpm.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

om jag har 12 volt på pinnarna på moderkortet och 12 volt på nätagget, hur ska det hjälpa?
spänningen försvinner nån stans på vägen, då kommer det väl inte hjälpa om jag tar strömmen från annat håll?

provade innan med bara en fläkt och kort kabel med fanmaten, har för mig att det gav mig runt 1200 varv ändå.
annars får jag dra en kabel till var fläkt och köpe en till fanmate.

Permalänk

Skaffa en tjock kabel (helst av nån ädelmetall så sänker du resistansen nånting så enormt.
Nä, men seriöst, har du inte en trådtunn kabel så kan jag inte tänka mig att det blir så mycket resistans på vägen.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
om jag har 12 volt på pinnarna på moderkortet och 12 volt på nätagget, hur ska det hjälpa?
spänningen försvinner nån stans på vägen, då kommer det väl inte hjälpa om jag tar strömmen från annat håll?

provade innan med bara en fläkt och kort kabel med fanmaten, har för mig att det gav mig runt 1200 varv ändå.
annars får jag dra en kabel till var fläkt och köpe en till fanmate.

Har du kollat vad du har för spänning över fläktarna och har du kollat om det blir någon skillnad om du kopplar direkt mot nätaggregatet? Kan ju hända att kontakten på moderkortet inte orkar driva mer än en fläkt. (lite långsökt kanske, men enkelt att testa)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

mycket sant...

men om jag kopplar in fläkten till nätagget kommer jag fortfarande att kunna läsa av rpm (förutsatt att jag har den kabeln kvar i moderkortet?
eller krävs det både ström och rpm från moderkortet för att kunna läsa av rpm?

annars blir det lite svårt att veta vilket som är bäst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
mycket sant...

men om jag kopplar in fläkten till nätagget kommer jag fortfarande att kunna läsa av rpm (förutsatt att jag har den kabeln kvar i moderkortet?
eller krävs det både ström och rpm från moderkortet för att kunna läsa av rpm?

annars blir det lite svårt att veta vilket som är bäst

Jepp, det stämmer. Har så själv med några fläktar som är byggda så, dvs. har en trepinnars kontakt med endast en sladd för rpm, och en molex kontakt för ström. Lite puckad att köpa dem, men tänkte inte så långt just då på affärn :/

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.