Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk

jag lämnade in mitt grafikort för att fläkten lossnade när jag satt å spela :S, Då får jag hem "böter" för att jag inte sagt vad som är fel på kortet, jag betala aldrig , då tänkte jag att jag hämtar kortet och köper en ny fläkt eller lagar det nuvarande, då hade dom "kastat" det

Permalänk
Medlem

En gång när jag var på PCCity så frågade jag vart dom hade ram-minnen någonstans och killen i kassan frågade vad ram-minnen var för något.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av 412
Ahh nostalgi, kommer ihåg det som igår....julen -95 när jag fick värsting datorn no 1....en 50 mhz med 500 mb i ram minne!
*klipp-i-klipp*
--------------------------------------------------------------------------------

.. oj, min första dator var en 133 mhz med 16 mb i ram.

*kunde inte låta bli* [/B]

Min första var en 33mhz, 4 eller 8mb,, tror fan tom det var 4 mb ram minne.. 400mb hd

Permalänk
Medlem

Snappade upp någon som sade "Du kolla! den här datorn har ju högre nummer på grafikkortet och är MYCKET billigare!" tror de var en kund dock. Kollade på de misstänkta datorerna och så att det låga nummret var ett radeon X1900 kort och den andra hade nVidia 6200 grafik.
Tror dock det var ett par okunniga kunder ^^

EDIT:
såg precis i telias bredbandsväljare:

Citat:

Exempel på multiplayer-spel är Quake, The sims
Counterstrike, Battlefeild 1942, Need for speed m. fl.

Sen när blev the sims multiplayerspel?

Permalänk

jag var in i den lokala datorbutiken och skulle köpa headsett, så jag fråga vilket headsett han k7unde rekomendera, han bara öö vadå menar du domdär, ööööö öron ljuds mufffarna ? hahahaha

Permalänk
Medlem

Haha, det måste ha varit den där gången då jag skulle köpta till 512mb ram-minne till min systers dell :), gick in på den ''lokala'' datoraffären ( bor 3mil från närmaste stad ) så sa jag '' aa tja, skulle vilja ha en sticka 512mb DDR pc3200 minne till syrrans dell '' då sa herr sliskig person i kassan '' vaee ? dell har väll special ?, ska kolla i lagret'' han sprang bort i 10min ( tog väll en fika eller nått ) och kom tillbaka '' ja jo dell har special till sina, men du har lite tur vi har ett gäng sådana på lager, det blir 1500kr för den'' Jag trodde inte han var på riktigt och frågade om han drev med mig, svaret blev nej, jag blev för bannad på hans inkompetens och bad han fara åt He*****

Såhär i efterhand garvar man åt det men jag var lite arg på han

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Macke
Haha, det måste ha varit den där gången då jag skulle köpta till 512mb ram-minne till min systers dell :), gick in på den ''lokala'' datoraffären ( bor 3mil från närmaste stad ) så sa jag '' aa tja, skulle vilja ha en sticka 512mb DDR pc3200 minne till syrrans dell '' då sa herr sliskig person i kassan '' vaee ? dell har väll special ?, ska kolla i lagret'' han sprang bort i 10min ( tog väll en fika eller nått ) och kom tillbaka '' ja jo dell har special till sina, men du har lite tur vi har ett gäng sådana på lager, det blir 1500kr för den'' Jag trodde inte han var på riktigt och frågade om han drev med mig, svaret blev nej, jag blev för bannad på hans inkompetens och bad han fara åt He*****

Såhär i efterhand garvar man åt det men jag var lite arg på han

lite rätt hade han .. dell köra lita halvstandad men oftat så brukar de vara de vanliga..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
lite rätt hade han .. dell köra lita halvstandad men oftat så brukar de vara de vanliga..

Jo ja vet, en annan polare har inte vanliga minnen i sin dell, men jag sa ju vilka det skulle vara vanliga ddr pc3200

Permalänk

Var inne på clas ohlsson förr ett par veckor sen och frågade om dom hade en 9pin kontakt eller en s-videokabel till grafiktortet. killen sa ja och drog fram flera olika nätverkssladdar.. snacka om att jag blev paff....

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk

ringde lokala databutiken och frågade om dom hade en tp adapter (rak till korsad). Fick svaret att dom inte hade.

Kollade lite på nätet och frakten kostade för mycket så kändes onödigt att beställa där så funderade lite på andra lösningar.

Gick till lokalbutiken igen med min långa tp kabel och funderade om dom kunde göra om den till en korsad eller om dom hade en billig liten hubb men nämnade även att dom kunde kanske ta hem en tp adapter från någon leverantör.

Men han verkade inte veta om dom hade någon tång för att fixa med kabel och kändes väl som han aldrig hade gjort det förrut.
Och han hävade att nä det finns ingen sådan adapter och han hade pratat med chefen efter vårat samtal och han sa samma sak.

Men jag stog på mig och sa att jag hade sett det på många olika sidor på nätet att det fanns så han sa att han skulle kolla om han hittade något hos leverantörerna.

Medans han gjorde det gick jag och kollade bland deras kabeltillbehör och undra vad som fanns där =D

klart det fanns en tp adapter (rak till korsad)

ni skulle sett minen Så det löste sig på ett smidigt sätt.

Permalänk

Något som jag börjar bli mer orolig över är hur alla "wannabe 1337 haxxors" rekomenderar folk fel saker, köper fel saker och bara är allmänt okunniga och dryga på forumen. Snart så lär någon starta "Berätta dina roligaste minnen från kassa medlemar med n00b kunskaper här!!!"

På den gamla goda tiden så var det kvalitet på alla inlägg, nu har det fan spårat ur och blir mer och mer kvantitet utan någon som hällst nyttig information.

Har i alla fall ett par trevliga minnen från personer som tror att de kan mer än mig bara för att de är äldre än mig. För pinsamma för att skriva här.

Ett trevlig minne är när jag skulle köpa ett 2gb SD-micro modell sandisk standard. Går in i butiken och säger att jag ska ha ett 2gb gb SD-micro sandisk. Visste att det fanns i lager så då ska det inte vara några problem.

Säljaren = -
Jag = *
-Hmm, det finns inga 2gb minnen till dem?

*Joo, jag är helt 100% säker på att det finns, kolla på er hemmsida.

Snubben muttrar och kollar på hemsidan.

-Jo, men titta fan de har släppt ett 2gb minneskort.

*Mjo, vet det vill ha ett sånt, sandisk 2gb.

Snubben muttrar ytterligare.

-Du vet att de inte finns i lager?

*Du skojar, kollade erat lager saldo här i butiken och ingen har gått före mig.

Snubben muttrar ytterligare lite för sig själv och han tänker. Får skylla på att hissen inte gick ända upp kl 17:00 en fredag.

-Men du skulle ha ett micro kort 2gb sandisk?

*ja, ett sandisk SD-micro 2gb. Ska jag visa det på skärmen?

Snubben vrider på skärmen och visar mig minneskortet

-Se, micro 2gb sandisk, vi har inga i lager.

Men ojj, vad konstigt han kollar på memory stick micro. Tänker dock för mig själv och säger snällt igen

*Är detta ett 2gb Sandisk SD-Micro?

Nu tänker han igen och hissen verkade gå ända upp, trodde jag.

-Mjo, ska vara ett Micro 2gb sandisk.

*Men är du inte inne på memory stick micro? Jag ska ha ett SD micro.

-Ojj, visst fan du har rätt.

Hissen gick nu äntligen ända upp och han klickar in sig på SD-Micro och visar mig skärmen.

-Titta, har har vi ju den 2gb SD-Micro Sandisk.

*Jo, vet det. Jag tar en sådan.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nait
vem av dem var det?

Haha aldrig vart inne på datacorner men låter ju lite småroligt

Något lite småroligt. Måste säga redan nu att jag inte är spec datorkunnig.

Lämnat in min externa hdd på OnOff p.g.a. att den inte funkade, fick felmeddelandet "Det går inte att bla bla bla diskstrukturen är skadad".

Jag får prata med deras datortekniker och han påstår att det är fel på den och att jag inte kan ha orsakat felet så han måste skicka in den och jag ska få tillbaka den på garantin efter 3 veckor.
Efter en vecka får jag ett brev där det står att jag kan hämta den till en kostnad av 400:-.
Har dock inte hämtat den än, (Ca. 2 veckor sen jag fick brevet.)
Någon som vet varför dom vill ha 400 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nnart
Haha aldrig vart inne på datacorner men låter ju lite småroligt

Något lite småroligt. Måste säga redan nu att jag inte är spec datorkunnig.

Lämnat in min externa hdd på OnOff p.g.a. att den inte funkade, fick felmeddelandet "Det går inte att bla bla bla diskstrukturen är skadad".

Jag får prata med deras datortekniker och han påstår att det är fel på den och att jag inte kan ha orsakat felet så han måste skicka in den och jag ska få tillbaka den på garantin efter 3 veckor.
Efter en vecka får jag ett brev där det står att jag kan hämta den till en kostnad av 400:-.
Har dock inte hämtat den än, (Ca. 2 veckor sen jag fick brevet.)
Någon som vet varför dom vill ha 400 ?

Felsökningskostnad som du inte borde behöva betala?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Felsökningskostnad som du inte borde behöva betala?

Okej? Räcker det med att jag säger det på affären eller? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nnart
Okej? Räcker det med att jag säger det på affären eller? ^^

Om du hade garanti kvar så ska det inte kosta något.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

kanske är lite halvoff men en snubbe på telias surport fuskade nog på intagningen han ville stört omöjligt gå med på att win 2k3 server finns

sa åt han att googla eller palla dig hit så att han kan se han blev tyst 10sec och började med vanliga bortförklaringar med annat skit som pföljd

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
kanske är lite halvoff men en snubbe på telias surport fuskade nog på intagningen han ville stört omöjligt gå med på att win 2k3 server finns

sa åt han att googla eller palla dig hit så att han kan se han blev tyst 10sec och började med vanliga bortförklaringar med annat skit som pföljd

Haha, det finns ju en fin gammal supportlogg på just det där. Hittar den inte dock.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-\n-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
Kan man inte sammanfatta detta som att konsumenterna är för intresserade av priset. För oftast är det så att man får vad man betaler för, men datorerna är det ju näst intill samma skit i, så då får dem gå efter servicen istället.

Många kör med snacket "jag vet en bra butik men dem är dyra" ja antagligen för dem är bra o kan sina saker. Elgiganten, On Off och Siba kan inte mycket, alltså ingen direkt utbildad personal alltså ett billigare pris. Inte mer med det.

Så sluta klaga o betala det där lilla extra som lite service kostar.

Precis som att ett nätagg för 1000 spänn oftast är bättre än det för 500 spänn. Och i det fallet är det inte så mycket snack om saken då väljer oftast folk det för 1000 för det är bättre utan att gnälla så mycket. Men när det gäller att betala för service så verkar folk vara allmänt kräsna.

Och kom nu inte med enstaka exempel där butiken är dålig + har höga priser. För det finns säkert, men överlag så tror jag att de ställen som har bra service och som kan en del oftast är dyrare. Betal då för det istället för att gnälla.

gammal post javisst men bara måste...

vadå betala o gnäll inte, vadå support? O köper man på OnOff/Siba/Elgiganten så får man rent av skräp jämfört mot .komplett/datorbutiken/dustin osv

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triskelon1
gammal post javisst men bara måste...

vadå betala o gnäll inte, vadå support? O köper man på OnOff/Siba/Elgiganten så får man rent av skräp jämfört mot .komplett/datorbutiken/dustin osv

Skräp i dina ögon kan vara rena fyndet i någon annans, komponenterna i datorer brukar dock vara samma märken.
Eller tror du OnOff/Siba/Elgiganten har andra AMD/intelprollar i sina burkar t.ex?

OnOff/Siba/Elgiganten vs komplett/datorbutiken/dustin??
Jämför man på det viset är man ute och cyklar ganska vingligt..
Jag tycker den här tråden är rent patetiskt pinsam vad det gäller huvuddelen av inläggen.
OnOff/Siba/Elgiganten är stora varuhus med en jäkla massa skit på hyllorna, tvättmaskiner, teve, stereo, dammsugare etc etc., försäljarna där är inte anställda för att agera expertis på något som helst vis.. Dom är där för att sälja, sälja och åter sälja..
Dom flesta riktigt duktiga försäljarna är oftast lyckligt omedvetna om detaljer för varan dom säljer. Dom läser i stort sett bara vad det står på chassiet, och utgår från det i säljsnacket. Det är ju mest bara Svenssons som handlar där.
Komplett/datorbutiken/dustin är ju nishade just på datorer och datortillbehör och har lite mer kritiska kunder som oftast vet vad dom håller på med.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

handlade inte om kompetensen på säljarna utan på "bara betala o sluta gnäll"

o prismässigt så får man definitivt skräp, varje gång man går in på siba/onoff/elgiganten o ska kolla på ett par lurar eller spel så får man ge igenom "datorhörnan" man gör inte mycket mer än fnyser o skakar på huvudet.

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
kanske är lite halvoff men en snubbe på telias surport fuskade nog på intagningen han ville stört omöjligt gå med på att win 2k3 server finns

sa åt han att googla eller palla dig hit så att han kan se han blev tyst 10sec och började med vanliga bortförklaringar med annat skit som pföljd

Win 2k3 fanns väl inte med i deras felsöknings schema ^^

Permalänk
Medlem

Oh nej! folk som inte kan datorer lika bra som oss! ve och fasa! vilka wannabes! skärp er, alla sitter inte och slöläser på forum och pillar med voltmoddar hela dagarna...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Oh nej! folk som inte kan datorer lika bra som oss! ve och fasa! vilka wannabes! skärp er, alla sitter inte och slöläser på forum och pillar med voltmoddar hela dagarna...

vi säger inte att vi är bäst elelr?

vi klagar på folksinkompitens som tror att de är något som kan något som de inte kan

jag räknar mig någ till medelmåtan eller straxöver.. det är mycket jag inte kan.. folk här på forumet kan i stora drag alla proppar som gjorts o deras mhz osv..

samma sak med folk som gillar bilar.. de som håller på med det kan det mesta som är värt och kunna resten är fårsvårt så det krävs experter..

sen så har vi "fjortisarna" som tittar på när folk kör runt i deras bilar och antyder massa skit som de inte har en aning om..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
vi säger inte att vi är bäst elelr?

vi klagar på folksinkompitens som tror att de är något som kan något som de inte kan

jag räknar mig någ till medelmåtan eller straxöver.. det är mycket jag inte kan.. folk här på forumet kan i stora drag alla proppar som gjorts o deras mhz osv..

samma sak med folk som gillar bilar.. de som håller på med det kan det mesta som är värt och kunna resten är fårsvårt så det krävs experter..

sen så har vi "fjortisarna" som tittar på när folk kör runt i deras bilar och antyder massa skit som de inte har en aning om..

Huga..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

vafan, skapa en annan tråd om ni inte ska hålla er till topic.
Lite humor i tråden, skapa en tråd där ni vill hacka på folk som klagar på okunnig personal o obefintlig service.

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Inte personalens fel, men ändå. Var inne på Kjell o Co sist jag var i karlstad, ser något intressant "CPU Stand" Det var en hylla som man ska ställa burken i, och på sidan står det: Keeps your CPU stable and removes vibrations. Ja just det, CPU hållare xD

Permalänk

Nu skall jag ge mitt lilla bidrag hit. Köpte min allra första egna dator för ett par år sen, läste på som as och lärde mig det mesta. (blev nog en av de mest skillade i skolan på ca 4 veckor, detta kanske säger mer om skolan iofs ) Jaja, blev hur som helst en compaq från elgiganten, var faktiskt riktigt prisvärd och bra för att vara därifrån. Den funkade jättefint ett bra tag, tills dvd:n helst plötsligt la av. Eftersom det är en märkesdator är det ju "livsfarligt" att pilla i den, så jag och mina kompisar kolla de lite diskret vad som kunde vara fel. Men vi såg inget, dock trodde vi att det var nåt glapp i nån kabel. Så nu lämnade jag och min kära far (som är ganska så kass på datorer men en hejare på excel) in den på elgiganten. Där vi fick höra följande:
1. De har ingen support i sverige eftersom den var citat "inkompetent".
2. Den måste därför skickas till Danmark, det går en lastbil dit och en hem i veckan...
3. Om det är virus på datorn så jag att få betala för att få de borttagna, de kan scana den gratis men inte ta bort dem, skulle kosta ca 600kr... -.-
4. Supporten kan ta upp emot 6 veckor.

Men vad skulle jag göra? Dessutom så visste jag ju att det inte kan ta 6 veckor att kolla en dator och ev byta dvd:n så jag lämnade in den. Veckan efter fick jag reda på att det skulle lanas på sportlovet, och jag anmälde mig och var helt säker på att "5 veckor tar ju inte supporten". Blev inget lan jag kan ju upplysa er om. Fick datorn veckan efter med följande felrapport:
Glapp i strömkablen..........

Dock skall elgiganten ha credit för att de inte är helt inkompetenta. Och så måste jag ge ett hedersomnämnade till Microstore Borås, riktigt grym personal som alltid kan hjälpa till och vet vad de gör.

P.S Datorn jag har nu fick mig att läsa på ännu mer eftersom det var den första datorn jag byggde själv, så nu kan jag ännu lite mera, dock så är jag väl inte mer än hyfsad. Ni datakunnig på sweclockers är mina "gudar" ;). D.S

Barnslig till tusen Trött

Visa signatur

No kill whitout skill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Om du hade garanti kvar så ska det inte kosta något.

Fick ut den gratis utan problem
Kan citera killen i affären..
"Vi fick tillbaka hårddisken från bla..bla..bla.. och dom sa att det inte var något fel på den, det var bara att den inte var formaterad."

Tycker det passar in i tråden

Permalänk

För ett tag sen när jag inte var så datorkunnig så gick ja till inet och skulle ha en 256 sticka till datorn. Hade PC2700 i datorn, och så fick jag ett PC2100 för att "processorn inte klarade PC3200 för att den gick i 2 ghz".

Gick hem med ett PC2100 minne och satte de i datorn och sänkte och prestanda-boosten blev ungefär 0.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||