Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk
Medlem

Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Tror rätt många vet hur det är attt gå in i en datoraffär med n00b personal om man råkar behöva nåt där och inte hinner köpa på nätet.:D
Ja eller ännu värre om nåt strular och man vill få nytt på garrantin...
Vanlig kommentar är då, citat "har du testat att installera om windows?"

Har ett anntal såna erfarenheter själv och kan ju ta några.

När dom stoppade i ett socket 7 mobo och en K6-2 450 i min gammla AT låda innan jag var så haj på mobo, cpu:er mm så hade dom nötterna satt garrantilappen på heat spredern och flänsen på det utan pasta eller nått.....
Snacka om optimalt

Fick man ju fixa till själv likt förbanat och koppla in devärse småkablar mm som dom glömt eller nåt.....

Har en till......
Jag har monterat en Socket A kylare på mitt GeForce 3 för 1 år sedan.. snyggt med silver platta i mellan och borrade och gängade 2mm hål för att passa dom 4 hållen som fins runt GPU:n.....
Ja det blev proffsigt i alla fall.....
Vi råkade nämna det där....
Då skröt han om hans TNT 2 modd......
Han tog fram en liten socket 7 fläns och sa... citat" Jag limmade denna på den gammla flänsen och nu har jag en temp på 50C *smile*"
Mohaha....

Permalänk

Re: Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
..Han tog fram en liten socket 7 fläns och sa... citat" Jag limmade denna på den gammla flänsen och nu har jag en temp på 50C *smile*"
Mohaha....

Jag kan då skryta med att mitt Geforce256 är uppe i 72 grader nu

Permalänk
Medlem

för länge sen pratade jag med en kille i lokala elektronik affären som insisterade på att hur många beräkningar en dator kunde utföra ine hade något som helst att göra med processorn utan sköttes helt och hållet av hårddisken. citat "processorn används ju bara för att ge dig ett grafiskt gränssnitt i windows".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slax
för länge sen pratade jag med en kille i lokala elektronik affären som insisterade på att hur många beräkningar en dator kunde utföra ine hade något som helst att göra med processorn utan sköttes helt och hållet av hårddisken. citat "processorn används ju bara för att ge dig ett grafiskt gränssnitt i windows".

Mohaha.... den var bra...... kompisen vissade mig denna sidan...
ska vara ricktiga nöter i den affären för han bor där....
http://www.datatema.se/webshop_details.php?det_id=1125
Endast för överklockning

Permalänk

Hehe det var ja de

Permalänk
Medlem

"Skapa ett eget datapaket"

Permalänk
Medlem

"Jag tar 17 ettor och 8 nollor, fast du, vad ligger ettorna i nu då? Kanske bäst jag nöjer mig med 10."

Visa signatur

Goatpower.Se | DayofDefeat.Nu | DayofDefeat.Net
HDTV für die ganze familie!

Permalänk

Går inte i data/dator-affärer.
Endast online.
Annars knäckar ju kult-siba reklamen fortfarande.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Legendarisk

förra gången jag var i en databutik så letade jag efter gamla handkontroller att lira gamla spel med på min 486, typ nintendo style
geniet i kassan trodde att alla kontroller var kontrollerkort för hds... nåt annat fanns ju inte...
annat som har hänt i samma butik är att man vill köpa minnen och samma person börjar rabbla priser på hds osv.

bara man lyckas undvika idioterna så föredrar jag att handla i en riktig affär, lättare att klaga när prylarna går sönder

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Detta var inte i en datoraffär men iallafall, hörde två äldre herrar säga så här. Gubbe1 -Har du sånt där altavista i din dator? Gubbe2 -Nej vad är det?

Permalänk
Medlem

Min kompis var på OnOff. Då stod säljarna och diskuterad vad det var för fel på tv:n då detstod: Strömförsörjningsfel. Ena killen svarade på fullt allvar och sa: Testa tt vänd på kontakten! Phet LOL. En annan gång hade de försökt förklara TVout för en annan kund, ja jäjvlar....

Visa signatur

Don't Fuck When You Don't Have Money

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diaxon
Min kompis var på OnOff. Då stod säljarna och diskuterad vad det var för fel på tv:n då detstod: Strömförsörjningsfel. Ena killen svarade på fullt allvar och sa: Testa tt vänd på kontakten! Phet LOL. En annan gång hade de försökt förklara TVout för en annan kund, ja jäjvlar....

"Hörru, det här med + och - är allvarliga saker ..."

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på just nu var en försäljare på Euronics som försökte kränga en DVD-spelare när jag var ute efter en S-VHS kabel.
Hans argument var att jag ändå bara skulle få apdålig bild på tv:n, så det var meningslöst att koppla in datorn till den, när jag "bara" kunde lägga ut 1000:- extra och få en DVD-spelare. Jag stod en längre stund och förklarade för den inte allt för trevliga försäljaren varför jag minsann visst ville ha en S-VHS kabel och ingen sunkig DVD-spelare från United för 1200:-. När jag slutligen lyckats komma så långt som kassan gör försäljaren ett sista försök att övertyga mig om att köpa en DVD-spelare genom att påpeka att man behöver "ett väldigt bra grafikkort, typ GeForce 2" för att det skall vara någon idé att koppla datorn till tv:n. Han såg nästan lite ledsen ut när jag förklarade att det minsann bara var bra, då jag hade ett Gf4.

Nåja, det hade kanske inte så mycket med datorförsäljare att göra, men den tomten var nog ta mig fan den skummaste försäljaren jag mött.

Ps. Varför talas det så ofta om dumma försäljare, finns det ingen som haft goda erfarenheter? Jag vill minnas en försäljare på Skribofont(R.I.P) som både var riktigt kunnig, väldigt hjälpsam och tydligt led av ett enromt Cola-beroende. En riktig, hederlig, datornörd alltså. Jag var in där för att inhandla ett moderkort, som de tyvär precis sålt slut, då den här killen rekomenderade ett annat kort - som han påstod skulle vara bättre. Istället för det vanliga säljarsnacket drog han fram ett par olika rescentioner, bla från tomshardware, för att styrka sitt uttalande. Jag stod och snackade med honom en längre tid, och när allt var klart bjussade han dessutom på en burk Cola. Det kallar jag service.

Permalänk
Medlem

Människorna på Sekvencia inne på Klarabergsgatan är lustiga. En gång fick jag komma tillbaka efter fem minuter eftersom jag upptäckt någon felaktighet i det jag köpt tre gånger. Det var fel kvitto, fel grejer i lådan och så vidare. Då hade jag stått och instruerat expediten:

- Jag vill ha en extern låda för 2.5" hårddisk med firewire-anslutning
- Ey, vaddå?
- Jo, jag sa att jag ville ha en extern låda för 2.5" hårddisk med firewire-anslutning
- Ööh, tror inte vi har såna ...
- En sån där *pekar*
- Jaha, cool *går för att hämta*
- Nej, inte den! Den till vänster!
- ...
-VÄNSTER!!!!

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Våran älskade n00b affär heter iaf Swedeport...
De som jobbar där är ganska roliga hehe
Jag frågar efter ett mobo och killen undrar vad det är...
Han undrade också om man behövde ta med sid datorn till DH. Han trodde på fullt allvar att det redan fanns färdiga datorer
De som jobbar där brukar stå och spela CS på tyska n00b servrars.. De har ALLTID 0 20 i stats ungefär.. Jaja dom suger

Visa signatur

Näe men är det inte "era lol"-RoBBuzZ? Snabbt tar han tronen som lol-missbrukaren #1 med ännu ett klockrent citat! /ThreadZ

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om en del grejjer genom mina dar.
Mest har jag blivit grundlurad pga min egen okunskap, något som tyvärr alltför många datoraffärer utnyttjar hos sina kunder.

Detta hände inte mig, men är ändå rätt dålig stil. Jag var inne på "LC data" här i stan (förmodligen världens sämsta butik) först och främst sitter en fåne och knappar på datorn, jag ställer mig vid disken och harklar mig, och efter en kvart kommer han.
Jag ska ha en 10/100Mbit hub, och tre 100Mbit nätverkskort.
Medan han plockar fram grejerna kommer en annan kund in (40år kanske) och jag hör dem snacka. Detta var på den tiden då voodoo2 var ganska nytt. Då hör jag detta: "Ja, jag behöver ett bra grafikkort för bildbehandling". Försäljare: Då ska du ha 2 st voodoo2 kort, det är det bästa på marknaden". lol?
Senare när jag kommer hem har iddin i kassan gett mig en hub som bara klarar 100mbit, samt 3 st 10mbit nätverkskort. suck.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för en sak när jag hade fått Adsl och var nere på en viss affär och skulle köpa lite nätverksgrejs.
Ska väl säga att jag inte visste särskilt mycket om nätverk på den tiden.
Jag sa att jag behövde en Router och nätverkskort blabla.
Då började token att visa mig en usb-hubb !
Jag insåg direkt vad han höll på med, men jag spelade med lite och ställde lite frågor om den som han naturligtvis inte kunde svara på. Tillslut så berättade jag att det inte hade något med nätverk att göra.
Sedan gick jag från denna butik till en annan mer data inriktad butik.

För er som vill veta heter den första butiken ONOFF !

Permalänk
Medlem

Inte på riktigt men på internet..
Men mitt nätagg pajjade och jag skulle få ny på garantin, först trodde jag inte det så jag tänkte skruva upp det och kolla lite, såg att warranty sealen var där så jag la ner med skruvandet och skickade den till dom..

"Nej, det är ett likadant. Ditt är ju sönder så det blir inte samma...
*ler*"

"Om jag skickar ett agg till dig, bara jag slipper få en puss av dig...
Men det klart har du nån brutta i närheten så är det ok *ler*

Men tänk på att mina snubbar kommer att ta bort tre skruvar hehe"

För att jag hade tagit bort EN skruvjävel så tog dom bort 3, sen hade dom TEJPAT ihop den, fan för dom säger jag

Permalänk
Medlem

gillade oxå skribofont tills dom kursade samma dag som jag skulle skicka in mitt trasiga mobo, men det hade juh inget med personalen att göra.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Jag har varit med om en del grejjer genom mina dar.
Mest har jag blivit grundlurad pga min egen okunskap, något som tyvärr alltför många datoraffärer utnyttjar hos sina kunder.

Detta hände inte mig, men är ändå rätt dålig stil. Jag var inne på "LC data" här i stan (förmodligen världens sämsta butik) först och främst sitter en fåne och knappar på datorn, jag ställer mig vid disken och harklar mig, och efter en kvart kommer han.
Jag ska ha en 10/100Mbit hub, och tre 100Mbit nätverkskort.
Medan han plockar fram grejerna kommer en annan kund in (40år kanske) och jag hör dem snacka. Detta var på den tiden då voodoo2 var ganska nytt. Då hör jag detta: "Ja, jag behöver ett bra grafikkort för bildbehandling". Försäljare: Då ska du ha 2 st voodoo2 kort, det är det bästa på marknaden". lol?
Senare när jag kommer hem har iddin i kassan gett mig en hub som bara klarar 100mbit, samt 3 st 10mbit nätverkskort. suck.

Är väl inget större fel med 2 st voodoo 2 kort eller? Dom gick ju att koppla ihop via SLI och få bättre prestanda. Jag misstänker nog att det är du som hade lite fel här faktiskt.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Skulle köpa EDO-ram till en gammal PII:a, skickade min far, då jag inte hade tid. Han tar med sig manualen till moderkortet för säkerhets skull.
När han kommer hem med minnet så fungerar det inte. Jag kotrollerar kvittot, där står det 133MHz SDRAM.
Första och sista gången vi handlade på DataPrince.

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem

Var med om en helt sjuk sak på den lokala dator shoppen.
Min kompis hade precis fått 5 stycken nya 120 GB hårdiskar lagom till DH så han behövde givetvis skruvar.
vi pallrade oss ner och han frågar om dom har en påse med vanliga skruvar som man använder till sånna ändamål.
Tjejen i kassan tittar på oss med stel blick men går sedan ut i lagret.
Det går väll 10 minuter sedan springer all personal i affären runt som hönor och ingen vet vad dom letar efter.
När vi bestämt oss för att skita i det och köpa någon annan stans så frågar tillslut en kille "ville du ha en hel påse?"
"givetvis, med runt 20-30 st i" svarade vi och dom fortsatte med sitt sökande.
efter 20 minuters väntan så kommer hon tillbaka ifrån lagret med EN skruv. "Ja det var allt vi hade"
Sanslöst

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron

Är väl inget större fel med 2 st voodoo 2 kort eller? Dom gick ju att koppla ihop via SLI och få bättre prestanda. Jag misstänker nog att det är du som hade lite fel här faktiskt.

Men de fungerar bara i 3D... De har inget 2D-läge...
DVS. De fungerar inte bra be bildberarbetning...

Det går iofs att köra 2D med V2-korten men då måste man köra en speciell liten drivrutin... och det fungerar bara i Win 2K och de hadde ej släppts på V2-Tiden...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Hade en kompis vars kära moder kom på att sonen ville ha lite olika dataprylar till sin födelsedag.
Då sonen ville bli firad på eftermiddagen, sprang die Mutter och köpte ett presentkort på 600kr i den lokala datorbutiken.
Efter kalas och firande trallar killen ner till butiken och möts av skylten "Stängt p.g.a. konkurs"...

Snällt av butiksägaren att sälja presentkort och sedan stänga...

Visa signatur

Jag är en n00b, om du inte gillar min frågor så lär upp mig, då ställer jag dem inte...

Inte för att jag är anti eller nåt.....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm

Men de fungerar bara i 3D... De har inget 2D-läge...
DVS. De fungerar inte bra be bildberarbetning...

Det går iofs att köra 2D med V2-korten men då måste man köra en speciell liten drivrutin... och det fungerar bara i Win 2K och de hadde ej släppts på V2-Tiden...

Rätta mig om jag har fel, men bildkvaliteten var väl också sämre än exempelvis ett matrox-kort?

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme

Rätta mig om jag har fel, men bildkvaliteten var väl också sämre än exempelvis ett matrox-kort?

Jo, bildkvalitén på Voodoo 2 korten var nog sämre än det mesta. Fast fan så fina de var att spela med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron

Är väl inget större fel med 2 st voodoo 2 kort eller? Dom gick ju att koppla ihop via SLI och få bättre prestanda. Jag misstänker nog att det är du som hade lite fel här faktiskt.

Alså killen var typ en som en farsa, som ska kolla på semesterbilder eller någonting. Va fasen ska man med 2 st 3d acceleratorer till när man ska leka i paint?
Jag tror knappast att han satt i 3ds Max eller nått sånt

Permalänk
Avstängd

Har en polare som lämnade in sin dator för att få fläktarna utbytta då dom lät vädligt dåligt, han kommer tillbaka med ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme

Rätta mig om jag har fel, men bildkvaliteten var väl också sämre än exempelvis ett matrox-kort?

Jag vet inte riktigt... men det var fetare drag (om man gämför med kort av samma ålder...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

He he... var roliga inlägg detta
Sednast jag var nere på n00b affären för att köpa musmattor så hörrde jag när en pratade med en kund.....

"Ja, jag har ju lyckast installera modemet men jag får inte det att fungera.
Jag tror felet ligger i windows så du får nog installera om"

Dom föreslår fan alltid att man installerar om i den affären.

Sedan hörde jag av en via ICQ en att dom lyckades radera en hårdisk när dom skulle installera ett grafikkort åt hans kompis.

Hur fan gör man då licksom?