Permalänk
Medlem

Textformat i mail?

hittade ingen riktigt lämplig kategori för denna..

vissa jag mailar klagar på konstiga nuffror i texten. det ser bra ut när jag skickar, men svarstexten (deras citering alltså) ser ut tex såhär:

Citat:

ja det gäller ju att köpa saker man har användning för..

jag har enligt instruktioner från mailtjänsten ställt in på UTF-8 just för att alla ska kunna läsa. så är dom som drabbas bara klantar som har kassa inställningar/dåliga läsare eller ska jag stänga av UTF-8 igen? =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

iso-8859-15 bör du nog köra på för att vara säker på att alla svenskar (LÄS: Dom som kör Windows) ska kunna läsa det. Det är oftast bara Linux som använder sig av UTF-8 (Vad jag vet, reserverar mig för fel.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
iso-8859-15 bör du nog köra på för att vara säker på att alla svenskar (LÄS: Dom som kör Windows) ska kunna läsa det. Det är oftast bara Linux som använder sig av UTF-8 (Vad jag vet, reserverar mig för fel.)

8859-10 är det väll vi har?

såhär säger mailtjänsten:

Citat:

Varför ska jag välja att skicka mina meddelanden som UTF-8?
Varje gång du skickar ett meddelande väljer Gmail automatiskt en lämplig kodning för de(t) språk som du har skrivit e-postmeddelandet på. Det är dock möjligt att mottagaren inte kan visa mailet du har skickat korrekt.

Om dina kontakter har problem med att visa meddelanden som du har skickat till dem rekommenderar vi att du använder "UTF-8"' (Unicode) för alla utgående e-postmeddelanden. UTF-8 är en standardkodning som godkänns av många e-postklienter.

det andra valet kallas bara "standardtextkodning" kanske väljs det efter region vilken iso det är då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

ISO-8859-1 och ISO-8859-15 kör vi (möjligen -10 också). 15 är samma som 1, med eurotecknet tillagt.
Windows leker i många fall Western-1252 dessutom.

Hagbard: OS X kör unicode, Windows har också stöd för det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

usch vilket kaos..

hursomhelst verkar de enda 2 som klagat vara via hotmail.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint