Byte från p4 prescott till core 2 duo :D

Permalänk
Medlem

Byte från p4 prescott till core 2 duo :D

Hej!
Nu är det så att jag kanske kommer få ta över familjedatorn om några månader och jag har redan börjat planera för uppgradering . Datorn har en p4 prescott på 3.6 ghz, 2gb DDR ram och ett x850xt. Då har jag lite frågor som skulle vara bra att ha svar på :P.

1. Måste man köra DDR II med Core 2 Duo?

2. I Everest står det att moderkortet har socket LGA 775, kan jag köra Core 2 Duo då?

/Tack på förhud!

Permalänk

Re: Byte från p4 prescott till core 2 duo :D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThE_KnOl
Hej!
Nu är det så att jag kanske kommer få ta över familjedatorn om några månader och jag har redan börjat planera för uppgradering . Datorn har en p4 prescott på 3.6 ghz, 2gb DDR ram och ett x850xt. Då har jag lite frågor som skulle vara bra att ha svar på :P.

1. Måste man köra DDR II med Core 2 Duo?

2. I Everest står det att moderkortet har socket LGA 775, kan jag köra Core 2 Duo då?

/Tack på förhud!

Svar 1: Ja, du måste köra DDR2 på Core 2 Duo då dom endast stödjer det.

Svar 2: Core 2 Duo prollarna är på Intel's sockel 775 så ja, de kan du.
Men vet inte riktigt vad LGA står för.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd

tjaa, nej du behöver inte köra ddr2 med en c2d men om du vill ha ett moderkort som är bra ska du häslt göra det annars funkar asrock 4coredual-VSTA bra det kör jag med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zakritz
tjaa, nej du behöver inte köra ddr2 med en c2d men om du vill ha ett moderkort som är bra ska du häslt göra det annars funkar asrock 4coredual-VSTA bra det kör jag med.

Ojsan, kanske missade att de fanns sådana moderkort. Sry.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Det går antagligen INTE att köra C2D i din den datorn, moderkortet stödjer antagligen inte någon C2D cpu.

Så då blir det att byta moderkort och cpu när dessutom det är grafikkortet jag skulle vilja säga är din vekaste länk faktiskt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

du måste ha ett 775 socket moderkort OCH ett chipset i moderkortet som stödjer core 2 duo! Och sen minnen som stödjer moderkortet.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar! Då får det väl bli moderkort + processor + grafikkort då :P. Men om jag har fattat det rätt så ska ett Asrock Dual VSTA (eller vad dom heter ) funka då? Tittade nämligen på dem innan och en kompis har ett sådant.

Danke Schön
/knol

edit: Kommer jag att kunna använda min gamla processor med det moderkortet?

Permalänk
Medlem

LGA = Land grind Area

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThE_KnOl
Ok, tack för alla svar! Då får det väl bli moderkort + processor + grafikkort då :P. Men om jag har fattat det rätt så ska ett Asrock Dual VSTA (eller vad dom heter ) funka då? Tittade nämligen på dem innan och en kompis har ett sådant.

Danke Schön
/knol

edit: Kommer jag att kunna använda min gamla processor med det moderkortet?

För en billig uppgradering så ta asrock 4coredual-VSTA + en Core2Duo processor, eftersom du då kan behålla ditt gamla minne och grafikkort. Begränsningarna med det moderkortet är att det inte klockar så bra och att PCI-e slot:en endast körs i 4X istället för 16x, vilket begränsar prestandan för grafikkort bättre än 7900GS/GT ungefär.

I annat fall så blir det till att byta ut minne och eventuellt grafikkort också (om det är ett AGP-grafikkort)

Du kan använda din gamla processor i ett nytt s775 moderkort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
LGA = Land grind Area

Land Grid Array, för att vara petig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
För en billig uppgradering så ta asrock 4coredual-VSTA + en Core2Duo processor, eftersom du då kan behålla ditt gamla minne och grafikkort. Begränsningarna med det moderkortet är att det inte klockar så bra och att PCI-e slot:en endast körs i 4X istället för 16x, vilket begränsar prestandan för grafikkort bättre än 7900GS/GT ungefär.

I annat fall så blir det till att byta ut minne och eventuellt grafikkort också (om det är ett AGP-grafikkort)

Du kan använda din gamla processor i ett nytt s775 moderkort.

Så det moderkortet är det enda just nu som gör det jag vill? :P. Men nu är det ganska länge kvar, ungefär 4 månader, så det kanske kommit ut nåt annat då? För klocka hade jag tänkt göra lite granna och ett dx10 kort ska jag ha :P.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThE_KnOl
Så det moderkortet är det enda just nu som gör det jag vill? :P. Men nu är det ganska länge kvar, ungefär 4 månader, så det kanske kommit ut nåt annat då? För klocka hade jag tänkt göra lite granna och ett dx10 kort ska jag ha :P.

Jag betvivlar att det kommer något nytt kort liknande asrock 4coredual-VSTA, så om du tänkt överklocka och köpa nytt grafikkort, så köp nytt minne också och ta ett Gigabyte GA-965P-DS3, DS4 eller DS6 alternativt ett Asus PSB Plus/Delux mobo eller ett Commando. (eller något annat bra klockningskort som förmodligen hunnit släppas inom de fyra månaderna innan köp)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

x850xt kortet kan du sälja till mig?

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨