Permalänk
Medlem

320 eller 640mb?

Jag har inom en mkt kort framtid tänkt fixa ny dator. Men så har jag snöat in mig lite på 8800gts grafikkortet och som rubriken lyder, 320 eller 640mb på det?

Har hört att 640mb ska vara bra vid de högre upplösningarna. Finns det fler anledningar till att välja ett sådant?

(Kör med 1280x1024 på monitorn.)

Over and out..

Permalänk
Medlem

jag tycker du ska ta ett 320mb om du ska köra på dom upplösningarna, i dagsläget så är det väldigt jämt mellan korten i dom upplösningarna (man vet ju aldrig hur det blir med crysis, allan wake osv. dock)

Permalänk
Avstängd

Jag kommer köpa en ny benq 24" snart till en dator som u nuläget har en 7800gtx. Det kommer suga jouicen ur kortet till 100% att köra i naturligtläga på 1900x1200.
Problemet jag har är att budgeten till den datorn med den nya skärmen, är begränsad, och meningen med datorn är att spelas på (supreme commander osv..), tror ni att ett gts med 320mb klarar av detta?

Jag är väldigt osäker själv

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Tack för det supersnabba svaret.

Eftersom man kan komma undan "ganska" billigt med ett 320mb så finns det ju då möjligthet för uppgradering när det väl kommer spel som crysis.
Priset på grafikkort verkar ju sjunka väldigt drastiskt nu mera också, inte sant?

Tar å lägger de extra hundralapparna på bättre minnen och cpu istället

Permalänk
Medlem

Har du planer på uppgradering senare så blir 320MB utmärkt. Vad man inte bör chansa med är att det är väldigt sannolikt att spel som kommer redan i år nyttjar mer än 320MB även i 1280x1024.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Har du planer på uppgradering senare så blir 320MB utmärkt. Vad man inte bör chansa med är att det är väldigt sannolikt att spel som kommer redan i år nyttjar mer än 320MB även i 1280x1024.

Hehe, det var lite så jag menade. Fast min uppgradering till vintern kanske blir något i 768mb-stilen.

EDIT: Fattade nu din roliga svenska i första meningen. Så nvm med mitt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Jag kommer köpa en ny benq 24" snart till en dator som u nuläget har en 7800gtx. Det kommer suga jouicen ur kortet till 100% att köra i naturligtläga på 1900x1200.
Problemet jag har är att budgeten till den datorn med den nya skärmen, är begränsad, och meningen med datorn är att spelas på (supreme commander osv..), tror ni att ett gts med 320mb klarar av detta?

Jag är väldigt osäker själv

Supreme commander kan man ju alltid ställa när grafiken så det går med sämre grafikkort, dock kommer man inte undan (förutom på små banor med få enheter) att det är väldigt processorhungrigt. Du ska ha en snabb dual core eller bättre för att kunna njuta av riktigt stora krigsscener.
Jag har en singlecore och uppmätte att i en match med 2 datorspelare på en riktigt stor bana så gjorde 3 av de 17 trådarna processorintensiva saker. Jag vet inte hur många arbetstrådar det använder på dualcore och quadcore (det har ju val att "spawna" nya trådar, de kanske kör med färre på single core för att undvika context switchfördröjning (om det är märkbart)).
Jag har dock inte sett någon jämförelse mellan 2 och 4 kärnor i systemet, skulle vara intressant att se hur mycket bättre supreme commander går på 4 kärnor.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Har 8800GTS 320 MB och kör i 1440 x 900 i alla spel med maxade inställningar.

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Avstängd

Pc'n har en X2 4400+, får 5.0 i vista benchamrk med cpu'n, dock så får mitt minne bara 4.3.. 7800gtx får 5.8.

Tyvärr så har den datorn som skärmen ska till, inte så jättemycket budget efter det köpet, så att uppgradera processorn och/eller köpa nytt mobo med nytt minne (och grafikkort) är uteslutet tyvärr, så därför är jag nyfiken om, ifall vi bara upgraderar kortet till 320 varianten från ett 7800gtx, om det då klarar av att driva allting i skärmens native upplösning.

Aqualize det du sa hjälper mig när jag kommer uppgradera min egna pc själv snart, tack så mycket

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonBalderoN
Har 8800GTS 320 MB och kör i 1440 x 900 i alla spel med maxade inställningar.

Definera "alla spel".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Definera "alla spel".

Oblivion och test drive unlimited.

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonBalderoN
Oblivion och test drive unlimited.

Så du köra Oblivion i 1440 x 900 med Highest på allt och högsta AA och HDR och vad allt heter?
Vad har du för fps?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Så du köra Oblivion i 1440 x 900 med Highest på allt och högsta AA och HDR och vad allt heter?
Vad har du för fps?

1440 x 900 8 AA HDR, ligger runt 50-60

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |