beställt BBB men inte fått det än, kund ändå?

Permalänk
Medlem

beställt BBB men inte fått det än, kund ändå?

ställer frågan för min kompis.

i september/oktober bestämde han sig för att gå över till BBB efter mycket strul med sin ISP.
beställde då 24/1 ADSL och man kunde se på BBBs hemsida att det skulle kopplas in 31/12-06.
men det hände inte, hans dåvarande ISP kopplade bort honom från stadsnätet men av nån anledning kan han fortfarande komma ut på internet.
förmodligen har dom glömt stänga hans port.

BBB har nu ändrat leveransdatum till 31/12-07, eftersom detta är ganska långt från vad "avtalet" var från börja ville han nu "säga upp" BBB.

eftersom min kompis är hörselskadad fick jag ringa till BBB, dom påstår att han är kund och kan då inte säga upp avtalet.
det enda sättet för honom att komma loss från BBB är om han, som dom säger bryter mot avtalet, och betalar 1200 kr.

jag sa då att varför får ni bryta mot avtalet och inte han? har ni flyttat fram inkopplingsdatumet ett år så borde han också få bryta mot avtalet.
men BBB tycker inte dom har brutit mot något avtal genom att flytta fram inkopplingsdatumet ett år.

är min kompis kund hos BBB som de påstår trotts att han inte betalat en krona till dom än?
har BBB rätt att ta ut denna avgift?

Permalänk
Medlem

Låter ju helt galet. Kontakta konsumentvägledaren i din kommun kanske? Eller kanske någon större tidning? Att flytta fram inkopplingen ett år låter ju mycket underligt. Säker på att det inte bara är fel datum som står där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cr0wN
Låter ju helt galet. Kontakta konsumentvägledaren i din kommun kanske? Eller kanske någon större tidning? Att flytta fram inkopplingen ett år låter ju mycket underligt. Säker på att det inte bara är fel datum som står där?

Kontakta dessa istället http://www.ktib.se/, det är vad din konsumentombudsman kommer att säga. Ligger själv just nu i en dispyt med BBB ang. byte av isp (vill bort från dem, men de verkar inte vilja släppa mig), och innan jag talade med ktib var det inte mycket som hände. De hävdade bestämt att det var jag som skulle anpassa mig efter vad de tyckte. Men efter ett mail till ktib där jag förklarade läget och vad BBB sagt till mig, så blev det ändring på det. Skickade ett långt mail till bredbandsbolaget, på inrådan av ktib, där jag återigen beskrev situationen och där jag även bifogade svaret jag fått.
Idag så ringde det en tanta från BBB och ville förklara vad som hänt, samt kompensera mig. Så jag kan starkt rekommendera att du kontaktar ktib, då de verkar ha lite pondus inom branschen och får bolagen att lyssna.

MvH
N1nja

Permalänk
Medlem

Ångerrätten på 14 dagar börjar väll löpa när tjänsten är färdiglevererad eller?
Således bör han kunna utnyttja sin ångerrätt.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

ja wtf ? 1 år framöver dom är ju inte riktigt kloka bbb att dom ens finns kvar är ju ett under..

Permalänk
Medlem

BBB måste kunna leverera tjänsten inom "skälig tid", över 3 månader är ö.h.t. inte skälig tid och definitivt inte 16.

Ring till dom, skrik och gnäll, förklara att dom inte har ett dyft rätt att avkräva att din kompis skall fortsätta vara "kund" hos dom om dom inte kan leverera.

Ska bara vara att säga upp det, 3 månaders uppsägningstid på en tjänst som inte levereras förrän om 10 månader borde ju defintivt inte vara några problem.

Förhoppningsvis fick du bara tag på en idiot på kundtjänsten

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

det finns två "problem"

1: det finns inga "bevis" på att dom har flyttat fram datumet ett år eftersom han inte fick ett mail om det utan bara kunde kolla det på hemsidan.
och just det är BBB "stora" argument, att "vi har inte flyttat fram något datum".
men helt ärligt, vem beställer en tjänst ett år i förväg? ingen vettig människa hade gått med på det vilkoret om man fått reda på det från början.

2: BBB skyller på IPbolaget (förra ISPn) att dom gett BBB det felaktiga urkopplingsdatumet.
möjligt, men hur kan det ha stått rätt datum från första början på BBBs hemisda?

crown: tror inte vi har någon konsumentvägledare här längre, har för mig att den tjänsten sparades in på i budgeten eller nått. försökte få tag på en förra året har jag för mig.

Stort tack ninja! ska kontakta dom!

eyeron, mycket sant! det låter vettigt det du skriver.
det är ju som om jag skulle beställa något på en internetbutik men får en leveranstid på en månad, då måste ju tiden börja ticka när jag fått varan eller när den ligger på posten.

bogg: ska kontakta ktib först sen ringa dom igen, får verkligen hoppas det var nån skum typ jag pratade med. för dom kan inte mena allvar med detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Ångerrätten på 14 dagar börjar väll löpa när tjänsten är färdiglevererad eller?
Således bör han kunna utnyttja sin ångerrätt.

Jag är telefonförsäljare. När vi säljer så gäller distansavtalslagen (14 dagars ångerrätt) från det datum som kunden säger ja över telefon.
Gissningsvis är det exakt samma sak med BBB. De lämnade 14 dagars ångerrätt från det datum han beställde tjänsten.

Permalänk
Medlem

Re: beställt BBB men inte fått det än, kund ändå?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
ställer frågan för min kompis.

i september/oktober bestämde han sig för att gå över till BBB efter mycket strul med sin ISP.
beställde då 24/1 ADSL och man kunde se på BBBs hemsida att det skulle kopplas in 31/12-06.
men det hände inte, hans dåvarande ISP kopplade bort honom från stadsnätet men av nån anledning kan han fortfarande komma ut på internet.
förmodligen har dom glömt stänga hans port.

BBB har nu ändrat leveransdatum till 31/12-07, eftersom detta är ganska långt från vad "avtalet" var från börja ville han nu "säga upp" BBB.

eftersom min kompis är hörselskadad fick jag ringa till BBB, dom påstår att han är kund och kan då inte säga upp avtalet.
det enda sättet för honom att komma loss från BBB är om han, som dom säger bryter mot avtalet, och betalar 1200 kr.

jag sa då att varför får ni bryta mot avtalet och inte han? har ni flyttat fram inkopplingsdatumet ett år så borde han också få bryta mot avtalet.
men BBB tycker inte dom har brutit mot något avtal genom att flytta fram inkopplingsdatumet ett år.

är min kompis kund hos BBB som de påstår trotts att han inte betalat en krona till dom än?
har BBB rätt att ta ut denna avgift?

Konsumenttjänstlagen bör vara tillämplig i ditt fall och då dessa paragrafer från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM

--------------
Påföljder vid dröjsmål

25 § Vid dröjsmål på näringsidkarens sida får konsumenten hålla inne betalningen enligt 27 §. Han får välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten enligt 28 § och att häva avtalet enligt 29 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §.

Reklamation

26 § Har uppdraget avslutats, får konsumenten häva avtalet eller fordra skadestånd på grund av ett dröjsmål endast under förutsättning att han senast inom skälig tid efter uppdragets avslutande har underrättat näringsidkaren om att han vill åberopa dröjsmålet (reklamation).
Har meddelande om reklamation lämnats in för befordran med post eller avsänts på annat ändamålsenligt sätt, anses reklamation ha skett när detta gjordes.

Konsumentens rätt att hålla inne betalningen

27 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av dröjsmål på näringsidkarens sida.
Om betalning enligt avtalet skall ske vid arbetets påbörjande eller under arbetets fortskridande, får konsumenten, även om det inte följer av första stycket, intill dess att arbetet påbörjas eller fortskrider hålla inne den del av betalningen som har förfallit efter dröjsmålets inträde. I fråga om betalning för sådan del av tjänsten som har utförts får konsumenten dock inte hålla inne mer än som följer av första stycket.

Konsumentens rätt att få tjänsten utförd

28 § Konsumenten får kräva att näringsidkaren utför tjänsten.
Näringsidkaren är inte skyldig att utföra tjänsten, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om utförandet skulle medföra olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till konsumentens intresse av att avtalet fullföljs. Om ett förhållande som nu nämnts upphör inom rimlig tid, får konsumenten dock kräva att näringsidkaren utför tjänsten.
Konsumenten förlorar rätten att kräva att näringsidkaren utför tjänsten, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet. Lag (2005:61).

Hävning

29 § Är dröjsmålet av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet. Har mer än en obetydlig del av tjänsten utförts, får konsumenten dock häva avtalet endast beträffande den del som återstår. Även i ett sådant fall får avtalet hävas i sin helhet, om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat på grund av dröjsmålet och näringsidkaren insett eller bort inse detta.
Om det finns starka skäl att anta att det kommer att inträffa dröjsmål av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet i enlighet med vad som sägs i första stycket. Lag (1990:935).
------------------------

Mao citera §29 för BBB och tryck på att du häver avtalet och för säkerhets skull gör det skriftligt i ett rekomenderat brev så du vet att dom fått det!

Permalänk
Medlem

Sidenote: vad hjälper det att ringa och "skrika och gnälla"?

fan även privat personer kan vara proffesionella via telefon även om man har hamnat i en jävlig situation.

Visa signatur

MSI K8N Neo, AMD Athlon 64 3000+, 768 DDR 3200 RAM, ATi Radeon Hightech Excalibur 9600XT, Western Digital S-ATA 160BG HD, NEC 1600 DVD-RW