Permalänk
Medlem

Bäst kylförmåga vatten eller glykol?

Är det bäst sätt i kylförmåga att köra med 60 % vatten och 40% glykol som jag gör nu eller 100 % glykol??

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

är det ens bra med glykol eftersom man använder det för att vatten inte ska frysa vid 0 grader så har inte det en högre densitet än vatten och borde därför vara sämre än rent vatten eller är jag ute och cyklar nu igen??

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
är det ens bra med glykol eftersom man använder det för att vatten inte ska frysa vid 0 grader så har inte det en högre densitet än vatten och borde därför vara sämre än rent vatten eller är jag ute och cyklar nu igen??

Alla tillsatser du har i vattnet sänker dess kylförmåga, glykol är bra (för vattenkylning i datorn) då det ser till att du inte får några alger eftersom det är giftigt så in i helvette. Jag kör med 20% glykol och det är mer än tillräkligt. Glykol har även utöver algedödande egenskaper även fördelen att det motverkar galvanisk korosion om man nu ska envisas med att blanda metaller i loopen. Kort och gott, rent vatten har bäst kylegenskaper av alla vätskor däremot ökar risken för algebildning om du undviker tillsatser.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

okwj tack så mycket !! fårse om jag orka byta allt ting... är 2 liter vätska man ska byta men om jag då kör 1,8 liter vatten så har jag typ i 3 -4 dl glykol right ?

Visa signatur

Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
[...] glykol är bra [...] då det ser till att du inte får några alger eftersom det är giftigt så in i helvette. [...]

lol, you made my day! Sådana rakt-på-sak-förklaringar gillar vi

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
glykol har en viss kylande egenskap och dessutom så höjer det kokpunkten
och glykol är effektivast vid en blandning av 50%

däremot så är waterwetter bra just för sin kylande egenskap och att det höjer värmeledningen som gör att vattnet kyls lättare och waterwetter ska då ha lite mindre inblandning än glykol

Där fick jag tji, antar att jag måste vara grundligare än bara anse glykol som en form av alkohol och kolla upp det i databladen som det :P.
http://www.mrc-eng.com/Downloads/Brine%20Properties.pdf
Visst det har bättre termiska egenskaper än vatten men det är flerfaldigt mer trögflytande än vatten (ca 20 ggr om det nu är en linjär skala).

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk

räcker med 20 % glykol.. ska räcka till 20 - ungefär..

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Medlem

bara en dum fråga.. dest vatten/avjoniserat vatten leder ju inte ström eller hur.. alltså borde det inte va ngt problem om loopen pajjar om man kör på 100% destvatten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Destillerat_vatten

står ju att dom spolade det över elektronik, alltså borde det inte leda ström?

Permalänk
Medlem

Re: Bäst kylförmåga vatten eller glykol?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
Är det bäst sätt i kylförmåga att köra med 60 % vatten och 40% glykol som jag gör nu eller 100 % glykol??

Det som ger bäst kylförmåga är 100% vatten, varför har du glykol i alls?
Jag kör med 99.9999% vatten och sen några troppar PTNuke för att slippa alger osv.

Varan: Skillnaden är teoretisk och inte praktiskt enligt dom tester man kollat på.

Permalänk
Avstängd

har du mer en 60% glykol så får du den motsatta efekten! källa, maskinlära för sjöfolk!

Permalänk
Medlem

jo det står så. men inte så ingående i vilket skede. har svårt att tro det inte skulle leda strömm och kunna kortsluta. det blir så fort det kommer ut i luften mer och mer föroreningar i destielerat vatten som vanligt vatten och är då inte längre sterilt. dem kanske rent av tvättade kretskorten med det innan användning.

hur som så skulle det va ett väldigt bra sätt att kyla hela datan bara stoppa ner hela burken i destilerat vatten och ha en lite propeller som blandade runt just vid cpu kärnan. nä. det skulle nog va känt om det fungerade:p

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
bara en dum fråga.. dest vatten/avjoniserat vatten leder ju inte ström eller hur.. alltså borde det inte va ngt problem om loopen pajjar om man kör på 100% destvatten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Destillerat_vatten

står ju att dom spolade det över elektronik, alltså borde det inte leda ström?

Vatten är själv joniserande, så i en miljö där det får kontakt med metaller, kommer det så sakta bli ledande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjompa37
jo det står så. men inte så ingående i vilket skede. har svårt att tro det inte skulle leda strömm och kunna kortsluta. det blir så fort det kommer ut i luften mer och mer föroreningar i destielerat vatten som vanligt vatten och är då inte längre sterilt. dem kanske rent av tvättade kretskorten med det innan användning.

Avjoniserat vatten leder inte ström, däremot kan höga spänningar fortfarande hoppa, precis som i luft, vid väldigt låga jon-tal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjompa37
hur som så skulle det va ett väldigt bra sätt att kyla hela datan bara stoppa ner hela burken i destilerat vatten och ha en lite propeller som blandade runt just vid cpu kärnan. nä. det skulle nog va känt om det fungerade:p

Rent teoretiskt fungerar det ypperligt att sänka en dator i avjoniserat vatten och köra med det som "kylmedia." Däremot måste man fortfarande, precis som med datorer nedsänkta i olja, kyla vätskan. Över tid kommer vattnet att bli ledande, och du kommer få en trist upplevelse längs vägen.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

glykol HAR en kylande effekt det är det iallafall i bilarna MEN först o främst är det ju köldtåligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Glykol har inte en kylande effekt, för att något ska kylas så måste värme flyttas från något till något och sedan till något osv.

Värmen går från CPU kärnan till IHS:en till kopparplattan som sitter på till
vattnet som kommer dit och sedan ut i luften via radiatorn.

Sen är bara frågan vad som leder värme bäst, och där vinner vatten när vi snackar vätska, utom något special kemiskt skit som tydligen kostar en förmögenhet.

Så om du har 40% glykol i ett system så är det 40% av kylningen som kan prestera bättre...

Som sagt, jag har droppar anti alg medel (PT Nuke) i mitt system, inte dl efter dl
med det.

Ska man ha datorn ute i massa minus så vattner skulle frysa är det väl ok
att ha glykol, men varför man nu ska vara ute med en dator så länge
att det fryser fattar jag inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

glykol har en viss kylande egenskap och dessutom så höjer det kokpunkten
och glykol är effektivast vid en blandning av 50%

däremot så är waterwetter bra just för sin kylande egenskap och att det höjer värmeledningen som gör att vattnet kyls lättare och waterwetter ska då ha lite mindre inblandning än glykol

Glykol är effektivast vid en blandning av 50%?
Då måste jag nog hälla i mer i Evo4an.
Suck helt fel. Du strävar alltid efter så lite glykol som möjligt i kylarvatten. Om det så är till bilar eller andra applikationer. Det som styr är främst vilken fryspunkt du vill ha. Bor du i Norrland där det är -30ºC grader ibland så givetvis måste du ha en större mängd glykol för att förhindre isbildning och söndersprängda kanaler. Korrisionsskydd finns i glykol men finns även rent korrisionsskydd att applicera i vatten vilket jag tror är ett smartare val än att hälla i glykol i kylarvattnet till en dator (om den nu inte ska stå i frysen). Och bäst för datorer är nog att använde de preparat som finns avsedda för det. Att glykol har en kylande effekt har jag inte själv märkt av. Bilen har alltid gått kallare på rent vatten än vad den gjort med glykol i.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Många påhitt här, glykol har inte "en kylande" effekt, det enda sättet det kan ha en kylande effekt utöver att ta upp värmen och forsla bort den är om det avdunstar och det vår vi hoppas att den inte gör.

Tacka fan för att det finns folk som -=Mr_B=-, Garnax, mrfisse och varan här på forumen annars skulle allmänbildningen upphöra och idiotin och rena jävla gissningar presenterade som fakta få ströva fritt och föröka sig.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Många påhitt här, glykol har inte "en kylande" effekt, det enda sättet det kan ha en kylande effekt utöver att ta upp värmen och forsla bort den är om det avdunstar och det vår vi hoppas att den inte gör.

Tacka fan för att det finns folk som -=Mr_B=-, Garnax, mrfisse och varan här på forumen annars skulle allmänbildningen upphöra och idiotin och rena jävla gissningar presenterade som fakta få ströva fritt och föröka sig.

?

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem
Citat:

Då jag jobbade i Saudi och Kuwait ett tag så var det ett vanligt problem med de fordon som inte hade glykol i motorn för de kokade redan vid en vattentemp runt 85-90 grader
och de med glykol kunde komma upp i 100-110 grader innan vattnet kokade,
i motorer med alublock så är det viktigt att använda glykol utan silikater för annars så fräts aluminiumet och det optimala skyddet är en blandning 50/50

I motorer med block i gjutjärn och alutoppar så kokar vattnet när det passerar kanaler från stål till alu vilket gör att alukanalerna närmast stålet slits upp så glykol är minst lika viktigt till varma som kalla förhållanden

tex din evo4 har förmodligen röd glykol så kallad g3 just för att undvika skador på alu,t då g3 saknar dessa silikater

och 50% glykol är den vanligaste blandningen i de flesta bilar från fabrik vilket motsvarar ca -35 grader

och det går ju lika bra med waterwetter

Jo glömde det med kokpunkt, självklart har du helt rätt i den punkten. Men tror rent kyltekniskt sett så är inte en 50/50 blandning optimal i en dator. I en bil är det annorlunda då glykolen fyller andra viktiga funktioner. Jag kör inte en 50/50 blandning i bilen iaf och det fungerar bra hittils. Nu bor jag i malmö så vi har ju aldrig så kallt här

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

nu ska vi inte bli förbannade på varandra här Guys

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ahh nån verkar ha redigerat mitt inlägg! men jag ber om ursäkt till "Langos!"Det var barnsligt av mig men som sagt tusenmiljonersmiljardet förlåt för mitt utbrott

Visa signatur