Grafikkort avger högfrekvent ljud... :(

Permalänk
Avstängd

Grafikkort avger högfrekvent ljud... :(

Jag köpte ett begagnat grafikkort. (X800)

När jag använder det interna grafikkortet är datorn nästan helt tyst.

När jag använder det begagnade X800 kortet tjuter det ordentligt. Det är inte fläkten utan någon annan form av högfrekvent ljudsom låter från grafikkortet. Är grafikkortet sönder? Är det fel på Moderkortet? eller är det bara ett kompabilitetsproblem?

Jag har inte kunnat testa med annat grafikkort.

Någon som har erfarenhet av något liknande?

Permalänk
Medlem

Ja mitt 6600gt har låtit så sen det kom ur kartongen för 1.5 år sen och funkar fortfarande perfekt.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om samma, men då var det nätagget som lät när det blev belastat. Det kanske blir belastat när du har ditt x800 i men inte när du har ditt integrerade på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Jag har varit med om samma, men då var det nätagget som lät när det blev belastat. Det kanske blir belastat när du har ditt x800 i men inte när du har ditt integrerade på.

Nej, Jag hör att ljudet kommer från grafikkortet. Har öppnat burken och lyssnat.

Ni tror allså inte att det r något fel på moderkortet? (då blir jag glad.. )

Permalänk
Medlem

sätt i 6pins kontakten till grafikkortet om du inte gjort det

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
sätt i 6pins kontakten till grafikkortet om du inte gjort det

vilken är det?

och från vart?

Permalänk
Avstängd

Jag fick ett högt ljud när jag uppdaterade min gamla dator med en ny hårddisk för många år sedan. Var tvungen att ta tillbaka min gamla. Går inte att använda datorn när det är så.

Permalänk
Medlem

Mitt 6600gt låter udda när det bellastas. Ju färre fps ju högre låter det och längre mellanrum mellan "ticken".

Det har låtit i 1 år och 6månader och jag har aldrig haft något problem över huvud taget.

Om din dator fungererar helt normalt och inte underpresterar är det inget du behöver bry dig om. Jag har inte gjort det och jag har aldrig fått problem.

Skulle jag därimot börja felsöka lär problem dyka up.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Avstängd

Jag tror jag hittat felet.

När jag drog ut sladden till fläkten så blev grafikkortet tyst och det högfrekventa ljudet upphörde. (känns positivt) Då borde det inte vara moderkortet som är paj.....

Kan man köpa ny fläkt eller annan kylning till grfikkortet eller måste jag köpa nytt?

Tycker det känns mycket svårare med kylning till grafikkortet än CPUn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JB9
Jag tror jag hittat felet.

När jag drog ut sladden till fläkten så blev grafikkortet tyst och det högfrekventa ljudet upphörde. (känns positivt) Då borde det inte vara moderkortet som är paj.....

Kan man köpa ny fläkt eller annan kylning till grfikkortet eller måste jag köpa nytt?

Tycker det känns mycket svårare med kylning till grafikkortet än CPUn.

Det borde väl bara vara att handla ny fläkt till grafikkortet.

Fast är inte så haj på detta heller. :/

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är grafikkortets chip som låter asså GPU:n. När den blir belastat så behöver den jobba ännu mer och så avger den förstås mer värme. Så låter mitt X1950pro när jag endast spelar BF2 och Stalker på extrema inställningar. Detta kanske låter skumt men jag har iaf testat att lyssna noggrant på grafikkortet och det ljudet kom från GPU:n

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Skulle säga att det är grafikkortets chip som låter asså GPU:n. När den blir belastat så behöver den jobba ännu mer och så avger den förstås mer värme. Så låter mitt X1950pro när jag endast spelar BF2 och Stalker på extrema inställningar. Detta kanske låter skumt men jag har iaf testat att lyssna noggrant på grafikkortet och det ljudet kom från GPU:n

Så du menar alltså att om jag köper ny kylning kommer kortet ändå låta.

Men hur kommer det sig då att kortet inte tjuter när jag kopplat ur fläkten?

Ska leta och se om jag har någon gammal fläkt som jag kan testa med. Befarar att jag inte har det. Det finns ingen i göteborgsområdet som har en gammal grafikkortsfläkt att undvara för en billig peng.!?

Permalänk
Medlem

Det är kondisarna som låter, om du menar ett lite lägre tjutande, alltså inte som... t.ex. när man inte har ramminnena i datorn. Då är det en liten högtalare som gör ljud av sig för att meddela att t.ex. ramminnet inte är i... då är det kondensatorerna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Det är kondisarna som låter, om du menar ett lite lägre tjutande, alltså inte som... t.ex. när man inte har ramminnena i datorn. Då är det en liten högtalare som gör ljud av sig för att meddela att t.ex. ramminnet inte är i... då är det kondensatorerna.

kondis = kondensatorer? (som sitter på kortet?)

Jag ska alltså slänga kortet och köpa ett nytt?

(nej, det är inget högtalarljud)

Permalänk
Medlem

Tror inte de är så dåliga att de går sönder. Mitt X1800XT hade samma "fel" och det höll i sig udner ett helt år. Sedan sålde jag den, och köparen har inte klagat något alls.

Permalänk

Kan mycket väl vara fläkten som är trasig men också möjligt att det är kondningarna som är trötta och gnäller när det är för hög belastning.
Fläkten kan vara skitig och går trögt och det kan räcka för att kortet blir tvunget att kämpa för att driva den.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

har du atitool installerat så har jag lösningen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
har du atitool installerat så har jag lösningen

Det går väl att installera.
http://www.techpowerup.com/atitool/

Vad är lösningen? Berätta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
har du atitool installerat så har jag lösningen

Ja, det programmet är bra.

Permalänk
Avstängd

Nu är det bekräftat. Det är fläkten som tjuter. Har testat att sänka varvtalet mekaniskt och bara den går ner lite i varv försvinner tjutet helt. Ljudet påverkas ej heller om jag överklockar eller underklockar kortet i ATI tools. Så det är konstant oberoende av belastning.

Frågan är nu hur jag kan sänka rotationshastigheten? Har installerat ATI Tool men finner inga sådana funktioner.

Finns det någo annat sätt?

(Tack för all hjälp än så länge. Utan er hade det här känts som en omöjlig uppgift.)

Hur kan jag se temperaturen på grafikkortet förresten?

(Har även SpeedFan installerat)

Permalänk
Medlem

Om du inte har väldigt begränsade tillgångar (mindre än 200kr) så skulle jag satsa på en ny grafikkortskylare. En av dessa borde passa:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306462

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307927

Personligen gillar jag Zalmans lösning bättre.

Om du vill köra på den du har så kan en enkel fläktkontroll vara lösningen.

Denna t.ex: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303855

...men har en fläkt väl börjat låta så brukar det bara bli värre... dvs, oljudet kan krypa längre ner i varvtalen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Om du inte har väldigt begränsade tillgångar (mindre än 200kr) så skulle jag satsa på en ny grafikkortskylare. En av dessa borde passa:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306462

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307927

Personligen gillar jag Zalmans lösning bättre.

Om du vill köra på den du har så kan en enkel fläktkontroll vara lösningen.

Denna t.ex: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303855

...men har en fläkt väl börjat låta så brukar det bara bli värre... dvs, oljudet kan krypa längre ner i varvtalen.

Jag väljer den zalmanlösningen. Såg att de hade Zalmankylaren du nämnde i min närdatabutik för 186:- :). Desutom funkar den på senare kort så kan använda kylaren när jag senare uppgraderar.

Tack alla för hjälpen!!!

Varför står vissa serier i rött här?
http://www.zalman.co.kr/product/cooler/VF700_compatiblelist_e...

och någon som har en aning om kylaren funkar till 8800 korten?