AMD mot Intel i samma prisklass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Och den dator du har nu är dålig?

Vad jag tycker, ja... D: Se bara på di n i jämförelse.. D:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad har AMD i dual-core som är högre klockat än X2 6000+? Inget, men Intel E6600 är mellanproppen bara så att säga... så tjänar man lite pengar så tja.. då är AMD inget val så att säga.

Men då är du tillbaka till scenariot att du ämnar överklocka. Ifall dessa inte överklockas är de faktiskt jämnbördiga (t o m Toms Hardware klassar dessa som jämt skägg).

Däremot klockar du inte X2 6000+ mycket mer än 100 - 200MHz extra, vilket naturligtvis inte kan jämföras med E6600. Å andra sidan handlar inte artikeln om överklockningskapaciteten.

Dessutom är X2 6000+ ett par hundringar billigare än E6600, så utan överklockning är det helt en smaksak; kanske också lite hazard beroende på vilka förväntningar man har om kommande processorer för plattformarna ifråga.

Permalänk
Avstängd

Men so what, en intel e4300 räcker ändå åt dom flesta, varför köpa något annat?
Eller likadant en amd i samma prisklass räcker, så skitsamma det är en smaksak enligt mig, ja kör en x2 4200 och den duger finfint!

Permalänk
Medlem

när släpps e6320? för de lär väll bli den mest prisvärda med tanke på cachen, tänkte klocka då till runt 3ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Men då är du tillbaka till scenariot att du ämnar överklocka. Ifall dessa inte överklockas är de faktiskt jämnbördiga (t o m Toms Hardware klassar dessa som jämt skägg).

Däremot klockar du inte X2 6000+ mycket mer än 100 - 200MHz extra, vilket naturligtvis inte kan jämföras med E6600. Å andra sidan handlar inte artikeln om överklockningskapaciteten.

Dessutom är X2 6000+ ett par hundringar billigare än E6600, så utan överklockning är det helt en smaksak; kanske också lite hazard beroende på vilka förväntningar man har om kommande processorer för plattformarna ifråga.

Det spelar mer eller mindre ingen roll vilken man väljer.. så varför skall då det naturliga valet vara AMD? Dom gemene män jag känner klockar inte & vill ha hög prestanda & är villiga att betala för det.. Däremot dom mindre bemedlade däremot köper AMD.. Personligen rekomenderar jag AMD, mina bröder kör enbart AMD...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att den ström man använder under processorns livslängd måste räknas in i priset och vem vinner då?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

VIA?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Dom köpte ju två jämndyra moderkort. Moderkort är ju överlag billigare till AMD. Så där var det dessutom en fördel till AMD som dom missade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Glöm inte att den ström man använder under processorns livslängd måste räknas in i priset och vem vinner då?

Äntligen, någon som sa något vettigt

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
VIA?

Lol!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
VIA?

Fast dom presterar lite för dåligt tyvärr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Det är möjligt att jag missförstod ditt tidigare inlägg skruvis. Själv är jag av samma åsikt att märket inte har någon som helst betydelse.

Efter E6600 finns i och för sig bara högre klockad i kategorin dual-core, E6700.

Permalänk

amds lanseringar kom något sent... när jag köpt och klockat upp min e6400 till 3.2 utan några som helst problem fanns inte ens 6000+ och eftersom jag planerade att klocka för att få mer prestanda var intel ett naturligt val. Trots det måste jag erkänna att mobo och minnen till amd faktiskt kan vara biliigare och ändå matcha intel OM och det är ett viktigt OM man inte ska klocka. Efter klockning så tycker jag intel har en klar fördel.
Men annars skulle jag nog tagit amd och satsat pengarna på ett bättre grafikkort eftersom jag spelar en del, men just nu väntar jag på att se hur r600 presterar, rd600 som jag väntade på i 3 månader var en besvikelse. Men hur som helst om r600 nu inte skulle vara så bra som jag hoppas kommer dom antagligen att slå 8800gtx en aning och kanske pressa ner priserna på det prisvärdast kortet i alla fall. Jag tycker dock inte att amd ska satsa blint på att slå GTX och lansera ett kort som är 5% bättre men är ett strömslukande, varmt och väsnande monster.

Permalänk
Medlem

Man kan välja efter övertygelse tycker jag, att AM2 råkar stödja kommande proppar är irrelevant tycker jag... Så AMD är inget naturligt val, tycker/anser/tror (eller vad nu folk vill ha det till) jag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan ju undra vilken processor som presterar bäst i längden när man byter till ett nyare grafikkort så småningom.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ingen aning, jag kan inte påstå att jag fick en boost när jag gick upp från ett FX5900XT till ett 7800GTX i mitt DX7 spel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

kolla priserna för den som inte sett på sistone.

Permalänk
Medlem

Mmm, en 3600+ och tokklocka är svårslaget i budgetklassen, den lär säkert göra 2.7GHz utan större problem med bra kylning och då är det inte frågan om något speciellt flaskhalsande i dagens spel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

3800 och 4200 är äckligt prisvärda!

Har inte klockat min något än iprincip men med kingston 5300 och 4200 med abit nview moderkort kommer jag upp i 2500 i klockgen utan att ändra någonting och då stoppar ju minnet såklart.

Permalänk
Avstängd

Detta är ett överklockarforum.
Inte nå jävla fjant om priset.
Vi överklockar här.
Pressar varenda liten mhz man kan få.

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
kolla priserna för den som inte sett på sistone.

Har full koll på dem, min bror sneglar på en X2 3600+.. ruggig billig...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Glöm inte att den ström man använder under processorns livslängd måste räknas in i priset och vem vinner då?

Ingen för det handlar om några fjuttiga hundralappar över flera års tid,så det kvittar liksom.Under tiden hinner elbolagen höja och sänka sina priser så man tjänar mer på att välja ett billigare elbolag så ditt resonemang håller inte alls..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jöhgänn
Detta är ett överklockarforum.
Inte nå jävla fjant om priset.
Vi överklockar här.
Pressar varenda liten mhz man kan få.

Överklockar du alla system likadant? HTCP? Servrar? Extra kompakta system i storlek? Jag skulle gissa att flera av oss har ett flertal olika system i gång, vilka inte alla pressas till "varenda liten mhz".

Dessutom handlar den ursprungliga överklockarkulturen just om priset: hur klämmer du ut mer prestanda än du "betalade för". Visst, jag har en bekant som redan bränt ett par X6800, men han har liksom kommit in i barndom #2 och har bra med pengar att spendera (han är 60+), men han är inte standardöverklockaren.

Eftersom i alla fall inte jag har råd att dra hem stora uppsättningar hårdvara för tester, så uppskattar jag att den här typen av information finns tillgänglig. Det finns annat än överklockning här i dator-livet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
"Du kan inte köra en minnes divider lägre än 1:1 med C2D."

Kan du förtydliga det?

För jag kör enligt cpu-z divider 8:5 när jag kör med fsb 300 på min E4300 alltså 2700mhz.

Och mina minnen är standard corsair DDR400 minnen för 1700 som jag köpte förra året,knappast några svindyra klockarminnen.

Mitt moderkort kostade föressten bara 550 spänn,ganska bra för ett mobo som klarar ddr och ddr2 minnen och har både agp och pci express även om pci express bara klarar 4x...

Tyvärr finns många som inte vet om att det existerar annat än den produkt de själva sitter med, och således sprider felaktigheter när de ska berätta hur det fungerar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Ingen för det handlar om några fjuttiga hundralappar över flera års tid,så det kvittar liksom.Under tiden hinner elbolagen höja och sänka sina priser så man tjänar mer på att välja ett billigare elbolag så ditt resonemang håller inte alls..

Det beror på hur mycket datorn står på och jobbar och hur många man har så det kan bli ett par hundra kroror per år och dator om man spelar dygnet runt och den ena processoen drar 25W mer än den andra.

Och ser man till hela världen är det massor av el som slösas i onödan fär att du inte vill spara lite el med växthuseffekt som följd!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

E4300 är mest prisvärdast. och tar alla amds processorer men det ska bli intresant om amd kommer kontra. Om de ska lyckass så måste de slå till stort!

Visa signatur

E4300,2gb 6400 ,P5N-E SLi,400gb, 8800gts.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic...

...men är jag den enda som efter läst diskussionen här får lite flashbacks till Amiga vs Atari. Den eviga diskussionen om vilken som är bäst, MCIBTYC diskussionerna.

Permalänk
Avstängd

Men jag tycker själv att det är en skitbillig uppgradering att tjacka ett asrock 4core-dual-vsta för 500 och en E4300 för 1500 och få ett system som klarar både ddr och ddr2 plus agp och pci express för enbart 2000 om man har ett graffekort tidigare och ddrminnen.
Sen att dom flesta asrock 4coredual-VSTA klarar runt 300 på fsb ser jag som en ren bonus för då ligger man som jag gör i min sign på 2700mhz helt gratis:-)))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Men jag tycker själv att det är en skitbillig uppgradering att tjacka ett asrock 4core-dual-vsta för 500 och en E4300 för 1500 och få ett system som klarar både ddr och ddr2 plus agp och pci express för enbart 2000 om man har ett graffekort tidigare och ddrminnen.
Sen att dom flesta asrock 4coredual-VSTA klarar runt 300 på fsb ser jag som en ren bonus för då ligger man som jag gör i min sign på 2700mhz helt gratis:-)))

Ingenting är gratis om man måste betala för det!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det beror på hur mycket datorn står på och jobbar och hur många man har så det kan bli ett par hundra kroror per år och dator om man spelar dygnet runt och den ena processoen drar 25W mer än den andra.

Och ser man till hela världen är det massor av el som slösas i onödan fär att du inte vill spara lite el med växthuseffekt som följd!

Pratar vi växthuseffekt i det här sammanhanget kanske vi ska fundera på om det skall uppgraderas alls istället för vilken processor vi uppgraderar till.

AMD är attraktiva i det absoluta bottensegmentet då de ger dualcore för billiga pengar som ändå klockar förhållandevis väl.

För ickeklockare är de okej upp i mellansegmentet, men för highend överklockad eller ej räcker de inte till.

Så fort någon tillverkare pratar om prissänkningar och kommande priser i dollar ska ni inte leta upp första bästa valuta-konverterare och se vad det blir.
Ta priset gånger tio, ja tio. Då får du med frakten hit och tullavgiften och får det som närmast liknar det slutgiltiga priset.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB