Att Använda betaltjänster på sin hemsida??

Permalänk

Att Använda betaltjänster på sin hemsida??

Hej, jag håller på att skapa en hemsida åt en musiker som vill kunna sälja sina verk på hemsidan,
antingen att man betalar en summa pengar via nätet för att kunna ladda ner låten,
eller om man kan betala via telefon eller sms eller liknande.
Är det någon som har bra koll på sådana billiga, bra och pålitliga tjänster?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Permalänk

Varför komplicera det så mycket?

Se till så musikern säljer sin musik på iTunes Music Store. Kontakta Apple. Fixa avtalet. Koda låten i enlighet med vad de anger. Skicka filen per mail och klart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Varför komplicera det så mycket?

Se till så musikern säljer sin musik på iTunes Music Store. Kontakta Apple. Fixa avtalet. Koda låten i enlighet med vad de anger. Skicka filen per mail och klart.

Det låter ju verkligen smidigare... :\\\\\\\\\\\

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Det låter ju verkligen smidigare... :\\\\\\\\\\\

Det är det.

Skall du ha en betaltjänst till en sida så tar de bra betalt för varje krona. Sen skall det vara säkert. Flera av de olika betaltjänsterna har en minidebitering som brukar vara över 10 kronor. Så varför inte sälja sin låt genom iTunes för 9 kronor och få ut fem kronor för varje låt istället?

Permalänk
Citat:

Det är det.

Skall du ha en betaltjänst till en sida så tar de bra betalt för varje krona. Sen skall det vara säkert. Flera av de olika betaltjänsterna har en minidebitering som brukar vara över 10 kronor. Så varför inte sälja sin låt genom iTunes för 9 kronor och få ut fem kronor för varje låt istället?

Självklart kostar det lite.
Men har alla itunes?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Självklart kostar det lite.
Men har alla itunes?

Alla som Windows och Mac OS X kan ladda ner mjukvaran.
Fler köper ifrån stora kända leverantörer än små osäkra. iTunes är den affären för musik på nätet. Så varför inte vara med där?
Annars klydda med SMS tjänster och mög som strular, sen se att alla pengar går till operatörerna och SMS tjänsten. Nä, det är inte så lockande.

Permalänk
Citat:

Alla som Windows och Mac OS X kan ladda ner mjukvaran.
Fler köper ifrån stora kända leverantörer än små osäkra. iTunes är den affären för musik på nätet. Så varför inte vara med där?
Annars klydda med SMS tjänster och mög som strular, sen se att alla pengar går till operatörerna och SMS tjänsten. Nä, det är inte så lockande.

Ja, för paypal är ju inte särskilt stort..... Eller menar du att sidan inte leverar det den lovat?
Och vad är det för mög med sms-tjänster? Vad jag har förstått så står företaget som erbjuder tjänsten många gånger för problemen, du som kund får alltid pengarna ifrån köparen.

Var det inte du som tyckte flash inte var tillräckligt stort för tat nå ut till alla, men itunes som bra mycket färre har installerat verkar vara helt okej. Aja,

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Ja, för paypal är ju inte särskilt stort..... Eller menar du att sidan inte leverar det den lovat?
Och vad är det för mög med sms-tjänster? Vad jag har förstått så står företaget som erbjuder tjänsten många gånger för problemen, du som kund får alltid pengarna ifrån köparen.

Var det inte du som tyckte flash inte var tillräckligt stort för tat nå ut till alla, men itunes som bra mycket färre har installerat verkar vara helt okej. Aja,

Om du skall sälja musik måste du se till att filen inte ligger så vem som helst kan ladda ner den. Det finns olika tekniska lösningar för det, gemensamt är att det ofta är bökigt för användaren.
Har du anlitat någon av tjänsterna ovan någon gång? Jag har anlitat två av dem för kunders räkning och det är mycket som kan gå fel. Jag skulle tex aldrig sälja musik med någon av de tjänsterna. iTunes är ultimat för detta.

Hur fick du in Flash i detta? Du får nog läsa på vad jag skrev om Flash. Flash är bra till vissa saker. Nog om det.

iTunes är den största musiktjänsten på nätet och den som fungerar bäst. Varför skulle inte en musiker vilja vara med där?

Permalänk
Citat:

Om du skall sälja musik måste du se till att filen inte ligger så vem som helst kan ladda ner den. Det finns olika tekniska lösningar för det, gemensamt är att det ofta är bökigt för användaren.
Har du anlitat någon av tjänsterna ovan någon gång? Jag har anlitat två av dem för kunders räkning och det är mycket som kan gå fel. Jag skulle tex aldrig sälja musik med någon av de tjänsterna. iTunes är ultimat för detta.

Hur fick du in Flash i detta? Du får nog läsa på vad jag skrev om Flash. Flash är bra till vissa saker. Nog om det.

iTunes är den största musiktjänsten på nätet och den som fungerar bäst. Varför skulle inte en musiker vilja vara med där?

Självklart ska man väl finnas på så många ställen som helst som musiker.
Jag säger inte att man inte ska finnas på itunes, utan bara undrade varför man inte kan ha en vanlig köp-tjänst på sidan.

Send_file tycker jag är ganska enkelt att använd i rails.

Tillägg:
Ska linuxanvändare inte kunna köpa låtarna?

Jag tycker man ska använda båda.
Och berätta gärna vad som gick fel för din kunder, skulle vara kul att veta samt att jag kanske helt ändrar uppfattning.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Självklart ska man väl finnas på så många ställen som helst som musiker.
Jag säger inte att man inte ska finnas på itunes, utan bara undrade varför man inte kan ha en vanlig köp-tjänst på sidan.

Send_file tycker jag är ganska enkelt att använd i rails.

Vilken köptjänst kan du förhandslyssna på musik i? Utan att du som musiker måste lägga ner massa med jobb? Vilken köptjänst känns stor och seriös samt ger bra support till slutkund? Jag skulle personligen inte köpa musik av någon av tjänsterna ovan. iTunes är en välrenomerad musikaffär och som är lätt att länka till ifrån en websida.

Permalänk
Citat:

Vilken köptjänst kan du förhandslyssna på musik i? Utan att du som musiker måste lägga ner massa med jobb?

Flash.
Windows Media player.
Winamp.

Det finns säkerligen något script där ute som kortar ner alla dina uppladdade låtar till 5 sekunder och sedan krävs bara en simpel flashspelare.

Eller någon av ovanstående.

Citat:

Vilken köptjänst känns stor och seriös samt ger bra support till slutkund? Jag skulle personligen inte köpa musik av någon av tjänsterna ovan. iTunes är en välrenomerad musikaffär och som är lätt att länka till ifrån en websida.

Ok.

Varför inte använda båda och på så sätt nå ut till alla?
Fungerar itunes på telefoner? Nu kanske man inte kan ladda ner och sånt till mobiler - men det borde ju vara helt möjligt utan itunes?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Flash.
Windows Media player.
Winamp.

Det finns säkerligen något script där ute som kortar ner alla dina uppladdade låtar till 5 sekunder och sedan krävs bara en simpel flashspelare.

Eller någon av ovanstående.

Ok.

Varför inte använda båda och på så sätt nå ut till alla?
Fungerar itunes på telefoner? Nu kanske man inte kan ladda ner och sånt till mobiler - men det borde ju vara helt möjligt utan itunes?

Du har inte jobbat med musiker eller skivbolag?

Det finns säkert något script, men hur säkert är det? Vi talar om den mest konservativa branschen som finns. De vill ha enkelt och snabbt.

Ja, det finns telefoner med iTunes (Motorola) samt kommande iPhone.

Att ta mer betalt än 9 kronor är svårt att motivera. Vilken lösning skulle du välja som ger musikern minst 4 kronor per låt och som kostar under 10 kronor?

Permalänk
Citat:

Du har inte jobbat med musiker eller skivbolag?

Det finns säkert något script, men hur säkert är det? Vi talar om den mest konservativa branschen som finns. De vill ha enkelt och snabbt.

Ja, det finns telefoner med iTunes (Motorola) samt kommande iPhone.

Att ta mer betalt än 9 kronor är svårt att motivera. Vilken lösning skulle du välja som ger musikern minst 4 kronor per låt och som kostar under 10 kronor?

Äh, ingen mening att diskutera med dig.

"Säkerhetsrisk", ja. Yeah, jävlar vilken risk, vad menar du? Angående pris, visst det är ju skitbra. Men jag undrar bara hur linuxfolk samt folk utan iphone som inte ens släppts i sverige ännu ska göra?

De enda jag håller med dig om är kanske att det är billigare med itunes.

Edit: Paypal var väl inte så jättedyrt:

2.9% + $0.30 USD

Edit2:
Itunes verkar också ha ganska mycket buggar och säkerhetshål - vilket inte är så konstigt eftersom det är väl ganska många som använder det.

Varför tar du för givet att itunes aldrig krånglar?

Apple iTunes is vulnerable to a File Parsing Integer Overflow which allows arbitrary code execution. 2007 Apple iTunes 7.0.2 allows user-assisted remote attackers to cause a denial of service (application crash) via a crafted XML list of radio stations, which results in memory corruption. 2007

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Äh, ingen mening att diskutera med dig.

"Säkerhetsrisk", ja. Yeah, jävlar vilken risk, vad menar du? Angående pris, visst det är ju skitbra. Men jag undrar bara hur linuxfolk samt folk utan iphone som inte ens släppts i sverige ännu ska göra?

De enda jag håller med dig om är kanske att det är billigare med itunes.

Edit: Paypal var vä linte så jättedyrt:

2.9% + $0.30 USD

Jag har suttit med både skivbolag med kontor i källare och på Piccadilly Circus i London och kan bara framföra de synpunkter jag fått genom åren där.

Du vill ha en lösning som inte är vidöppen för vem som helst att ladda ner låtarna utan något skydd.

Linuxfolk kan boota upp windows, men visst iTunes borde strax komma för Linux (jag tippar på innan hösten).

Du vet vad svensken i allmänhet tycker om Paypal? Överhuvudtaget köp över nätet är känsligt fortfarande för de flesta. Googla på paypal så finner du en massa skrämselinformation.

Små köp, rent generellt, saknas det bra lösningar för just nu. SMS betalningar är det två andra som skall ha sin andel (operatören plus den som håller i tjänsten). Olika kortköp funkar bra för saker som kostar 50:- eller mer, inte för mindre.

Därför är iTunes för musik i en egen klass.

Permalänk
Citat:

Jag har suttit med både skivbolag med kontor i källare och på Piccadilly Circus i London och kan bara framföra de synpunkter jag fått genom åren där.

Du vill ha en lösning som inte är vidöppen för vem som helst att ladda ner låtarna utan något skydd.

Linuxfolk kan boota upp windows, men visst iTunes borde strax komma för Linux (jag tippar på innan hösten).

Du vet vad svensken i allmänhet tycker om Paypal? Överhuvudtaget köp över nätet är känsligt fortfarande för de flesta. Googla på paypal så finner du en massa skrämselinformation.

Små köp, rent generellt, saknas det bra lösningar för just nu. SMS betalningar är det två andra som skall ha sin andel (operatören plus den som håller i tjänsten). Olika kortköp funkar bra för saker som kostar 50:- eller mer, inte för mindre.

Därför är iTunes för musik i en egen klass.

Ok.
Sounds great!

Ps, paypal var ett exempel. Du har ju ställt itunes ett par trappsteg över alla andra tjänster.

"Du vill ha en lösning som inte är vidöppen för vem som helst att ladda ner låtarna utan något skydd. "

Vad är det för fjantigt argument du kommer med?

Jaja, trevlig diskussion. Jag tror också att itunes är bra, tänkte bara vara lite smart och tänka på linuxfolket samt mobilerna för en gånsskull

Nu ska jag gå, puss.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Ok.
Sounds great!

Ps, paypal var ett exempel. Du har ju ställt itunes ett par trappsteg över alla andra tjänster.

"Du vill ha en lösning som inte är vidöppen för vem som helst att ladda ner låtarna utan något skydd. "

Vad är det för fjantigt argument du kommer med?

Jaja, trevlig diskussion. Jag tror också att itunes är bra, tänkte bara vara lite smart och tänka på linuxfolket samt mobilerna för en gånsskull

Nu ska jag gå, puss.

För mig är det viktigast att kunden tjänar pengar. Att någon köper låtarna.

Sått dig och tala med skivbolagsfolk så ser du att de anser säkerheten är viktigast.

Apple har anställt linuxutvecklare så jag tippar på att både QT och iTunes kommer till Linux inom kort. Mobilerna kommer, då låtar som säljs utan DRM funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Tycker inte I-tunes ska användas som enda lösning, möjligen som ett komplement.

Varför?
För att det är fler som är intresserade av att köpa "rena" mp3:or än dumheter som man tvingas ha iTunes-skräpet installerat för.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Tycker inte I-tunes ska användas som enda lösning, möjligen som ett komplement.

Varför?
För att det är fler som är intresserade av att köpa "rena" mp3:or än dumheter som man tvingas ha iTunes-skräpet installerat för.

Varför använda ett gammalt format som MP3? AAC är mycket bättre. Sen så kan man köpa musik utan DRM på iTunes Music Store.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och hur vore det om du skulle kolla upp priserna innan du börjar gapa om vad han kommer tjäna och inte tjäna?

MO-SMS
Här ser man att säljaren kommer tjäna minst 6,75kr per 10kr.

Telefix
Här ser man att säljaren kommer tjäna 5,48kr per 10kr.

Jag ser inte någon som helst anledning till att man inte skulle kunna erbjuda båda tjänsterna. Personligen skyr jag Quicktime och iTunes som pesten. Jävla skitprogram är vad det är, enligt mig. Men så finns det självklart de som föredrar det istället.

Så varför inte sälja samma låt, till samma pris, på båda tjänsterna?

Och vad tjänar man på att sälja något för 10kr på iTunes?
Kan du ta fram någon lista för det? För jag misstänker att man inte tjänar mer än vad man gör på någon av ovanstående SMS-tjänster.

Permalänk
Medlem

Du tjänar långt ifrån 6.75:- av 10:- sms.
Dra bort moms för det första, sen skatt.
Sen arbetsgivaravgifter om han tänker ta ut dem i lön.

Men MOSMS är ett bra alternativ om du vill integrera enkel och smidig betalning på din hemsida.
Men tjäna pengar på det är ingenting man gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Och hur vore det om du skulle kolla upp priserna innan du börjar gapa om vad han kommer tjäna och inte tjäna?

MO-SMS
Här ser man att säljaren kommer tjäna minst 6,75kr per 10kr.

Telefix
Här ser man att säljaren kommer tjäna 5,48kr per 10kr.

Jag ser inte någon som helst anledning till att man inte skulle kunna erbjuda båda tjänsterna. Personligen skyr jag Quicktime och iTunes som pesten. Jävla skitprogram är vad det är, enligt mig. Men så finns det självklart de som föredrar det istället.

Så varför inte sälja samma låt, till samma pris, på båda tjänsterna?

Och vad tjänar man på att sälja något för 10kr på iTunes?
Kan du ta fram någon lista för det? För jag misstänker att man inte tjänar mer än vad man gör på någon av ovanstående SMS-tjänster.

Sen dra ifrån skatten. Var hamnar du då i ersättning? Det är ju inte direkt skattefritt i sverige!

Sen hur löser du det tekniskt med de två SMS tjänsterna? Hur mycket jobb måste du som "konsult" fakturera kunden? Vad blir det över? En liten hemsida med liten täckning eller stora iTunes med hundratals miljoner som marknadsplan.

Kvar efter skatt ca 4:- per låt.

Så åter igen. Räkna ut vad musikern tjänar på alternativen. Om det skulle vara så bra vinst med SMS tjänsten skulle alla köra med det.

Så gapa inte i onödan!

Permalänk
Medlem

Snälla använd inte itunes och deras drm, lita istället på att folk verkligen köper din musik. Alla använder inte Itunes eller iPod till sina mp3 filer, samt att alla inte gillar DRM. Om EMI "vågar" lägga ut sin musik utan DRM kan väl du också?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helino
Snälla använd inte itunes och deras drm, lita istället på att folk verkligen köper din musik. Alla använder inte Itunes eller iPod till sina mp3 filer, samt att alla inte gillar DRM. Om EMI "vågar" lägga ut sin musik utan DRM kan väl du också?

Idag säljer EMI och små skivbolag låtar utan DRM på iTunes music Store. Att inte inte finnas på iTunes är korkat. Den har ju över 80% av marknaden för digital musik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Idag säljer EMI och små skivbolag låtar utan DRM på iTunes music Store. Att inte inte finnas på iTunes är korkat. Den har ju över 80% av marknaden för digital musik.

Jag skulle mycket hellre föredra om jag kunde köpa musik på mina egna villkor, tex kvalite, filformat osv. Itunes är inte vidare flexibelt vad gäller sådant.

Sen är det en annan sak att även ligga på Itunes, men jag tycker inte han ska det som huvudförsäljningskanal. En webbsida är plattformsoberoende och han kan skapa sin egen lösning som passar just honom.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helino
Jag skulle mycket hellre föredra om jag kunde köpa musik på mina egna villkor, tex kvalite, filformat osv. Itunes är inte vidare flexibelt vad gäller sådant.

Sen är det en annan sak att även ligga på Itunes, men jag tycker inte han ska det som huvudförsäljningskanal. En webbsida är plattformsoberoende och han kan skapa sin egen lösning som passar just honom.

Då är vi tillbaka till huvudfrågan. Hur löser du microbetalningar?

För skall du ha ut lika mycket som med iTunes Music Store så blir det runt 20:- per låt och vem vill betala så mycket för en låt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Då är vi tillbaka till huvudfrågan. Hur löser du microbetalningar?

För skall du ha ut lika mycket som med iTunes Music Store så blir det runt 20:- per låt och vem vill betala så mycket för en låt?

Om det är så att kostnaden för microbetalningen blir för stor kan prissättningen vara tex 2 st. låtar för 20:- som minsta avgift.

Det är ytterligare en fördel med en annan betaltjänst än Itunes, han kan styra prisutvecklingen helt själv och sätta sina egna priser. Han kanske vill släppa en hel platta för 20:- om dem inte är så stort band?

Visa signatur