Permalänk
Medlem

belga - "(med vissa restriktioner angående hur man säger det)"

Ni snackar om yttrandefrihet, men vill ha inskränkningar/restriktioner. (du får fan skriva en uppsats och den ska vara jävligt bra om du ska kunna övertyga mig att dessa två ord inte har något med varandra att göra) Precis vad jag vill ha, men jag hymlar inte om det.

Du kan kalla det nästan vad du vill, men så länge du är ok med att det inte är ok att säga vad som helst var som helst så är vi antagligen på samma sida när det är dags att skriva ner vad som gäller i lagen.

Sen så visst, mitt inlägg blev lite väl pedofilinriktat, insåg det även själv men tyckte att folk kunde använda det som ett exempel för att förstå min argumentation bättre.

Om du inte anser att inlägget hör hemma här i "yttrandefrihet" så antar jag att du antingen läste det slarvigt eller saknar förmågan att se på frågan från båda hållen.

Nyttigt ibland att blunda och låtsas som att man precis har kommit in i en diskussion, man lär sig mycket om sig själv då.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
belga - "(med vissa restriktioner angående hur man säger det)"

Ni snackar om yttrandefrihet, men vill ha inskränkningar/restriktioner. (du får fan skriva en uppsats och den ska vara jävligt bra om du ska kunna övertyga mig att dessa två ord inte har något med varandra att göra) Precis vad jag vill ha, men jag hymlar inte om det.

Du kan kalla det nästan vad du vill, men så länge du är ok med att det inte är ok att säga vad som helst var som helst så är vi antagligen på samma sida när det är dags att skriva ner vad som gäller i lagen.

Sen så visst, mitt inlägg blev lite väl pedofilinriktat, insåg det även själv men tyckte att folk kunde använda det som ett exempel för att förstå min argumentation bättre.

Om du inte anser att inlägget hör hemma här i "yttrandefrihet" så antar jag att du antingen läste det slarvigt eller saknar förmågan att se på frågan från båda hållen.

Nyttigt ibland att blunda och låtsas som att man precis har kommit in i en diskussion, man lär sig mycket om sig själv då.

Det är en enorm skillnad på att ha rätten att säga någonting, och hur man säger det. Det har visserligen mer att göra med vilka uttryckssätt som är acceptabla och inte, men det påverkar inte för en sekund att man har rätt att säga det. Sen att jag personligen tycker att det bör finnas vissa restriktioner på just hur man får säga det betyder inte att jag tycker man ska ha restriktioner på vilka åsikter man får uttrycka.

Få inte för dig att jag menar restriktioner enligt lag angående vad man får och inte får säga. Vill man säga någonting så ska man få säga det precis hur som helst, men jag menar att man ska även vara ansvarig för det. I praktiken gör detta att man ska kunna uttrycka vilka åsikter som helst, men man får även ta konsekvenserna om man inte kan göra det på ett acceptabelt sätt. Det är en absurt stor skillnad mellan att förbjuda folk från att säga vissa saker och att hålla dem ansvariga för hur de säger det.

Och nej, jag tyckte mest att ditt förra inlägg passade sig bättre i pedofili-tråden eftersom det blev lika ihopblandat mellan vad pedofiler får och inte får och med yttrandefrihet, precis som det är i pedofili-tråden och speciellt efter hela tåget med vad resultatet av yttrandefrihet kunde bli just specifikt för pedofiler. Den här tråden startades ju just specifikt för att slippa den röran.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Himla massa text

Jovisst, du har en poäng där. Men låt mig dra en parallell med sjukvården vi har i Sverige. Vi har fri sjukvård i Sverige och alla ska ha tillgång till den. Sjukvården betalas av alla som betalar skatt i landet och de flesta tycker att det systemet är väldigt bra. Men då finns det ju problem med de som röker exempelvis. Jag menar, jag betalar skatt för den sjukvård som rökare kräver för att de förstör sig själva. Jag betalar för de som förstör sina kroppar. Men jag ser inte det som ett problem för att om man ska ha en bra sjukvård som är tillgänglig för alla så måste man ta hand om de som orsakar sina egna skador. Det ringer inte så bra i öronen om man säger att alla, förutom rökare, ska få gratis sjukvård.
Det är lite samma sak som med yttrandefriheten. Alla får skriva och yttra vad de vill, förutom de som vill hetsa folkgrupper eller diskutera om "barn är redo för samlag vid 8 års ålder". Visst, det finns risker med att ha total yttrandefrihet, men jag tror att det är samhället till gagn i det stora hela.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep

EvilNed - i USA finns iofs ingen total yttrandefrihet, det är bara en illusion. Och vad menar du med -sjuk censur?

Sjuk som i ett adjektiv.

USA har ett mycket friare yttrandesfrihet system än vad vi har. Om det inte hade varit så, så hade inte folk som Fred Phelps fått predika fritt. Här får folk som pastor Åke Green total censur. Bajs i min åsikt, men hey.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ett dilemma med åsiktsfrihet; att man blir tvungen att tolerera oliktänkande. Svenskar är inte särskilt bra på det, och HMF-lagen är ett desperat försök av småsinta riksdagstomtar att lagstifta bort obekväma röster. Jag gissar att den även var planerad att skydda utsatta grupper från våld, segregation och olaga hot, men resultatet blev ju, som vi alla minns, inte det väntade.

Tolerans är svårt. Jag har personligen föga till övers för religösa fanatiker, Svensson-rasister och antisolidariska rörelser, men inte fan behöver jag en lag för att våga skriva mina inlägg på ett forum. Folk borde vara fria att säga vad de vill, och jag borde vara fri att kalla dem idioter eller änglar, precis som jag behagar. Mer än så behövs inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Nu blir det lite förvirrat. Det finns redan lagar som skyddar individer från hot, förolämpning osv. Det mest grundläggande i varje rättstat är att alla är lika inför lagen. Med HMF särbehandlas vissa grupper såsom bruna människor, homosexuella och religiösa. Varför inte fotbollsspelare också? Eller politiker? Våldtäktsmän?

Jag anser att det ska vara helt tillåtet att anklaga hela "folkgrupper" (meningslös term) för vad som helst, för individer skyddas redan. Varför? För att alternativet är ett totalitärt samhälle utan yttrandefrihet, dit vi är på väg nu. Ändamålsglidning är ordet.

Två ord: Etnisk rensning. Det torde ringa en klocka. En tillräckligt karismatisk person kan lyfta problem från sitt faktiska ursprung till något annat, skylla på en grupp av människor exempelvis och genom det skapa ett samhällsproblem. Allvarligt, lagen är vrickat formulerad och uselt praktiserad, men att hålla på och blanda in sportutövare är tamigfan korkat.

Har vissa redan glömt bort vad som har hänt och händer runt om jorden? Ryssland, nazityskland, Jugoslavien ... Är minnet så kort att det helt bortses?

Att jämställa exempelvis handikappade med våldtäktsmän, allvarligt, get a grip ... Jag har sett vansinniga jämförelser på det här forumet förr, men det du just skrev klämde nog fan allt om pungen.

Lagen (borde handla om) handlar om vad man är, och motståndet man kan utsättas för, inte väljer att vara, och framförallt inte en kriminell samling av individer. Religiösa personer kan jag dock känna att de inte riktigt innefattas av "folkgrupps"-tänket. Men å andra sidan så har vi ju åsiktsfrihet, och om någon hotas för att de tycker/tror i vissa banor och motarbetas kollektivt för det på ett samhällsfientligt vis är det för mig ganska otäckt om det ostraffat får fortgå.

Åsiktsfrihet, jamenvisst, det är underbart, men som alla andra friheter vi åtnjuter bör det ske under ett visst jävla ansvar. Vi är (vad vissa egon ej tror eller förnekar) delar av ett större kollektiv, vi ska fungera tillsammans. För att göra det krävs vissa förhållningsregler, ja, lagar. Jobbigt om ni inte kan infinna er i det, dra åt fanders då. Vill *du* (inte xphaze specifikt då) inte ingå i vårt kollektiv eller följa våra regler, get the fuck out, kort och gott.

... och jag ska föreställa borgare ... =/

Nu ska jag sova ruset av mig.

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det är att det bara kommer att öka härifrån, alltså fler och fler grupper kommer försöka få det bli förbjudet att kränka dem (medan ingen minoritet/folkgrupp knappast kommer tas bort från "skydds-listan"). Själv tycker jag det är synd att just heilandet är förbjudet, då det låter så mäktigt när ett tusental skinnbollar står och skriker si... ja, ni vet vad, i en samstämmig (nåja) kör, men detta är ju ingen big deal.

Problemet är nästa steg, inte bara definitionsmässigt om vad som inräknas eller ej (vilket ju mest är en lagteknisk fråga), utan då det blir som i fallet Åke Green och hans yttrande om homosexualitet vilket jag tycker är befängt att förbjuda (f.ö. försökte man, men misslyckades då Green vann i nån Europa-domstol, typ). Jag vet ej om det redan är så idag, men sjukt vore också om man inte tilläts säga tex att Livets Ord är en jävla sekt, eller säga att kristna är mentalt störda, om man nu tycker det och behagar uttrycka sig så (jag är själv Gudstroende och kristen men skulle tycka det var vidrigt om man inte fick uttrycka sin åsikt, även så som jag just gav exempel på).

Mitt tips är att härnäst är det muslim-lobbyn som kommer lyckas inskränka det mesta som kan sägas negativt om islam, Allahs heliga profet Mohammed, om koranen osv, så att det blir olagligt.

That sucks.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

Givetvis är hela idén med HMF sjuk, då den bara gäller några få folkgrupper. Varför ska det vara olagligt att säga att man mycket starkt ogillar kristna, men lagligt att öppet säga att datorberoende inte har något liv?
Jag respekterar yttrandefriheten, och accepterar att någon säger att alla datorberoende inte har ett liv (även om jag inte håller med om det), att kristna (exempelvis) skulle få extra skydd för detta är löjligt - jag är värd minst lika mycket som datoranvändare som kristen. Precis samma sak gäller de som vill förbjuda grupper från att uttrycka vad de tycker - en pedofil är värd precis lika mycket som en homosexuell.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag är allmänt emot allt som begränsar. Självklart borde alla få säga och tycka precis som de vill.

Har man svårt att tåla andras åsikter har man all rätt att tycka det med. Förstår inte vart problemet ligger.

Det är så fort någon agerar direkt emot andras åsikter det blir ett problem. Tex; en person får gärna skrika Sieg Heil på gatan, men så fort han slår ner en jude blir det ett problem. En pedofil får gärna tycka att 10-åriga pojkar är fina, men så fort han agerar på de känslorna blir det fel.

Det är det vi har lagar för. Det är olagligt att slå ner människor och att våldta. Kanske yrar lite, men det är bara för att jag varit uppe alldeles för många timmar idag. Hoppas ni förstår vad jag menar iaf.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag är allmänt emot allt som begränsar. Självklart borde alla få säga och tycka precis som de vill.

Har man svårt att tåla andras åsikter har man all rätt att tycka det med. Förstår inte vart problemet ligger.

Det är så fort någon agerar direkt emot andras åsikter det blir ett problem. Tex; en person får gärna skrika Sieg Heil på gatan, men så fort han slår ner en jude blir det ett problem. En pedofil får gärna tycka att 10-åriga pojkar är fina, men så fort han agerar på de känslorna blir det fel.

Det är det vi har lagar för. Det är olagligt att slå ner människor och att våldta. Kanske yrar lite, men det är bara för att jag varit uppe alldeles för många timmar idag. Hoppas ni förstår vad jag menar iaf.

Jag observerar att du säger emot dig själv. Först är du emot allt som begränsar, därefter accepterar du att vi har lagar som skyddar oss.

Det är väl snarare så att det är skillnad på vad man får göra och vad man bör göra. Och att i alla samhällen där det bor mer än en människa så tvingas vi till kompromisser för att kunna leva tillsammans. Således behövs det mer pragmatism och mindre benhård ideologisk övertygelse.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag observerar att du säger emot dig själv. Först är du emot allt som begränsar, därefter accepterar du att vi har lagar som skyddar oss.

Det är väl snarare så att det är skillnad på vad man får göra och vad man bör göra. Och att i alla samhällen där det bor mer än en människa så tvingas vi till kompromisser för att kunna leva tillsammans. Således behövs det mer pragmatism och mindre benhård ideologisk övertygelse.

Jag accepterar de lagar som jag "godkänner" så att säga.

Skrev lite fel där kanske. Menade inte att jag är emot allt som begränsar men att jag är generellt emot det. Konceptet med lagar tycker jag är nödvändiga.

Men för att vara helt ärlig så är jag inte helt säker på vart denna diskussionen kommer leda. Är själv inte så insatt i sånt här.. tänker inte på det så ofta.

Men menar du att yttrandefrihet är en ideologisk dröm som inte fungerar i praktiken?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag accepterar de lagar som jag "godkänner" så att säga.

Skrev lite fel där kanske. Menade inte att jag är emot allt som begränsar men att jag är generellt emot det. Konceptet med lagar tycker jag är nödvändiga.

Men för att vara helt ärlig så är jag inte helt säker på vart denna diskussionen kommer leda. Är själv inte så insatt i sånt här.. tänker inte på det så ofta.

Men menar du att yttrandefrihet är en ideologisk dröm som inte fungerar i praktiken?

Jag pratar om den totala yttrandefriheten, rätten att säga precis vad man vill är nog något som är reserverat för eremiter. Det fungerar helt enkelt inte i samhället där det bor mer än en människa.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag pratar om den totala yttrandefriheten, rätten att säga precis vad man vill är nog något som är reserverat för eremiter. Det fungerar helt enkelt inte i samhället där det bor mer än en människa.

Sant, total yttrandefrihet fungerar inte i ett samhälle (i alla fall inte i vårat som det ser ut idag), vilket är varför det bör finnas regler angående hur man får säga saker, men inte angående vad man får säga.

Att säga att "man avskyr allt jävla invandrar-pack och all skit de drar med sig" och att säga att "man är ogillande mot de problem som uppstår i det att andelen invandrade medborgare ökar" är egentligen att säga samma sak, men det senare låter betydligt bättre och skulle antagligen trampa på mindre tår, och alltså fungera bättre i ett samhälle.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag pratar om den totala yttrandefriheten, rätten att säga precis vad man vill är nog något som är reserverat för eremiter. Det fungerar helt enkelt inte i samhället där det bor mer än en människa.

Ja det håller jag med om. Det är ju rätt tydligt att det förekommer konflikter. Men du måste hålla med om att vi utvecklats enormt på den fronten de senaste 200 åren.
Tex., det är mera OK för svarta personer nu att säga vad de tycker än vad det var 100 år sen, om man tittar på USA. Kvinnor har rätt till utbildning och rösträtt, det hade de inte innan.

Men visst, total yttrandefrihet är med nästan all säkerhet omöjlig. Det håller jag med om. Dock tycker jag det är en god idé att sätta ribban högt och sikta mot det målet annars utvecklas vi inte.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Jag tycker faktiskt att just "hets mot folkgrupp" täcker det jag anser är rätt. Man ska inte kunna kränka och förnedra andra pga deras ursprung eller religion. Detsamma gäller barn, de är förvisso ingen folkgrupp kanske, men du förstår säkert vad jag menar.
Cannabis som du nämner skadar ju ingen genom att prata om. Jag mår ju inte illa om du röker på eller pratar öppet om det. Däremot mår jag dåligt om jag vore jude och du kallade mig judejävel.

Det gör ju folk redan ändå. Skilnaden är att vissa godtyckliga grupper inte får kränkas, då blir det lagliga på följder. Jämför meningarna "Alla moderater är äckliga svin som bara tänker på sig själva och är dumma i huvudet. De borde förbjudas" med
"Alla negrer är äckliga svin som bara tänker på sig själva och är dumma i huvudet. De borde förbjudas"

Den förstnämnda tror jag har minimal(För att inte säga obefintlig) chans att bli fälld för HMF medans den sista absolut hade lett till åtal och antagligen straff.

Det är galenskap att ha en sådan godtycklig lag!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Det gör ju folk redan ändå. Skilnaden är att vissa godtyckliga grupper inte får kränkas, då blir det lagliga på följder. Jämför meningarna "Alla moderater är äckliga svin som bara tänker på sig själva och är dumma i huvudet. De borde förbjudas" med
"Alla negrer är äckliga svin som bara tänker på sig själva och är dumma i huvudet. De borde förbjudas"

Den förstnämnda tror jag har minimal(För att inte säga obefintlig) chans att bli fälld för HMF medans den sista absolut hade lett till åtal och antagligen straff.

Det är galenskap att ha en sådan godtycklig lag!

Precis, HMF är sinnessjuk när den bara gäller några få utvalda grupper. Alla andra minoriteter blir diskriminerade då de inte inräknas under någon egen regel.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

nu har jag inte läst igenom hela tråden, men jag har för mig Voltaire himself sa något i stil med att "yttrandefrihet är total eller inte alls" och det är väldigt sant....

all form av inskränkning av yttrandefrihet är maktmissbruk och åsiktskontroll..... steget från att inte få "kränka" minoritetsgrupper till att inte få "kränka" makthavaren är i mina ögon inte alls stort.....

och ang. det här med hur man säger nånting; så om man inte är skicklig på att hantera kontorssvenskan och använda fina omskrivningar så har man inte samma rätt att uttrycka sig? låter ganska dumt enligt mig iallafall.....

bara för att det blivit en folkrörelse att känna sig kränkt betyder inte det att ingen får säga nånting om andra, att acceptera att andra inte gillar dig är någonting du får acceptera i ett demokratiskt samhälle, satiren har genom tiderna framställt olika makthavare till grisar och liknande, vilket är något de har fått acceptera, men att kalla judar för grisar (om man nu av någon anledning tycker det) är tydligen inte ok? dubbelmoral så det skriker om det.

Visa signatur

well that's like.... your opinion..... man....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabus
och ang. det här med hur man säger nånting; så om man inte är skicklig på att hantera kontorssvenskan och använda fina omskrivningar så har man inte samma rätt att uttrycka sig? låter ganska dumt enligt mig iallafall.....

Klart man har det, men eftersom man är lika ansvarig för vad man säger som vad man gör får man ju ta konsekvenserna om man nu inte kan uttrycka sina åsikter utan att lägga lite tankeverksamhet bakom hur man uttrycker dem. Det är grundläggande för ett samhälle att man tar hänsyn till andra i viss utsträckning, och om man nu verkligen inte kan uttrycka en åsikt utan att med flit försöka förolämpa och reta upp andra så får man väl ta konsekvenserna av det. För ärligt talat så är det inte så svårt att tänka efter innan man öppnar munnen.

Det finns liksom inget behov av att säga t.ex. "Jag vill spy på allt invandrarslödder" när man kan uttrycka samma åsikt genom att säga "Jag avskyr invandrare". Att säga det första tjänar bara till att förolämpa, irritera och reta upp andra, vilket är precis meningslöst om man nu verkligen försöker åstakomma någonting vettigt med att uttrycka sin åsikt. Om man är ute efter att reta upp och förolämpa folk kan man väl säga så, men då får man ju som sagt, ta konsekvenserna av det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

aha, en feltolkning från min sida isådanafall, jag vidhåller dock att rätten att provocera också borde vara en rättighet, även om man självklart får ta det faktum att ingen vidare kommer lyssna på dig när du faktiskt har något vettigt att säga.

Det borde vara en rättighet att få säga vad du vill, precis som det är en rättighet för alla andra att säga vad de vill om dig eller helt enkelt inte lyssna på dig.

Visa signatur

well that's like.... your opinion..... man....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabus
aha, en feltolkning från min sida isådanafall, jag vidhåller dock att rätten att provocera också borde vara en rättighet, även om man självklart får ta det faktum att ingen vidare kommer lyssna på dig när du faktiskt har något vettigt att säga.

Det borde vara en rättighet att få säga vad du vill, precis som det är en rättighet för alla andra att säga vad de vill om dig eller helt enkelt inte lyssna på dig.

Sant, men då borde även verbal provokation kunna gå som förmildrande omständighet när man till slut klipper till nissen som inte kunde låta bli att öppna munnen utan att försöka reta upp en. För även om folk ska ha rätten att säga vad de vill så ska de även ha rätten att inte behöva stå ut med hur mycket skitsnack som helst då vissa saker är väldigt svåra att låta bli att lyssna på. Då får helt enkelt den som provocerar ta resultatet av provokationen som en konsekvens av det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

jag tycker inte att verbal provokation rättfärdigar våldsutövande någonsin, men sen har jag aldrig någonsin känt mig särskilt förolämpad heller trots många personers mindre eller bättre försök, vilket mycket väl kan betyda att jag är betydligt mindre lättretad än gemene man.

att det kan tas som förmildrande omständighet tycker jag isådanafall att det mesta ska tas som förmildrande omständighet, till exempel att många personer blir mer aggresiva på fyllan och att alkohol därför skulle vara förmildrande omständighet.

hur som helst tycker jag det svävar ut från ämnet lite

Visa signatur

well that's like.... your opinion..... man....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabus
jag tycker inte att verbal provokation rättfärdigar våldsutövande någonsin, men sen har jag aldrig någonsin känt mig särskilt förolämpad heller trots många personers mindre eller bättre försök, vilket mycket väl kan betyda att jag är betydligt mindre lättretad än gemene man.

att det kan tas som förmildrande omständighet tycker jag isådanafall att det mesta ska tas som förmildrande omständighet, till exempel att många personer blir mer aggresiva på fyllan och att alkohol därför skulle vara förmildrande omständighet.

hur som helst tycker jag det svävar ut från ämnet lite

Inte egentligen. Ska man prata om yttrandefrihet så måste man ju även tala om konsekvenserna av det. Ett samhälle bygger ju på att flertalet individer fungerar tillsammans för allas gagn. En rätt att säga inte bara vad man vill utan även säga det hur man vill kan allvarligt komma att försvåra det.

I en ideal värld skulle aldrig verbal provokation framkalla fysiskt våld, eftersom alla helt enkelt skulle antingen kunna ignorera precis allt de inte ville höra, eller uppföra sig på sådant sätt att inget behövde ignoreras. Men tyvärr lever vi inte i den världen, hur mycket vi skulle vilja det. Att människor verbalt kan provoceras på olika sätt är ingenting vi kommer ifrån, och alltså behövs det antingen regler för hur man får säga saker (bara hur, inte vad) eller så behöver man acceptera att tillräcklig verbal provokation kan få fysiskt våldsamma konsekvenser om man går för långt. Att då verbal provokation skulle kunna bli en förmildrande omständighet ser jag inte som orimligt då våldet är en konsekvens av provokationen. Hade inte den som provocerade fram ett sådan svar gjort detta så hade ju ingenting hänt. Precis som att den som blir våldsam fortfarande är ansvarig för sina handlingar så måste den som provocerar vara ansvarig för vad han/hon säger, och om man pressat tillräckligt långt, även i alla fall delvis ansvarig för gensvaret, även om detta skulle vara av våldsam natur.

Så antingen så delar man på ansvaret för det som inträffat genom att provokation kan ses som förmildrande, eller så blir provokation i tillräcklig mängd straffbart i sig (även om det senare är en tämligen dålig lösning av flertalet anledningar). Jämförelsen med alkohol är rätt haltande måste jag dock säga, eftersom att man när man dricker alkohol gör det mot sig själv. Man dricker sprit och gör sig själv våldsam och alltså är man själv ansvarig för både våldsamheterna och dess anledningar. Blir man provocerad så står ju någon annan för anledningarna till våldet, även om man själv fortfarande är ansvarig för våldet i sig.

Man är lika ansvarig för sina ord som för sina handlingar, och man är även ansvarig för konsekvenserna av dem. Detta gör ju att total yttrandefrihet är lite problematiskt, men inte omöjlig även om justeringar måste göras.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Men det skulle ju ge upphov till en extremt osäker rättssäkerhet, i och med att man skulle kunna hävda provokation i vartenda misshandelsfall i princip. Och om man nu provocerat någon så att de slagit en, vad får man för straff för det? utebliven betalning för sveda och värk? fängelse?

Jag står dock fast vid principen att det inte borde gå att bli verbalt provocerad till den grad att man måste utöva våld, men accepterar det faktum att andra människor säkerligen inte skulle kunna hejda sig och förhåller därför den idén till samma stadium som anarkismen, en väldigt fin idé som aldrig fungerar med hänsyn till människans natur.....

Visa signatur

well that's like.... your opinion..... man....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabus
Men det skulle ju ge upphov till en extremt osäker rättssäkerhet, i och med att man skulle kunna hävda provokation i vartenda misshandelsfall i princip. Och om man nu provocerat någon så att de slagit en, vad får man för straff för det? utebliven betalning för sveda och värk? fängelse?

Jag står dock fast vid principen att det inte borde gå att bli verbalt provocerad till den grad att man måste utöva våld, men accepterar det faktum att andra människor säkerligen inte skulle kunna hejda sig och förhåller därför den idén till samma stadium som anarkismen, en väldigt fin idé som aldrig fungerar med hänsyn till människans natur.....

Inte mer osäker än vad den är idag. Givetvis måste det gå att styrka provokation, precis som att det ska gå att styrka allt annat redan idag. Kan någonting som itne kan styrkas få effekter i rättssystemet så blir ju rättssäkerheten lidande oavsett vad det handlar om. Det är ju i för sig en fråga om detaljer och utformning av regelverk med mera men så länge man inte sätter piff och puff bakom ratten vid utformandet så går det säkert att lösa.

Ingen kommer ju tro att någon ensam tjej på väg hem en lördagkväll bara ur det blå får för sig att provocera fram ett överfall från ett gäng killar. Finns det däremot vittnen eller någonting annat som kan säga att prcvokation faktiskt förekom och att den var tillräcklig så tycker jag att det borde gillas som skäl till att anse att inte hela ansvaret för våldsamheterna ligger på den som inledde dem. Om effekten sen ska vara att båda straffas eller att den som blev våldsam straffas mindre är en annan detalj man skulle behöva titta närmare på. Jag lutar mer åt det senare, eftersom jag tycker det är straff nog för den som provocerade att den som blev våldsam får mindre straff, och den som blev våldsam bör inte heller behöva ta ett fullt straff då han inte bär hela skulden till sitt agerande och därför inte ska behöva ta hela straffet.

Men annars så håller jag med. Verbal provokation bör inte kunna frammana fysiskt våld, men som sagt, vi människor har våra brister som inte går att ignorera, hur mycket vi än skulle vilja.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.