Permalänk
Medlem

Köpråd - Bärbar dator max 7000kr

Hej, som topic lyder så är det dags att köpa en bärbar dator till sommarstugan.

Den skall inte vara till spel, eller något annat jättekrävande, men en schysst dator vill jag ändå ha. Surf, musik & film är nog främsta användningsområdet.

Minimikravet är; 1 Gb ram. Gärna Intel, har hört att AMD's processorer inte är särskilt bra till bärbara. 15,4" skärm.

Sedan är jag väldigt anti mot integrerade grafikkort, som snor minne ifrån ram-minnet. Känns som att det segar ner datorn allmänt, har jag rätt?
Men i prisklassen <7000 kr kanske man inte får en dator med externt gfx?

Windows Vista kvittar. Men är inget hinder om det skulle vara så.

Mycket tacksam för råd och hjälp, då jag aldrig har ägt en bärbar dator förut.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

jag är ute efter samma sak, är det ingen där ute som kan ge några tipps?

har kollat på denna
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107604

Visa signatur

martin7901

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin7901
jag är ute efter samma sak, är det ingen där ute som kan ge några tipps?

har kollat på denna
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107604

Om jag inte misstar mig så är det där ett integrerat grafikkort?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

ok, det är ju bättre med externt graffekort, men vad ska man inhandla för något då?

Visa signatur

martin7901

Permalänk
Medlem

Är ni knäppa? Man kan väl inte byta grafikkort på en bärbar? Menar man håller väl nere genom att göra allt på ett kretskort? Så nu ska de bärbara se ut likadant som vanliga datorer? Ska man börja sälja chassi snart med? så man kan köpa egna delar osv.

Blir förvånad.

Edit: ni menar inte integrerat, utan sådan som DELAR ram med varandra?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Det finns inbyggda grafikkort som kallas externa, då de har helt egna komponenter, och inte delar minne med det vanliga ram-minnet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluemood
Det finns inbyggda grafikkort som kallas externa, då de har helt egna komponenter, och inte delar minne med det vanliga ram-minnet.

Bara för att klargöra terminologin lite här. Externa grafikkort är sådana som sitter utanför datorn, exempelvis anslutna via Expressport. Den typen av lösningar är ytterst ovanliga, men existerar. Det har inget att göra med om den delar RAM eller inte.

Intels grafikkrets är integrerad i chipsetet och använder delat minne. Det finns även grafikkort från Ati och Nvidia som använder delat minne även om dessa är separata kretsar, fristående från chipsetet.

Tillbaka till ämnet, att förkasta en dator enbart för att den har Intels grafikkrets är inte en bra idé när budgeten är så pass stram. GMA950 är inte en kass grafikkrets. Det går att spela WoW med den om man nu håller på med sånt. Det borde i alla fall ge lite perspektiv, Ati:s och Nvidias motsvarigheter för datorer i den här klassen är inte bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Är ni knäppa? Man kan väl inte byta grafikkort på en bärbar? Menar man håller väl nere genom att göra allt på ett kretskort? Så nu ska de bärbara se ut likadant som vanliga datorer? Ska man börja sälja chassi snart med? så man kan köpa egna delar osv.

Blir förvånad.

Edit: ni menar inte integrerat, utan sådan som DELAR ram med varandra?

haha, det är väl ingen som har sagt att man kan dra iväg å handla ett graffekort å slänga in det i den Bärbara?? jag menar "inte integrerat"
men det finns ingen dator i den prisklassen "7000kr"

så nu orkar jag inte tjata om det mer, det jag vill veta är vilken dator är bäst för film å musik, Obs! jag vill ha en dator med expressport 54.
är det någon som vet vad jag ska titta på så är jag tacksam!!!

är detta något att ha?
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...
kostar 7495:-

Visa signatur

martin7901

Permalänk
Medlem

Det här verkar vara den bästa bärbara som går att få för 7000kr.

http://www.expert.se/product/product.aspx?identifier=138950

Rätta mig om jag har fel.

Har nog gett upp om att hitta en dator under 7000kr med gfx som inte delar minne med internminnet. Men denna verkar finfin, Asus känns som ett bra märke också.

Vad sägs?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

har hittat en annan strax över 7000:-

vad sägs?

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1190623&ReferId=36

Visa signatur

martin7901

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det skulle vara som var bättre med den?

Amd cpu = varmare & kortare drifttid. Och fortfarande ett gfx delat med ram.

Annars tycker jag de var rätt lika i prestanda.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

jo dom är rätt lika, men jag behöver en dator med expresscard 54, asus har inte det på denna modell.

Visa signatur

martin7901