Permalänk

Någon som vet vad prestanda kraven är?

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

* Minimum Hardware Requirements Processor - 1GHz Pentium III or higher
* RAM - 512MB RAM
* Hard Drive - 80GB Internal Hard Drive
* CD/DVD - Any Bootable DVD-ROM Drive
* Network - 10/100 Network Interface Card

Dessutom finns denna sida:
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/windowsho...

Det där med 80 GB ska nog tas med nån nypa salt, de har antagligen tagit vad de tror är minsta hdd som säljs. Jag vet inte vad footprint på installatiionen är, kan nån ta reda på det?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk

10gb såg det ut som utefter vad jag såg på bilderna som postats, med 14gb skulle man nog vara säker på att saker fick plats i alla fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -NioB-
Någon som hört nått om HP's MediaSmart Server (Home Server) som skall vara baserad på just WHS, beräknad release? pris? etc.

http://h71036.www7.hp.com/hho/cache/447351-0-0-225-121.html?j...

Permalänk
Medlem

Hur är det om man isntallerar om home server då? Jag tänker på om man uppgraderar moderkort etc, kommer den hitta ens ihopslagna diskar då ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Tog hem och tänkte testa den lite, men gav upp redan i början av installationen.. OS'et vill ju formatera alla partioner på disken rakt av??
Har ju ett gäng med partioner med grejjer jag vill ha kvar och som jag inte har plats med på några andra diskar..
Det där får allt vänta tills man har en hel oformaterad disk, annars så verkar det ju bra.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Har inte hänt nåt här i ämnet på ett tag, men nyss (typ 20 minuter sen) så släpptes RC1 av WHS, jag håller just nu på och tankar ner den, återkommer med en rapport när jag ominstallerat å fått upp skiten igen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

fan va bra gör det :D, ska oxå plocka ner den

Permalänk
Medlem

RC1 ?? vad var det innan ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag ser syftet med den, och jag ser målgruppen. Till dem funkar det säkert aldeles utmärkt och det finns vissa fiffiga funktioner det kan jag hålla med om. Men den är inget som jag personligen skulle använda. Den prickar av ganska många punkter som jag inte vill ska vara prickade i ett server os.

Och sen så begriper jag inte vad detta med remote desktop är? Varför skulle man inte kunna använda på samma sätt lokalt?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
RC1 ?? vad var det innan ?

Beta 3.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
RC1 ?? vad var det innan ?

CTP; Community Technology Preview...nån beta-dona...

Nåja, installationen är klar, å har inte haft några problem alls. Har lagt till fyra 500GB, två 320GB och en 250GB disk i lagrings-poolen och håller just nu på att skyffla över all min data. Rent spontant så verkar den rappare än den tidigare betan, men det är svårt att säga, kanske bara inbillning...

Permalänk

Windows Home Server RC har släppts!
Laddar ner nu...

Permalänk
Medlem

de (MS) verkade inte godkänna mig som betatestare... nyfiken som fan på denna

/Daniel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
* Minimum Hardware Requirements Processor - 1GHz Pentium III or higher
* RAM - 512MB RAM
* Hard Drive - 80GB Internal Hard Drive
* CD/DVD - Any Bootable DVD-ROM Drive
* Network - 10/100 Network Interface Card

Dessutom finns denna sida:
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/windowsho...

Det där med 80 GB ska nog tas med nån nypa salt, de har antagligen tagit vad de tror är minsta hdd som säljs. Jag vet inte vad footprint på installatiionen är, kan nån ta reda på det?

Nej det skall absolut inte tas med nån nypa salt. Ju mer saker du har i din storagepool desto mer kommer krävas av din system partition pga utformningen av filsystemet. Lägger du till duplicering och backuper så behöver du plats för databasen. Många som tyckt att ~30gb e tillräckligt som senare insett sitt misstag.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

Varför köra Windows på en server när det finns Linux?

Skulle aldrig få för mig något så galet som att köra Windows på en server.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

För att många organisationer använder Windows-maskiner och det är lättare att hantera ett Windows-nätverk i en Windows-server? Och samma sak gäller givetvis i hemnätverksvärlden: för att många hemanvändare använder Windows och nätverkshanteringen blir enklare?

Varför besöka Windows-forumet om man endast använder Linux? Skulle aldrig få för mig något så galet som att besöka ett Windows-forum om jag var en insnöad Linux-tomte.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Varför besöka Windows-forumet om man endast använder Linux? Skulle aldrig få för mig något så galet som att besöka ett Windows-forum om jag var en insnöad Linux-tomte.

:D:D

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Varför besöka Windows-forumet om man endast använder Linux? Skulle aldrig få för mig något så galet som att besöka ett Windows-forum om jag var en insnöad Linux-tomte.

Skulle vilja omformulera det lite:

Varför besöka Windows-forumet om man endast använder Linux? Skulle aldrig få för mig något så galet som att besöka ett Windows-forum om jag var en upplyst Linuxanvändare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
För att många organisationer använder Windows-maskiner och det är lättare att hantera ett Windows-nätverk i en Windows-server? Och samma sak gäller givetvis i hemnätverksvärlden: för att många hemanvändare använder Windows och nätverkshanteringen blir enklare?

Varför besöka Windows-forumet om man endast använder Linux? Skulle aldrig få för mig något så galet som att besöka ett Windows-forum om jag var en insnöad Linux-tomte.

Strunt snack. Det var ett nätverk som körde Windows server, och det strula hela tiden, vi bytte till ClarkConnect (Linux) och nu fungerar det rock-solid, alla datorer i nätverket är Linux-datorer. Det är typ 20 datorer i byggnaden.

För tillfället så dual-bootar jag Ubuntu Linux 7.04 (Feisty Fawn) och Windows XP. Detta inlägg och föregående inlägg skrevs i Windows.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Hedersmedlem

Beror ju på. FÖr hemmanätverk i den marknad som home server ska in i så är ju en unixmaskin som man konfigurerar någon textfil i inget alternativ alls. Svensson med litet intresse av detta kommer aldrig vilja lära sig sådant.
Backupfunktionen i home server känner jag inte till något alternativ till ännu (för windowsklienter).

Att köra windows i företagsnätverk när man har windowsklienter finns många själ. Enkel administrering av massa användare i AD och andra servertjänster som integrerar väl ihop med detta. Jag tror man allt gör sig en otjänst att byta ut allt windows för att köra unixservrar. Tänk på att alla företag inte har kompetensen/pengar att köpa in kompetens för att göra sådan ändring. Varför röra något som fungerar? Om det inte fungerar så är det ju en annan femma. Men windows fungerar faktiskt som server-OS också.

Clarkconnect används väl om jag minns det rätt till enkla saker som en brandvägg. Lite DHCP, lite routing osv. Lever gärna ganska "självt". Inga problem att byta ut en sådan.

Själv har jag fått nog av linux communityn och håller mig till windows och *bsd lite om vartannat. Windows för desktop mest. För som han sade, det finns insnöade Linux-tomtar, men det finns bara upplysta BSD-fantaster

Dagens trollande är härmed över

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Windows Home Server har släppts till RTM (released to manufacturing)...

http://blogs.technet.com/homeserver/archive/2007/07/16/ship-i...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scuttle
Jadå, nu minns jag inte exakt vad Microsoft kallar det, men det är som du säger, om en fil finns på alla datorer som backas upp så sparar WHS bara en kopia av den.

Är väl den teknik som används av WDS (Windows Deployment Services) när man skapar WIM-images med imagex.exe?

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Tog hem och tänkte testa den lite, men gav upp redan i början av installationen.. OS'et vill ju formatera alla partioner på disken rakt av??
Har ju ett gäng med partioner med grejjer jag vill ha kvar och som jag inte har plats med på några andra diskar..
Det där får allt vänta tills man har en hel oformaterad disk, annars så verkar det ju bra.

Detta medför en för mig självklar fråga till er som nu kört betor och RC-releaser;

Kan jag välja bort detta alternativ?

Sitter idag med en herrans massa terrabyte data som jag ju knappast har möjlighet att ta backup på med tanke på den enorma mängden data. WHS vill jag köra, men jag slipper gärna det här tänket kring "alla diskar för en - en genväg för alla!" då det onekligen innebär formatering av samtliga diskar i systemet. Precis som vid övergång till RAID med andra ord.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddesix
Detta medför en för mig självklar fråga till er som nu kört betor och RC-releaser;

Kan jag välja bort detta alternativ?

Sitter idag med en herrans massa terrabyte data som jag ju knappast har möjlighet att ta backup på med tanke på den enorma mängden data. WHS vill jag köra, men jag slipper gärna det här tänket kring "alla diskar för en - en genväg för alla!" då det onekligen innebär formatering av samtliga diskar i systemet. Precis som vid övergång till RAID med andra ord.

Om du kopplar ur alla diskar utom systemdisken under installationen och kopplar in dem efteråt och INTE lägger till dem i "Storage Poolen" så slipper du formatera dem. Men då missar du många funktioner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny McCormick
Om du kopplar ur alla diskar utom systemdisken under installationen och kopplar in dem efteråt och INTE lägger till dem i "Storage Poolen" så slipper du formatera dem. Men då missar du många funktioner.

Kan du ge några exempel på vilka funktioner jag mister?

Måste bestämma mig för hur jag skall göra. Problem är det i alla fall då jag äger runt 4TB i diskutrymme, varav mer än 3 är fyllda. Ingen hit när alla måste formateras mer eller mindre samtidigt =/

Vet vi något om när det går att köpa sig en kopia? Jag är beredd att köpa en direkt när den kommer ut på marknaden, har läst att någon svensk version inte är att vänta - stämmer detta? Om så är fallet handlar det om att hitta en engelsk så fort som möjligt.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Avstängd

Ska det släppas den 27? eller finns det nån semester version o få tag i?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Om det är någon som har någon beta key över som de inte använder i dagsläget får de gärna skicka den i ett pm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreakaliS
Om det är någon som har någon beta key över som de inte använder i dagsläget får de gärna skicka den i ett pm

Glöm inte mig om ni har en nyckel över till mig! skicka gärna ett PM

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
det är lättare att hantera ett Windows-nätverk i en Windows-server?

Vad är ett Windows-nätverk? [här känns det relevant med ett frågetecken]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Och samma sak gäller givetvis i hemnätverksvärlden: för att många hemanvändare använder Windows och nätverkshanteringen blir enklare?

Vad yrar du om? Har du något konkret exempel att bjuda på utifrån egen erfarenhet? Är du en tomte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Varför besöka Windows-forumet om man endast använder Linux?

Man kan tänka sig att någon besöker ett forum för att han/hon är intresserad av innehållet. :idé: