Ett frustrerande grafikproblem =/

Permalänk
Medlem

Ett frustrerande grafikproblem =/

Hejsan gräbbz!

Jag har haft ett fult grafikproblem på sistone. Det började, härom veckan, då jag installerade nytt forceware från nvidia [162.18] samt ntune [5.05.47.00] (ntune - då för att kolla temperaturen).

Jag kan kolla på film via Media Playern och V-Lan osv... men när jag har kört ett spel och sedan stänger spelet och ska kolla på film är bilden extremt mörk så man knappt ser (det märkte jag då jag testade kolla på GTA IV trailer nr. 2 som förövrigt är väldigt ljus). Annars är det i princip kolsvart med ljud i bakgrunden, man kan se lite (ett par ljusa pixlar) om man anstränger sig tills hjärnan inte orkar mer. Jag måste starta om datorn för att kunna se film, och så fort jag drar igång ett spel och kommer tillbaka till Windows så är jag tillbaks på ruta ett. Filmfilerna är de vanliga (.avi/.wmv/osv osv). Undantag är sidor som youtube och break med deras flashspelare eller vad dem ens använder för något, det kan jag kolla på utan problem.

Detta är förmodligen ett lättlöst problem som ni här på forumet har stött på innan, därför tror och hoppas jag på att ni vet vad det hela handlar om. Det är frustrerande nu i längden, jag måste reboota datorn varje gång jag ska kolla film... orkar inte längre. Jag har tankat rätt versioner, (till rätt grafikkort och till XP etc), och jag har GTX 7800. Allt annat funkar perfekt med forcewaruppdateringen, det är bara denna grafikbugg i filmer efter spel som jag har problem med.

Hjälp mig =/

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Är det just ett speciellt spel eller alla?
Prova att höja ljusstyrkan i själva spelet sen stänger du av spelet och kollar om det vart nått ljusare på filmen.
Jag hade det tvärtom förut med quake 3 arena.
När jag stängde av spelet eller om den stängdes av fel så vart skärmen Skit ljus och man vart nästan bländad..

Har du provat starta spelet sen kolla film medans spelet är på i bakgrunden?
Mörk fortfarande?
Stäng av spelet kolla filmen igen.
Fortfarande mörk?
Starta spelet igen, spela inte, stäng bara av spelet direkt efter den startat kolla om filmen fått tillbaka färgen.
Prova annars installera äldre drivrutiner. <--Bästa alternativet, låter som mjukvaruproblem.

Detta är vad jag kunde hjälpa dig med just nu :).

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Okay, I see your point.

Saken är den att det gäller alla spel. Om jag ändrar ljusstyrkan i spelet så kommer det bara att skapa en obalans i det. Allting är perfekt förutom det faktum att filmerna blir kolsvarta efter spel.

Jag har testat att se film på olika sätt, precis som du nämnt, men funkar fortfarande inte.

Jag har funderat på att dra tillbaka till äldre forceware men hoppas på att har några andra lösningar. Jag har hört att den nya forcewaren som jag installerat vinner ett par FPS i spel och att den gynnar på andra fält med. Eftersom att det är ett sånt minimalt och fjantigt samt störande problem jag har så har jag avvaktat med att installera äldre drivrutiner. I värsta fall får jag väl göra det ändå.

En sak som jag inte gjort än är att avinstallera ntune, ska göra det nu och se vad som händer, tror förövrigt inte det kommer att hjälpa något... men jag kan testa.

Edit 1: Nope, var inte ntune. Fortfarande samma problem.

Edit 2: Jag gick just tillbaka en version, [94.24], nu funkar allt som förr. Hoppas dem fixar buggen jag har tills nästa forcware. Vad är det för mening med att inte kunna hålla datorn up-to-date egentligen?

Skriv gärna om ni vet vad problemet är.

Permalänk

ahh dedär har jag vart me om, exakt samma men vet inte ritkigt hur jag fixa de

de börja me att jag inte kunde se filmer för de var som du beskrev. jag inaktivera helt enkelt av directdraw och direct3d när jag skulle se på film sedan på igen när jag ska lira, i exper tool

sen nån dag senare så kunde jag lira och se film på allt aktiverat

Permalänk
Medlem

Högerklicka på skrivborder -> Egenskaper

Välj inställningar tabben, klicka avancerat

Klicka på GeForce tabben, klicka på Färgkorrigering på vänster kanten

Där så är det en rullgardins meny som det står "skrivbord" på, där väljer du "överlagring". Där kan du sedan pilla med kontrast, gamma m.m.

När du ändrar på "överlagring" så är det just filmer som får just den effekten, resten av windows förblir som inställningar för skrivbordet.

Hoppas de funkar

Permalänk
Medlem

Tack för svaren grabbar. Det är fixat nu... tror jag, det funkar bra nu iallafall (har testat starta CS 1.6/Source och UT 2004) och filmer flyter på utan konstigheter. Jag har även testat att reboota datorn och göra om samma sak flera gånger, funkar bra fortfarande.

Jag gick tillväga på följande sätt. Tidigare idag installerade jag de äldre drivrutionerna och tänkte att jag får köra med dem tills det kommer ännu nyare. För en stund sedan läste jag vad Arreswe skrev här ovan och tänkte göra det han rekommendera. Så jag installerade forceware [162.18] igen och satte igång ett spel och gick sedan ut och satte igång en film för att se om det var krångel efter en ominstallation... wha... det funkade. Jag startade ett annat spel, stängde av, testade och det funkade... och ett tredje... funkade fint.

Förmodligen var det ett fel som hände under installationen. Jag testate att ominstallera från samma version till samma version, alltså från [162.18] till [162.18] igen, häromdagen... men felet kvarstod. Men nu när jag ominstallerat från [94.24] till [162.18] verkar det fungeram iallafall... änsålänge. Konstogt installationsproblem det här, första gången det händer mig, hehe. Jag installerade även ntune och kollade om det var det som buggade, men nejdå, så var inte fallet.

Det funkar som sagt fint nu. Jag hoppas att det håller i sig.

Tack återigen för alla tips