Är Vista aktuellt för min rigg?

Permalänk

Är Vista aktuellt för min rigg?

Kör för nuvarande med systemet i sign:

Atlhon64 3000+
1024Mb RAM
Nvidia Geforce 6800GT
320Gb HD

Kan det vara aktuellt att uppgradera till Windows Vista med denna datorn? Jag har kört testet på Nvidias hemsida och enligt det så passerar jag gränsen, men vill mer veta hur det fungerar i praktiken?

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Snusfri

Det funkar, men inget jag skulle göra, 1gb ram till iaf och eventuellt en ny prolle.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows Vista sedan många månader tillbaka på en Athlon XP 1900+ med 1GB i RAM utan problem.
Jag har dock ett äldre grafikkort (Radeon 9000 Pro) så jag kan ite köra Aero.

Men systemet är kvickt och fungerar bra, så dra in Vista om du vill bara

Permalänk
Medlem

Jag har kört Vista fram och tillbaks på min dator, för dagligt bruk funkar det fint tycker jag nu när jag vant mig vid det, men för spel så är det bara att glömma på min dator, prestanda förlusten i World of Warcraft är för påtaglig för att det ska fungera tillräckligt bra för mig, men jag tror att med mer minne så är det inga problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Okej känns kanske som det inte riktigt är värt det. Vad är den stora skillnaden mellan Vista och XP egentligen?...ifall vi spårar ifrån ursprungstopic lite=)

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk

Den stora skillnaden är att XP är bra och Vista är dåligt. Vista är som ett dagis (fullt och barnsjukdomar) medans XP har år av buggfixar och erfarenhet bakom sig. Jag skulle inte rekomendera Vista till dig, oavsett rigg...

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Den stora skillnaden är att XP är bra och Vista är dåligt. Vista är som ett dagis (fullt och barnsjukdomar) medans XP har år av buggfixar och erfarenhet bakom sig. Jag skulle inte rekomendera Vista till dig, oavsett rigg...

Sluta snacka goja, och behåll dina metaforer för dig själv. Vista är mycket bättre än XP. Dom som gnäller är dom som sitter på gamla datorer och tror det ska flyta på som i XP. Jag förnekar å andra sidan inte att Vista är buggfritt, men att det skulle vara dåligt är allt annat än sanning. Jag kör Vista på min rigg och det fungerar alldeles utmärkt. Dom flesta felen beror på dåligt anpassade drivrutiner snarare än bristfälligheter i operativsystemet

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk

Håller med Scourge. Det är ett jävla klagande på vista. Har kört vista ett bra tag nu och det fungerar underbart klockrent. Det är klart att man inte kan köra ett nytt OP på en gammal dator. Kommer ihåg hur XP fungerade när det kom. Samma klagande...

Prova på Vista. Hittar du drivrutiner till din hårdvara så är det inga problem!

Visa signatur

Frallan
Intel C2D E6850, 4GB OCZ DDR2, BFG 8800ULTRA OC2, 1.5TB WD HDD.

Permalänk
Medlem

Eller så kör man dualboot ? stänga av allt onödigt i XP och optimera för spel. Använd Vista till resten.

Visst man måste starta om, men det tar väl max nån minut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dregelmyller
Eller så kör man dualboot ? stänga av allt onödigt i XP och optimera för spel. Använd Vista till resten.

Visst man måste starta om, men det tar väl max nån minut.

dualboota två windows versioner? Spel fungerar jättebra på Vista, förutsatt att du har en ny dator, jag har inga som helst problem med min rigg, och det kommer ingen annan ha heller om man har en ny dator

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scourge
dualboota två windows versioner? Spel fungerar jättebra på Vista, förutsatt att du har en ny dator, jag har inga som helst problem med min rigg, och det kommer ingen annan ha heller om man har en ny dator

Det är ingen hemlighet att Vistas drivrutiner fortfarande inte är lika bra som XPs. Speciellt inte grafikdrivisarna. Jag har provat spel i både XP och Vista. XP är fortfarande snabbare. Dock föredrar jag Vista till allt annat. Därför kör jag båda.

Kollar du första inlägget så ser du att han inte har en ny burk.
Men han kan fortfarande ha nytta/glädje av Vista.