Permalänk

100hz, 1ms LCD skärmar?

Har under sommaren bott hemma hos mina föräldrar och använt deras CRT skärm till lite spelande. Kom igår tillbaka hem till mig och skulle sätta mig och spela lite. Så jag drog igång lite spel och jag höll på att tappa hakan över hur dåligt min LCD-skärm hänger med i FPS spel jämfört med CRT'n. Hade helt glömt av hur stor skillnad det är eftersom jag normalt sett är van vid hur min LCD presterar.

Jag inser att såhär kan jag ju fan inte ha det, och surfade runt lite efter nya skärmar som är bättre än min nuvarande Samsung med 8ms responstid. Men inser att det ända som finns att tillgå är skärmar med 2ms responstid, detta trots att det finns LCD TV's med 100hz ute ifrån många tillverkare och flera tillverkare för längesedan har pratat om att lansera skärmar med 1ms responstid.

Så vad händer med dessa tekniker på monitor fronten? Är det något på gång under den närmsta tiden?

Om inte så hur stor skillnad tror ni jag upplever en bra 2ms skärm gentemot min 8ms Samsung 913B skärm?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

Re: 100hz, 1ms LCD skärmar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberdyne
Har under sommaren bott hemma hos mina föräldrar och använt deras CRT skärm till lite spelande. Kom igår tillbaka hem till mig och skulle sätta mig och spela lite. Så jag drog igång lite spel och jag höll på att tappa hakan över hur dåligt min LCD-skärm hänger med i FPS spel jämfört med CRT'n. Hade helt glömt av hur stor skillnad det är eftersom jag normalt sett är van vid hur min LCD presterar.

Jag inser att såhär kan jag ju fan inte ha det, och surfade runt lite efter nya skärmar som är bättre än min nuvarande Samsung med 8ms responstid. Men inser att det ända som finns att tillgå är skärmar med 2ms responstid, detta trots att det finns LCD TV's med 100hz ute ifrån många tillverkare och flera tillverkare för längesedan har pratat om att lansera skärmar med 1ms responstid.

Så vad händer med dessa tekniker på monitor fronten? Är det något på gång under den närmsta tiden?

Om inte så hur stor skillnad tror ni jag upplever en bra 2ms skärm gentemot min 8ms Samsung 913B skärm?

Hej,

Jag är inte bildskärmsguru men jag tror du jämför äpplen och päron nu. 100Hz på en CRT är uppdateringsfrekvensen medans 8ms resp. 2ms på en datorbildskärm står för tiden det tar för en pixel att gå från olika färger/tillstånd Tex tiden det tar för en pixel på skärmen att gå från grå-slockna-grå. Jag hoppas nån rättar mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: 100hz, 1ms LCD skärmar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
Hej,

Jag är inte bildskärmsguru men jag tror du jämför äpplen och päron nu. 100Hz på en CRT är uppdateringsfrekvensen medans 8ms resp. 2ms på en datorbildskärm står för tiden det tar för en pixel att gå från olika färger/tillstånd Tex tiden det tar för en pixel på skärmen att gå från grå-slockna-grå. Jag hoppas nån rättar mig om jag har fel.

Korrekt. Dock så är 100hz att föredra även på en lcd-skärm. Jag undrar också när det ska komma datorskärmar som klarar 100hz. Tills dess går jag inte ifrån min crt för spelande iaf.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Avstängd

"nej"

Och inputlaggen finns väl där ändå.

Varför är just 100Hz att föredra? Mer än för CS buggiga fysik, 120Hz är väl ännu bättre isf, eller 160.. eller 200 ...

Responstid på 2ms är ju ingenting i princip, hade den bara ingen som helst inputlag hade det ju varit helt ok.

Men orka med en skärm som ser ut som skit, ge mig sed/xed.

Edit: Oktober 2005:
http://www.behardware.com/articles/593-1/close-encounters-of-...

"few figures are enough for everyone to understand why this monitor is so much awaited:
Response time : inferior to 1 ms
Contrast ratio : 100,000:1 (brightness is of 400 cd/m²)
Viewing angles : complete, 180° in each directions.
"

Svart plasma, sed o lcd bredvid varandra:

Nu är säkert lcdn de jämför med sämst där, och utvecklingen har ju gått framåt, men det suger ju ändå pung i jämförelse.

Permalänk

jo ms är tiden det tar att byta färg på pixlarna i skärmen

Hz i en CRt och tft är inte samma sak riktigt häller en crt byter hela bilden med den hz du har inställd det gör inte en tft

T.ex om en CRT skärm står på 100hz så byter den hela bilden 100ggr varje sekund oavsett om det är nån skillnad mellan bilderna eller inte

på en TFT så byts bara dom pixlar som ändras mellan bilderna så om du inte rör museneller har nån rörlig bakrundsbild eller nått sånt när du är på skrivbordet har du i princip 0fps

men så fårt du rör på misen eller nått sånt så kommer den att börja byta färg på dom pixlar som musen passerar så att det ser ut som att musen rör på sig

Hz i tft samanhang är bara hur fort signalen i sladden ändrar sig från 1 till noll eller 0 till 1 om ni fattar hur jag menar

och sen har jag för mig att dvi inte klarar av att skicka höger än 75hz digital signal eller nått sånt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Poängen är ändå att 60hz i fps-spel är en värld av skillnad i jämförelse med 100hz eller mer. Klart man hellre ser högre uppdateringsfrekvenser men 100hz är min smärtgräns iaf. Angående sed så är det givetvis överlägsen teknik men det är ett tag kvar innan det kommer ut skärmar, ännu längre innan de inte kostar lika mycket som en njure.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Min tanke var att ett så en så låg pixeluppdateringsfrekvens som möjligt och en så hög hz som möjligt går hand i hand eftersom den vid varje svep som den behöver ändra färgen på en pixel behöver göra det så fort som möjligt. Framförallt eftersom den vid en högre HZ gör fler uppdateringar och den då behöver ha större tillgång till att ändra pixlarna fort.

Så DVI är helt låst till max 75hz? Såg att en del säger att det är max 60hz?

Hur ser det ut för HDMI och stödda uppdateringsfrekvenser?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

DVI klarar bara 60Hz. Man kan dock köra annalog med 75Hz på en tft.

Permalänk

Vet någon var den nya displayport kommer att ha för någon max Hz?

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

Varför är just 100Hz att föredra? Mer än för CS buggiga fysik, 120Hz är väl ännu bättre isf, eller 160.. eller 200 ...

Under 75hz så får jag ont i huvudet och blir lätt illamående efter 5timmars pokerspelande...

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
jo ms är tiden det tar att byta färg på pixlarna i skärmen

Hz i en CRt och tft är inte samma sak riktigt häller en crt byter hela bilden med den hz du har inställd det gör inte en tft

T.ex om en CRT skärm står på 100hz så byter den hela bilden 100ggr varje sekund oavsett om det är nån skillnad mellan bilderna eller inte

på en TFT så byts bara dom pixlar som ändras mellan bilderna så om du inte rör museneller har nån rörlig bakrundsbild eller nått sånt när du är på skrivbordet har du i princip 0fps

men så fårt du rör på misen eller nått sånt så kommer den att börja byta färg på dom pixlar som musen passerar så att det ser ut som att musen rör på sig

Hz i tft samanhang är bara hur fort signalen i sladden ändrar sig från 1 till noll eller 0 till 1 om ni fattar hur jag menar

och sen har jag för mig att dvi inte klarar av att skicka höger än 75hz digital signal eller nått sånt

Faktum är väll att det är samma sak med Hz i tft och crt, nog för att en tft verkligen inte fungerer på samma sätt som en crt.

Hertzen säger ju hur måga gånger per sekund som bilden uppdaterar sig på skärmen (även om tft:n inte uppdaterer de pixlar som har samma färg).

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk

Ja kan säga att när jag satt på min crt i 45 timmar mådde mina ögon mindre bra... den hade 85 Mhz, medans jag satt med min tft med 8ms hade jag inga problem som helst.. inget exakt labb test men det säger väll en del i alla fall... tror tft:en låg på 75 Mhz för övrigt..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stackarsjack
Under 75hz så får jag ont i huvudet och blir lätt illamående efter 5timmars pokerspelande...

På en CRT ja, men det är ju för att bilden slockar hela tiden och därför står o flimrar, det gör den ju inte på en LCD.

Dessutom suger ju 75Hz på en CRT med, vid 85Hz stör jag mig inte vad jag vet.

Cyberdyne
Min tanke var att ett så en så låg pixeluppdateringsfrekvens som möjligt och en så hög hz som möjligt går hand i hand eftersom den vid varje svep som den behöver ändra färgen på en pixel behöver göra det så fort som möjligt. Framförallt eftersom den vid en högre HZ gör fler uppdateringar och den då behöver ha större tillgång till att ändra pixlarna fort.

Varje förändring inledes när Hz-talet säger att den skall inledas, men sedan tar det ju responstiden för att hela den gamla datan skall ha försvunnit så att säga, men om du har 1 eller 2 ms responstid så försvinner det ju riktigt fort hur som helst och jag tror inte det kommer påverka ens i 100 Hz (dvs varje pixel syns 10ms) eftersom det är en så liten del av det. Om det däremot var typ 30 ms responstid så att den lös kvar över 3 st nya uppdateringar så skulle man ju märka av det rejält.

Hobbydiktatorn

Jag har för mig att DisplayPort hade samma bandbredd, minns inte nu om det var samma som DVI eller som HDMI, men är väl antagligen som det förstnämnda (i den snabbare varianten), så antagligen blir det väl ingen förbättring där heller.

Potatisodlare
Hertzen säger ju hur måga gånger per sekund som bilden uppdaterar sig på skärmen (även om tft:n inte uppdaterer de pixlar som har samma färg).

Fast det där som en del säger här att TFT inte skulle uppdatera de pixlarna måste väl ändå vara bullshit? Skulle grafikkortet spara undan gamla bilden, kika efter vilka pixlar som inte har förändrat sig och sedan skita i att överföra dem? Låter galet, varför skulle det inte bara skicka på informationen om hela bilden och skärmen ställa in varje pixels färg, även om den nu råkade ha precis samma färg så det inte händer någon som helst skillnad men ändå.

Låter så jävla galet med det där om att den bara skulle uppdatera vissa pixlar.

slaktareOlsson
Ja kan säga att när jag satt på min crt i 45 timmar mådde mina ögon mindre bra... den hade 85 Mhz, medans jag satt med min tft med 8ms hade jag inga problem som helst.. inget exakt labb test men det säger väll en del i alla fall... tror tft:en låg på 75 Mhz för övrigt..

Hz, inte Mhz, det som gjorde dig trött för dock flimret ifrån CRTn eftersom den slocknar o tänds hela tiden, men fort, en LCD lyser ju konstant och därför blev du inte trött av den, tyvärr uppdaterar den ju färginformationen långsammare dock, och det är ju där de där 8 millisekunderna kommer in i bilden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Hz, inte Mhz, det som gjorde dig trött för dock flimret ifrån CRTn eftersom den slocknar o tänds hela tiden, men fort, en LCD lyser ju konstant och därför blev du inte trött av den, tyvärr uppdaterar den ju färginformationen långsammare dock, och det är ju där de där 8 millisekunderna kommer in i bilden.

O my bad, Hz.. Det var precis det jag försökte poentiera (stavning?)..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
DVI klarar bara 60Hz. Man kan dock köra annalog med 75Hz på en tft.

Jag kör med DVI och min skärm kör med en Hz på 75.

Skall snart inföskaffa en CRT igen då jag spelar en del äldre spel som inte kan köras på TFT upplösning (Crapy picture) tlx Diablo spelen, WC2 mm

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk

DVI klarar enligt spec en uppdateringsfrekvens på 85 Hz. Vid användande av single link i upplösningen 1280 * 1024 och vid dual link 1920 * 1080.

http://www.ddwg.org/lib/dvi_10.pdf

Med DisplayPort kan man göra en avvägning mellan pixel djup, upplösning och frame rate så länge det ligger inom bandbreddsbegränsningen (10.8 Gbit/s). Enligt deras spec så ska DisplayPort klara 1920 * 1080 i 120 Hz.

http://www.alaide.com/doc/DportV1.1.pdf

Sen är det upp till skärmtillverkarna att göra skärmar som klarar en uppdateringsfrekvens på 120 Hz och låga responstider över hela färgspektrumet.

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!

Permalänk
Avstängd

Dvi klarar visst av 75 HZ på lcd

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem

Då plattskärmar till datorer oftast enbart använder 60hz vid deras native upplösning är det inte något som man bör fokusera sig allt för mycket på.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett någon TFT skärm som kan köra 75HZ med DVI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

Fast det där som en del säger här att TFT inte skulle uppdatera de pixlarna måste väl ändå vara bullshit? Skulle grafikkortet spara undan gamla bilden, kika efter vilka pixlar som inte har förändrat sig och sedan skita i att överföra dem? Låter galet, varför skulle det inte bara skicka på informationen om hela bilden och skärmen ställa in varje pixels färg, även om den nu råkade ha precis samma färg så det inte händer någon som helst skillnad men ändå.

Låter så jävla galet med det där om att den bara skulle uppdatera vissa pixlar.

Jag hade för mig att skärmen håller reda på om en pixel är tänd eller släkt, sen är det skitsamma om den får en ny färg från graffen eller inte, tror inte graffen sparar föregående bild. Om skärmen kontrollerar bilden som kommer från graffen och upptäcker samma färg som redan lyser så behöver den knappast göra något åt det, bara låta den lysa, är ju ganska onödigt att släcka pixeln och tända igen när responstiden är så jäkla kass.

Lite annat
Sen kanske en pixel ändras pga att skärmen fejkar färger, dvs visar en färg på föregående frame och en annan på den som visas, vid snabba växlingar så blir den en annan, typ som interpolerad färg mellan dom två pixlarna...

Alla extra funktioner som utförs av skärmen som sharpening, kontraständring och responstidsreducerare (RTA, Overdrive...) ger också en fin inputlag, men det har ju inget att göra i denna tråd...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
DVI klarar bara 60Hz. Man kan dock köra annalog med 75Hz på en tft.

Från wikipedia:

Example display modes (single link):

* HDTV (1920 × 1080) @ 60 Hz with 5% LCD blanking (131 MHz)
* UXGA (1600 × 1200) @ 60 Hz with GTF blanking (161 MHz)
* WUXGA (1920 × 1200) @ 60 Hz (154 MHz)
* SXGA (1280 × 1024) @ 85 Hz with GTF blanking (159 MHz)

Beror alltså på vilken upplösning man kör eftersom det är en viss bandbredd (3.7Gbit/s). Så kör man hög upplösning så kanske DVI utgången bara klarar 60hz, men jag kör min i 1280*1024@75hz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty Jag har inte sett någon TFT skärm som kan köra 75HZ med DVI.

Min skärm som är ett par år gammal nu går att köra det med. En ViewSonic VP930.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

1ms löser inte problemen. För att uppnå 1ms så använder man overdrive det gör bara att man får mindre ghosting men istället riskerar man att få mer input lag.

Det betyder att har man en trög paneltyp så kan man kanske få 50ms i inputlag fast man har 1ms i responstid.

Responstiden anger bara hur snabbt LCD-panelen kan ställa om sig. Den anger inte hur lång tid det tar för styrelektroniken att omvandla bildsignalen.
På en CRT sker båda dessa saker på under 1ms. Men på en LCD kan det ta över 50ms.

Det hjälper alltså inte att bara kolla på responstiden. Input lag anger aldrig tillverkarna.

Angående DVI och 60Hz så är de flesta skärmar låsta till 60Hz, man kan tom skada vissa skärmar om man kör dem snabbare än det.
Men DVI-standarden stödjer givetvis snabbare uppdatering men för högre upplösningar måste man ha Dual Link DVI. Det finns ju en del skärmar som kräver det redan idag.

Permalänk

Har sett att det har börjat säljas LCD-TV med 100hz i annonser nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Har sett att det har börjat säljas LCD-TV med 100hz i annonser nu.

Det är bara 100Hz uppdatering av bilden. Dessa TV-apparater klarar inte 100Hz bildsignaler så det är inte alls samma sak. De kan bara ta emot 60Hz.