Är du missnöjd med ditt köp av en applelaptop?

Permalänk
Avstängd

Är du missnöjd med ditt köp av en applelaptop?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=760...

Nå, finns det någon som är det?

Det här är tråden för er =P

Permalänk
Medlem

Jag är definitivt INTE missnöjd. Absolut inte. Under 2 års tid har jag ägt 4 Macar, har inga kvar men jag har 2 som jag använder. Fungerar klockrent :]

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk

Inte heller missnöjd. Frågan är lite knepig, pratar vi dator eller operativ? Att det finns de som haft hårdvaruproblem vet jag, men det är få jag hört verkligen klaga på OSX och sagt aldrig mer.

Permalänk
Medlem

jag är missnöjd med att dem är för dyra för mig jag vill testa os x >.<

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
jag är missnöjd med att dem är för dyra för mig jag vill testa os x >.<

Kostar och ligga på topp

OT: Jag har varit väldigt nöjd med mina appleprodukter.
Jag har ägt 3 st Macar hittils.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Inte heller missnöjd. Frågan är lite knepig, pratar vi dator eller operativ? Att det finns de som haft hårdvaruproblem vet jag, men det är få jag hört verkligen klaga på OSX och sagt aldrig mer.

Mjo, på macrumors verkar ju många få fel på sina, men det är väl så att om man får fel på sin vill man väl spy ur sig lite någonstans och då får det bli något onlineforum =P

Men sålänge eventuellt fel upptäcks i början och man inte får det i framtiden så är det ju inte så farligt.

Men jag blev bara nyfiken på om det fanns någon som verkligen är "usch nej, aldrig mer en applelaptop!"

De kostar ju, visst, men om ingen är missnöjd med dem och många är missnöjda med diverse andra kanske det är värt det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Mjo, på macrumors verkar ju många få fel på sina, men det är väl så att om man får fel på sin vill man väl spy ur sig lite någonstans och då får det bli något onlineforum =P

Men sålänge eventuellt fel upptäcks i början och man inte får det i framtiden så är det ju inte så farligt.

Men jag blev bara nyfiken på om det fanns någon som verkligen är "usch nej, aldrig mer en applelaptop!"

De kostar ju, visst, men om ingen är missnöjd med dem och många är missnöjda med diverse andra kanske det är värt det.

Den som tror att Apple aldrig har fel eller så på sina maskiner lever i en drömvärld. Jag vet några som haft problem med sina iMacs framförallt. Problemet Apple har, eller det de gör fel är att de inte har samma "närhet" som exempelvis DELL. En kamrat till mig fick problem med sitt grafikkort, mindre än en vecka senare hade han ett nytt. Där ligger Apple efter som fan rent ut sagt. Speciellt som folk har lägre trösklar vad gäller tålamod idag än för säg 10 år sedan.

Jag har läst om en eller ett par som gett upp Apple, men det kändes som det berodde mer på Apple än maskinen.

Ja, det är lite så jag ser det. Jag har haft Mac hemma sedan -94 (tror jag det var) och den enda maskinen som strulat för mig är Cuben med sin "otäcka" barnsjukdom där den startade om och startade (kallstart alltså) som den kände för det. När den bestämde sig för att starta mitt i natten var det rätt spökigt. Men Apple bytte ut/reparerade de som var fel och efter det är det den bästa och stabilaste dator jag använt.

Jag kan dock inte minnas någon som fått totalsläpp på Mac här på forumet, tvärtom är det nästan lustigt att de som switchat ofta önskar att de bytt tidigare.

Permalänk
Medlem

Min bäste polare har bytt till en mac och detsamma har hans brorsa och det är verkligen som hakk säger, de önskar de hade gjort bytet tidigare.

Ungefär som att gå över till att ha sex från att ha masturberat i fem år ^^, även om sexet inte alltid är bra så är det alltid bättre än Lena Handén

Men visst var det macarna som hade batteriproblem för inte så länge sen?

Permalänk
Avstängd

Ja, allt är ju bättre på andra sidan av atlanten.

289 dollar för Applecare istället för 4200, det är halva priset, trots att de har mycket sämre garantier ifrån början.

De kan gå in i en applestore o se produkten, köpa med den direkt, ha någon att tala med, men vi får teleon och långa leveranstider.

Och vid strul går de till butiken och byter maskin, möjligtvis får de någon sak för besväret också, medans vi får vänta någon vecka som vi byter via Internet och över månaden om det är någon form av service verkar det som..

Apple skiter i oss europeer, som alla andra företag

Ungefär som att gå över till att ha sex från att ha masturberat i fem år ^^, även om sexet inte alltid är bra så är det alltid bättre än Lena Handén

Jag vet inte hur länge jag har masturberat, 20 år? Och änsålänge har jag aldrig haft sex ><, jag trodde inte att det alltid var bättre, verkar inte så drag med fula o tjocka, men vem vet, jag har inte provat.

Permalänk
Medlem

ska jag vara ärlig, de som snackar mest skit om apple här, är de som aldrig ägt en.

sen går det alltid att gräva fram missnöjda kunder, oavsett företag. en motfråga är ju, varför kan man läs aom så missnöjda "pc användare" på internet? för att det i dagens samhälle är dit man vänder sig med frågor eller när amn allmänt vill spy galla över nått.

att det är bättre i usa, beror väll på att apple är från usa, och att 80% eller mer av deras försälning är i usa. det är ju samma sak med det mesta, att sakerna ofta är lite billigare på sina hemma marknader.

det där sista, ska du verkligen skriva inlägg så här sent? :D:D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men visst var det macarna som hade batteriproblem för inte så länge sen?

Tänker du på de PowerBooksen som började brinna? Det var väl Apple, Sony och Dell som hade de batterierna, vilka samtliga böt ut (om jag nu inte minns helt galet). Otrevligt fel i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det där sista, ska du verkligen skrica inlägg så här sent? :D:D:D

Du, jag vaknade 18.30.

Å andra sidan har jag väl inte ätit så mycket på sistone, o bara ätit frukost änsålänge.

Men ja, jag är öppen sådär o bryr mig inte =P

Permalänk
Medlem

tyckte bara att det va kanske ett lite konstigt exempel att dra upp på ett dataforum

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag har haft min MBP rev 2 sedan Nov 06 inte ett ända fel rullar på bra... ångrar att jag inte bytt tidigare och är glad för att jag valde MBP istället för MB som var min tanke...

Permalänk
Hedersmedlem

Fick min dagen efter BJorNus om jag minns rätt...
Bortsett från mitt trasiga batteri (det dog av någon anledning, alltså inte dead-on-arrival) så har datorn funkat finfint och jag ångrar verkligen inte bytet.
Fick nytt batteri skickat via bud utan vidare när jag ringde, så jag är nöjd med den delen också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

MacBook. Ångrar verkligen köpet. Svindyr hårdvara. Verkligen inte värt dess pris. Stod inte ut med OS X efter 1 vecka. Kunde inte motstå hypet från SweClockers och från högskolan. Hade bråttom att köpa en ersättare i och med att min Acer 5024 var på reparation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
MacBook. Ångrar verkligen köpet. Svindyr hårdvara. Verkligen inte värt dess pris. Stod inte ut med OS X efter 1 vecka. Kunde inte motstå hypet från SweClockers och från högskolan. Hade bråttom att köpa en ersättare i och med att min Acer 5024 var på reparation.

Grattis, du är undantaget som bekräftar regeln

Skämt åsido, åsikten om vad man får för pengarna kan väl diskuteras men du kan väl gå in lite djupare på varför du inte stod ut med OS X?

Permalänk
Medlem

har använt både mac och pc på jobbet, har pc privat.

Min uppfattning är att en mac krånglar mer eller mindre lika mycket som en pc, eller lika lite beroende på hur man ser det.
Den stora skillnaden är enligt mig att mac inte är lika spritt som pc och därför uppmärksammas inte eventuellt krångel lika mycket. Fler maskiner i omlopp --> mer krångel --> mer klagåmål.

OSX är dockväldigt trevligt samt att det är trevliga maskiner om inte annat designmässigt. Sedan kan man ju diskutera pris och annat.

Permalänk

Bytte för ett tag sen från PC till en macbook Pro det är nog inget fel på datorn sig bara att den inte riktigt möter mina krav som jag trodde att den skulle.

Dock är jag lite arg på apple att dom är så sega med drivrutiner tex för dom nya grafikkorten.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Jag är inte missnöjd med min MacBook som jag köpte för runt ett år sedan.
Enda problemet jag hade var att batteriet dog en gång. Jag gick till en Apple Store (i Osaka, för övrigt) med laptopen, skrev på ett papper och fick genast ett nytt batteri. Inget strul alls. Nu är det ju dock tyvärr så att det inte finns särskilt många Apple Stores, och jag hade tur som var i en stad där det fanns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sturmovik
Bytte för ett tag sen från PC till en macbook Pro det är nog inget fel på datorn sig bara att den inte riktigt möter mina krav som jag trodde att den skulle.

Dock är jag lite arg på apple att dom är så sega med drivrutiner tex för dom nya grafikkorten.

Varför skall du vara arg på apple pga drivrutiner du inte behöver i din macbook pro? Eller går du och byter grafikkort i din bärbara ofta?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Varför skall du vara arg på apple pga drivrutiner du inte behöver i din macbook pro? Eller går du och byter grafikkort i din bärbara ofta?

Drivers är alltid bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Varför skall du vara arg på apple pga drivrutiner du inte behöver i din macbook pro? Eller går du och byter grafikkort i din bärbara ofta?

Nja kanske datorn skulle hålla måtte om drivrutiner skulle uppdateras men jag har ingen lust att vänta 6månader för att min dator ska funka maximalt

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

??? drivrutiner släps inte på samma sätt som på pc, där det kommer nya grafikkorts drivrutiner stup i ett, om det var det du hade väntat dig.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
??? drivrutiner släps inte på samma sätt som på pc, där det kommer nya grafikkorts drivrutiner stup i ett, om det var det du hade väntat dig.

Nog det han klaga på :p. Men hur är det... gör Apple bäst drivers från start (trotts allt nya kort) eller är de för "lata" för att updatera?

Permalänk
Medlem

Känns faktiskt väldigt skönt och slippa alla dessa drivrutinsuppdateringar
som finns på pc sidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Nog det han klaga på :p. Men hur är det... gör Apple bäst drivers från start (trotts allt nya kort) eller är de för "lata" för att updatera?

alltså det där ä svårt att svara på, för ibland kommer det ju uppdtaeringar, t.ex. från 10.4 till t.ex. 10.4.1 som gör datorn snabbare, i sånna updateringar kan det mycket väl ligga nya grafikdrivrutiner inbakade. apple har inte ett system där man laddar ner separata drivrutiner, på de delar som monterade i datorn när den levereras laddar man inte ner drivrutinerna genom tilverkaren av just den delen, utan allt går via apple. därför är det svårt att veta om när just en dels drivrutiner är uppdaterade, då det inte nödvändigtvis behöver stå "grafikkorts drivrutiner".

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Alltså det här med att Apple är dyra håller jag faktiskt inte riktigt med om.
Macbooken tycker jag är billig i förhållande vad man får. En riktigt kraftfull dator (förutom det överjävligt sunkiga grafikkortet då, men det sitter även i många "PC" i samma storlek) med medföljande operativsystem som är hur bra som helst. Man får även med massa tillbehörsprogram som skulle kostat rätt mycket annars. Jag tycker iallafall att Macbooken är billig. Lätt att jag ska ha en sådan igen när Leopard kommer och Macbooken har uppdaterats. Förhoppningsvis får den ju Santa Rosakretsar nästa gång och inte en riktigt lika sunkig uppdatering som det var denna gång.. En ytterst liten speedbump bara..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon
Känns faktiskt väldigt skönt och slippa alla dessa drivrutinsuppdateringar
som finns på pc sidan

Jag har nog uppdaterat drivrutiner, få se...hmmm, laptopen...ingen gång sen jag köpte den i nov. Stationära....*trumvirvel* ingen gång sen senaste installation
Förstår inte vad du upplever somproblematiskt.