Permalänk

Dålig tuniq tower

Jag vet att jag har skrivit om detta förut. Mina temps är 45- 50grader i idle med 1.45v och 3,6ghz på en e6600. Jag frågade om detta förut och fick tipset att lappa kylaren och cpun vilket jag nu har gjort. Hade dock bara upp till 1200kornighet men jag tyckte att det blev bra. Applicerade AS5 efter manualen på deras hemsida. Men nu när jag startar TAT och ser att tempraturen är oförändrad blir jag riktigt besviken :'( Jag undrar om någon kan lista ut vad felet kan vara, kan det vara något fel på Tuniq eller är processorn bara ovanligt varm? Innan sommaren så tyckte jag att idle höll sig runt 43-44 grader men har kollat och omgivinings tempen är densamma dvs. runt 30-36 grader mät med ati tools. I load med TAT går den upp för högt och slocknar. Tycker att den borde kyla bättre.

Vad ska jag göra? kasta skiten och köpa en scyte? eller vattenkylning?

Ursäktar för denna gnäll tråd men jag blir så förbannad bara.

Edit: ändrade nu till 3.2ghz 1.4v tempen 43-46 fortfarande för högt.

Permalänk
Medlem

Bra cirkulation i lådan, mycket fläktar? Sitter kylaren rätt? Använde du verkligen rätt mäng kylpasta även om du följde en guide, en klick som ett riskorn och smeta ut med ett rent creditkort. Rengjorde du prollen ordentligt innan du aplicerade ny past?

*Ligger på 48-50 idle just nu när jag skriver med en e6400 i 3400mhz på 1,55volt. Enligt Coretemps.

Permalänk
Avstängd

Var ytan spegelblank efter lappningen? sitter det åt ordentligt? var processorkärnan helt ren från gammal kylpasta innan applikation?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

rengjorde noga med aceton, nästan spegelblank, ingachassiväggar med 4st 120mm, 1 80mm
Dock så sänktes tempen i load något.

Permalänk

råd , sätt ditt chassiväggarna , annars är fläktarna bara onödiga

Permalänk

ok, har gjort det nu.
Jag tackar för era tips och ber om ursäkt för mitt gnällande.
Någon moderator kanske kan ta bort tråden?

Permalänk
Medlem

Hade också problem med min Tuniq Tower 120 och temp. Hur har du satt kylaren?

En grej också, vad har du för temperaturer i Everest/Speedfan etc, t ex? TAT, för mig, visar oerhört höga temperaturer. 50 idle och 74 load, medan Everest ger mig ~34 idle och, som sagt, ~55 load.

Såhär:
http://lp.pcmoddingmy.com/albums/userpics/10003/tuniq18.jpg

eller såhär?
http://pedrorocha.planetaclix.pt/EVgA6800i_board_tuniq.jpg

Spelar kanske ingen roll, jag fick dock oerhört mycket bättre temperaturer när jag satt kylaren på det sistnämnda alternativet, möjligt att jag monterade fel innan.

Har en load-temp på 55 grader, då bör det tilläggas att jag kör 1.6v och överklockat 90% av CPUn. + antec 900, då. Har ~63 grader load-temp utan chassifläktar alls.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

TAT är inte anpassat för senare processorer än Pentium M. Har visats att programmet avviker från värden uträknade från processorns DTS-värden avlästa direkt från processorns register. Däremot visar både senaste versionen av CoreTemp och Speedfan (med en offset på 15 grader där det behövs) värden som är exakt eller väldigt nära korrekta värden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag tror:
Antingen är processorn och/eller kylaren fortfarande ojämn eller så har kanske monterat kylaren felaktigt.

När du lappade processorn och kylaren, följde du nån guide eller dokumenterad metod eller slipade du bara lite hipp som happ? :> Vad använde du för olika kornstorlek på slippapper? Hade du slippapprena fasttejpade på en plan glasskiva/spegel? Slipade du bort hela ljusa lagret på processorns heatspreader så du fick fram en helt plan kopparyta?

Ett tips när du lappar: Måla ytan du ska lappa med en tuschpenna. Efter du dratt några drag på slippappret så ser du ganska lätt om hela ytan blir nerslipad samtidigt i samma vinkel. Så länge det är mer färg kvar i mitten eller på sidorna så är ytan inte jämn!

Såhär dåligt såg det ut på min tuniq efter några drag:
http://img212.imageshack.us/img212/4458/65smalljw5.jpg

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5