Permalänk
Medlem

Bygglog - Trächassi [Bilder]

2007-08-27
Stor slutgiltig update!
Nu är bygget färdigt, och alla bilder går att se i mitt inlägg på sida två.
Tyckte det började bli lite väl många bilder i samma inlägg, så nu får ni surfa dit genast och scrolla fingret ur led...

Besökare som läser tråden för första gången, rekommenderas dock att läsa resten av dethär inlägget först.

/Pikhult

----------------
2007-08-23
Nu finns det ett lass nya bilder igen längst ner i dethär inlägget.

---------------
2007-08-17
Då var det dags igen!
Här kommer en dokumentation över sommarens stora chassiprojekt...

Jag har redan hunnit avverka 2 andra hemmabyggen, som dock aldrig hittat ut på nätet. (Om någon är intresserad finns en bild på den äldsta lådan Här! och nummer två, som är i bruk fram tills att den nya blir klar Här!

Den förra lådan blev aldrig riktigt fulländad, av flera orsaker och nu när jag har slitit på den i nästan tre år så kände jag tillräckligt med inspiration komma smygande, för att det skulle räcka till ett helt nytt projekt.

Den är fortfarande inte färdigbygd, så jag kommer uppdatera tråden när det är helt färdigt, vilket borde bli i slutet av nästa vecka.

Det slog mig nu när jag skulle posta att det inte finns något namn på bygget än, så om just DU sitter på det ultimata namnet, var inte blyg att dela med dig...

Så ja.. först en liten presentation av oss som är ansvariga för alltihop:

Japp, så ser jag som skrivit allt det här ut.

Creds till den här mannen, som med sitt genuina, ohejdade engagemang, outtömliga hobbysnickartalanger och ansenliga mängder nedlagda arbetstimmar, bidragit till att både den här och de två äldre lådorna tagit form.

En liten överblick över utrymmet vi håller till i, med arbetsbänkar, verktyg osv:

En kraftig plastduk skyddar fint mot de senaste 20 årens avlagringar på bänken...

Såhär ser skivorna ut. Massiv 20-millimeters amerikansk valnöt, uteslutande kärnved. Eftersom vi inte har tillgång till bandsåg, planhyvel osv, så beställde jag färdighyvlade skivor från Calexico i Göteborg.
Yttermåtten kommer när den är färdig att vara 340*600*500 (b*h*d), exklusive sockel, men mer om det senare.

Planen är att sätta ihop bitarna med lim och, till största delen, 8mm plugg. Här är jag i full gång med att märka ut för de första borrhålen.

Nästan så roligt var det

En av våra två getter vakar över oss och ser att allt går rätt till...

PiPe poserar stolt bredvid sin favorit-pelarborr.

Borrning i full gång.

Även snickare behöver mat...

Sådär ja, nu är det dags för en första provmontering för att se så plugghålen stämmer.
Vilket de inte alls gjorde.
I våran euforiska lycka över att äntligen få sätta igång så var det inte direkt "tänkta efter före" som var ledordet den kvällen. Det hade inte krävts något geni för att lista ut att när man mäter lite på en höft med linjal, så borde det inte passa...

Motigt

Vilda spekulationer i alternativa lösningar...

Lösningen blev att börja om från början med borrningen och skaffa ett knippe märkstift för att lättare få hålen mitt för varandra. Här någonstans börjar livslusten åter infinna sig

En annan vinkel på hur det ser ut när de tre första bitarna är på plats.

Funderingar kring var och hur nätagg och moderkort bör placeras.

En geringssåg är klart användbar...

...när man ska såga till bitar som moderkortet ska sitta på

Så fint blir det då. Anledningen till att inte ha tre "heldragna" bitar är för att få större möjlighet att dra kablar bakom mammaplankan.

Beta-testning av ATX-kabel-dragningen.

Moderkortsdistanserna fastpluggade i bakstycket.

Ett hål för nätagget tas upp i botten, för att kunna dra ut nätsladden den vägen, och om möjligt även få lite luftflöde.

Dremeln i full gång...

Men är man inte försiktig nog, så kan det gå såhär.

Slutresultatet blev dock bra, utan ytterligare missöden.

Japp, sitter som ett smäck!

Dags att ta sig an disk-racket. Måhända visar inte bilden exakt hur vi tänker, men håll ut, svaret är närmare än du anar

Två lite större bitar

Även om vi inte är helt utan självförtroende, så är resultatet ändå en bit över förväntan... Klart godkänt.

Efter bearbetning med stämjärn och klubba..

..ser det ut såhär.

Ännu mer bankande.

Träfil. Vad mer kan en människa önska sig?

Det fanns långt gångna planer på att lansera spånen från stämjärns-sessionen som hälsoflingor, men än finns inget patent, om någon vill ta upp det sidospåret...

Nåväl, här syns äntligen hur det är tänkt.
Den 15mm breda kanten som syns längst till höger i bild är avsiktligt sparad, som del av designen.

Konceptbild av vad som komma skall.

Borrhål. Jättemånga.

En sväng till med stämjärnet...

...och lite med Dremeln...

...så ser det snart såhär fint ut.

Tanken är alltså att försänka de två 140mm-fläktarna som ska sköta ventilationen i chassit, en baktill och en i fronten.

Samma koncept, fast för att försänka slotin-brännaren.

Mm, kunde inte varit mycket bättre...

Cola-paus i Chassifabriken

Södra Sveriges hårdaste snickare ställer in fräsborren på Dremeln.

Nej, personen (jag, hrm..) som ritade strecket i uttaget för CD:n var inte berusad vid tillfället, utan jag skyller på den ojämna ytan.

Eftersom även fotografen ville ha hörselskydd när vi fräste ur spåret för CD:n, får man ta vad som finns. Vi ser här en av världens skäggigaste mammor i arbete

Mera geringssåg! Här tillverkas en stödbit till CD:n. Jag kom nu på att den inte finns fotad monterad, men det kommer nog synas senare.

Undertecknad bejakar sina kvinnliga sidor med den, genom tiderna, mest rosa hammaren.

Bakstycket monterat.

Som ovan, fast från annan vinkel.

För att få lite perspektiv på hur stor den är egentligen.

Frenetiskt arbete på ritbordet (hrm..), för att få konkreta mått på var bitarna till diskracket ska sitta.

Ovan nämnda beräkningar omsatta i praktiken.

Borrat, pluggat och klart. Åtminstone ena biten.

Toppen och andra sidostycket provmonterat. De två ska inte fästas permanent i de andra bitarna utan vara någorlunda lätta att ta av, för att underlätta eventuella interna justeringar.

Inta utan att man känner sig lite nöjd

Vi vet inte varifrån han kom, vad han hade för avsikter, eller var han egentligen tog vägen, men han besökte oss åtminstone länge nog för att bli internet-kändis.

En provbit som utsatts för linolja, vilket även resten av chassit ska, vad det lider. Den uppmärksamme läsaren noterar en viss nyansskillnad jämfört med de ännu opreparerade delarna

Ännu ett hål karvas ut ur botten, där sladdarna ut ur chassit ska komma att dras.

Filat och färdigt.

Här ser vi tidigare nämnda stödplatta för CD-enheten, som jag inte mindes att det fanns kort på. Oavsett vilket förstår ni nog hur det är tänkt.

En alternativ lösning på fläktgaller börjar ta form.

Sticksågat och klart. Allt som återstår är ett par timmars filning.
Festligt.

Klart!

Från insidan. Ingen jättefin yta, men det är ju som sagt insida och med en fläkt framför borde det inte ha någon större betydelse.

"Kant-pixlarna" utkarvade.
För de som inte varit uppmärksamma nog kan vi avslöja att det är eldblomman från Mario 3 som stått modell.

Och det här var vad som användes för att åstadkomma det.

Här börjar fläktgallret i fronten att ta form. Även det på samma tema, även om det är en sprite från Super Mario World denhär gången.

Ja, kära läsare.. Beundransvärt om ni faktiskt orkat läsa allt, men det här är så långt bygget har kommit än så länge.

Kritik/åsikter/frågor/whatever uppskattas och besvars vartefter det hinns med.

/Pikhult

---------------------------------
UPPDATERING 2007-08-20

Sådär, nu har vi kommit en bit till i byggandet.
Bilderna får tala för sig själva.

Front-motivet färdigfilat.

General BonAqua leder sina Coca Cola-mannar mot nya segrar. Eller nåt..

Ett gäng glipor tvingade oss att ersätta några plugghål med nya, för att få lite bättre passform. Inte riktigt lika roligt andra gången, men klart värt besväret.

Mindre justeringar och lite allmän putsning med excenter-slipen.

Gangstah-PiPe skyddar sig så gott han kan mot slipdammet. Vilket verkar vara helt omöjligt, men det var ju en bra tanke...

[Arcane Dust], Oboy, eller bara vanligt slipdamm?

PiPe går på avancerade fotograf-äventyr...

...medan jag hämtar en

Första lagret olja på plats.

Notera hur tidningen speglar sig. Dessväre kommer väl inte den effekten att bestå särskilt länge...

Den här nyansen är nog den som ligger närmast hur det kommer se ut "på riktigt". Skivan till höger är för att visa skillnaden mellan före och efter olja.

Mer än så finns inte att se för stunden, men imorgon bör bitarna till sockeln komma, så nästa update är inte mer än ett par dagar bort.

/Pikhult

---------------------------------
UPPDATERING 2007-08-23

Dags för slipning efter första oljningen, men det blev lite besvärligare än planerat, eftersom oljan och slipdammet satte igen sandpappret nästan med en gång...

Mm, så här ser det ut precis efter att andra lagret olja kommit på.

Idag kom så äntligen bitarna till sockeln, och såhär ser den ut i genomskärning. För att få lite sperspektiv kan sägas att den håller måtten 100*30mm

Såhär ska det alltså se ut.

Provmontering, framifrån. Ber om ursäkt för de elaka reflektionerna i duken, men jag hoppas det syns ändå.

Som ovan, fast taget bakifrån.
Skivan i botten är ett smidigt sätt att få lite mer stabilitet i sockeln, så den inte viker sig, och för att få ett lämpligt utrymme för överflödiga kablar, men mer om det i kommande update.

Inte helt lätt att fixera alla bitarna samtidigt, för att kunna märka ut plugghålen...

Hemligheten bakom konstruktionen

Ihopsatt. Fortfarande inget lim, men pluggat åtminstone.

Samma motiv, men bakifrån.

En sväng med excenter-slipen på de nya bitarna..

..innan det är dags för ett lager linolja här också.

Japp, såhär ser det ut för stunden.
Andra omgången olja börjar sjunka in på själva lådan, medan sockeln torkar för fullt.. Snart dags att dra fram sandpappret igen, och fundera igenom allt småpyssel som måste göras...

Som sagt, kritik/åsikter/frågor osv uppskattas.

Nästa update kommer gissningsvis måndag-tisdag.

/Pikhult

Permalänk
Medlem

många bilderxd

men snyggt blev det

Permalänk
Medlem

Så fräcka sticksågsarbeten ni gjort!

Keep up the good work.

Permalänk
Medlem

Stiligt
Ska bli kul att se det färdiga resultatet

Permalänk
Medlem

Härligt bygge !! Skit snyggt !

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skit snyggt !

För min del får du skita hur snyggt eller fult du vill, men lådan är snygg. Vad fick du ge för valnöten?

/Hast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hast
Vad fick du ge för valnöten?
/Hast

Det är ju ganska dyrt, dessvärre.
Bortåt 2500kr för materialet, och då tillkom ju även en slant för arbetet med limning/hyvling och frakt.

Men om jag bara blir nöjd med det, så kommer det få hänga med ett bra tag.

/Pikhult

Permalänk

lust o sätta [img] taggar?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
lust o sätta [img] taggar?

Jodå, IMG-taggarna var där redan från början, men det ville inte fungera riktigt.
Anledningen var tydligen att Pixbox.se sätter "?0" efter alla bilder, men nu är det åtgärdat.

/Pikhult

Permalänk
Medlem

Tänk så vackert det kan bli.

Visa signatur

Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan va ett tåg.

Permalänk
Medlem

Läckert :]. Ska bli kul att se när linoljan åker på!

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk

Snygg Mega-ATX-låda

Jaså, Mariofanatiker va?

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Angående storleken på lådan så tänkte vi lite som så att ska det va så ska det va ordentligt

Visa signatur

Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan va ett tåg.

Permalänk
Medlem

Var fick ni tag på Slot-in brännaren? Gillar Mario-stuket.

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
Var fick ni tag på Slot-in brännaren? Gillar Mario-stuket.

Det verkar ju inte finnas några slot in-brännare som är bygda för 5,25"-standarden, men http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010109647 och http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010043197 löser problemet.
Lite dyrare än en "vanlig", men bra mycket snyggare.

/Pikhult

Permalänk

Jävligt snyygt samt orginellt. Med en sådan låda behöver du inte oroa dig för att GTX kort mm ska ta upp för stpr plats. Jag gillade även dekoreringen på fram samt baksida, men hade nog valt något annat själv.

Varför inte krava in något stort på chassists sida?

Visa signatur

C2D E6300@2,69 | Artic Intel freezer Pro 7 | Asus P5N-E SLI PLUS | Asus EN8800GTX Mc 955Mhz Cc 630Mhz | BFG 8800Gts 320mb OC PhysX | 4095Mb Corsair XMS2 Xtreme PC6400/900Mhz 5,5,5,6-15 T2 | Fortron Source 400W | Silverstone Temjin TJ07 | NEC AD-7170A | 20" Samsung SyncMaster 205BW | Samsung 320GB 7200RPM 16Mb SATA II | Windows Vista Home Premium 64-b | Super PI - 1MB/20s 4MB/1,46s 8MB/3,52s 16MB/8,31 32MB/18,31 | 3D Mark 06 - 1221 p

Permalänk
Medlem

Vi har haft lite funderingar på det men iom att valnöt är så hårt så har vi inte vågat göra nått, så jävla träligt om det går åt skogen.

Visa signatur

Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan va ett tåg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pikhult

Kritik/åsikter/frågor/whatever uppskattas och besvars vartefter det hinns med.

/Pikhult

Nu har jag suttit och kollat igenom ert arbete so far, och jag måste säga att till en början var jag föga imponerad men det tog inte lång tid innan tvekan utbyttes av ren och skär beundran över geniala lösningar på fläktgaller och så vidare. längtar tills update med mer monterad hårdvara och funktionstest!

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Det där var riktigt snyggt! Speciellt fläktgallrena, mycket kul idé!

Permalänk

skönt material och motiv

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

utan tvekan det läckraste trächassi jag sett! Man blir ju sugen på att dra igång ett bygge själv Längtar efter en update !

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Längtar efter en update !

Den var inte mer än en dryg kvart bort..
Dessutom behövde jag inte ens bumpa tråden själv för att göra världen uppmärksam på det

/Pikhult

Permalänk
Avstängd

Bra gjort må jag säga....

Är snickare själv så =)....

Permalänk
Medlem

Läckert

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
Bra gjort må jag säga....

Är snickare själv så =)....

Inte dåligt att få beröm från riktiga snickare
Trevligt, trevligt.

Visa signatur

Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan va ett tåg.

Permalänk
Avstängd

Hehe blev grymt impad av det hela...

keep up the good work..

Permalänk

Jag gjorde ett ett trä chassi i skolan för två år sedan, men det är inte ngn löstagbar sida på det^^ Jag tänkte inte riktigt, bara gjorde.. Lite samma teknik, "limma-ihop-massa-trä-stavar"-sättet^^ men jag använde inga pluggar eller limm för att få ihop skivorna Heter ngt specielt, massa jäkla vinklar som ska passas ihop..

Ska bara tilläga att det var RIKTIGT nice gjort där!

Permalänk
Medlem

skitcoolt bygge...Eller i alla fall en av de mest underhållande projekten på länge!!

Mer sådant här åt folkte...

10/10 tummar up !

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

kalas snyggt

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Valnöt är sjukt snyggt.