Flasha ditt grafikkort, spara tusenlappar!

Permalänk
Avstängd

Flasha ditt grafikkort, spara tusenlappar!

Som rubriken säger, men vill gå in djupare i dehär,

Jag har nyss lyckats flasha min 6800GT till Ultra, fast jag ska köpa ett 8800GTS, går det att flasha de till GTX eventuellt ultra?

Alla åsikter är guld.

Visa signatur

HomePc | När jag blir 30+

Laptop | MacBook Pro |

Permalänk
Medlem

Tror du missuppfattat vad en flash gör, ditt GT är bara klockat till ett ULTRA det är allt.

Och nej du kan inte flasha om GTS till ett GTX eller ultra då det är helt olika kort rent fysiskt också.
Eller kan kan du men det kommer sluta fungera

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Som ovan skriver.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Du kan ju alltid klocka ditt 8800gts och tjäna prestanda.

Permalänk
Medlem

förr i världen kunde man ha tur och flasha om sitt 9800SE til ett pro, iom att man låste upp pipelines med pro-bioset.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Kort som man kan flasha , har varit samma kort från början,

T.ex 6800 LE , GS GT

de flesta var GT från början, men , för att kunna täcka hela marknaden, även de lägre segmenten, så stryper de kort istället för att göra ett helt nytt kort som är sämre.

Kortet du har måste vara det samma , fysiskt som de kortet du försöker flasha till.

Och på t.ex 8800GTS och GTX, så är det ganska uppenbart att det inte är samma fysiska kort, kolla bara på minnes mängden, 320/640 mot 768 mb

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite!

går det att flasha om ett 7900GS till t.ex GT eller GTO?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
lånar tråden lite!

går det att flasha om ett 7900GS till t.ex GT eller GTO?

Nej.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk

Däremot kan man flasha ett 7900GTO till ett 7900GTX eftersom det är samma kort fast med lägre minnes frekvens på 7900GTO.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
T.ex 6800 LE , GS GT

de flesta var GT från början, men , för att kunna täcka hela marknaden, även de lägre segmenten, så stryper de kort istället för att göra ett helt nytt kort som är sämre.

Anledningen till att dom låser korten är att kärnorna inte klarar nvidias tester fullt ut, så dom låser dom pipes som är "trasiga" och skickar kortet lägre i rangordningen, dock så kan korten fungera ängå vid normal belastnin eller vid lägre klock. (det är alltså väldigt ovanligt med en LE kärna som utan vidare fungerar som en ULTRA, men vissa kommer bra nära. )

Permalänk

Lånar tråden också lite! Kan jag flasha mitt 7600GS Silent till ett 7600GT?

Visa signatur

Att vara snäll är ingen merit, för det kan en ko vara!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teh_shizzle
Lånar tråden också lite! Kan jag flasha mitt 7600GS Silent till ett 7600GT?

Det är samma kärna, men minnena skilljer antagligen. (du måste alltså hitta ett GT bios med samma saker som e på ditt kort) Dessutom kan man väll inte ändra spänningen via bios på dom korten så en v-mod behövs?? lättare att bara klocka manuellt då...

Potatismoset, Kärnan har stympats från fabrik. (dom överblivna kanalerna är avskurna)

Permalänk

hur gör man de då? kan inte ett skit om klocka hahha

Visa signatur

Att vara snäll är ingen merit, för det kan en ko vara!