Permalänk
Medlem

Liten studio, vilken dator?

Godagens mitt namn är Per. Jag sitter och steker på 3 år gammal HP och har nu tänkt att ja ska förnya mig en aning, men då är frågan, vågar man köpa en mac om man hela sitt liv kört pc `?

Det jag ska avända datan till är till stor del inspelning och då har man ju hört att mac är det självklara valet, men ja spelar även lite data spel bla world of warcraft som ni kanske hört talas om.

Då är frågan, om min budjet är runt 10 lax vad ska ja köpa?

har tittat på macbook, och dem är ju super tuffa och så men klarar man sig på en sån?

Som sagt är det dryga 10 tusen vi snackar om och ja har inte tänkt att ja ska bygga sveriges finaste studio utan en lite enkel hemma studio.

Så det ja behöver är proffs tips! Jag blir mycket glad om någong vill hjälpa mig med mitt problem!

(ledsen för att ja skriver luddigast.com.....)

Permalänk
Avstängd

Ja.

Jag är inte insatt i om macar är bättre för ljud, men det finns ju säkert bra ljudprogram för mac också om inte annat. Dock lär du ju vilja skaffa ett firewireljudkort då med om du nu skall köra på bärbar/iMac, eller om det nu finns ett "vanligt" kort till mac pro. WOW finns för OS X så det är ju lugnt, och du kan ju alltid installera Windows på en mac också så skulle det inte passa är ju datorn ändå inte körd.

För 10kkr är ju urvalet högst begränsat.

Macbooken har lite mesig grafik men för ljud är det väl skitsamma, men du kanske vill ha mer minne än 1GB och ett rikigt ljudkort som sagt så du kan koppla in midi, en gitarr, mic eller vad du nu vill ha?

2GB minne får du från någon annan butik än Apple rätt billigt, ett m-audio eller e-mu ljudkort för firewire kostar väl runt 1500-2000 för de lite enklare, jag har ingen aning om vad du behöver. Om du bara gör musiken i ett program kanske du inte behöver något alls?

En mac mini kostar ju annars lite mindre om du vill komplementera den med mer minne och firewireljudkort.

Du bör ju dock veta att du antagligen betalar lite extra för en mac, men du får ju med lite programvara för pengarna. Men för samma slant kan du ju välja precis de komponenter du vill ha och antagligen komma billigare undan med en PC, om det spelar någon roll eller så för dig har jag ju ingen aning om. Om sedan något program du vill kör bara finns för mac så är ju valet givet.

http://www.hitsquad.com/smm/mac/
http://www.pure-mac.com/music.html

Cubase o Logic i fullversion verkar ju kosta 1000 dollar styck, så sett till programvaran kanske du kan ha dyrare dator? Vet iofs inte om du tänkte köpa program.

Permalänk
Medlem

Tack för dit svar. Jag har ett externtljudkort som fungerar välldigt bra men min gammla data hänger inte med, under inspelning blir det massa latency vilket r värdelöst.
Och med pengarna, ja kan nog sträcka mig en bit över 10, skulle tippa mitt absoluta tak måste ligga, och detta för datorn, på runt 13

Ja vill att ni som läser ska förstå att det är inte bara en mac jag är ute efter utan bara en bra dator för pengarna som det går att göra musik ifrån.

Permalänk
Medlem

Klart du vågar köpa mac om du kört pc hela livet. Gjorde det själv för ca 2 månader sen & ångrar det inte för en sekund. Tog ett tag för mig att vänja om mig från window till osx men nu flyter det på som det ska Är det sen så att du absolut måste köra nåt windowsprogram så kan du alltid installera windows på din mac.

Sen hur det går att spela på den vågar jag inte uttala mig om. Vet att det är ett integrerat grafikkort på den & att den inte håller superhög klass. Har läst lite här på forumet om folk som kör bla wow på den men har ingen erfarenhet av det själv. Köpte själv en MBP & där är det inga problem men då är det helt andra pengar & specifikationer på den oxå.

Lycka till!

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psod
Tack för dit svar. Jag har ett externtljudkort som fungerar välldigt bra men min gammla data hänger inte med, under inspelning blir det massa latency vilket r värdelöst.
Och med pengarna, ja kan nog sträcka mig en bit över 10, skulle tippa mitt absoluta tak måste ligga, och detta för datorn, på runt 13

Ja vill att ni som läser ska förstå att det är inte bara en mac jag är ute efter utan bara en bra dator för pengarna som det går att göra musik ifrån.

Skiter du i operativsystem och programvara så är det väl bara att du tar det som ger mest datorkraft för pengarna och då får det väl bli en PC i delar typ. Men en macmini med core 2 duo eller en macbook med samma cpu och 2GB ram borde ju orka med det också, men 4GB ram är ju bättre såklart.

Du får billigaste iMac 20" för 11.500 tror jag, är du student kan du ju få den ännu billigare och sedan köpa 4GB minne ifrån komplett, dustin eller liknande för drygt 2000kr. Då har du ju en 2GHz core 2 duo med ok grafik, 4gb minne, vanlig 3.5" disk duglig grafik vad du nu skall med det till och bättre upplösning. 24-tummaren har bättre skärm dock men den kostar ju 16500 och det är kanske för mycket för dig? =P

För wow är väl mac mini och macbook lite mesigt, 20" imac är bättre men dyrare 20" imac eller 24" imac är ännu bättre.. macbook pro är snäppet bättre igen och mac pro är ju bäst

För 10kkr får du ju en väldigt kraftfull PC dock..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Skiter du i operativsystem och programvara så är det väl bara att du tar det som ger mest datorkraft för pengarna och då får det väl bli en PC i delar typ. Men en macmini med core 2 duo eller en macbook med samma cpu och 2GB ram borde ju orka med det också, men 4GB ram är ju bättre såklart.

Du får billigaste iMac 20" för 11.500 tror jag, är du student kan du ju få den ännu billigare och sedan köpa 4GB minne ifrån komplett, dustin eller liknande för drygt 2000kr. Då har du ju en 2GHz core 2 duo med ok grafik, 4gb minne, vanlig 3.5" disk duglig grafik vad du nu skall med det till och bättre upplösning. 24-tummaren har bättre skärm dock men den kostar ju 16500 och det är kanske för mycket för dig? =P

För wow är väl mac mini och macbook lite mesigt, 20" imac är bättre men dyrare 20" imac eller 24" imac är ännu bättre.. macbook pro är snäppet bättre igen och mac pro är ju bäst

För 10kkr får du ju en väldigt kraftfull PC dock..

JOo iMac är välldigt fina, men ja behöver en bärbar dator som inte tar plats, kan man köpa till extra minne till en MacBook i efterhand? för i alla fall 2g minne bör man väll ha.

Permalänk
Avstängd

Ja, köp den med så lite minne som möjligt och köpt resten någon annanstans.

Men 950GMA äger inte för spel.

Permalänk

Dell Vostro 1500 eller liknande verkar ju passa dig perfekt, väldigt bra prestanda för pengarna o lär funka bra med WoW med.

Permalänk

iMac tycker jag är ett stabilt förslag, har vänner som sysslar med musik och har iMac i studion. Men, nu är ju bärbart prio ett och jag måste nog säga att MacBook inte är det bästa valet eftersom du vill spela på den. Det *går*, förvånansvärt bra (med tanke på att det är integrerad grafik alltså), men man får skala ner en hel del på grafiken, vilket kanske inte är det roligaste att behöva göra på en ny dator (kom igen Apple, bättre kan ni).

På frågan om du "vågar" gå över till Mac, ja, absolut! Det är många som gått över och bara man inte tar med sig "windows-tänket" och inser att det är ett annat operativ ska det nog inte vara några problem, tvärtom.

Permalänk

Kolla upp Zepto's datorer på http://zepto.se istället. Mycket mer prestanda per krona.