Permalänk

Q6600.. Ljudnivå???

Planerar på att bygga en ny dator. Mitt ursprungliga mål var att bygga ett tyst system. Nu står jag dock och tvekar vid valet av processor. Det står mellan en q6600 och en E6750.

Jag behöver dock ingen föreläsning angående villken som är bättre eller att man inte har så stor nytta av fyra kärnor i dagens läge.

Jag tänker överklocka processorn, vilken det nu blir.. Men min fråga är denna.. Hur mycket kommer mitt tuniq tower 120 att låta om jag överklockar min q6600 till runt 3,0... Måste jag ha fläktarna att snurra på högsta varv hela tiden???
Har någon erfarenhet av detta??
Har en antec p182B, är inte intresserad av vattenkylning...

Permalänk
Medlem

Quad core utvecklar en hel del värme redan oklockat, beror nog på hur hög vcore du kommer att behöva för att komma upp i 3GHz. Men du kommer nog inte att behöva köra din TT120 fläkt på högsta med cpu i idle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Quad core utvecklar en hel del värme redan oklockat, beror nog på hur hög vcore du kommer att behöva för att komma upp i 3GHz. Men du kommer nog inte att behöva köra din TT120 fläkt på högsta med cpu i idle.

Som Woland skrev så drar q6600 mer ström vilket leder till att fläkten måste upp på högre varv, tror en q6600 runt 3ghz drar lika mkt dom en E6750 runt 3.8+ sen beror det på hur låg vcore man kan köra på också.

Permalänk

Min Q6600 ligger på 40 39 35 36 i idle oklockad.. Har en tuniq tower.. Själv klart sitter ju denna kylare snett.. eller å har jag fått måndags exemplaret.. ska säga att den går på lägsta, som är ganska högljudt...

Permalänk
Inaktiv

Hmm min Intel boxet idlar på 43 C ocklockad men den sitter inte helt, de klickade inte utan var så nära de kunde, men jag ville inte riskera ett brutet moderkort!

Dock borde ditt TT kyla bätre, snet som du säger. Hur monterar man ett Tuniq Tower? Är det med de där jävla clipsen, pinnaarna eller pluggaran elle va fand e kallas? Eller är det fastskruvad backplåt som gäller?

Permalänk
Medlem

Läs på deras hemsida, brukar stå eller finnas bilder.

http://www.tuniq.com.tw/Cooler%20Info/Tower-120.htm

sen om du går in på manual så ser du exakt hur man monterar den på alla sockets.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Tror inte den kommer att leva om så mycket, du kommer knappast iaf om du får en G0 ens behöva röra voltinställningarna för 3.0Ghz och då blir det inte så varmt.

Permalänk
Medlem

Min CPU, låg oklockad på runt 23 grader enligt bios och med stockkylare, och det kan knappast vara dubbelt så varmt i idle enligt tex cpu-z. Jag tyckte den lät rätt lite oklockad, men även nu n'r jag har klocckat den lite...

Men ljudnivå är något subjektivt^^

Permalänk
Vila i frid

Min Q6600 G0 kan köras stabilt i 364x9=3276 med 1.30 vcore inställt = 1.23 volt avläst. Med en Infinity-kylare och fläkten på lägsta varvtalet blir den 46 - 50 grader varm (avläst med nyaste coretemp) med Prime95 körandes på alla 4 kärnorna samtidigt. Dvs jag kör överklockat med lite undervolt, stabilt.